Lag mot rökning utomhus på allmänna platser
Moderator: Moderatorgruppen
- freddemalte
Lag mot rökning utomhus på allmänna platser
Några kommentarer kring detta? Argument för eller mot?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14526121.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14526121.ab
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Kan rökare bara till hundra procent svälja röken är det väl OK att röka var som helst.
Sedan bör man utvidga det till att man varken få ha stark parfym som kan orsaka huvudvärk och allergiska reaktioner, ej heller bör man få fisa offentligt. Det är oerhört osunt och ger fel signaler. Det låter ju inte som en mobilsignal precis.
Skämt åsido...
Rökning är skadligt. Men listan på skadligheter media rapporterat om genom åren är rätt lång. Blir inte mycket kvar. Varför inte se allt som potentiellt farligt och förbjuda det mesta? Vore logiskt. Oj, nu var jag ironisk igen.
Vi kan ha en rökruta för alla i Sverige i något avlägset hörn av fjälltrakterna. Eller får man åka till det förfärliga Utlandet och röka.
Det är farligt för barn att äta annan frukt än biodynamiskt odlad. Vem har sponsrat den nyheten? kan man undra.
Svensk nyhetsförmedling, i synnerhet nyheter på tv, är köpt, av politiska och kommersiella intressen. Kolla ett annat lands nyheter så förstår ni.
/Algotezza
Sedan bör man utvidga det till att man varken få ha stark parfym som kan orsaka huvudvärk och allergiska reaktioner, ej heller bör man få fisa offentligt. Det är oerhört osunt och ger fel signaler. Det låter ju inte som en mobilsignal precis.
Skämt åsido...
Rökning är skadligt. Men listan på skadligheter media rapporterat om genom åren är rätt lång. Blir inte mycket kvar. Varför inte se allt som potentiellt farligt och förbjuda det mesta? Vore logiskt. Oj, nu var jag ironisk igen.
Vi kan ha en rökruta för alla i Sverige i något avlägset hörn av fjälltrakterna. Eller får man åka till det förfärliga Utlandet och röka.
Det är farligt för barn att äta annan frukt än biodynamiskt odlad. Vem har sponsrat den nyheten? kan man undra.
Svensk nyhetsförmedling, i synnerhet nyheter på tv, är köpt, av politiska och kommersiella intressen. Kolla ett annat lands nyheter så förstår ni.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Denna lag fyller ingen positiv funktion. De som inte röker tycker såklart att all rökning ska bort oavsett om det sker inomhus eller utomhus för de ser bara rökning som ett problem. Men problemet handlar inte om rökning, det handlar om den tvivelaktiga åsikten att man kan förbjuda allt som folk stör sig på, givetvis utan några som helst kompromisser. Man kan faktiskt röka utomhus utan att det stör någon, genom att gå undan ifall det kommer folk. Eller så kan man röka på sin balkong ifall man förvissat sig om att ingen annan stör sig på det. Och om någon stör sig så får dom väl så lov att säga det då så kan man ju göra något åt det. Men att lyfta upp dessa icke-frågor till regeringsnivå är löjeväckande. Det gör bara att vi inte kan prata med varandra annat än genom makten. Det är socialt destruktivt att ha det på det sättet.
Det finns en dubbelhet i detta också. Jag stör mig oerhört på allt som sprids i media, filmer och tv serier som enbart går ut på att förnedra och att sprida promiskuitet och exploatering och radikalisering av människors intima relationer. Det är som att media vill att framförallt ungdomar ska sabba sina liv, skaffa könssjukdomar och aborter så fort som möjligt. Men om någon skulle tända en cigarett på sin balkong, då blir det ett ärende för staten! Snälla nån.
Det finns en dubbelhet i detta också. Jag stör mig oerhört på allt som sprids i media, filmer och tv serier som enbart går ut på att förnedra och att sprida promiskuitet och exploatering och radikalisering av människors intima relationer. Det är som att media vill att framförallt ungdomar ska sabba sina liv, skaffa könssjukdomar och aborter så fort som möjligt. Men om någon skulle tända en cigarett på sin balkong, då blir det ett ärende för staten! Snälla nån.
Oj, detta skämtade jag ju om för ett tag sedan, http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 271#195271
det tråkiga är väl att halva folket faktiskt är för ett allmänt rökförbud på offentliga platser, herregud, det finns
värre luftföroreningar än rökning, avgaser och förbränning av olja och kol t.ex.
det tråkiga är väl att halva folket faktiskt är för ett allmänt rökförbud på offentliga platser, herregud, det finns
värre luftföroreningar än rökning, avgaser och förbränning av olja och kol t.ex.
Zokrates skrev:Oj, detta skämtade jag ju om för ett tag sedan, http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 271#195271
Jesus sade ungefär: Det är inte vad vi stoppar i munnen som gör oss orena utan det som kommer ur munnen, skitsnacket. (Mitt ordval). Mentala föroreningar är de värsta.
