Jag kan göra ett försök, men det är inte säkert att jag lyckas, då jag vet att vi skribenter här på forumet, tolkar varandras texter tämligen olika, vilket, inte allt för sällan, brukar innebära att det som ska förmedlas landar hos "den andre" i en helt ny form än i vilken den skickades från början. Hur som helst - det jag avser med mitt påstående är att min syn på världen, min upplevelse av världen, mina slutsatser kring världen och dess beskaffenhet etc, inte är något jag kan söka efter utan som jag helt enkelt har . . . det är man fenomenologiska förutsättningar helt enkelt som i sin tur kanske vidare kan relateras till min erfarenhet, mina minnen, intellekt, kunskap, känslor etc . . . . det jag dock skulle kunna "söka" eller "försöka" (om jag hade velat det) är att testa om det går att ändra denna fenomenologiska utsikt (världsbild) eller om den ligger fast så länge jag inte råkar ut för något riktigt märkligt eller annorlunda etc.Harald Davidsson skrev:freddemalte skrev:Hummmm det behöver jag ju inte söka efter per definition. Jag ser ju på världen på det sätt som jag ser på väldenHarald Davidsson skrev:men hur tror du det skulle vara att börja söka efter hur du själv ser på världen,freddemalte skrev:Harald, din slutsats att "jag söker" är ganska logisk och naturlig och intet på något sätt klandervärd i sig. Dock är det inte just något "sökande" som är mitt fokus i de frågeställningar jag lyfter på FF utan något mycket enklare än så, vilket jag vid ett flertal tillfällen redan förmedlat dig. Jag använder ifrågasättandet av den traditionella common-sense-världsbilden som ett litet verktyg för att locka fram hur "den andre" (i detta fallet andra skribenter på FF) argumenterar för sitt perspektv, sin utgångspunkt, sin kunskap och sina slutsatser. Så om jag i någon mening ska hålla med dig vad avser "sökande", så skulle det då i så fall vara "sökandet efter hur andra ser på världen".
Glad påsk!
Hälsar Fredrik
Hej fredrik,
tack för intressant svar,
det du skriver.....Jag ser ju på världen på det sätt som jag ser på välden... väldigt spännande svar,
skulle du vilja utveckla en aning vad du egentligen menar med detta,
vänliga hälsningar
harald davidsson Indien
Jag väljer medvetet att inte försöka ge mig på att beskriva min egen världsbild då det antagligen, dels skulle bli en väldigt lång text, dels skulle vara svårt att välja vad jag skulle fokusera på i den beskrivningen. En kortfattad variant är dock att jag ser på världen på ett sätt som jag skulle kalla ett praktiskt och jordnära, pragmatiskt och enkelt common-sense-sätt, vilket då innebär att jag i min vardag försanthåller det som är i min direkta upplevelse, mina sinnesintryck och den allmängiltiga västerländska vetenskapliga vardagssynen på världen. Allt annat så som mer eller mindre abstrakta teorier eller frågeställningar om världen som jag t.ex. har lyft i massor av forum etc, är enbart filosofiska funderingar vilka jag tycker om att ta upp då filosofi (och i synnerhet fenomenologi och ontologi) är ett stort intresse.
Hälsar Fredrik