Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 11 okt 2005 11:07

lilltån skrev:Om du har sett kungen så är det din uppfattning. Det kanske inte var kungen -kanske var det Sune från Bromölla som är väldigt lik kungen.
Men det går ändå inte att jämföra med att påstå sig ha sett en gud. Kungen är en erkänd mänsklig existens. Många har sett honom och tagit på honom samtidigt. Men gud/ar är fiktiva varelser. Att en person här och var har upplevt sig se honom? Nej, nej.

Hm, det var inte så jag menade. Jag menade: Att säga "Jag har sett X" är inte ett bevis för att X existerar.

Om jag säger såhär: "Jag såg min pappa i morse", så är det inte ett bevis för att han existerar. Det är heller inget bevis för att jag såg honom. Om du eller någon annan väljer att hålla det påståendet för sant, kommer det enbart att bero på hur mycket du litar på mig. Mer specifikt har du inte skäl att tvivla på att jag såg min pappa, eftersom det är sånt som händer till vardags. Din grad av tillit behöver alltså inte vara så stor för att svälja detta påstående.

Om jag säger "Jag har sett Gud" så är det, förutsatt att jag inte ljuger, till exempel ett bevis på att jag har uppfattningen att Gud existerar - varken mer eller mindre. Så fort någon frågar efter bevis på någonting måste man fråga sig vad ett bevis i det fallet skulle vara för något.

Om vi t.ex. fick skäl att tvivla på att kungen fortfarande levde, vad skulle vi erkänna som bevis på att han faktiskt existerade? En bild i tidningen kan ju vara för gammal. Ett reportage i TV? Kanske är massmedia korrupta och producenten köpt av någon som vill hemlighålla att kungen i själva verket avlidit. Om vi åkte till slottet själva och skakade hand med kungen? Kanske är det en plastikopererad skådespelare! Intervjua Silvia med lögndetektor? Han som sköter detektorn kanske också är köpt!

När vi börjar syna "bevisen" i sömmarna förstår vi att vi, om vi bara är tillräckligt oresonliga, inte har några bevis för att vårt liv inte är en enda stor Trueman show, att vi inte är nedsövda stimulerade biomaskiner som i Matrix, eller något liknande. Så förr eller senare handlar det trots allt om tillit.

När litar du på att yttervärlden existerar?
När litar du på att kungen existerar?
När litar du på att Gud existerar?

Vad skulle du acceptera som bevis på Guds existens?

-narr-

ShivaDestructor

Inläggav ShivaDestructor » 11 okt 2005 15:08

hovnarr skrev:När vi börjar syna "bevisen" i sömmarna förstår vi att vi, om vi bara är tillräckligt oresonliga, inte har några bevis för att vårt liv inte är en enda stor Trueman show, att vi inte är nedsövda stimulerade biomaskiner som i Matrix, eller något liknande. Så förr eller senare handlar det trots allt om tillit.

När litar du på att yttervärlden existerar?
När litar du på att kungen existerar?
När litar du på att Gud existerar?

Jag har provat på en process där vi "implanterade" ett fiktivt minne. I halvdjup trans så genomfördes följande:
1. Skapa en fiktiv händelse - t.ex. att du gick in i chokladbutik på vägen till jobbet.
2. Måla upp för ditt inre hur det såg ut, vad som hände, hur det lät, hur det luktade, kolla detaljer kors och tvärs tills du har en film med mycket detaljer och hög upplösning.
3. Jämför "filmen", sinne för sinne, med ett "äkta" minne, något som du "vet" är sant. T.ex:
a) Hur är färgerna i det "sanna" jmf det "falska"? Justera det "falska".
b) Hur är 3d-känslan i det "sanna" jmf det "falska"? Justera det "falska".
c) Positionen?
d) Upplösningen?
e) Kanterna?
f) Ljudets volym?
g) Ljudet frekvensdistribution - bas, diskant etc?
h) Stereo/rymd-känsla av ljudet?
i) Lukt, kroppsliga intryck - värme,kyla, drag, tryck, tyngd etc osv osv...

När man kan det så tar ovanstående inte så lång tid - en minut.

4. Det ENDA som skiljer till slut - är... - att man MINNS att man SKAPADE det "falska" minnet.
5. Guess what - lek med tanken - att du skulle GLÖMMA att du skapade det "falska" minnet....

