Jämlikhet i samhället.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Detnyariket

Jämlikhet i samhället.

Inläggav Detnyariket » 17 dec 2011 15:05

Vad är det med Sverige egentligen? Syftar på jämlikheten och samhället.

Jämlikheten känns enligt mig som en självklarhet. Oavsett bakgrund, status, tro, utseende, sexuell läggning osv, ska man behandlas lika. Men då kommer vi till det kluriga. Människor som har högre "status" i samhället (exempelvis politiker) behandlas ofta bättre än en helt vanlig kille/tjej i charkdisken eller så. Det jag menar är, the long arm of the law må vara lång. Men den verkar inte nå riktigt till dom högre placerade människorna. Vi kan ta "tobleroneaffären" som ett litet exempel, om jag köpte saker med någon annans bankkort, för över 50 tusen. Hade en helt bunt obetalda parkeringsböter och diverse obetalda saker. Skulle jag behandlas lika som Mona behandlades?

Verkar för mig lite som att, så fort större delen av Sverige vet vem man är, så gäller inte lagarna på samma sätt.

Funktionshinder är också en sak jag reagerat på. Jag tycker inte man ska vara dum på något sätt mot en människa som har någon typ av sjukdom eller funktionshinder. MEN, jag tycker inte man ska vara dum mot någon annan heller. Folk utan funktionshinder eller sjukdomar har väl också känslor? Men de betonas inte alls, så länge det inte är någon sjuk/funktionshindrad människa.

Poliser verkar få göra lite som dom vill också. Inte alls längesen jag såg att två tjejer blivit illa behandlade av två poliser. Tjejerna hade inte gjort något fel, helt vanliga tjejer i 30-40 års åldern tror jag, gick hemåt en kväll då två poliser kom mot dom, skrek och var allmänt tokiga. Slängde ner tjejerna på backen och bad dom lugna ner sig osv. Om jag av tidigare erfarenheter av sådant ska säga vad jag tror. Så kommer de säkert bli något i stil med att utredningen läggs ner. På grund av att poliserna gör vad dom vill hur dom vill när dom vill, men de skrivs som "Utredningen läggs ner på grund av brist på bevis" Jag har själv sett dåligt beteende bland poliser. Jag stod på stan med några kompisar en kväll, ingen var märkbart berusad, vi stod och pratade som vilka människor som helst, en civil polisbil kommer körandes efter gatan, kompisen säger till mig att de är den nya civilbilen dom skaffat. Jag tittar på bilen och då gör han direkt en tvär vändning. Kör upp på trottoaren och stannar bredvid mig och säger " Va glor du på". "Ingenting?" Så säger han " Du kan ju lägga av med de" Försökte säga åt han att jag var hemskt ledsen men jag tittar faktiskt vart jag vill. Då for han iväg. Om jag skulle köra upp bredvid en polis och säga vad glor du på, så är chansen stor att han tar in mig i bilen och blir fruktansvärt otrevlig.

Förmodligen många av er som hatar mig nu eller så men de får jag väl ta. Jag tycker bara det är dumt att en vanlig medborgare inte har samma rättigheter som en exempelvis polis eller politiker, och nej, jag ser inte dom som vanliga medborgare längre..

Tack för mig

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 dec 2011 19:04

Om jag skulle köra upp bredvid en polis och säga vad glor du på, så är chansen stor att han tar in mig i bilen och blir fruktansvärt otrevlig.

klart dom blir, det är därför man gör det... och skiter i konsekvenserna.... för tänker man två minuter längre än vad dom kan göra just då så gör man det man tycker är rätt.. fast jag brukar aldrig vara tyken på det viset, men kräver situationen det så hade jag gjort det och har gjort det.

Makten är makt för att du (jag/de) reagerar som du/vi gör.

hatar dig ?, varför skulle jag hata dig ?

