Psykos

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 maj 2012 17:58

förstår mig själv skrev:Patienten KÄNNER själv om den får rätt eller fel behandling. Får den fel behandling så SKA varken doktor eller patient vilja fortsätta behandlingen. Detta gäller även , psykos och mani.

Du har säkert rätt i att patienten måste vara med i utformandet av den behandling som är bäst för patienten. Det finns några undantag, som alltid. Om patienten börjar göra saker som snabbt riskerar familjens ekonomi, sociala relationer, som äventyrar anställningen, egen och andras säkerhet, så bryter det ibland patientens egen uppfattning om vad som uppfattas som rätt. Att köra bil i 180 knutar kan kännas fantastiskt, känslan av intensiv närvaro och koncentration, känslan av att behärska hastigheten kan vara fantastisk. Men denna känsla delas säkert inte av en annan bilförare som nöjer sig med att tangera lagstadgad hastighet i sin nyinköpta Volvo. För att inte verka oklar, läs gärna Tom Fahléns Bipolär sjukdom
http://www.glaxosmithkline.se/Files/del5_Biopolar_sjukdom_ny.pdf
Moderator

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 25 maj 2012 21:29

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Patienten KÄNNER själv om den får rätt eller fel behandling. Får den fel behandling så SKA varken doktor eller patient vilja fortsätta behandlingen. Detta gäller även , psykos och mani.

Du har säkert rätt i att patienten måste vara med i utformandet av den behandling som är bäst för patienten. Det finns några undantag, som alltid. Om patienten börjar göra saker som snabbt riskerar familjens ekonomi, sociala relationer, som äventyrar anställningen, egen och andras säkerhet, så bryter det ibland patientens egen uppfattning om vad som uppfattas som rätt. Att köra bil i 180 knutar kan kännas fantastiskt, känslan av intensiv närvaro och koncentration, känslan av att behärska hastigheten kan vara fantastisk. Men denna känsla delas säkert inte av en annan bilförare som nöjer sig med att tangera lagstadgad hastighet i sin nyinköpta Volvo. För att inte verka oklar, läs gärna Tom Fahléns Bipolär sjukdom

NEJ FEL. Bara möjligheten ATT kunna göra detta ger tanken FRIHET. En del av detta kanske man gör endel inte. Sedan det man i verkligheten GÖR blir till gagn för alla. Så att alla mår bättre.

Och så länge man förstår mer och mer själv så läser man bara det man vill som ger ökad förståelse. Man måste förstå själv vad som ska "läras" läsas"... tyvärr men så här är det. När man kommer till detta stadie så VET man själv vad man ska göra för målet blir så STARKT DRIVANDE att man MÅSTE göra själv det som känns rätt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 maj 2012 21:56

förstår mig själv skrev:Man måset förstå själv vad som ska "läras" läsas"... tyvärr men så här är det. När man kommer till detta stadie så VET man själv vad man ska göra för målet blir så STARKT DRIVANDE att man MÅSTE göra själv det som känns rätt.

Vad som är rätt för dig kan jag inte bedöma och jag har inte heller någon önskan att göra det. Men är det inte så, att oavsett om man känner sig lugn och harmonisk, eller om tillvaron hotar att skena i en obekant riktning så är det bra att samtala med någon som kan något i sak och som man har förtroende för?
Moderator

Kristofer

Inläggav Kristofer » 25 maj 2012 22:10

Harald Davidsson skrev:kris

du är ett eko av det kollektiva helvetets avund emot den fria individens rätt att tänka självständigt,

det först du ska försöka förstå

att kärleken älskar det goda tänkandet

harald, du inser ju själv att du nu bara använde dig av en slumpmässig "harald klysha" för att undvika kritiken...och tillråga på allt en helt missriktad klysha...ditt resonemang är inte helt olikt de fanatiskt religiösa eller den tidiga psykiatrin- som du så enträget försöker motbekämpa. "Antingen erkänner man att allt du säger är rätt eller så är man psykotisk, hädande, ond eller vad som helst...ett avautoriserande av individen för att slippa möta en åsikt.

hur går detta ihop med din livsfilosofi? jag ser inget "fritt" eller individuellt i ditt resonerande i detta sammanhang (vilket jag villigt erkänner att jag sett i flera andra av dina inlägg). det "goda tänkandet" behöver inte per se vara ditt tänkande.