När jag fick bra grepp på ovanstående övning så blev jag plus hälften av de andra deltagarna SKITSKRAJA - gränsen mellan psykos och "verklighet" suddades ut. Helt plötsligt så förstod jag hur bräcklig vår verklighetsuppfattning är. En mängd sinnesintryck lagrat i ett holografiskt minne som kan bli manipulerat och filtrerat. Punkt nr 5, att GLÖMMA är en baggis - lite hypnotisk amnesi är vardagsmat.

När man lekt med ovanstående och fått ÄKTA upplevelser (en flyktig bekantskap med självinducerat vansinne), så lägger man kanske märke till hur individer i ens omgivning redigerar sina minnen. Jag har t.ex. två bekanta som ständigt redigerar minnen så att de blir som de TYCKER att de skall vara. För dem är det VERKLIGHET. Om ord står mot ord så sitter man i en jävla sits - vems verklighet är rätt? Tack och lov så har ovanstående bekantskaper konfronterats med sitt "dåliga" minne hundratals/tusentals ggr så de ger sig rätt lätt, dessutom finns det gott om "objektiva" referenser, t.ex. kvitton, kontrakt, tidtabeller, videofilmer, kort m.m. som punkterar deras "lögner" - som är deras "verklighet".

99.99% har aldrig upplevt att få "skapa" sin egen verklighet, trots att ALLA jämt, kontinuerligt, alltid gör det - och slutsatsen är förstås att alla andra har fel och man själv har rätt - tjena.

Jaha, så vad är då slutresultatet? Solipsism och sedan nihilism? Nja, när man börjar få lite kontroll över sinnena, hypnos och meditation så kan man göra följande:
1. Stäng av smaken - krulla ihop till ett grönt klot bak till vänster, disconnect.
2. Stäng av lukten - krulla ihop till ett gult klot bak till höger, disconnect.
3. Stäng av känseln - violett klot till vänster, disconnect.
4. Synen - rött, höger, disconnect
5. Hörseln - blått, vänster fram, disconnect
6. Känslorna (aha! ny upplevelse) - silver, höger fram, disconnect
7. Inre dialog och tankar - guld, rakt fram, disconnect....

Det var som fan... hmm... jag existerar UTAN 1-7? Ooops... ingen inre dialog, den går till guldklotet... du svävar i ett mikrokosmos med sju sinnesplaneter kring dig... nedanför.... kan du se en väv... som är din personlighet... alla regler... och beteenden... som byggts upp... och kan byggas om... och de är inte heller DU....

Så vad är DU? Inte dina sinnesintryck, inte din tankeverksamhet, inte din programmering - och ändå "finns" du?

När man haft ovanstående upplevelse så kan man finna en otrolig frid... att vila i sig själv... och när man varit här/där, då kan man börja filosofera på nytt.

Shiva - som inser att han inte vet ett skit och inte heller kan lita på sig själv, men ändå trivs och fungerar (tror han)

Lilltån

Inläggav Lilltån » 16 okt 2005 21:13

Hovnarr,

jag skulle förmodligen inte godta något som bevis på att gud finns :D

Så trångsynt är jag.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 17 okt 2005 23:16

Lilltån,

du har alltså en icke-falsifierbar övertygelse om att Gud inte existerar. Det går utmärkt, och folk har haft betydligt konstigare icke-falsifierbara föreställningar än så. Om jag t.ex. vore solipcist skulle du inte kunna övertyga mig om att DU existerade.

-narr-

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 18 okt 2005 13:32

ShivaDestructor skrev:Det var som fan... hmm... jag existerar UTAN 1-7? Ooops... ingen inre dialog, den går till guldklotet... du svävar i ett mikrokosmos med sju sinnesplaneter kring dig... nedanför.... kan du se en väv... som är din personlighet... alla regler... och beteenden... som byggts upp... och kan byggas om... och de är inte heller DU....