Detnyariket

Inläggav Detnyariket » 17 dec 2011 19:14

Nej men som du vet så har alla olika åsikter. Och av någon anledning så börjar många "hata" en och direkt se en som en dålig människa, bara för att dom har en annan åsikt som dom tycker är rätt och min är fel. Dom har inte förstått att folk har olika åsikter, och det betyder väl inte att man är en sämre människa?

Kan ställa en fråga då. Om en person säger till dig "Hitler gjorde mycket sjuka och idiotiska saker. Men han var fortfarande väldigt smart och hade en rejäl vinnarskalle" (Ej från min egen mun, så hoppa inte på mig om de). Skulle du bli arg på personens åsikter och tycka direkt, han gillar hitler. Eller skulle du acceptera det han tycker och inte göra någon stor sak av de. Jag vet vad stor del av folket skulle sagt.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 dec 2011 19:58

Kan ställa en fråga då. Om en person säger till dig "Hitler gjorde mycket sjuka och idiotiska saker. Men han var fortfarande väldigt smart och hade en rejäl vinnarskalle" (Ej från min egen mun, så hoppa inte på mig om de). Skulle du bli arg på personens åsikter och tycka direkt, han gillar hitler. Eller skulle du acceptera det han tycker och inte göra någon stor sak av de. Jag vet vad stor del av folket skulle sagt.

Har man en genuin uppfattning oavsett vem det gäller så ser jag inte en anledning till att bli arg.

Samhället har väldigt mycket grupptryck och så som majoriteten säger blir ofta en generell vedertagen sanning.
Det är tex inte många som säger att big bang är fel, men det finns några bra teorier om att big bang är totalt fel.
De som tillhör den stela majoriteten kommer att förnedra din syn, en mer fritänkande person kommer nog att lyssna på dig på ett annat sätt.

poliser som makt har fritänkande personer som gruppbeteende personligheter som inte vågar eller vill tänka själv.

Hitler gjorde säkert många bra saker, ägde själv en volkswagen bubbla som han nog var delaktig i att den blev till..
och jag älskade min oranga lilla bubbla....  Sen kan man i nazist kriget ifrågasätta människor gruppbeteende och lära sig av misstagen, felen som begicks var inte enbart hitlers fel.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 17 dec 2011 19:59

Min järnnäve i nyllet om jag hade haft chansen. Hitler var inte smart men psykopat, en liten råtta.
Allt är inte vitt/svart, Hitler var barn av sin tid, Tyskland var bankrutt efter första världskriget, detta utnyttjade Hitler med chauvinistisk jargong. Hitler återupprättade tyskens heder men "vi är germaner, judarna styr världen".
Hitler tusenåriga rike blev tusena dagar långt. Men så körde han också med olympiska devicen "det viktiga är inte att vinna utan att delta".
maximal utdelning med minimal ansträngning

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 dec 2011 20:12

Hitler var barn av sin tid

Exact, och det betyder att felen inte enbart var hans ?
så mer rättvist ska fler än han ha en järnnäve i nyllet... hur man nu nyllar en dålig ekonomi...

Detnyariket

Inläggav Detnyariket » 17 dec 2011 20:19

Menar absolut inte att jag gillar Hitler. Menar bara att om en människa gör dåliga saker, blir han direkt en dålig människa då? Hitler exempelvis, precis som Marko sa. Gjorde nog endel bra saker också.

Ny fråga. Om en person säger att han gillar hitler. Hatar man han då? Och isåfall varför hata en människa för hans åsikter?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 dec 2011 21:02

Hara,
För mig är hata en icke genuin uppfattning utan en tagen uppfattning för att den ska främja någon moral, ideologi eller liknande.

Jag tror själv inte att hat existerar i världen. Hat skapas.

För varje människa jag letar i mitt inre, så har jag aldrig hittat hat, mer är det positiva känslor för varje individ.
Hat hittar jag nog mer i mitt tänkande.

