Det tjafsas en väldig massa om Sverigedemokraterna. Har den och den sossen inbjudit den och den Sverigedemokraten och så vidare. Men i den mån det ska föreställa rakryggadhet från folks sida, detta att folk engagerar sig så mycket mot Sverigedemokraterna och för invandrarna, är det mest en falsk fernissa. Jag påstår att svenskar i allmänhet, när det kommer till kritan, är mindre bekymrade över Sverigedemokraterna än över några förlorade kronor i A-kassa. Hade det så kallade vänsterblockets väljare varit mer bekymrade över Sverigedemokraternas framfart på rasismfronten än över t.ex. Alliansens framfart på A-kassefronten, hade de ju röstat på något i första hand anti-rasistiskt parti istället för på något av de sittande rödgröna partierna. Men det gjorde de inte. Detta gjorde inte heller de flesta högerväljarna. Alltså ansåg i valet 2010 de flesta svenska väljare inte att Sverigedemokraternas politik är så värst mycket sämre än t.ex. den politik högerblocket fört under åren 2006-2010. De flesta vänsterväljare röstade vänster hellre än att rösta specifict antirasistiskt. Det finns specifikt antirasistiska partier (partier som, inte bara i handling, utan även i ord, prioriterar antirasism före höger-vänsterblockpolitik), men dessa fick inte många röster. Folket ansåg den personliga ekonomin vara viktigare än rasismsamvetet. Ändå har man därefter mage att framställa det som om ingenting vore viktigare än att hålla stånd mot Sverigedemokraterna. Sossarna anklagas för att vilja "samarbeta med" Sverigedemokraterna varje gång de råkar vilja votera likadant som Sverigedemokraterna i diverse (i och för sig inte särskilt rasismrelaterade) frågor i riksdagen. Sossarnas riksdagsledamöter drar sig generellt för att votera som Sverigedemokraterna i riksdagen, även när de egentligen skulle vilja. Sossarna - liksom hela svenska folket - LÅTSAS betrakta kampen mellan främlingsfientlighet och icke-främlingsfientlighet som viktigare än allt annat - NU NÄR VALET ÄR ÖVER - trots det faktum att man ändå röstade utifrån höger-vänster-skalan snarare än utifrån främlingsfientlighet/icke-främlingsfientlighet när man röstade. Är inte det hyckleri, från folkets sida, egentligen?
Jag ogillar Sverigedemokraterna, eftersom jag ogillar deras förlegade försvarspolitik och deras förlegade syn på polis- och rättsväsendets roll, men jag ogillar även motståndet mot dem, eftersom detta inte är sakligt grundat utan grundat i någon sorts instinkt att mobba de som det för tillfället råkar vara politiskt korrekt och därmed helt riskfritt att mobba, snarare än att bekämpa vad man anser vara det största problemet.
Motståndet mot Sverigedemokraterna är hyckleri
Moderator: Moderatorgruppen
-
Justin Case
-
Korrespondenten
- Avstängd
Jag är en utlänning, dock är jag en intellektuell person.
Som intellektuell är jag bla. nyfiken och har hög moral.
Jag uppskattar ärlighet, även om det så vore en fiende.
Därför har du har helt rätt.
Människor är hycklare!
Dessutom, vad är rasistiskt med att bl.a. vilja reglera inflödet av
antal utomstående till ens egna land?
Om människor tycker att det ej borde finnas någon form av ordning och
regler, så varför ej bara fritt öppna gränserrna och låt allt och alla välla
över gränserna? Låt Sverige så småningom få en befolkning på 500 000 000.
Vid det laget kommer knappast det svenska språket eller ens den svenska
etniciteten vara dominerande. Ni kommer vara utrotade som ett folkslag! Hahaha!
Som intellektuell är jag bla. nyfiken och har hög moral.
Jag uppskattar ärlighet, även om det så vore en fiende.
Därför har du har helt rätt.
Människor är hycklare!
Dessutom, vad är rasistiskt med att bl.a. vilja reglera inflödet av
antal utomstående till ens egna land?
Om människor tycker att det ej borde finnas någon form av ordning och
regler, så varför ej bara fritt öppna gränserrna och låt allt och alla välla
över gränserna? Låt Sverige så småningom få en befolkning på 500 000 000.
