Vad brukade ni fantisera om som barn?Gör ni det ännu?

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Vad brukade ni fantisera om som barn?Gör ni det ännu?

Inläggav Cosmic philosopher » 01 apr 2011 16:33

Hej alla leksugna i Lekstugan!

1)Vad brukade ni fantisera om som barn?

2)Har ni kvar dessa fantasier än  idag vid "vuxen" ålder?

3)Var ni intresserad att leka med andra barn i er barndom i de typiskt mer "vanliga lekar" som t ex: Spela kula,hoppa i hagen, hopprep, bollen i burken, spela fotboll, leka krig i hagen, leka indian osv?

1)Själv fantiserade jag ibland  när jag var i skolan, åkte buss,var på annan plats eller var hemma i bostaden om att jag var ombord på en jättestor undervattensbåt. (Inspirerad förmodligen av Jules Verne) Jag föreställde mig knappar här och där i rummen som jag kunde manövrera över och därmed styra den. När jag åkte buss eller bil så åkte jag med ett undervattensfordon som lämnat den stora "moderubåten". Ibland föreställde jag mig att denna ubåt också kunde förändras och ta form som ett oerhört snabbt rymdskepp som gick i önskad valfri hastighet som långt kunde överskrida ljushastigheten på väg till  spännande solsystem och planeter med oerhörda avstånd ifrån jorden. Jag gillade verkligen att läsa om avstånd i km eller ljusår till den eller den planeten och att räkna ut hur långt en eventuell resa skulle ta.

När snön kom på vintrarna fantiserade jag ibland att jag anlänt till ett avlägset oerhört kallt klot.  När jag tog på mej jackan tog jag på mig den supertjocka rymdräkten... Nu skulle jag ut och leta efter stenar och snögrus på den planeten...;-)

Jag har också fantiserat  när jag var  hemma i bostaden att jag och familjen hemma var en forskningsbesättning ombord på en farkost som skulle förminskas och halveras för varje sekund som gick. Så exempelvis efter en timme hade vi förminskats 2^3600 ggr, eller ca 10^1083 ggr. Efter ett dygn: ca 10^26008 ggr. Efter en vecka: ca 10^182062 ggr!

Måste säga att jag har haft jätte kul med matematiken i mina fantasier och lekar!

En tid fantiserade jag om att jag befannn mig i en film med skådespelare och ibland föreställde jag mig att filmen som jag var med i var tecknat!!

Ibland fantiserade jag om att jag var en jätte, en mycket stor jätte - större än King Kong - men forfarande mänsklig och "mig själv" - bara en hundra gånger fysiskt större Mikael(Cosmic philosopher)... Och hur jag försiktigt tog upp de centimersmå människorna i min hand...

Ibland "frös jag tiden" , så den(tiden) gick flera miljoner långsammare för omvärlden och mina medvarelser än för mig själv...

Ja, det var bara några som jag i ögonblicket minns...

2) Om jag har kvar dessa fantasier? Ja, det har jag! Men kanske inte riktigt i lika stor utsträckning som tidigare. Möjligtvis mer i tanken i så fall. Men inte i alla fall  "praktiskt" (där jag försöker manövrera mitt rymdskeppshem med "de tänkta knapparna på väggen" :wink:

3) Nej, själv jag var jag inte speciellt tilltalad av sådant. Gillade mest att "drömma,fantisera och räkna(matematiska lekar) med mig själv... :wink:
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Vad brukade ni fantisera om som barn?Gör ni det ännu?

Inläggav freddemalte » 01 apr 2011 20:59

Cosmic philosopher skrev:Hej alla leksugna i Lekstugan!

2)Har ni kvar dessa fantasier än  idag vid "vuxen" ålder?

3)Var ni intresserad att leka med andra barn i er barndom i de typiskt mer "vanliga lekar" som t ex: Spela kula,hoppa i hagen, hopprep, bollen i burken, spela fotboll, leka krig i hagen, leka indian osv?

1)Själv fantiserade jag ibland  när jag var i skolan, åkte buss,var på annan plats eller var hemma i bostaden om att jag var ombord på en jättestor undervattensbåt. (Inspirerad förmodligen av Jules Verne) Jag föreställde mig knappar här och där i rummen som jag kunde manövrera över och därmed styra den. När jag åkte buss eller bil så åkte jag med ett undervattensfordon som lämnat den stora "moderubåten". Ibland föreställde jag mig att denna ubåt också kunde förändras och ta form som ett oerhört snabbt rymdskepp som gick i önskad valfri hastighet som långt kunde överskrida ljushastigheten på väg till  spännande solsystem och planeter med oerhörda avstånd ifrån jorden. Jag gillade verkligen att läsa om avstånd i km eller ljusår till den eller den planeten och att räkna ut hur långt en eventuell resa skulle ta.