Kristofer

Inläggav Kristofer » 25 maj 2012 22:21

förstår mig själv skrev:
Pilatus skrev:

NEJ FEL. Bara möjligheten ATT kunna göra detta ger tanken FRIHET. En del av detta kanske man gör endel inte. Sedan det man i verkligheten GÖR blir till gagn för alla. Så att alla mår bättre.

Och så länge man förstår mer och mer själv så läser man bara det man vill som ger ökad förståelse. Man måset förstå själv vad som ska "läras" läsas"... tyvärr men så här är det. När man kommer till detta stadie så VET man själv vad man ska göra för målet blir så STARKT DRIVANDE att man MÅSTE göra själv det som känns rätt.

Jag vet att jag tidigare sett dig ge rådet att man ska göra tvärtemot vad man tänker/känner eller nåt liknande, eller hur var det du skrev?

I vissa situationer tycker jag detta är helt rätt...t ex när man diskuterar med ngn, jag tycker sällan jag lär mig så mkt som när jag diskuterar med ngn som har en rakt motsatt åsikt som jag själv har. och med "lära" menar jag inte nödvändigtvis att jag lär mig av min motpart...det kan lika gärna innebära att jag själv tvingas komma på nya tankar/teorier för att bekräfta min egen inställning. Oavsett vilket är min upplevelse att det är väldigt utvecklande.

Kanske att detta resonemang även vore tillämpbart i terapi, eller vad tror du? Förutsättningen är ju dock att det är en klok, flexibel och förstående terapeut som man själv har förtroende för...

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 maj 2012 08:24

förstår mig själv skrev:Utan sjukhus och om människor förstod bättre varandra så skulle inte sinnesjukdommar finnas. Absolut. Det är definitioner av delar av en människa som man kallar sjukdom. tex "för glad" "uppvarvad"Man har utgått först från delen och sedan desperat letat i hjärnan efter en "sjukdom" vilken man tror sig finna... Det är NORMALVARIANT man har hittat... ENDAST NORMALVARIANT...
Rätt ordning= förstå människan först. Sedan leta sjukdom. Gör man på detta sätt så hittar man LÄTT sjukdomen.
De sjuka diskrimineras och torteras för att man har en vanföreställning om att de är SJUKA. De kallar detta "sjukdomsinsikt" men det är de själva som inte förstår varken dem själva eller den som de betäcknar som sjuk.

Patienten ska komma till doktorn pga att den förstår att den är sjuk... sedan förstår doktorn också detta på sitt sätt med hjälp av patienten och kunskaper/erfarenheter. sedan har man ett gemensamt mål. tex bota sjukdomen, bota ett symptom(SMÄRTA, ÅNGEST, RÄDD, ILLAMÅENDE, OSV Dvs en känsla)...
Man måste ha SAMMA mål. Patienten KÄNNER själv om den får rätt eller fel behandling. Får den fel behandling så SKA varken doktor eller patient vilja fortsätta behandlingen. Detta gäller även , psykos och mani.

Känner mig sugen på att åka till INDIEN. (penga problemet är löst för min del).
Vart i indien tycker du att jag ska åka??

det du säger är 100 procent sant, för på Sokrates tid fanns inga sinnessjukdommar, allt kommer från typ-indelningen, pneumatiker och hyliker, där pneumatiker är sådana som jobbar med överblick och helhet, men hyliker med delen, alltså hyliker hackar sönder världen i mindre och mindre bitar, de är naturligtvis naturvetenskapre, och sätter namn och analyserar varje liten bit, medan pneumatikern berättar om olika samband mellan till synes helt oförenliga saker, Eric Neuman var pneumantiker, men denna indelning är många tusen år gammal, i Grekland kom melankoliker osv,, fyra olika typer, men först E. Bleuler började den moderna klassificeringen speciellt av olika schizofrenier, för sådär 100 år sedan, men Bleuler menade att våra gener var finala, att generna kunde ta in den kosmiska musiken,

