Varför vill ni göra filosofi intressant?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Varför vill ni göra filosofi intressant?

Inläggav Kallekula » 21 sep 2005 21:10

Och för vem? Och vad inom filosofin? Vilken frågor tror ni intresserar "icke filosofiintresserade" mest?

Låt mig gissa på: Vad är meningen med livet? Varför lever vi?
Varför inte ha en separat del om just dessa frågor det skulle locka folk. Säkerligen skulle de bli intresserade av andra filosofiska frågor då. Eller det kanske inte finns någon intresse av att locka hit "pöbeln" :wink:

Användarvisningsbild
Apollinaire
Kontakt:

Inläggav Apollinaire » 21 sep 2005 21:23

Vart gör du distinktionen mellan "den filosoferande" och den "icke filosoferande"?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 sep 2005 21:49

"Vart gör du distinktionen mellan "den filosoferande" och den "icke filosoferande"?"

I detta fall de som är inne på detta forum och de som inte är det.

Prekognitivo

Inläggav Prekognitivo » 21 sep 2005 22:27

Ursäkta!
jag är inte intresserad av fliosofi, har jag kommit rätt?
jag tror att ni alla har kommit fel här, detta är inget filosifi forum.

Den motsägandefulla ironin kan tolkas olika för olika eller?

Lars

Re: Varför vill ni göra filosofi intressant?

Inläggav Lars » 26 sep 2005 06:57

Kallekula skrev:
Varför inte ha en separat del om just dessa frågor det skulle locka folk. Säkerligen skulle de bli intresserade av andra filosofiska frågor då. Eller det kanske inte finns någon intresse av att locka hit "pöbeln" :wink:

Självfallet är väl ändå den stora frågan för varje individ vad meningen med livet är. Vilket mål skall jag fokusera på för att uppnå största möjliga... ja, vad? Detta är väl på något sätt av yttersta vikt, men målet och meningen är så distinkt subjektiva att man inte får ut någonting av att diskutera. Det skulle endast resultera i ett oändligt malande.

Filosofi är väl ett intresse precis som att vissa gillar att spela fotboll, och det brukar ju vara roligare ju fler som spelar, eller?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 26 sep 2005 09:20

Kallekulla skrev:Eller det kanske inte finns någon intresse av att locka hit "pöbeln"

Jag betraktar "pöbeln" som redan hitlockad. Vad gäller intresse för att locka hit medlemmar generellt tycker jag att det optimala är ett brett forum med många användare, där alla användare dock kan föra en god debatt, presentera tydliga argument osv. Man behöver inte vara "bra på att skriva", men man ska klara av att hantera de ramar som ett filosofiforum ställer upp. Det finns alltså inget egenintresse av att locka hit varenda grubblande kotte, ej heller att begränsa sig till någon slags elit av pretto-filosofer som inte vill diskutera med folk som inte läst Nietzsche.

Lars skrev:Filosofi är väl ett intresse precis som att vissa gillar att spela fotboll, och det brukar ju vara roligare ju fler som spelar, eller?

Ju fler som spelar, ja, men också ju bättre spelare det är. Och kanske framförallt ju bättre match det är...

-narr-

Varney

Inläggav Varney » 26 sep 2005 17:13

hmm..ja så kan det ju vara..
såvida man spelar för att vinna ^^
annars kan jag tänka mig, om man har andra mål (he,he,) så kanske det heller inte är nödvändigt så,
..kanske målet är glada skratt? hånfulla skratt? motion, avreagera lite adrenalin? spana in snygga vader?
vad vet jag?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 sep 2005 23:03

Varför springer yra höns runt som yra höns?
Antagligen inte för att dom vill springa runt som yra höns, förmodligen för att dom är yra höns :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 sep 2005 23:06

hovnarr skrev:Det finns alltså inget egenintresse av att locka hit varenda grubblande kotte, ej heller att begränsa sig till någon slags elit av pretto-filosofer som inte vill diskutera med folk som inte läst Nietzsche.
------------
Ju fler som spelar, ja, men också ju bättre spelare det är. Och kanske framförallt ju bättre match det är...