Jesus drack vin. Gjorde vin till vatten. Hade han kunnat hade han rökt och tagit en braja.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:
Jesus drack vin. Gjorde vin till vatten. Hade han kunnat hade han rökt och tagit en braja.
/Algotezza
Det finns både möjlighet och utrymme för att han faktiskt kan ha gjort det.
"Det finns en folklig tradition enligt vilken en indisk pilgrim visat perserna växtens drogegenskaper på 500-talet.
Några forskare tror dock att användningen i mellersta östern är mycket äldre än så och pekar på passager i
Gamla Testamentets hebreiska text och den arameiska översättningen som kan tolkas som referenser till cannabiskonsumtion."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabis
Zokrates skrev:Algotezza skrev:
/Algotezza
Det finns både möjlighet och utrymme för att han faktiskt kan ha gjort det.
"Det finns en folklig tradition enligt vilken en indisk pilgrim visat perserna växtens drogegenskaper på 500-talet.
Några forskare tror dock att användningen i mellersta östern är mycket äldre än så och pekar på passager i
Gamla Testamentets hebreiska text och den arameiska översättningen som kan tolkas som referenser till cannabiskonsumtion."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabis
Den som skrev Uppenbarelseboken var säkert påverkad av mer än sin starka tro.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
En rökare måste ta hänsyn till omgivningen,
och omgivningen får ta hänsyn till den som röker.
Jag röker själv, aldrig när jag kommer nära andra personer,
när jag är på publik plats så drar jag mig undan, så att man inte stör.
Ett statiskt förbud mot alla offentliga platser är bara en meningslös lag, (och ingen kommer att bry sig)
folk kommer att röka på en parkeringsficka, eller när dom går i parken, eller promenerar på lunchrasten.
det är bättre att lägga möjlighet att förbjuda på utrymmen där många människor vistas samtidigt så ska rökning kunna nekas efter behov.
Förbjud rökning i hemmen, offentliga platser och utomhus, så slipper vi allt besvär..
Det är bättre att man lägger pengarna på utredningar om tobaksbrott på allmän plats på kampanjer i skolor.
Det har alltid funkat fint, när man väcker en fråga och folk får ta eget ansvar.
Ett statiskt förbud mot alla offentliga platser är bara en meningslös lag, (och ingen kommer att bry sig)
folk kommer att röka på en parkeringsficka, eller när dom går i parken, eller promenerar på lunchrasten.
det är bättre att lägga möjlighet att förbjuda på utrymmen där många människor vistas samtidigt så ska rökning kunna nekas efter behov.
Förbjud rökning i hemmen, offentliga platser och utomhus, så slipper vi allt besvär..
Det är bättre att man lägger pengarna på utredningar om tobaksbrott på allmän plats på kampanjer i skolor.
Det har alltid funkat fint, när man väcker en fråga och folk får ta eget ansvar.
Marko skrev:En rökare måste ta hänsyn till omgivningen,
folk kommer att röka på en parkeringsficka, eller när dom går i parken.
det är bättre att lägga ett förbud på utrymmen där många människor vistas samtidigt så ska rökning kunna nekas efter behov.
Ja, ömsesidig hänsyn löser många problem. Måste man lagstifta om det? Det är väl föräldrarna som abdikerat från sin uppfostrarroll och inte lärt ungarna det. Viktigare då att skjutsa dem till sporthallar m.m. och curla dem, lära dem ta för sig och få dem att inse att de duger som de är. Och så har man sjungit och lärt dem kränkthetens höga visa. I princip allt kan vara kränkande idag - även att påstå att allt kan vara kränkande, antar jag.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Tycker att alla som inte röker ska få en gåva,
en mp3 spelare med inbyggd rökdetektor... och en 130db siren.
kommer det någon som röker, så börjar det tjuta, och då ger sig nikotinisten iväg av sig självmant.
är man i en folksamling och 20 sirener börjar tjuta, ja då vet man att det finns en kriminell rökare i rummet..
med teknik löser vi det mesta : P
kommer det någon som röker, så börjar det tjuta, och då ger sig nikotinisten iväg av sig självmant.
är man i en folksamling och 20 sirener börjar tjuta, ja då vet man att det finns en kriminell rökare i rummet..
Marko skrev:Tycker att alla som inte röker ska få en gåva,
Med teknik har man fått fram rökfria cigaretter. Det heter snus. Ny spännande uppfinning. :D
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- freddemalte
Har du samma åsikt gällande den nuvarande lagen för inomhusmiljöer?Sceptisk skrev:Denna lag fyller ingen positiv funktion[...]
- freddemalte
Varför ogillar du förbudet mot rökning?Zokrates skrev:[...]det tråkiga är väl att halva folket faktiskt är för ett allmänt rökförbud på offentliga platser, herregud, det finns värre luftföroreningar än rökning, avgaser och förbränning av olja och kol t.ex.
Återgå till "Politik och samhälle"