Det var ett spännande inlägg Shiva. Kan du inte berätta hur upplevelsen av andra varaleser såg ut när du befann dig i det där 'frånkopplade' tillståndet?
Vänliga hälsningar luipa

ShivaDestructor

Inläggav ShivaDestructor » 18 okt 2005 15:32

Luipa skrev:
ShivaDestructor skrev:Det var som fan... hmm... jag existerar UTAN 1-7? Ooops... ingen inre dialog, den går till guldklotet... du svävar i ett mikrokosmos med sju sinnesplaneter kring dig... nedanför.... kan du se en väv... som är din personlighet... alla regler... och beteenden... som byggts upp... och kan byggas om... och de är inte heller DU....

Det var ett spännande inlägg Shiva. Kan du inte berätta hur upplevelsen av andra varaleser såg ut när du befann dig i det där 'frånkopplade' tillståndet?

Jag vet inte riktigt vad du frågar efter så jag svarar med lite olika infallsvinklar.

Andra varelser :-)? Tankeläsare där... jag utelämnade 3 steg i processen...
Steg 8 - betrakta "din personlighet, ditt nätverk, din programmering"
Steg 9 - "flasha" ut ditt medvetande i alla dimensioner, toucha oändligheten, känn gränsen...
Steg 10 - känn efter andra intelligenser

Jag har inte fått någon medveten kontakt ännu i steg 10 :-). Däremot så kan det flasha fram en och annan symbol eller bild som jag förpassar till guldsfären om den "fastnar" i perceptionen. Det här är förmodligen en bra plattform för den som vill experimentera - men det gäller att skilja sina hallucinationer från extern kommunikation. När man börjar lugna ner sig och skala bort lager så upptäcker jag i alla fall vilken kakafoni av "filmer", spontana bilder, röster, ljud, musik och annat brus som HELA tiden går i bakgrunden av medvetandet. När det blir lugnare så kommer det här fram mycket tydligare - jag upptäcker titt som tätt att jag kör en massa musik i huvudet...

Att uppleva andra varelser i detta tillstånd måste ju ske i "inner space" då man är inne i ett djupt meditativt tillstånd, lite svårt att gå omkring och betrakta när man "glömt" att man har en kropp.

Trots det så "smittar" tillståndet till det vakna, just nu genom att skriva om det så glider jag in i ett lätt förändrat tillstånd, armarna blev plötsligt längre och känns inte riktigt som mina :shock: . - upplevde också någon form av splittat medvetande - ser "djupet" och sfärerna för mitt inre öga medans jag skriver och inser att mina intryck i skrivandets stund sker "inne" i de olika sfärerna. Svårt att förklara - och mycket dumt att experimentera med när man kör bil :roll: .

Kvaliteten på mina upplevelser och djupet i meditationen är mycket variabelt - ibland så är jag en medveten punkt i ett oändligt rum, ibland så kom jag inte ens ihåg vad jag höll på med, ibland så blir det inte ett smack - tyvärr när man behövde djupet och lugnet som bäst :wink: . Ibland så lyckas man stänga av ett sinne till 99%, ibland så lyckas man sämre - hörseln kan vara knepig för mig, speciellt om någon i omgivningen pratar - men då fortsätter man bara med nästa sinne - och när en signal dyker upp så förpassar man den tillbaks till sin sfär. En gång fick jag en fullträff på synintrycken och vips så blev jag "blind" och förstod autism lite bättre, det var lite obehagligt.

Vet inte om jag svarade på någonting alls,

MVH Shiva

PS. Det låter kanske som jag är jätteerfaren inom området, så är inte fallet. DS

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 18 okt 2005 16:18

ShivaDestructor skrev:Att uppleva andra varelser i detta tillstånd måste ju ske i "inner space" då man är inne i ett djupt meditativt tillstånd, lite svårt att gå omkring och betrakta när man "glömt" att man har en kropp.

Precis det jag är nyfiken på. Hur ser gränsen ut (hur upplevs gränsen) som skiljer dig från en medvarelse? Ointressant i detta sammanhang om den andra är djur, människa eller övrigt.
En bifråga, hur tar du dig ur ett sådant tillstånd, finns det ingen risk att fastna?
ShivaDestructor skrev:men det gäller att skilja sina hallucinationer från extern kommunikation.

Hur gör du detta, vilka kännetecken har de två respektive sfärerna?
Tack för det generösa svaret.
/luipa

Tatjana

Inläggav Tatjana » 19 okt 2005 02:49

Vet ni hur jag gjorde för att få veta om gud x-isterar?