Urbizzo

Inläggav Urbizzo » 18 dec 2011 01:05

Fint att du tar upp "obekväma sanningar" här!
Det finns många exempel på hyckleri och falskhet i vårt samhälle idag.
Man pratar om jämlikhet och likhet inför lagen.. Tjo - pyttsan - säger jag.. snack och inget annat än snack - när det gäller så är det ingen jämlikhet - och dessa fraser och jargonger känns som dålig propaganda..
Det kan tyckas att jag tar i - men dagligen upplever jag falskhet och dubbelmoral - bara genom att lyssna på radio..
Å andra sidan kan man "dra ner" standarden genom att uttrycka sådana här åsikter  -  så det gäller ju att ha -
En sak är att kritisera ett system - en annan att ha ett alternativ. - Jag kan nog peka på bättre förhålllanden.
Till ex. när jag var ung berättades det om hur hemskt det var i Tyskland - där fanns åsiktsregistrering och yrkesförbud -
Att vi hade det samma här var inte många som visste. Men i Tyskland var det åt minstone en öppen politik. Här var det precis likadant - men dolt! Det framkom senare..
Det är ynkligt med sådana som "slår sig för bröstet" - och "pekar finger" åt någon annan - fast man själv sitter i glasbur!
Oändligt tycker jag exemplen är på hyckleri och självcensur - och även ren censur i Sverige!
Och  så snackar man om andra länder som om man var bättre! Det är äckligt!
Det finns hur mycket floskler och hyckleri som helst - om man vill ta fram det!
Likriktning och anpassning är andra sätt..
Så jättebra att du tar upp detta - som jag ser som ett verkligt demokrati-problem..

Detnyariket

Inläggav Detnyariket » 18 dec 2011 13:24

Ja jag känner väl lite som dig där att det bara är snack hela tiden. Och det är väl ändå inte bara jämlikheten det gäller. De gäller väl de mesta när de kommer till högre makterna, känner jag i alla fall.

Och en sak jag inte förstått. Inför ett val, så kommer alla partier med vad dom ska göra bättre och allt möjligt skitsnack. Det jag märker av är att när ett parti vinner, så börjar dom med att göra det sämre, sen snirklar dom förbi de bra sakerna med att säga att det inte finns pengar eller liknande. Varför vill man rösta fram det partiet man tycker snackar mest skit? För de är väl egentligen de dom gör. Står och ljuger om vad dom ska göra om dom vinner.. Så jag tycker folket kan fundera en gång till på vad dom gör när dom röstar. Och kanske att folket där nere i Stockholm i sina stora sköna stolar som bestämmer Sveriges regler efter hur dom vill leva, att dom funderar en gång till på vad fan dom håller på med. För just nu tycker jag inte att dom gör ett bra jobb.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 18 dec 2011 13:36

varför röstar du då fram dessa skitpartier ? (om du nu röstar)

Detnyariket

Inläggav Detnyariket » 18 dec 2011 13:49

Det gör jag inte. Det vore väl konstigt att skriva sådär om jag gör likadant själv :)
Kommer rösta på det vettigaste när dom kan bete sig vettigt

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 18 dec 2011 13:55

Detnyariket skrev:Det gör jag inte. Det vore väl konstigt att skriva sådär om jag gör likadant själv :)
Kommer rösta på det vettigaste när dom kan bete sig vettigt

Nice, det gillar jag : )

Detnyariket

Inläggav Detnyariket » 18 dec 2011 14:02

Man kan inte rösta klokt om det inte finns något klokt att rösta på.

Jag vet när det är dags att börja rösta. När det står stort på förstasidan i alla tidningar att det vinnande partiet verkligen har gjort de dom lovade:)

Urbizzo

Inläggav Urbizzo » 19 dec 2011 23:29

Läste någonstans förra året att politiker i England inte får lova vad som helst - som dom inte håller. Det har tillkommit en lag, som gör det möjligt att politiker ställs inför rätta, om dom inte håller sig till det som dom sagt.

Återgå till "Politik och samhälle"