Vid det laget kommer knappast det svenska språket eller ens den svenska
etniciteten vara dominerande. Ni kommer vara utrotade som ett folkslag! Hahaha!
Jag är betydligt räddare för partiet på ena flanken som har en partiledare som öppet kallar sig för kommunist och menar att det nu är dags för att ta till oparlamentariska metoder när deras väljarsiffror börjar rasa.
Om jag sedan fick välja mellan SD och en misslyckad invandrarpolitik så är jag nog faktiskt mindre rädd för SD.
Det enda partiet som har velat röra i invandrarfrågorna tidigare är ju folkpartiet men att försöka lära alla att tala samma språk (svenska i Sverige) är tydligen fel väg att gå säger Aftonbladet. Bunta ihop dem i Rinkeby och ge dem försörjningsstöd istället då! Det sämsta de andra partierna kunde göra inför förra valet var att inte ta den debatten, klart folk missnöjesröstar då!
Om jag sedan fick välja mellan SD och en misslyckad invandrarpolitik så är jag nog faktiskt mindre rädd för SD.
Det enda partiet som har velat röra i invandrarfrågorna tidigare är ju folkpartiet men att försöka lära alla att tala samma språk (svenska i Sverige) är tydligen fel väg att gå säger Aftonbladet. Bunta ihop dem i Rinkeby och ge dem försörjningsstöd istället då! Det sämsta de andra partierna kunde göra inför förra valet var att inte ta den debatten, klart folk missnöjesröstar då!
-
Korrespondenten
- Avstängd
Marko skrev:jag är rädd för alla människor som blint tror på ett parti.
SD kan jag inget göra åt, bryr mig inte ens om dom... bara tråkigt att rasismen har ökat.
Rasism? Ökat?
Mina observationer i samhället ger mig uppfattningen att svenskar inte egentligen är rasister, utan är
partiska. Svenskarna är mer inställsamma till de folkgrupper de finner tilltalande enligt sina egna kriterier.
Detta är naturligtvis mycket "fult" och faktiskt också förrädiskt.
Dessutom, hur har rasismen ökat? Om rasism, =diskriminering ( av utvalda folkgrupper ), har existerat innan
och fortfarande existerar, vilket det naturligtvis gör, så är enbart existensen intressant. Faktisk existens av ett fenomen avger resultat. Hur många gånger detta fenomen sedan sker är ej lika viktigt, när det redan innan är en etablerad fakta.
Korrespondenten skrev:Marko skrev:jag är rädd för alla människor som blint tror på ett parti.
SD kan jag inget göra åt, bryr mig inte ens om dom... bara tråkigt att rasismen har ökat.
Rasism? Ökat?
Mina observationer i samhället ger mig uppfattningen att svenskar inte egentligen är rasister, utan är
partiska. Svenskarna är mer inställsamma till de folkgrupper de finner tilltalande enligt sina egna kriterier.
Dessutom, hur har rasismen ökat? Om rasism, =diskriminering ( av utvalda folkgrupper ), har existerat innan
och fortfarande existerar, vilket det naturligtvis gör, så är enbart existensen intressant. Faktisk existens av ett fenomen avger resultat. Hur många gånger detta fenomen sedan sker är ej lika viktigt, när det redan innan är en etablerad fakta.
Det är svårt att få fram vettig statestik om rasim. och siffrorna från 2007 debateras hurvida de ska tolkas.
Jag upplever att klimatet hårdnat och att den dolda rasimen börjar bli synligare. Man vågar helt enkelt stå för sina åsikter sen SD kom in i regeringen.
Detta är som sagt högst subjektiva uppfattningar från mig.
Hurvida siffrorna verkligen har ökat eller minskat blir svårt i detalj att redovisa.
Vad rasism innebär är kan ju också diskuteras innan man börja räkna statisitk.
hatbrott, diskriminering, politiska åtgärder för att integrera i arbete som levnadsort.
Invandring och flykting politik etc..
Vi får vänta på bättre underlag, och jag ska vara mer försiktig med att säga ATT den har ökat.