Jag gick in med föreställningen om att så är fallet, läste och kontrollerad om jag kunde finna motbevis.

Och vips... så blev jag frälst :wink:
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

ShivaDestructor

Inläggav ShivaDestructor » 19 okt 2005 13:39

Luipa skrev:
ShivaDestructor skrev:Att uppleva andra varelser i detta tillstånd måste ju ske i "inner space" då man är inne i ett djupt meditativt tillstånd, lite svårt att gå omkring och betrakta när man "glömt" att man har en kropp.

Precis det jag är nyfiken på. Hur ser gränsen ut (hur upplevs gränsen) som skiljer dig från en medvarelse? Ointressant i detta sammanhang om den andra är djur, människa eller övrigt.

Som jag skrev så är jag inte alls erfaren inom området utan utforskar oändligheten så gott jag kan. När jag får en odiskutabel kontakt så kommer jag att veta :-). Sen är frågan - vad är gränsen? Du och jag kommunicerar via forumet, min hjärna skickar signaler till binjurarna som skickar signaler till resten av kroppen, mina celler skickar och tar emot aminosyror, min cell har organeller som utväxlar "information", organellen består av molekyler som "kommunicerar" via krafter, molekylen består av atomer, atomerna bestor av kvarkar, kvarkarna av supersträngar? osv. Vi kan förstås "zooma" uppåt istället - familj, kvarter, stad, land, planet, solsystem osv - var går gränserna? Allt är/blir ett, oavsett om man går mot det oändligt "stora" eller det oändligt "lilla". Du blir mer och mer medveten, Du upplever mer och mer av Dig. När kommunicerade du med din vänstra lilltå senast? Hur mår den? Varm/kall? Bekväm/obekväm? Fuktig/torr? Hur känns undersidan? Fronten på undersidan? Vänster framhörn? Om du är omedveten om saker som du faktiskt VET att du kan vara medveten om och ta kontroll över - vad är du då OMEDVETEN om att du skulle kunna vara medveten om... organ... celler... eller uppåt... högre medvetanden... större entiteter... grupper....

Var gränsen går - för medvetande, kommunikation, existens, varelser - inte vet jag, men en sak vet jag att den verkar inte finnas för den flyttar på sig så fort man korsar den :-).

Luipa skrev:En bifråga, hur tar du dig ur ett sådant tillstånd, finns det ingen risk att fastna?

LOL! Frågan är snarare hur man tar sig IN i ett sådant tillstånd och stannar där så man kan ta sig vidare... lite som tjejer som går in på gymet och säger "Jag vill inte ha för stora muskler" - det händer liksom inte av sig själv och inte utan "ansträngning".

Jag vänder på hela resonemanget - vi SITTER redan fast. Hur tar vi oss ur DETTA tillstånd?

Man sitter där med hela satellitpaketet, avgiften betald, hårdvaran installerad - och envisas med att kolla på en svartvit reklamkanal istället för att gå lös med fjärrkontrollen :-).

Luipa skrev:
ShivaDestructor skrev:men det gäller att skilja sina hallucinationer från extern kommunikation.

Hur gör du detta, vilka kännetecken har de två respektive sfärerna?

Jag skulle kategorisera mina upplevelser i 5 klasser:
1. Shared reality - du kommer fram till mig och säger hej. Jag inbillar mig att jag inte hittat på detta.
2. Minne/association - jag ser ett hundkoppel och vips ser jag en bild av min hund. EGENTLIGEN ser jag förmodligen alla hundar, alla koppel, alla situationer när jag gått med hunden, alla objekt som har samma färg som kopplet, alla objekt som rimmar på koppel, etc MEN det mest "populära" vinner i kampen om mitt medvetande - min hund. Mest frekvent, starkast association - men alla associationer triggas mer eller mindre. Holografiskt minne. Dessa bilder flashar fram på en millisekund.
3. Medveten "fantasi" - jag tänker på en neongrön polkagris som pulserar och spelar "Helan Går" samtidigt som lila spiraler av små glittriga stjärnor roterar i bakgrunden och sänder prickig värme till mig.
4. Dröm - lucid eller icke
5. Annat - trans, djup meditation, "infall"

Man skulle också kunna skilja på upplevelser med någorlunda klar orsak-verkan (jag initierar fantasi, omgivningen initierar association eller intryck, dröm med igenkänd symbolik/förlopp från t.ex. händelser under dagen) jämte upplevelser utan klar orsak-verkan (association/bild/film/ljud som inre upplevelse hux flux á la vision, dröm med totalt främmande innehåll).

