dokido skrev:5 nå så svara då
jag menar man kan förklara hur vi kommit hit, någorlunda trovärdigt, men att det inte finns någon mening med att vi är här, någon orsak till att vi existerar, ett sådant svar kan vetenskapen inte ge, filosofin kanske?
Vi borde först klargöra vad vi menar med att det eventuellt inte finns någon mening med att vi är här,
vilket jag hoppar över just nu. I stället konstaterar jag att vetenskapen tränger allt djupare in på religionens domäner,
och att jag inte tror det finns någon religiös fråga som inte så småningom kan utsättas för vetenskaplig behandling!
I dag har vi "Darwinism" som avsatt gud från rollen som utformare av livet och jag tror en utvidgning av Darwinismen kan ge ett första svar på vad som utformar livets mening! Jag måste då tyvärr övergå från vetenskap till spekulation, men min uppgift är ju inte att ge "rätt" svar på frågan utan bara visa att det "kan" finnas ett vetenskapligt svar!
Det finns en kosmologisk teori som kallas "Kosmologisk Darwinism"som hävdar att orsaken till att de universella konstanterna är så noggrant avpassade så att vårt universum kan frambringa liv, är att de flesta universa ger upphov till nya universa och att evolutionen gynnar dem som som är effektiva på att frambringa nya universa...
Allt som fattas är ett ge mening åt det hela... Så jag påstår lite fräckt att livet ingår i vårt universums sexuella process!
Vi är ståndare, pistiller eller pollinerare! Vi är universums MENING! I en lite speciell mening
Jag tror teorin så småningom kan testas vetenskapligt...
Det är kanske långt dit... men jag skulle ju bara visa att meningsfrågan inte enbart tillhör religionen!