Men Ronald David Laing, den underbara psykiatern som hade klinik i London, menade att alla mentala sjukdommar är orsakade av omgivningen,

alltså på detta form är det lite förbjudet att tala om konflikten mellan kollektivet och individen,
men min åsikt är att så gott som allt som kallas mentala sjukdommar är ett fenomen som framskapats i spänningen mellan den enskilde individen och kollektivet i stort,

Paul Celan var tvångsintagen, flera gånger tror jag på olika mentalsjukhus och dränkte sig 50 år gammal,
alla hans störningar orsakades av avundsjukan från ett grymt kollektiv därför att han var en genial uppenbarelse,

Indien skulle göra dig en aning förvirrad just nu, försök att kom ut ur de två onda grupperna som håller dig på djupet i schack, för att kunna komma vidare måste du komma ut ur närstriden med det onda, du måste försöka få distans till ondskan, vi kan aldrig slåss emot ondskan ansikte till ansikte, för ondskan är full av grymma små tricks att manipulera, missförstå, haka upp blockera osv, därför behöver du en kvinna som verkligen kan älska dig, som är en yttre uppenbarelse av själen i ditt hjärta, du har nått det heliocentriska uppenbarandet, men det gick så snabbt att du fångades av dess motsats ondskan, du behöver en vän, en terapeut eller nåt sånt som du verkligen kan lita på, du behöver en bostad där du kan få vara i fred från överraskande attacker från det onda sadistiska grupp-uppträdandet,
jag finns hela tiden i bakgrunden, osynlig men med mitt goda hjärta.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 maj 2012 09:49

Harald Davidsson skrev: för på Sokrates tid fanns inga sinnessjukdommar,

Du talar mot bättre vetande. I antikens stora dramer är det inte ovanligt att hjältarna drabbas av vansinne.
Moderator

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 maj 2012 09:57

Pilatus skrev:
Harald Davidsson skrev: för på Sokrates tid fanns inga sinnessjukdommar,

Du talar mot bättre vetande. I antikens stora dramer är det inte ovanligt att hjältarna drabbas av vansinne.

nån gång måste du också följa reglerna,
sinnesjukdommar är en lite äldre klassificering,
men allt då handlade om att kunna bota de fenomen som botarna skapar,

det har alltid funnits galna människor,
men dessa är inte sjuka och kan därför inte botas,

galna är precis som kriminella, som ju först nu ansees vara sjuka.
men tidigare endast ansågs vara avvikande karaktärer

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 26 maj 2012 10:20

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Man måset förstå själv vad som ska "läras" läsas"... tyvärr men så här är det. När man kommer till detta stadie så VET man själv vad man ska göra för målet blir så STARKT DRIVANDE att man MÅSTE göra själv det som känns rätt.

Vad som är rätt för dig kan jag inte bedöma och jag har inte heller någon önskan att göra det. Men är det inte så, att oavsett om man känner sig lugn och harmonisk, eller om tillvaron hotar att skena i en obekant riktning så är det bra att samtala med någon som kan något i sak och som man har förtroende för?

Det är alltid interessant att prata med människor. Detta kan man göra utan att innan veta vad man vill lära. Märker man att inget finns att lära(dvs det fanns lite och det förstår du snabbt) så bör man gå någon annan stans.
Ha ett mål först tex bli glad/lycklig. Sedan LÄR dvs läs försök förstå det som du anser dig behöva, gå ut bland de som är annorlunda och försök förstå dem. Först mål och sedan göra. HA ETT MÅL MED LIVET OCH UPPFYLL DETTA.... DU KAN.... Är övertygad om detta.... Även om vi är relativt olika och du är lite sceptisk så har du nått längre än de flesta... Det är min uppfattning. Dessutom har du logik och detta är alltid en bra del att använda sig av. Använd den till skapande inte till konservering...'
Ha det bra....

