Finns det några fördelar med att tänka framåt?
Moderator: Moderatorgruppen
Finns det några fördelar med att tänka framåt?
Eftertänksamhet efterfrågas!
- Harald Davidsson
Re: Finns det några fördelar med att tänka framåt?
kort skrev:Eftertänksamhet efterfrågas!
det kan vara bra att ha en backspegel då man kör bil,
eller ska man bra se framåt
- Harald Davidsson
- Harald Davidsson
Harald Davidsson skrev:kort skrev:Harald Davidsson skrev:kort skrev:ja det finns åsiktsmässiga fördelar, men jag tror inte att det behövs,
ska man inte spegla sig i andras attityder
är det inte bättre att spegla sig i andras meningar
eller kanske spegla sig i andras förmaningar
jag ska fundera på det,
lyssna till steve jobs andra tal på denna sida: http://www.svd.se/naringsliv/tio-minnes ... 415352.svd
kort skrev:Harald Davidsson skrev:kort skrev:Harald Davidsson skrev:kort skrev:ja det finns åsiktsmässiga fördelar, men jag tror inte att det behövs,
ska man inte spegla sig i andras attityder
är det inte bättre att spegla sig i andras meningar
eller kanske spegla sig i andras förmaningar
jag ska fundera på det,
lyssna till steve jobs andra tal på denna sida: http://www.svd.se/naringsliv/tio-minnes ... 415352.svd
man kanske kan säga att man skall spegla sig i attityder som det ligger någon mening bakom, en uttalad sådan kan vara en förmaning,
Vad är det för fel att använda andras verk som man lärt sig,
Det kan man vara stolt över.
Det enda i upphovsrätten som jag respekterar är uphovsmannens rätt till att ta åt sig äran.(och i viss mån namnrätten)
Jag kan aldrig ta ifrån en person den titeln.
Men i verkliga livet så är det inte så ovanligt att vi plagierar ord som saker som våra egna verk.
Vi speglar oss i andras verk, det funkar så länge som man inte blir upptäckt, eller så länge som man inte bryr sig.
Upp till var och en att sätta sin egen moral. Min är satt.
Det enda i upphovsrätten som jag respekterar är uphovsmannens rätt till att ta åt sig äran.(och i viss mån namnrätten)
Men i verkliga livet så är det inte så ovanligt att vi plagierar ord som saker som våra egna verk.
Vi speglar oss i andras verk, det funkar så länge som man inte blir upptäckt, eller så länge som man inte bryr sig.
Marko skrev:Vad är det för fel att använda andras verk som man lärt sig,
Jag har heller inte något emot det (jag skulle kunna tänka mig att begränande förbud mot plagiat, vilken patentens betydelse innebär, leder till globalisering och är dess själva orsak), däremot kan jag tycka att det är tråkigt om människor plagierar beteenden som är negativa till sin natur, bara av den anledningen att de vill passa in i någon grupp. När människor använder ord som är annorlunda och funktionella på ett bra sätt så berikar ju det användningen av språket och man vill naturligt ta efter.
kort skrev:Marko skrev:Vad är det för fel att använda andras verk som man lärt sig,
Jag har heller inte något emot det (jag skulle kunna tänka mig att begränande förbud mot plagiat, vilken patentens betydelse innebär, leder till globalisering och är dess själva orsak), däremot kan jag tycka att det är tråkigt om människor plagierar beteenden som är negativa till sin natur, bara av den anledningen att de vill passa in i någon grupp. När människor använder ord som är annorlunda och funktionella på ett bra sätt så berikar ju det användningen av språket och man vill naturligt ta efter.
Det som ÄR, kan utvecklas, synd om vi låser det med avtal och förbud.
Kunskap ska inte låsas in av ekonomiska skäl, udnerhållning ska inte låsas in för att en skådespelare kräver 100 miljoner i lön,
ord ska inte låsas in i kopieringsskydd, utan ska få citeras och användas för att vidareutvecklas, [låt marknadskrafterna slåss mot varandra, och låt kulturvärden vara fria.]
Plagiat är ett hot mot kvaliten, och här tyckte jag Namnrätten är av vikt, för då bibehåls kvaliten. Håller med dig.
Men om vi tar tex piratkopierade filmer, så lanseras inte dessa som Sony Entertaiment bla bla, utan heter blabla[xvid][kickfoot] rippningen i sig visar på att den är omgjord och är en ny produkt.
Jag tar ofta efter andras betenden, det är ett socialt förhållningsätt, vi signalerar att vi håller med, eller att vi inte håller med.
Men i detta ska individuella värderingar ha sin plats och komma fram, man skapar en ny produkt eller nya tankar ur andras tankar,
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Carpe diem... Visst kan vi vanliga småmänniskor leva i ögonblicket, men vi kan inte fastna i ögonblicket - det blir dyrt om räkningar går till fogden, det blir jobbigt om man inte åtgärdar ett skadat tak, cancer blir svårare att behandla om man sticker huvudet i sanden som en struts. Ibland tycker jag att ni verkar tänka enbart i abstrakta termer och jag frågar mig hur klokt det är (?)
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)
"Jiddu Krishnamurti" som ett tag sågs som Messia var en person med högt intellekt och klokhet och högt uppsatt på den introverta skalan. Han säger sig ha nått så långt man kan komma i vetande. Han nådde en punkt som inte många når, Ett slags maxat medvetande. Jag har hört talas om vissa som stått på gränsen till denna topp och som inte vågat ta steget vidare utan funnit det dem insett så galet eller stort så att de snabbt gått tillbaka ner till "vanligt tänkande". På gränsen till galenskap har jag hört.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger) och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.
Skogsälvan skrev:Carpe diem... Visst kan vi vanliga småmänniskor leva i ögonblicket, men vi kan inte fastna i ögonblicket - det blir dyrt om räkningar går till fogden, det blir jobbigt om man inte åtgärdar ett skadat tak, cancer blir svårare att behandla om man sticker huvudet i sanden som en struts. Ibland tycker jag att ni verkar tänka enbart i abstrakta termer och jag frågar mig hur klokt det är (?)
Men om man vill göra någonting och man gör det, så är det väl någonting som sker i nuet, om man vill kolla vad man har skrivit upp i almanackan så kan man göra det, vad jag menar är egentligen om man kan leva på ett sätt så att man vill göra allt det man gör, istället för att grubbla bakåt och anstränga sig med att planera framåt, om man kan tänka på framtiden i nuet av glädje, alltså som en ren fantasi, och om man kommer fram till något, kan man skriva upp det, men inte anstränga sig så att säga, utan agera naturligt, på något sätt spontant, jag tänker att om man behöver anstränga sig (dvs må dåligt), av det man gör så beror det på att man gör fel saker, om det inte kommer naturligt till en så gör man fel saker. Men så fort som man gör de rätta sakerna så går det lätt av egen vilja.
Återgå till "Tankar och känslor"