Liv i universum

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 mar 2012 17:19

Marko skrev:
Ta tjejen som mobbar "glasögonormen". Hon är förövare som mobbare, men ett offer eftersom hennes alkoholiserade pappa slagit henne under hennes uppväxt.

Sen kanske den där tjejjen är lite kär i glasögonormen :)
Filmen <a href="http://www.imdb.com/title/tt0162346/" target="_blank">Ghost Wold</a> handlade väl lite om en tjej som blev lite förälskad i en udda personlighet.

att göra väsen av ting är väl poeternas paradis. en dramatisering av en värld.

Ja, det kan vara precis hursomhelst. Bara fantasin sätter gränser.

Mobbandet kanske hände i en parallell värld där mobbande är delvis något annat till vad det är i vår värld. Det innebär även att äta. Hon som mobbade kanske var en megastor spindel med tio ben och glasögonormen var kanske en spindel med tolv ben som blev mobbad därför att hon hade två fler ben. Och glasögonorm betyder i den världen spindel med tolv ben.

Eller också hände det inte alls. Det var väl bara något jag hittade på i brist på bättre sysselsättning. Ett enda icke-existerande ingenting.

Typ :lol:  :lol:  :lol:

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 14 mar 2012 18:02

japp.

En intressant sak som jag mötte på nyligen var följande.
Hi5.com skulle få nytt utseende när dom blev uppköpta av Tagged.com

Jag har varit medlem på tagged ett tag, och vet hur miljön där ser ut.
De som var på hi5 har inte sett miljön.

när dom pratar om sidan, så säger dom, den nya hi5
jag skulle kunna säga att det är tagged.com med en hi5 ikon.

vem har rätt ? Jag med mina fakta, eller de med sina fakta ?

vi lever i samma miljö, men upplever världen olika (atmosfärer)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 mar 2012 18:17

Marko skrev:

japp.

En intressant sak som jag mötte på nyligen var följande.
Hi5.com skulle få nytt utseende när dom blev uppköpta av Tagged.com

Jag har varit medlem på tagged ett tag, och vet hur miljön där ser ut.
De som var på hi5 har inte sett miljön.

när dom pratar om sidan, så säger dom, den nya hi5
jag skulle kunna säga att det är tagged.com med en hi5 ikon.

vem har rätt ? Jag med mina fakta, eller de med sina fakta ?

vi lever i samma miljö, men upplever världen olika (atmosfärer)

Varför skall man alltid försöka dehydrera fram något slags objektiv sanning ur våra åsikter när de baseras på olika erfarenheter och perceptionsförmågor som inte fungerar exakt lika. Våra förmågor förändras ju betingat av hur ofta vi använder dem och vad vi använder dem till.

Man säger att om två personer har motsatta åsikter kan båda inte vara sanna. Den ena måste vara mer korrekt än den andra även om ingen av dem är helt sann.

Kan man inte tänka att  våra sanningar/åsikter måste förstås och bedömas utifrån deras förutsättningar vilka jag nämnde ovan? Alla har inte bara rätt till en åsikt utan har också rätt till sitt perspektiv och de sanningar som blir följden av det.

Men visst, i vissa sammanhang underlättar det med en officiell sanning. Men den är också bara sann utifrån sina förutsättningar. Bara det att det handlar om konsensus inom ett kollektiv av media och medborgare.

Så i princip är det officiellt sant som de flesta kommit överens om är sant. Varför inte släppa allt fritt och rösta om sanningen i god demokratisk anda?

Om jag har mina personliga sanningar och om jag funkar i jobb och vardagsliv, behöver jag inte tro på de officiella sanningarna, för de är bara sanna utifrån sina förutsättningar - liksom mina. Kvantitet avgör inte frågan, utan kvalitet. Dvs. når jag en högre grad av förståelse av världen genom mina sanningar i bemärkelsen: kan jag bättre förutse vad som skall ske, genomskådar jag de officiella sanningarna, deras syfte att främja den maktelit som redan sitter vid köttgrytorna?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 14 mar 2012 19:17

Om man endast utgår från definitionen av liv som värme och rörelse, så lever ju atomerna.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 mar 2012 19:28

Zokrates skrev:Om man endast utgår från definitionen av liv som värme och rörelse, så lever ju atomerna.

Precis!

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 14 mar 2012 19:33

Algotezza skrev:
Zokrates skrev:Om man endast utgår från definitionen av liv som värme och rörelse, så lever ju atomerna.

Precis!

/Algotezza

Frågan kanske borde handla om medvetande istället, kan en atom vara medveten om sin existens och
lider de? :wink:

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 14 mar 2012 19:43

lider en myra när man eldar upp den.
Lider ett träd när man sågar av dess grenar ?
lider en råtta i labbförsök ?

vad är medvetande ?
är det nödvändigt att ha ett mänskligt medvetande för att lida eller fara illa ?
är det bara liv i vår form, som vi kan identifiera sig med som har ett medvetande ?

ingår vi ett helheligt system som är komplext och var del kan ha sin del i rollen ett medvetande ?

har min atom, min cell, mitt finger ett medvetande ?
lider mitt finger när jag skadar mig ?

kanske allt är del av ett medvetande.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 mar 2012 19:59

Zokrates skrev:
Algotezza skrev:

Precis!