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 26 maj 2012 10:32

Harald Davidsson skrev:
förstår mig själv skrev:Utan sjukhus och om människor förstod bättre varandra så skulle inte sinnesjukdommar finnas. Absolut. Det är definitioner av delar av en människa som man kallar sjukdom. tex "för glad" "uppvarvad"Man har utgått först från delen och sedan desperat letat i hjärnan efter en "sjukdom" vilken man tror sig finna... Det är NORMALVARIANT man har hittat... ENDAST NORMALVARIANT...
Rätt ordning= förstå människan först. Sedan leta sjukdom. Gör man på detta sätt så hittar man LÄTT sjukdomen.
De sjuka diskrimineras och torteras för att man har en vanföreställning om att de är SJUKA. De kallar detta "sjukdomsinsikt" men det är de själva som inte förstår varken dem själva eller den som de betäcknar som sjuk.

Patienten ska komma till doktorn pga att den förstår att den är sjuk... sedan förstår doktorn också detta på sitt sätt med hjälp av patienten och kunskaper/erfarenheter. sedan har man ett gemensamt mål. tex bota sjukdomen, bota ett symptom(SMÄRTA, ÅNGEST, RÄDD, ILLAMÅENDE, OSV Dvs en känsla)...
Man måste ha SAMMA mål. Patienten KÄNNER själv om den får rätt eller fel behandling. Får den fel behandling så SKA varken doktor eller patient vilja fortsätta behandlingen. Detta gäller även , psykos och mani.

det du säger är 100 procent sant, för på Sokrates tid fanns inga sinnessjukdommar, allt kommer från typ-indelningen, pneumatiker och hyliker, där pneumatiker är sådana som jobbar med överblick och helhet, men hyliker med delen, alltså hyliker hackar sönder världen i mindre och mindre bitar, de är naturligtvis naturvetenskapre, och sätter namn och analyserar varje liten bit, medan pneumatikern berättar om olika samband mellan till synes helt oförenliga saker, Eric Neuman var pneumantiker, men denna indelning är många tusen år gammal, i Grekland kom melankoliker osv,, fyra olika typer, men först E. Bleuler började den moderna klassificeringen speciellt av olika schizofrenier, för sådär 100 år sedan, men Bleuler menade att våra gener var finala, att generna kunde ta in den kosmiska musiken,

Men Ronald David Laing, den underbara psykiatern som hade klinik i London, menade att alla mentala sjukdommar är orsakade av omgivningen,

alltså på detta form är det lite förbjudet att tala om konflikten mellan kollektivet och individen,
men min åsikt är att så gott som allt som kallas mentala sjukdommar är ett fenomen som framskapats i spänningen mellan den enskilde individen och kollektivet i stort,

Paul Celan var tvångsintagen, flera gånger tror jag på olika mentalsjukhus och dränkte sig 50 år gammal,
alla hans störningar orsakades av avundsjukan från ett grymt kollektiv därför att han var en genial uppenbarelse,

Indien skulle göra dig en aning förvirrad just nu, försök att kom ut ur de två onda grupperna som håller dig på djupet i schack, för att kunna komma vidare måste du komma ut ur närstriden med det onda, du måste försöka få distans till ondskan, vi kan aldrig slåss emot ondskan ansikte till ansikte, för ondskan är full av grymma små tricks att manipulera, missförstå, haka upp blockera osv, därför behöver du en kvinna som verkligen kan älska dig, som är en yttre uppenbarelse av själen i ditt hjärta, du har nått det heliocentriska uppenbarandet, men det gick så snabbt att du fångades av dess motsats ondskan, du behöver en vän, en terapeut eller nåt sånt som du verkligen kan lita på, du behöver en bostad där du kan få vara i fred från överraskande attacker från det onda sadistiska grupp-uppträdandet,