Marko skrev:Korrespondenten skrev:Marko skrev:jag är rädd för alla människor som blint tror på ett parti.
Rasism? Ökat?
Det är svårt att få fram vettig statestik om rasim. och siffrorna från 2007 debateras hurvida de ska tolkas.
Jag upplever att klimatet hårdnat och att den dolda rasimen börjar bli synligare. Man vågar helt enkelt stå för sina åsikter sen SD kom in i regeringen.
Detta är som sagt högst subjektiva uppfattningar från mig.
Hurvida siffrorna verkligen har ökat eller minskat blir svårt i detalj att redovisa.
Vad rasism innebär är kan ju också diskuteras innan man börja räkna statisitk.
hatbrott, diskriminering, politiska åtgärder för att integrera i arbete som levnadsort.
Invandring och flykting politik etc..
Vi får vänta på bättre underlag, och jag ska vara mer försiktig med att säga ATT den har ökat.
Titta gärna på den här: http://svtplay.se/v/2398666/svt_forum/s ... rie_demker
Re: Motståndet mot Sverigedemokraterna är hyckleri
Jag håller med dig Justin i stora drag när det gäller att intellektuellt kunna särskilja mellan ideologiska baktankar och rena skära rasistiska sådana, även om dessa två är väldigt trogna varandra när det gäller invandringspolitiken i stort. Däremot så håller jag inte med dig om att människor röstar på partierna i form av specifika syften, som anti-rasism, utan söker sig som oftast en helhetsideologi som täcker samhället i stort. Därför dras inte väljare till en-fråges-partier, vare sig rasistiska eller anti-rasistiska, just för rädslan för likgiltigheten inför större samhällsfrågor som ekonomin, miljön, etc.
Det Sverigedemokraterna gjorde bra var att ge svar på ett samhällsproblem som andra större etablerade partier bävade inför, av förståeliga skäl, invandringspolitiken. Just däri ligger problemet. Det har inget med ideologiska grunder till varför man vägrar diskutera problematiken inom invandringspolitiken, utan det har med en etablerad konsensus att förste man i led får ta emot det första yxslaget. Inget av de etablerade partierna vill ställa upp på ett politiskt självmord. Av samma anledning som de större partierna vägrade att propagera för en stabil invandringspolitik i sina valkampanjer, för rädsla att förlora röster, så vägrar man även att samarbeta med Sverigedemokraterna just på samma grunder.
Problemet ligger i informationen kring Sverigedemokraterna som parti. Den nivån på hysteri som sker idag i Sverige kan jämföras med den kring Salman Rushdies bok Satansverserna inom den muslimska världen sent 80-tal. De flesta muslimerna som demonstrerade emot Rushdie visste i grund och botten inte var brottet låg, utan drevs med den masshysterin som hade skapats av deras ledare. På samma vis har Sverigedemokraterna fått uppleva denna kollektiva masshysterin utan att för den delen blivit sakligt bemötta.
Lösningen?
Det Sverigedemokraterna gjorde bra var att ge svar på ett samhällsproblem som andra större etablerade partier bävade inför, av förståeliga skäl, invandringspolitiken. Just däri ligger problemet. Det har inget med ideologiska grunder till varför man vägrar diskutera problematiken inom invandringspolitiken, utan det har med en etablerad konsensus att förste man i led får ta emot det första yxslaget. Inget av de etablerade partierna vill ställa upp på ett politiskt självmord. Av samma anledning som de större partierna vägrade att propagera för en stabil invandringspolitik i sina valkampanjer, för rädsla att förlora röster, så vägrar man även att samarbeta med Sverigedemokraterna just på samma grunder.
Problemet ligger i informationen kring Sverigedemokraterna som parti. Den nivån på hysteri som sker idag i Sverige kan jämföras med den kring Salman Rushdies bok Satansverserna inom den muslimska världen sent 80-tal. De flesta muslimerna som demonstrerade emot Rushdie visste i grund och botten inte var brottet låg, utan drevs med den masshysterin som hade skapats av deras ledare. På samma vis har Sverigedemokraterna fått uppleva denna kollektiva masshysterin utan att för den delen blivit sakligt bemötta.
Lösningen?
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche
Återgå till "Politik och samhälle"