/Algotezza

Frågan kanske borde handla om medvetande istället, kan en atom vara medveten om sin existens och
lider de? :wink:

Jag tror uranatomer lider av att sprängas i ett kärnkraftverk. Primitiv teknologi. Man får värme genom att spränga atomer. Värmen används för att värma vatten till turbiner som producerar el. Det sker hur mycket energiförlust som helst. Det är neanderthal-nivå på kärnkraft.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 mar 2012 20:04

Marko skrev:lider en myra när man eldar upp den.
Lider ett träd när man sågar av dess grenar ?
lider en råtta i labbförsök ?

vad är medvetande ?
är det nödvändigt att ha ett mänskligt medvetande för att lida eller fara illa ?
är det bara liv i vår form, som vi kan identifiera sig med som har ett medvetande ?

ingår vi ett helheligt system som är komplext och var del kan ha sin del i rollen ett medvetande ?

har min atom, min cell, mitt finger ett medvetande ?
lider mitt finger när jag skadar mig ?

kanske allt är del av ett medvetande.

Precis!

Right on the nail head!

Myror tar hand som sina döda. Vi hade myror i köket där vi bodde innan, men bara på senvåren och sommaren. Jag bad min myrbön* för att de skulle hålla sig borta. Men innan den tog var jag tvungen att döda några. De låg i hörnen på kvällen. På morgonen hade myrorna forslat iväg dem. Om för att begrava dem eller äta dem vet jag inte.

*Min myrbön: "Du drottning bland myror! Håll dina undersåtar borta från vårt hus så ger jag er nyttjanderätt av all mark utomhus!" Bönen funkade så länge vi bodde där. Jag kan ladda mina böner med förvissning och tillit - det är som att sätta igång en kran.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 14 mar 2012 23:49

Av ren slump så hamnade jag på en föreläsning på youtube där man pratade om Martinus syn på kossmos.

Han har intressanta teorier, men denna djupa andlighet gör mig lite rädd, känns lite för predikerande och med tredje testamentet, så slutade jag nästan att lyssna.. Men tankarna är inte långtifrån det vi diskuterar.

Algotezza : ) såg att du har tryckt gillat inlägget : P (ditt ansikte dök upp på den sidan .. bara ett roligt sammanträffande)

http://www.youtube.com/watch?v=XXWFt3BJ ... AAAAAAAEAA

Helt klart ett måste att lyssna igenom för att få perspektiv..

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 mar 2012 00:02

Marko skrev:Av ren slump så hamnade jag på en föreläsning på youtube där man pratade om Martinus syn på kossmos.

Han har intressanta teorier, men denna djupa andlighet gör mig lite rädd, känns lite för predikerande och med tredje testamentet, så slutade jag nästan att lyssna.. Men tankarna är inte långtifrån det vi diskuterar.

Algotezza : ) såg att du har tryckt gillat inlägget : P (ditt ansikte dök upp på den sidan .. bara ett roligt sammanträffande)

http://www.youtube.com/watch?v=XXWFt3BJ ... AAAAAAAEAA

Helt klart ett måste att lyssna igenom för att få perspektiv..

Martinus är min husfilosof. Man skall fästa för stor vikt vid att han kallar sitt verk testamente. Kristna fundamentalister ser honom som en falsk profet.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 15 mar 2012 00:09

Algotezza skrev: Jag tror uranatomer lider av att sprängas i ett kärnkraftverk. Primitiv teknologi. Man får värme genom att spränga atomer. Värmen används för att värma vatten till turbiner som producerar el. Det sker hur mycket energiförlust som helst. Det är neanderthal-nivå på kärnkraft.

Med tanke på hur mycket vätgas som kan framställas med enkel teknik så finns det en aningslös riskvillighet då det gäller kärnkraft. Se bara på all tokig nervositet som framkallats av att Iran ledsnat på att bränna olja för att kunna koka sina frukostägg.

Uranatomer lider inte av att sprängas, det är en befrielse att kunna avbörda sig litet övervikt. :wink:

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 mar 2012 00:17

Pilatus skrev:
Algotezza skrev: Jag tror uranatomer lider av att sprängas i ett kärnkraftverk. Primitiv teknologi. Man får värme genom att spränga atomer. Värmen används för att värma vatten till turbiner som producerar el. Det sker hur mycket energiförlust som helst. Det är neanderthal-nivå på kärnkraft.

Med tanke på hur mycket vätgas som kan framställas med enkel teknik så finns det en aningslös riskvillighet då det gäller kärnkraft. Se bara på all tokig nervositet som framkallats av att Iran ledsnat på att bränna olja för att kunna koka sina frukostägg.

Uranatomer lider inte av att sprängas, det är en befrielse att kunna avbörda sig litet övervikt. :wink:

Ja, det är väl ungefär som när det är kallt och man fryser röven av sig. Man går ner i vikt.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 mar 2012 00:41

Om det fanns liv på t.ex Venus, vad skulle det innebära för oss, knappt något alls eller?
Bild

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 mar 2012 00:51

Zokrates skrev:Om det fanns liv på t.ex Venus, vad skulle det innebära för oss, knappt något alls eller?

UFOs?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"