Tack Harald... För att du läser mig och förstår mig jättebra. Ska öppna en tråd om sex(KÅT ORGASM) senare. HAr teorier om detta som jag prövat i verkligheten och som är lika säkra som att solen går upp i morgon.För mig.
Detta som jag ska skriva om om sexet kommer att läsas med större glädje för alla än det jag annars skriver. Kommer gå att förstå lättare. Inte lätt men lättare beroende på hur jag förklarar det. Samtidigt som man förstår detta förstår man annat också men kanske inte lika kraftfullt som det som beror av gå ifrån kulturen/religionen.
Har en kvinna nu där sexet fungerar. På så sätt att våra gener stämmer. Hon och jag har olika input och vi är därför för olika och kan inte leva hela tiden tillsammans. Vi kan ha det så att vi går till varandra när vi vill. Göra något bra tillsammans men inte annars. Kanske vi träffas en gång i månaden, kanske en gång i veckan. När det är rätt helt enkelt. Kanske äter middag tillsammans för att båda vill. Kanske har sex.. Kanske åker en tur med båten osv....
Genom att vara mig själv så "slåss" jag mot ondskan. Det är svårt att inte vara sig själv men jag är mig själv så mycket det går även här. Spelar ingen roll var jag är. Kan inte lida(ja smärta, hunger osv kan jag ju känna men inte RÄDD, ÅNGEST, LEDSEN) jo men bara ett sting av detta för information om vad jag ska göra.....
Vi hörs. Ha det jättebra så länge.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 maj 2012 10:45

förstår mig själv skrev:
Harald Davidsson skrev:

Tack Harald... För att du läser mig och förstår mig jättebra. Ska öppna en tråd om sex(KÅT ORGASM) senare. HAr teorier om detta som jag prövat i verkligheten och som är lika säkra som att solen går upp i morgon.För mig.
Detta som jag ska skriva om om sexet kommer att läsas med större glädje för alla än det jag annars skriver. Kommer gå att förstå lättare. Inte lätt men lättare beroende på hur jag förklarar det. Samtidigt som man förstår detta förstår man annat också men kanske inte lika kraftfullt som det som beror av gå ifrån kulturen/religionen.
Har en kvinna nu där sexet fungerar. På så sätt att våra gener stämmer. Hon och jag har olika input och vi är därför för olika och kan inte leva hela tiden tillsammans. Vi kan ha det så att vi går till varandra när vi vill. Göra något bra tillsammans men inte annars. Kanske vi träffas en gång i månaden, kanske en gång i veckan. När det är rätt helt enkelt. Kanske äter middag tillsammans för att båda vill. Kanske har sex.. Kanske åker en tur med båten osv....
Genom att vara mig själv så "slåss" jag mot ondskan. Det är svårt att inte vara sig själv men jag är mig själv så mycket det går även här. Spelar ingen roll var jag är. Kan inte lida(ja smärta, hunger osv kan jag ju känna men inte RÄDD, ÅNGEST, LEDSEN) jo men bara ett sting av detta för information om vad jag ska göra.....
Vi hörs. Ha det jättebra så länge.

hur kvinnan ska vara beror på ens hjärta,
för mig har hon alltid varit mina ögon,
hon ser,
jag håller henne i handen,

men inte som en mor, men som min vägvisare,

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 26 maj 2012 10:47

Sexet beror enbart på generna. det vore därför möjligt att hitta en kvinna som har liknande input och rätt gener.... KANSKE..... ÄR inte säker ännu.... Något jag vill tänka på...Dock relativt lik... GENER ÄR=ANGER VAD SOM ÄR MÖJLIGT ATT UPPNÅ=POTENTIAL. Allt "friskt" följer normalfördelningen(iprincip)... dvs tränar man optimalt 100 meterslöpning så kommer tiderna vara normalfördelade... Om man mäter längden på människor så är de normalfördelat osv. Normaltfördelning förklarar relativt bra liknande observationer.
Återkommer till detta med gener och SEX senare.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 26 maj 2012 10:53

