Vad gör en gud till en gud?
Moderator: Moderatorgruppen
Vad gör en gud till en gud?
Alltså, frågan är inte vad är det för kvalitéer som gud har, utan tvärtom vad är det som gör en gud till just en gud? När kan vi säga att något har uppnått gudastatus? Kan Zlatan vara en gud? Kan Da Vinci vara en gud? Kan en älg vara en gud? Kan en levande varelse vara en gud? Vad är en gud och hur kan man säga att det är en gud?
Re: Vad gör en gud till en gud?
Sceptisk skrev:Alltså, frågan är inte vad är det för kvalitéer som gud har, utan tvärtom vad är det som gör en gud till just en gud? När kan vi säga att något har uppnått gudastatus? Kan Zlatan vara en gud? Kan Da Vinci vara en gud? Kan en älg vara en gud? Kan en levande varelse vara en gud? Vad är en gud och hur kan man säga att det är en gud?
Gud kan vara precis vad som helst och vem som helst. Vem har patent på en gud ?
Själv är jag lite animistisk och panteistisk i min tro. Världsaltet är gud och vart ting har en form av själ som tillsammans bildar ett högre medvetand.
Sceptisk skrev:Alltså, frågan är inte vad är det för kvalitéer som gud har, utan tvärtom vad är det som gör en gud till just en gud? När kan vi säga att något har uppnått gudastatus? Kan Zlatan vara en gud? Kan Da Vinci vara en gud? Kan en älg vara en gud? Kan en levande varelse vara en gud? Vad är en gud och hur kan man säga att det är en gud?
Allsmäktighet är det första jag tänker på när det gäller definitionen för en gud (allvetande o.s.v). Vi kan inte på allvar slänga runt ord som "gud" när ord har sitt bagage som inte borde ignoreras.
Personligen skulle jag gärna gå ett steg längre och påstå att en gud inte kan uppkomma genom evolution, annars blir det bara en väldigt, väldigt avancerad varelse. :3
:3
Viola skrev:Alla gudar bland de greikiska och romerska gudarna eller de förkristna nordiska gudarna var väl inte allsmäktiga - de hade sina speciella revir - men de hade egenskaper som övergår människans
Absolut; jag är långt ifrån en historiker men jag antar att så länge en hypotetisk varelse hade passande följeslagare och besatt en övermänsklig kraft ansågs denne att vara en gud. Detta är nog en utdaterad syn i dagens läge då vi vet hur ofattbara saker tillräckligt avancerad teknologi kan åstadkomma. Vi behöver trots allt ett ord för en allsmäktig varelse när en övermänsklig varelse redan kan kallas för "utomjording". :3
:3
Sceptisk,
Det är väldigt svårt att föreställa sig men antagligen kanske gud över vårt världsallt(denna sk. existensen) som har kontroll på alla våra ramar är låst under andra beting(Vi har tid och rum, men det kanske finns andra rum och andra sorters tid och andra metafysikaliska beting som vi inte riktigt har kapacitet att föreställa oss) Gud kanske inte heller känner till att det finns en metagud över honom - han kan ju aldrig veta att han är ensam - han kan bara tro sig veta detta. Kanske tror gud på sin gud och säger för sig själv "Nee.. ->världen<- och min existens är FÖR bra för att det bara ska vara jag, det måste finnas någon annan!"
I en annan tråd för många månader talades det om vad som gör allsmäktigheten genomlidlig; kanske är det genom illussionen om något annat?
Vertumnus skrev:Är inte gudar det som det mänskliga livet rör sig kring, det som i ett begränsar och spänner upp den mänskliga själen i alla dess dimensioner?
Kan du förklara lite mer utförligt i hur du tänker kring detta? Menar du att "gudar" är som gravitation eller? Jag förstår inte alls.. Finns det någon koppling till om gudar kan ha gudar?
- Harald Davidsson
- Harald Davidsson
Harald Davidsson skrev:Din fråga är en maximal hädelse av Gud
Och? Din tro på gud kan vara en maximal hädelse enligt andra teismer. Själva hädelsekonceptet utgör ytterligare ett argument för att teismens moral är bristfällig. Det finns inga moraliska hinder för att häda mot vare sig det du kallar gud eller det Nordkoreas regim kallar den evige presidenten.
Rorschach skrev:M.L skrev:Det finns inga moraliska hinder för att häda mot vare sig det du kallar gud eller det Nordkoreas regim kallar den evige presidenten.
Vad avses med "moraliska hinder"? Det finns väl massor av människor som upplever att det finns moraliska hinder för att häda mot diverse gudar?
Självklart talar jag utifrån min moral. Man skulle kunna lägga till "enligt mig" eller liknande vid varje påstående, men jag brukar skippa det eftersom det är självklart. Ja, det finns nog många som anser att det inte är självklart heller.
Jag menade att jag inte anser det finnas någon hädelse som är omoralisk. Jag skulle även hävda att konstituerandet av hädelsekoncept gällande någonting, vare sig det är gudsidéer eller människor, är omoraliskt eftersom det sammantaget är skadligt i och med dess förtryck av människans åsiktsbildande och yttrandeförmågor, och följaktligen hennes kreativitet och framstegsmöjligheter. T.ex. teismernas hädelsekoncept tycks samtliga göra gällande att vissa åsikter eller yttranden om deras respektive gudar är omoraliska. Jag anser att själva hädelsekonceptet är omoraliskt.
Återgå till "Religion och andlighet"