När snön kom på vintrarna fantiserade jag ibland att jag anlänt till ett avlägset oerhört kallt klot.  När jag tog på mej jackan tog jag på mig den supertjocka rymdräkten... Nu skulle jag ut och leta efter stenar och snögrus på den planeten...;-)

Jag har också fantiserat  när jag var  hemma i bostaden att jag och familjen hemma var en forskningsbesättning ombord på en farkost som skulle förminskas och halveras för varje sekund som gick. Så exempelvis efter en timme hade vi förminskats 2^3600 ggr, eller ca 10^1083 ggr. Efter ett dygn: ca 10^26008 ggr. Efter en vecka: ca 10^182062 ggr!

Måste säga att jag har haft jätte kul med matematiken i mina fantasier och lekar!

En tid fantiserade jag om att jag befannn mig i en film med skådespelare och ibland föreställde jag mig att filmen som jag var med i var tecknat!!

Ibland fantiserade jag om att jag var en jätte, en mycket stor jätte - större än King Kong - men forfarande mänsklig och "mig själv" - bara en hundra gånger fysiskt större Mikael(Cosmic philosopher)... Och hur jag försiktigt tog upp de centimersmå människorna i min hand...

Ibland "frös jag tiden" , så den(tiden) gick flera miljoner långsammare för omvärlden och mina medvarelser än för mig själv...

Ja, det var bara några som jag i ögonblicket minns...

2) Om jag har kvar dessa fantasier? Ja, det har jag! Men kanske inte riktigt i lika stor utsträckning som tidigare. Möjligtvis mer i tanken i så fall. Men inte i alla fall  "praktiskt" (där jag försöker manövrera mitt rymdskeppshem med "de tänkta knapparna på väggen" :wink:

3) Nej, själv jag var jag inte speciellt tilltalad av sådant. Gillade mest att "drömma,fantisera och räkna(matematiska lekar) med mig själv... :wink:

Hej Cosmic philosopher

1) Att kunna resa i tiden som Marty Mcfly i Tillbaka till framtiden samt att kunna flyga (som en fågel alltså, utan tekniskt hjälpmedel) . . .

2) Ja!

3) Nej!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Lufier

Re: Vad brukade ni fantisera om som barn?Gör ni det ännu?

Inläggav Lufier » 02 apr 2011 01:06

Cosmic philosopher skrev:Hej alla leksugna i Lekstugan!

Jag fantiserade att jag var Tarzan.

Cosmic philosopher skrev:2)Har ni kvar dessa fantasier än  idag vid "vuxen" ålder?

Ja

Cosmic philosopher skrev:3)Var ni intresserad att leka med andra barn i er barndom i de typiskt mer "vanliga lekar" som t ex: Spela kula,hoppa i hagen, hopprep, bollen i burken, spela fotboll, leka krig i hagen, leka indian osv

Jag lekte de flesta av de här lekarna
Bild

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 02 apr 2011 17:27

Som barn var jag intresserad av bus. jag var helt frigjord 70 tals unge som gjorde allt vad som föll mig in.
80 talet så läste jag en massa böcker och började drömma. (fick en ingift grymt kontrollerande kvinna som 'mor'.. och buslivet tog slut..nästan),
Jag tömde nästan skolbiblioteket under dom åren..
Mycket tankar var inspirerat av jules vernes äventyr.. sci-fiction, fantasy, äventyr.. och datorer..

drömmar förändras, men kärnan finns kvar.
som vuxen vill jag ha tillbaka den där 70 tals busungen i mig.. den lever där någonstans : )

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Mina tankar som barn

Inläggav Algotezza » 03 apr 2011 18:44

Om man kan göra absolut inget. Jag förskte men det gick inte. Jaga andades, jorden röde sig.

Om min familj egentligen inte var min familj. Jag var i alla fall inte en av dem.

Hur det var att vara flicka.

Om det var mina mörka tankar som dödat mormor.

Varför låckespindlarnas ben fortfarande rörde sig när jag ryckt av dem.

Om äckliga surriga flugor verkligen blev snälla skalbaggar om jag drog av deras vingar. Det såg så ut i alla fall.

Om flygplan som såg små ut högt uppe egentligen var lika stora som Skåne.

Om det var jetplanens avgaser som gjorde det blev moln och om det var båtar ute på havet som gjorde det blev vågor.

Om min äldre brorsas nya klasskamrat hade vuxit snabbare än jag för att kunna börja i samma klass en bit in på terminen. Begreppet flytta fanns inte i min värld.

Varför väderkartorna var fel - Sverige var faktiskt en ö, hade jag fått för mig. Varje land måste vara en ö trodde jag. Annars vore gränserna onaturliga.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Lekstugan"