Jag trodde inte Nietzsche kunskap var något man talade högt om :)
-------------
Så sant som sagt. Match och mål i all ära men det är ju planen vi är ute efter. :o
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Varney

Inläggav Varney » 27 sep 2005 07:56

vad är det för fel på Nietzsche?! :evil:

meanman

Re: Varför vill ni göra filosofi intressant?

Inläggav meanman » 27 sep 2005 14:26

Kallekula skrev:Varför vill ni göra filosofi intressant? Och för vem? Och vad inom filosofin? Vilken frågor tror ni intresserar "icke filosofiintresserade" mest?

Kallekula/

Jag försöker inte göra filosofi intressant för någon. Jag är här för att jag antar att andra som redan är intresserade, om än i vissa fall bara lite, finns här.

Att jag bl.a filosoferar, beror på att jag mår bra av det. Jag kunde också ha varit musikalisk(utan filosofiskt intresse), och mått bra av att musicera!

LM(livsmenings) frågor finns det utrymme för i avd. Andlighet.

För min del finns det inte några specifikt filosofiska frågor. Jag är intresserad av begreppssammanhang, oavsett område eller ämne.

När det gäller 'pöbeln', tror jag tyvärr att vi alla löper risk att, låt vara under mycket specifika omständigheter, finna att vi ingår i ett sammanhang där det går 'pöbelaktigt till'.
mvh/
"We are up against trouble caused by our way of expression."
Wittgenstein i "The Blue Book"

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 28 sep 2005 01:20

Ähä jag skapade bara denna tråd därför att det fanns en annan där man lite hum nästintill lite uppgivet (verkade det som) ställde sig frågan varför det var så lite intresse för filosofi.

Filosofi för mig, som amatörbetraktare av ämnet, är om något ett personligt studium som inte ska "säljas in" allt för mycket. Intresset för ämnet kommer sig naturligt för vissa personer.

Prekognitivo

Inläggav Prekognitivo » 28 sep 2005 16:35

Om vi är uppmärksam och läser lite djupare på alla svar från den första inlägget, så ska ni märka de olika uppfattningar eller missuppfattningar som svar av själva frågan.

Jag Prekognitiv märkte direkt det ironiserade inlägget från vår antifilosoferande Kallekula som indirekt kallade mig för pöbel.

Ironier;
rätta mig om jag har fel.

Detta är en filosofi forum.
filosofi är kärlek till visdomen.
visdomen genom filosofi är helt enkelt att tänka.
att tänka är att filosofera fritt utan gränser.
att inte tänka eller filosofera är ignorans och praktisering av kritik till tänkande och till själva filosofin.
antifilosoferna ska alltid finnas och alltid funnits.
våga filosofera ni alla antifilosoferna, så ska ni märka att ni också är tänkande varelser, med mycket visshet inom er.
tänk efter, tänk själv, våga tänka själv, våga bli mer än de som styr dig och din tänkande, våga älska dig själv och andras djupa tänkande.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 28 sep 2005 16:55

För mycket filosofi är nog skadligt.
Att ständigt problematisera och söka svar på allting gör att man inte ser skogen för alla träd, samtidigt som den konkreta verkligheten pockar på uppmärksamhet.
Frågor typ "livets mening" är kvasiintellektuella, ställer man en sån fråga så är nog problemet inte filosofiskt längre utan nåt helt annat.
Visst är existentiella frågor verkliga men kanske inte så filosofiska.
För mej är filosofin ung.; det finns en verklighet som vi lever i och försöker förstå, hur tolka och förstå denna och hur kan vi utveckla och utvidga denna förståelse på bästa sätt.
(Till att börja med gäller det att rensa garderoben på alla gamla skelett)

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 28 sep 2005 18:54

Prekognitivo

Frågan är nog mer den att de flesta som räknar sig som filosofer inte är så speciellt intresserade av att fler än dem söker sig till filosofin. `De som är intresserade av filosofi kommer självmant utan att man behöver sälja in själva ämnet. Och vad spelar det för roll?

Jo jag vet att du brukar tala om dolda agendor spökkrigare och vad det nu än kan tänkas vara som filosofin ska rädda oss ifrån. Du är nog ganska ensam att tycka detta men låt gå.

Btw hur går det har du hittat några bevis för att staten ägnar sig åt subliminal indoktrinering av sina medborgare?

Återgå till "Filosofi"