den fria viljan

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 20 mar 2011 19:40

lösdrivaren skrev:Skärp er för fan. Ni snackar goja.
Ni har inte ett hum om vad logik är. Marko fattar inte vad ett axiom är.

berätta för mig vad ett axiom då är.

min syn är att ett axiom är:
vi utgår från att detta är det som gäller och bygger vidare på antagandet att det är det som är sant. (inte att det är nödvändigtvis sant)

tex kan vi utgå från att M-teorin är sann och att plancks konstant är rätt (inte nödvändigtvis att det är rätt.)

sen tycker jag du kan vara lite mer konstruktiv och mindre destruktiv.
Jag är inte intresserad av att läsa hur du tröttnat på personer som är här.

Sefket Ramovic
Avslutat konto
Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!

Inläggav Sefket Ramovic » 20 mar 2011 19:52

:D  :)  :)  :D

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 20 mar 2011 20:02

Sefket Ramovic
lösdrivaren är inte ute efter att diskutera logik,
han är ute efter att håna människor.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 20 mar 2011 20:07

Sefket Ramovic skrev:
lösdrivaren skrev:Skärp er för fan. Ni snackar goja.
Ni har inte ett hum om vad logik är. Marko fattar inte vad ett axiom är.

[En rosa bild]

Logiken kan ej förklara det som är bortom dess gräns!

Kan du förklara för mig hur något som är allvetande kan förutse en äkta slump?
Kan du förklara för mig hur något som är allsmäktigt kan både finnas och inte finnas samtidigt?

Hej Sefket Ramovic

Logiken kan inte förklara något, däremot kan man använda logiken som ett verktyg när man vill förklara något.

Lösningen på den problematik du lyfter är att det inte finns något allvetande.

Lösningen på den problematik du lyfter är att det inte finns något allsmäktig.

Om du dock vill leka med tanken så blir väl svaret att något som vet allt och kan styra allt inte har några begränsningar vad avser vetskap och påverkan. Men det är dock i fantasins värld.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 20 mar 2011 20:51

vad är allt för en människa ?
vad är allt för en myra ?

om allt är enbart det vi kan tänka och förstå, då kan en allvetare existera bakom detta. (allvetare om vår existens)
men vi skulle då inte kunna förstå att denna allvetare existerar eftersom vi inte har minsta uppfattning om det som är bakom vårat förstånd.

Sefket Ramovic
Avslutat konto
Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!

Inläggav Sefket Ramovic » 20 mar 2011 21:05

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 20 mar 2011 21:15

Sefket Ramovic skrev:
freddemalte skrev:Hej Sefket Ramovic
Om du dock vill leka med tanken så blir väl svaret att något som vet allt och kan styra allt inte har några begränsningar vad avser vetskap och påverkan. Men det är dock i fantasins värld.

[Bild]

Kan du förklara för mig logiskt hur Universum skapade sig själv?
Hej Sefket Ramovic

Vad menar du med "skapade sig själv"?

Vänligen

Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 20 mar 2011 21:25

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 20 mar 2011 21:44

Inte Fredrik men (och han har säkert några ytterst inteligenta svar:) kan bara inte låta bli.

Sefket Ramovic skrev:Hur kommer det sig att Univerum finns?

Bara för att det finns en möjlighet till det, Behövs det en annledning för att existera?

Sefket Ramovic skrev:Eller vill du påstå att Universum inte finns?

Solopisten kanske skulle kunna förhålla sig till det på detta vis. Men även hans Universum finns.

Sefket Ramovic skrev:Vad fanns innan Univerum?

Omöjligheten?

Sefket Ramovic skrev:Eller har alltid Universum funnits?

Javisst, innan universum ingen tid.

Sefket Ramovic skrev:Ifall Universum alltid funnits, är den således icke orsakad av något.

Om din premiss stämmer här så har du rätt.

Sefket Ramovic skrev:Kan du förklara för mig hur något som inte är orsakat utav något kan existera?