Det område som man kan utforska med "stänga av sinnen"-meditationen är intressant. Tankar och brus blir så klara och tydliga, och när du stänger av dem och dämpar bruset så blir det kvar en oändlig tomhet, en svart duk. BOM! En symbol kommer farande! VAR kom den ifrån? 1 minuts tomhet, stillhet... SWISH! Ett ansikte på en sumerisk staty! WTF?... återigen stillhet... för att två minuter senare bli medveten om att jag betraktar en "film" där jag äter kött med en sked ur en metallisk konstruktion... VAD händer i detta området? Låga externa stimuli (mörker, stillhet, tystnad), låg aktivitet, inre stillhet, en tomhet... vad är det som dyker upp? I fredags natt satt jag helt absorberad i 10 minuter och betraktade en sorts energifontän/fyrverkeri som dök upp i tomheten (förmodligen en s.k. nimitta).

Att skilja en hallucination från extern kommunikation - jag tror att det finns två kategorier extern information som är "annorlunda" - de svaga signalerna som ofta ignoreras (börja lita på sin intuition och kolla att det stämmer och när det stämmer), de MASSIVA - omskakande - gnostiska upplevelserna (i alla fall tills man blivit van) som man själv inte kan betvivla.

Kampen mot självbedrägeri, önsketänkande, egen influens... ingen solklar och lätt sak.

Buddhisterna/hinduer/yogis/magiker/alkemister har garanterar namn för varje fenomen/process som jag beskriver ovan, men jag köper inte buddhisternas passiva förhållningssätt fullt ut, djupa tänkare och mästare pekar på helt andra vägar men vägarna börjar dock i samma tillstånd.

Luipa skrev:Tack för det generösa svaret.
/luipa
Tack för intresset, hoppas andra tycker att detta är relevant i tråden - det kanske har skiftat från "Finns Gud" till "Finn Gud" :-).

MVH Shiva

ShivaDestructor

Inläggav ShivaDestructor » 19 okt 2005 13:45

Tatjana skrev:Vet ni hur jag gjorde för att få veta om gud x-isterar?

Jag gick in med föreställningen om att så är fallet, läste och kontrollerad om jag kunde finna motbevis.

Och vips... så blev jag frälst :wink:

Och jag gjorde tvärtom. Jag kollade upp allt som INTE stämde, som inte gick ihop och som aldrig kommer att gå ihop inom rådande vetenskapliga paradigm - men ÄNDÅ finns det... medvetande... oändlighet... kvantfysiska fenomen... dualitet... oförklarliga upplevelser...

Och vips... så började jag tro på något större.

Shiva

behållaren

Inläggav behållaren » 19 okt 2005 14:00

Shiva skrev:
Och jag gjorde tvärtom. Jag kollade upp allt som INTE stämde, som inte gick ihop och som aldrig kommer att gå ihop inom rådande vetenskapliga paradigm - men ÄNDÅ finns det... medvetande... oändlighet... kvantfysiska fenomen... dualitet... oförklarliga upplevelser...

ooo vilken framställning. Tack. Vackert. Jag gillar den. Det här är vad jag kallar filosofisk verksamhet. fortsätt bara jag älskar dina tankar.

ShivaDestructor

Inläggav ShivaDestructor » 19 okt 2005 17:03

behållaren skrev:Shiva skrev:

ooo vilken framställning. Tack. Vackert. Jag gillar den. Det här är vad jag kallar filosofisk verksamhet. fortsätt bara jag älskar dina tankar.

Tusen tack. Min "filosofiska verksamhet" är ju inte sprungen ur något behov av mental onani utan snarare myror i arslet, prinsessan på ärten, eksem i själen, sprickor i "verkligheten" - jag gör det här på "riktigt", för mig själv, jag kan inte somna om. Jag gillar tankeexperiment men vissa tankeexperiment ställer allt på ända - och man måste agera, inte falla i dvala igen.