förstår mig själv skrev:Sexet beror enbart på generna. det vore därför möjligt att hitta en kvinna som har liknande input och rätt gener.... KANSKE..... ÄR inte säker ännu.... Något jag vill tänka på...Dock relativt lik... GENER ÄR=ANGER VAD SOM ÄR MÖJLIGT ATT UPPNÅ=POTENTIAL. Allt "friskt" följer normalfördelningen(iprincip)... dvs tränar man optimalt 100 meterslöpning så kommer tiderna vara normalfördelade... Om man mäter längden på människor så är de normalfördelat osv. Normaltfördelning förklarar relativt bra liknande observationer.

jag är millioner år bortom mina gener och min biologi då jag älskar,
jag älskar kontinuerligt genom mina ögon

henne min följeslagerska
vi älskar van gpghs
gula sädesfält

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 26 maj 2012 11:22

Harald Davidsson skrev:
förstår mig själv skrev:Sexet beror enbart på generna. det vore därför möjligt att hitta en kvinna som har liknande input och rätt gener.... KANSKE..... ÄR inte säker ännu.... Något jag vill tänka på...Dock relativt lik... GENER ÄR=ANGER VAD SOM ÄR MÖJLIGT ATT UPPNÅ=POTENTIAL. Allt "friskt" följer normalfördelningen(iprincip)... dvs tränar man optimalt 100 meterslöpning så kommer tiderna vara normalfördelade... Om man mäter längden på människor så är de normalfördelat osv. Normaltfördelning förklarar relativt bra liknande observationer.

jag är millioner år bortom mina gener och min biologi då jag älskar,
jag älskar kontinuerligt genom mina ögon

henne min följeslagerska
vi älskar van gpghs
gula sädesfält

Ja bra...... Jättebra... Men KÅT och ORGASM är det jag menade... Inte ÄLSKA.... För mig är det inte samma. det är olika känslor. Jag kan älska alla när jag ser vad de gör. Kan dock inte bli KÅT på alla. Detta behöver utredas vidaer... I alla fall för mig...

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 26 maj 2012 13:16

Pilatus skrev:

Så kan det vara... Men försök inte förstå åt någon annan vad som är bäst för denne. Om du anser dig förstå att någon gör fel då bör du göra så att den andre också förstår det du förstår och då kommer den inte göra det du inte ville att denne skulle göra utan den VILL själv. Du kan göra detta med "hjärntvätt" dvs skicka in rätt input. I dagens samhälle är det straff oftast som får människor att göra annorlunda. FEL sätt... FEL FEL FEL...Hjälp den(människan) att uppnå ett mål. Gå ner till botten så hittar du en känsla i botten. Hjälp den att uppnå/radera ut(om det var en dålog känsla) denna känsla då strävar ni efter samma mål. Båda kan bli glada. Ledsen är en känsla som vi ska UNDVIKA. Men även förstå den. När vi GÖR ledsen(tex slutar sitt arbete eller lämnar sin familj) förstår vi att det inte blev vad vi trodde utan bättre. OFTA ÄR DET SÅ. Det är våran FÖRESTÄLLNING om vad som ska hända som gör oss LEDSEN.l
Tex om någon dör som är en del av din miljö, en kompis eller släkting så kan du inte längre göra samma som när denne var med. Du måste göra något nytt, göra lite annorlunda... Annars fortsätter du att vara LEDSEN. Gör du annorlunda kan du bli GLAD och LYCKLIG.  Du dör så småningom ändå och du har varit ledsen i onödan. Lidit i onödan.

VARNING: Allt måste göras på rätt sätt. Du kan således inte tex lämna din fru utan att förstå varför. Inte bränna pengar utan att förstå. Förstå helheten först. Då blir du fri att göra vad du vill. Alla känner när man kommer till detta stadie i sitt liv.

Jag är människa också och jag kämpar med detta också. Tro inte annat.

Återgå till "Psykologi"