Att leta efter en "första annledning" en ursprungs källa är nobelt. Skala bara bort all människoskapad religion, alla dogmer alla riter, och slappna av, så kanske, men bara kanske kan du känna vibrationerna därur.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 20 mar 2011 21:59

Sefket Ramovic skrev:[bild]Fredrik

Hur kommer det sig att Univerum finns?
Eller vill du påstå att Universum inte finns?
Vad fanns innan Univerum?
Eller har alltid Universum funnits?
Ifall Universum alltid funnits, är den således icke orsakad av något.
Kan du förklara för mig hur något som inte är orsakat utav något kan existera?[/color][/size][/b]
Hej Sefket Ramovic

Ett system kan inte förklaras av komponenter i systemet. Komponenter i systemet kan enkom förklara andra komponenter i systemet samt deras relation till systemet. Ett bildäck kan t.ex. inte ligga till grund för förlaringen av en bil. Ett öga kan inte förklara en människa, genotyp kan inte förklara fenotyp, en skyskrapa kan inte förklara en stad etc. Av den anledningen kommer jag aldrig att kunna svara på din fråga.

Så fenomenet förklaring kan enbart användas internt i systemet (världen), men inte för världen som sådan eftersom det inte finns något externt som blir svaret skyldig.

Vänligen

Fredrik

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 20 mar 2011 22:11

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 20 mar 2011 22:12

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 20 mar 2011 22:36

Sefket Ramovic skrev:
freddemalte skrev:Ett system kan inte förklaras av komponenter i systemet.

1. Är det möjligt att det finns något som inte är logiskt?

2. Ifall hela Universum är logiskt uppbyggt, är det inte då möjligt att förstå sig på den rent logiskt?
Hej Sefket Ramovic

1. Ja, jag tycker mig träffa ologiska människor titt som tätt.

2. Vad menar du med logiskt uppbyggt? Logiken är ett tankesystem vi människor använder, precis som språket, matematiken etc.

Vämligen

Fredrik

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 mar 2011 04:02

Sefket Ramovic skrev:Ifall Universum alltid funnits, är den således icke orsakad av något.

Om din premiss stämmer här så har du rätt.

Vi måste förstå frågan med.

vad är alltid och vad är universum ?
Det kan finns parallella universums som inte har med vårat universum att göra.
menar vi vårat universum eller inkluderar vi eventuella andra oberoende universums med?

Tid är ett konstigt fenomen som vi inte förstår. Det kan vara en skenbar effekt.
talar vi om det rum som verkligen existerar?. jag drar en parallell till elläran
Skenbar  effekt är den effekten som inte existerar men som vi använder oss av den för att beräkna den verkliga effekten. (skenbara energier existerar i egen kontext och egen verklighet)

menar vi rummet vid skenbar uppfattning eller rummet eller det som verkligen ser ut?
menar vi verkligt universum som det ser ut, då får vi vänta med svaret tills vetenskapen vet vad rummet verkligen är.

jag tycker att premissen är vagt beskriven då vi inte är överens om vad premisserna egentligen betyder.
svaret kan bli falskt eller sant, beroende på hur vi tolkar premissernas natur.

svaret borde rimligtvis bli, jag/vi vet inte.

jag ska försöka förklara med metaforiska bilder.

Tänk Dig en rätvinklig triangel med sidorna A, B och C
A är veligheten C (hypotenusan) är skenbar verklighet
hur mycket vi än manipulerar B och C så kommer verkligheten A vara den samma.

Men är A verklighet? och inte C i ett annat system ?

I så falle kan vårat A(c) manipuleras från en annan verklighets B.
alltså kan våran verklighet vara just bara Skenbar.

detta kan fortgå i all oändlighet.. var är verkligheten och universums fasta punkt ?

Bild

Sefket Ramovic
Avslutat konto

Inläggav Sefket Ramovic » 21 mar 2011 09:09

Återgå till "Tankar och känslor"