Favoritleksak

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Favoritleksak

Inläggav freddemalte » 26 feb 2012 10:28

Vilken är din favoritleksak?

Lego har nog alltid varit min stora favorit! Det är strikt och logiskt samtidigt som det är helt fritt att med sin fantasi och kreativitet skapa nästan vad som helst.

Förr var jag helt inne i att leka med modelljärnvägar. Sätta ihop olika tågsätt, bygga små samhällen och plocka isär och sätta ihop de små RC-loken med dess vagnar etc.

Sen kom Rubik's kub! Oj va roligt! Den leker jag med fortfarande. Vilken cool uppfinning. Så enkel men ändå så komplex!

Nu är min iPhone helt klart den pryl som jag leker med och använder mest! Också en fantastisk uppfinning!

Berätta gärna om dina favoritleksaker!
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

monstret

Inläggav monstret » 26 feb 2012 11:27

Vad krävs för att något ska kvalificera som leksak?

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 26 feb 2012 13:49

Hej freddemalte! 

freddemalte skrev:Vilken är din favoritleksak?

Lego har nog alltid varit min stora favorit! Det är strikt och logiskt samtidigt som det är helt fritt att med sin fantasi och kreativitet skapa nästan vad som helst.

Förr var jag helt inne i att leka med modelljärnvägar. Sätta ihop olika tågsätt, bygga små samhällen och plocka isär och sätta ihop de små RC-loken med dess vagnar etc.

Sen kom Rubik's kub! Oj va roligt! Den leker jag med fortfarande. Vilken cool uppfinning. Så enkel men ändå så komplex!

Nu är min iPhone helt klart den pryl spm jag leker med och använder mest! Också en fantastisk uppfinning!

Berätta gärna om dina favoritleksaker!

Kul fråga!

I min barndom gillade jag att leka med bilar som jag oftast körde fram med mina egna händer samtidigt som jag gjorde motorn med rösten.  Rrrrrom...!!!

Jag gillade att se 3-D bilder genom den coola ViewMastern i början av 80-talet- bilder där man riktigt såg stereo,"djupet" av  bla fjärilar,blommor,rallybilar,Tintin till månen.John Glenn,fantastiska byggnader i världen, undervattensvärlden osv!!

Jag tyckte om att leka med den digitala klockan när den kom ut. Speciellt miniräknarklockan. Jag var helt hänförd av att ta tiden på allt! Vad spännande med de där hundradelarna av en sekund! Och att räkna på allt genom miniräknaren!

Vem glömmer inte den s k "freestylen" som ju gjorde att man kunde lyssna på musik överallt vart man än gick! Vad kul! 

Räknas musikinstrumenten hit? I så fall gillar jag även idag att leka med pip(kyrk)orgeln,pianot(eller elpiano),synthen, gitarren samt den egna rösten!! Trajdirajdiraj! Men även munnen som gör det möjligt för att vissla! 

Idag - i nutiden- är min favoritleksak Iphonen!
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 26 feb 2012 14:03

Linux : )

tusentals förbjudna och roliga program att lära sig.

Angelina

Inläggav Angelina » 26 feb 2012 16:05

Ni vill bara skryta med era iPhones, det är allt den här tråden handlar om.

Nu är datorn min bästa leksak, samt jag själv och kameran. När jag var liten gillade jag Meccano mest, och penna och papper, studsboll, dockhus, Nintendo med Snobben som spelar tennis. Kuben också, men jag lärde mig lösningen rätt snabbt och då försvann ju lite av nöjet, men det var alltid lika roligt att impa på folk med att lösa den så snabbt som möjligt.

Min mobil är också kul fast den är gammal, men det har åtminstone radio.

:smt020

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 26 feb 2012 20:44

Mitt politiske parti som jag skapade 2011,
men det kanske behöver utvecklas, här är mitt partis program:

All you beer are belong to I

Beer that of which the can himselves unopen was is been
standing in the snow for too long becomes beer-slushy or something.

This information wants to be free, or something.
Tell them. Like a beer in the snow.

1. Salute to gravity with the help of beer

2. Do not eat yellow snow

3. Fall down with the help of beer

4. Beer - a cleaner kind of water

5. One day beeries shall inherit the Moon

redan 1 medlem

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 26 feb 2012 21:26

monstret skrev:Vad krävs för att något ska kvalificera som leksak?
Att man vill, får och kan leka med den!

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

monstret

Inläggav monstret » 27 feb 2012 02:36

Jag vill säga att matlagning är min favoritlek, men det är ju ingen sak. Så kanske råvaror eller kök är min favoritleksak.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 27 feb 2012 08:28

monstret skrev:Jag vill säga att matlagning är min favoritlek, men det är ju ingen sak. Så kanske råvaror eller kök är min favoritleksak.
Det låter som en fantastisk leksak! Roligt! Vad lagar du helst?

monstret

Inläggav monstret » 27 feb 2012 15:48

Det beror på humör. Vanligtvis sådant jag inte lagat tidigare.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 27 feb 2012 16:20

monstret skrev:Det beror på humör. Vanligtvis sådant jag inte lagat tidigare.
Ok, experimentellt eller efter ordnade och mer eller mindre kända recept?

monstret

Inläggav monstret » 27 feb 2012 20:15

Jag har ganska svårt att följa recept till punkt och pricka, men är det något jag aldrig lagat tidigare måste jag ju åtminstone ha ett som utgångspunkt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

My toys

Inläggav Algotezza » 28 feb 2012 08:35

Papper och penna så jag kan skriva och teckna.

Datorn. Internet. Min digicam. Min digitala ljudinspelare. Mitt musikediteringsprogram. Det gjorde det möjligt för mig att äntligen leka kompositör.

Har en gubbamobil utan finesser. Ingen leksak direkt, bara något jag ringer och sms-ar med.

Som liten gillade jag att bygga med lego och leka med nallar - det var lill-brorsan och jag och Gamle-Nalle, Store-Nalle, Mjuke-Nalle och Lille-Nalle.

Här är nallarnas sång - skall sjungas med entonig röst - the birth of the teddy-rap:

"Vi är nallar
tjocka feta nallar
vi äter skinka varje dag
tralala."

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 28 feb 2012 10:20

Liten gul gummianka med bitring, seriöst grabbar, tror nog ingen av er kommer att säga att
snorren är roligast, men det brukar ju vara favoritleksaken om jag tolkat det rätt?

Såg en kul sketch på tv 6 igår, där de gjorde narr av en kille och hans intima iphone. :)

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 28 feb 2012 10:37

Zokrates skrev:Liten gul gummianka med bitring, seriöst grabbar, tror nog ingen av er kommer att säga att
snorren är roligast, men det brukar ju vara favoritleksaken om jag tolkat det rätt?

Såg en kul sketch på tv 6 igår, där de gjorde narr av en kille och hans intima iphone. :)
Ha ha! Jo, så klart, den är ju väldigt skoj ibland - men fördelen med t.ex. en iPhone är ju att man liksom kan vara uppkopplad när som, utan att bli överfallen av omgivningen - det är lite mer strikt med den andra leksaken vad avser detta ;-)

Återgå till "Lekstugan"