The Matrix finns ju rätt framför näsan på oss - och det röda pillret är spritt ut, kamouflerat, i många olika former. Jag har hittat några fragment, svalt vissa, andra ligger på tungan och väntar, samtidigt som jag vet att pillret är mycket större än jag någonsin kan ana. Men de små fragmenten gör synen klarare så man lättare skiljer ut andra fragment.

Jag blir jätteglad om någon får någon insikt som kan hjälpa dem vidare.

MVH Shiva

Tatjana

Inläggav Tatjana » 21 okt 2005 03:21

Tja! (igen)

Jag antar att man kan se allting ur olika synvinklar och det är ju hemskt bra det.
jag funderar mkt på guds existens eller icke existens men kommer alltid till dessa tre punkter:

1.Varför är fysikens fyra fundamentala krafter så väl avvägda, något som är nödvändigt för universums och livets existens?
2.Hur kan den stora och ofta oreducerbara komplexiteten hos levande organismer förklaras?
3.Varför är de fossila vittnesbörden så ofullständiga, och var finns bevisen för övergångsformer, eller länkar, mellan huvudgrupperna av levande organismer?

samt en fjärde som är av annat intresse nämligen:

vad händer när vi dör?

Det enda som har kunnat svara på dessa frågor är just biblen.
Mvh
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Tractatus

Inläggav Tractatus » 21 okt 2005 17:08

Det enda som har kunnat svara på dessa frågor är just biblen.

Inte helt rätt. Koranen är ett annat exempel.Den innehåller många direkta svar på vetenskapliga frågor som vi först under de senaste hundra åren lyckats besvara.

Intressant? Ja.

SOL

Inläggav SOL » 02 nov 2005 16:50

Vilket härligt forum...kan bara beklaga att jag inte funnit hit tidigare...

Jag är helt med dig Shiva... jag är inte av samma tekniska art *skratt* som dig..men jag förstår vad du menar... jag kan heller inte gå tillbaka till ett tidigare icke-vaket tillstånd... och sanningen står att finna ibland alla lögnerna...

Samtidigt förstår jag dig tjejen som snackade om att bli frälst...och utgick från att kolla igenom vad som inte gick emot en gudstro...

I era resonemang finns nycklarna till att nå den gudomliga andligasfären... eller åtminstone ett par dimensioner av den...

Jag är precis som dig Shiva...ju mer jag begriper ju mer fattar jag att jag inget vet...

Mitt eget sökande som ledde mig dit jag befinner mig idag...
började med ondskan..och ondskans natur...

Och i takt med att man lär sig förstå ondskan, vad den sipprade ur etc... så vänder man snart automatiskt sin till den andra ytterligheten av begreppet... dess polära motsats Godhet...

Vad är godhet, en godhandling etc... jag rannsakade mig själv, förbättrade mig själv och mitt beteende...tills en dag... då jag kände mig lätt... min ryggsäck var tom... eller näst intill tom... tills jag hade ett möte med mig själv...

Ett ärligt möte, där jag ställde Gud och existensen mot väggen... jag hade talat om att GUD för mig endast kunde vara kärlek... kärlek är det gudomligas natur..inget annat... inga biblar, koraner, talmuds eller annat SAGO-mambujambu...endast kärlek...

men den dagen jag vände mig mot Gud..och mot mig själv... när jag erkände för mig själv att jag faktiskt talat med mängder med människor om vad Gud endast behövde sammanfattas med.... men UTAN att själv ha känt det bekräftat på något sätt...

Den kvällen kan man säga att om jag varit Kristen hade jag börjat kalla mig frälst...hade jag varit NEO...så var det dagen jag vaknade upp och insåg matrixens existens...Hade jag bott i Saudi Arabien hade Allah talat till mig...etc osv...

jag är inget av det (och tar stoooort avstånd från det)... men bubblan sprack... mitt zombievarande bröts... något hade hänt fysiskt med min kropp, min hjärna, hjärta och bevittande JAG ... som blåste min logik käpprätt åt skogen...

Tvivlaren och sökaren hade tagit ett första steg in i en andlig dimension som öppnat sig...

Men till skilland från de flesta andra lät jag aldrig min upplevelse färga mitt tänkande... allt jag kunde konstatera är att människan är MAGISK... mitt inre korresponderade med Alltet... jag visste vad jag varit med om...

