Hej MarkoMarko skrev:för att förstå en värld använder vi logik. Om A och B ger olika resultat och inget samband finns mellan dessa så fungerar inte i vår världsuppfattning och vår matematik kommer ge fel resultat. Där får vi bygga om vår matematik, våra ord och våra förståelse. För att förstå det du menar så ska vi bygga upp en ny logik eller en ny förståelse.
om världar är icke kausala, och där kan jag tänka mig in i en foton som inte kan påverka en annan foton. men dessa kan tillsammans bygga upp en värld för oss som är logisk. Energierna kan föras fram och beskriva en verklighet bakom.
en foton existerar i sitt eget universum och evighet. Trotts detta ser vi hela tiden vilken kraft en foton kan bära fram. den för fram elektromagnetismen. så den är kausal via en överliggande funktion.
vad är hela världen? är inte det en uppfattning som bygger på kausalitet som gör allt till ett = en samarbetande funktion.
det du beskriver ser jag som ingen värld. eller som oändligt med världar utan samband.
Om jag rånar en bank kommer banken inte att förlora pengar eftersom ingen kausalitet existerar.
Om jag inte äter kommer jag inte att svälta, för det finns inget samband...
denna verklighet tror inte jag på, för jag är jäkligt hungrig just nu och skiter i att äta.. jag blir ju inte mätt för det ; )
undrar vad läkaren kommer att säga om jag kommer dit 60kilo lättare. -David Hume sa att det kausala inte finns, och jag vet att han har rätt. Viktminskningen beror inte på att jag struntat i att äta. Det beror på att jag är en sekvens i nått random universum som bara velat att jag ska se ut så här.
Ja visst kan man få en känsla av att hungern uppstår som en effekt av att man inte äter, men då måste du isolera "inte äta"-fenomenet (A) från "vara hungrig"-fenomenet (B) och mena att A på något sätt, vi ett visst tillfälle, påverkar världen så att B uppstår. Jag menar att B enbart kommer efter A men att de egentligen inte går att dela upp, de bara sker helt enkelt.
Jag håller dock med om att det är svårt att tänka sig in i detta då vi hela tiden matas med föreställningen om orsak och verkan!
Vänligen
Fredrik