Efter ett par månader av chocktillstånd och total upprymdhet, tacksamhet, ödmjukhet och mängder av glädjetårar blandat med galna tankar om att färdas genom Sverige och spika upp plakat på vart enda kyrka,synagoga och moské om att "GUd bor inte i detta hus"...så landade jag så småningom...

Alla tankar som snurrat i mitt huvud under två års total kontemplation där jag trodde skallen skulle gå i bitar...så infann sig nu ett lugn i mitt varande...och jag insåg att jag hade förvandlat TRO till VETANDE...

men VAD jag visste....visste jag inte riktigt... så en ny sökande process tog fart för att förklara vad jag hade varit med om... stöd etc kom till mig... och många tinga har jag kommit underfund med.... samtidigt har avståndet mellan mig i mina kära medmänniskor blivit större och större...

Utveckling i rasande takt...och många allehanda intressanta ting som faktiskt beskriver vad jag varit med om ordagrannt har jag tagit del av... jag har dessutom oberoende funnit ut att det finns andra som talar om samma upplevelser på exakt samma sätt...

Likväl har jag inte bildat mig några cemeterade uppfattningar om det här... det enda jag har haft nöjet att utveckla under hela denna tiden är...

En relation till mig själv.... lära känna mig själv... leva ut Jonas... slutat se på Jonas genom andra människorsögon...eller överhuvudtaget låta andras bilder av mig ge mig min egen identitet och självbild....(faktum är att jag har ingen självbild längre)....jag bara är...

Jag känner min kontakt med alltet. Jag är oerhört lycklig och förankrad på många sätt. och jag ser hur mitt liv sakta men säkert håller på att förvandlas till meditation...

Sedan det här med att säga att det enda som lyckats förklara saker och ting är Bibeln Koranen etc...

ALLA religioner är sagor... försök att förklara fenomen man inte begripit sig på... och som har förvandlats till efterkonstruktioner...som har förvandlats till maktredskap som har förvandalts till dogmer i syfte att ingjuta skräck i människan....

GUD skymfas av alla religioner!!!

Gud är en känsla...som inte låter sig bevisas...

Precis som de säger i filmen Kontakt... ta en person ni känner som har gått bort.... bevisa för mig hur mycket ni tyckte om den personen. Hur mycket ni älskade den personen.

En omöjlighet eftersom där inte finns någon möjlig dialog för att få det hela bekräftat eller hur?

GUD är en inre känsla...som man bara möter i total ärlighet och kärlek... vår inre gudomliga källa...vår själ talar till oss...men vi lyssnar inte eller sällan...

För upptagna med att lura oss själva att allt i vår sekulära verklighet är Heeeeeelt i sin ordning...

Trots att vi varje dag ser hur falskt och fel allt är!

Min illusion har fallit...jag ser saker för vad de är...svårast att få bukt med...är sig själv...och sina egna självbedrägerier...

Världen utanför min kropp lurar mig inte ett smack längre...

Och där hoppas jag ni lämnar biblar etc bakom er...

Där finns korn av sanning även i dessa sagor och myter... men universum och dess historia är både mer komplex och enklare...

Gud eller existens... är så intrikat att vi inte begriper... likväl envisas vi med att skapa sagor som vi skall tro på för att försöka förklara vår omgivning.... och sedan sakta men säkert tvingas reducera och skriva om i takt med att vi pappskallar lär oss mer om vår omgivning...

I slutänden kommer vetenskapen bevisa det gudomligas existens... med de enkla jävla orden GUD ÄR ALLT... eller ALLT är ENERGI i RÖRELSE...

men vi människor är så korkade att vi inte ens kan greppa denna enkla mening... och se vad det i förlängningen betyder....

ens för oss själv....

Om gud är allt.... då är jag en del av Gud...eller rent av Gud...

Åtminstone är vi Gudar i våra egna liv...och i takt med att man låter kärleken guida en.... så kommer den kärleken studdsa tillbaka på en från alla andra kontakter man möter...

Jag ahr mycket att dela om dessa ting... men jag känner att jag måste läsa igenom alla trådarna här inne först...

trött kram

Återgå till "Religion och andlighet"