Psykos

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 maj 2012 13:36

förstår mig själv skrev: Förstå helheten först. Då blir du fri att göra vad du vill. Alla känner när man kommer till detta stadie i sitt liv.

Jag tror inte jag förstår ett dugg av Haralds diskussion om helhet - del. I mitt yrkesverksamma liv har jag alltid fått höra att man börjar med det mest grundläggande. I språk, matematik, historia, arkeologi, filosofi etc. Vad skulle helheten vara? Den kumulativa massan av vad vi lärt oss? Innan vi har några delar tycks mig helheten vara lika med den tomma mängden. Vad är helheten av historia utan delar? :?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 maj 2012 13:38

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev: Förstå helheten först. Då blir du fri att göra vad du vill. Alla känner när man kommer till detta stadie i sitt liv.

Jag tror inte jag förstår ett dugg av Haralds diskussion om helhet - del. I mitt yrkesverksamma liv har jag alltid fått höra att man börjar med det mest grundläggande. I språk, matematik, historia, arkeologi, filosofi etc. Vad skulle helheten vara? Den kumulativa massan av vad vi lärt oss? Innan vi har några delar tycks mig helheten vara lika med den tomma mängden. Vad är helheten av historia utan delar? :?

Pastor Jansson: "Livet är som en påse - tomt och innehållslös om man inte fyller den med något."

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 maj 2012 13:41

Pilatus skrev:

Ibland kan jag få en intuitiv  helhetsbild av en dikt - sedan transformerar jag det till ord. På kulturskapandets område kan helheten komma före delarna, konst, litteratur, musik, fil. Rowlings fick hela Harry Potter-storyn i en helhetsvision. Har hon sagt i alla fall i någon intervju.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 maj 2012 14:26

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Jag tror inte jag förstår ett dugg av Haralds diskussion om helhet - del. I mitt yrkesverksamma liv har jag alltid fått höra att man börjar med det mest grundläggande. I språk, matematik, historia, arkeologi, filosofi etc. Vad skulle helheten vara? Den kumulativa massan av vad vi lärt oss? Innan vi har några delar tycks mig helheten vara lika med den tomma mängden. Vad är helheten av historia utan delar? :?

Ibland kan jag få en intuitiv  helhetsbild av en dikt - sedan transformerar jag det till ord. På kulturskapandets område kan helheten komma före delarna, konst, litteratur, musik, fil. Rowlings fick hela Harry Potter-storyn i en helhetsvision. Har hon sagt i alla fall i någon intervju.

Bra exempel! Jag funderar på bildkonsten, exempelvis Jackson Pollock Untitled (ca. 1948-1949). Jag ansåg länge att sådant spontanistiskt hällande och drällande med färg omöjligen kan uppfattas som något annat än på slump hopkommet, som kan vara effektfullt att se på men egentligen är tomt på innehåll. Kanske mognar man, eller vänjer sig, just den där tavlan består bara av röd och svart färg mot en ljus linneduk. Men den är behaglig, vacker om man vill. Helheten går säkert att uppfatta före delarna. Men så skulle jag aldrig uttrycka mig, vad vill man ha sagt med det? Men om vi nu accepterar att det inom vissa områden förefaller som att man kan uppleva någon slags helhet, så fanns det en väg till denna insikt, fylld av bildanalyser, materialstudier och kunskap om konstens idéhistora. Det är lätt att bortse från.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 maj 2012 17:02

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Jag tror inte jag förstår ett dugg av Haralds diskussion om helhet - del. I mitt yrkesverksamma liv har jag alltid fått höra att man börjar med det mest grundläggande. I språk, matematik, historia, arkeologi, filosofi etc. Vad skulle helheten vara? Den kumulativa massan av vad vi lärt oss? Innan vi har några delar tycks mig helheten vara lika med den tomma mängden. Vad är helheten av historia utan delar? :?

Bra exempel! Jag funderar på bildkonsten, exempelvis Jackson Pollock Untitled (ca. 1948-1949). Jag ansåg länge att sådant spontanistiskt hällande och drällande med färg möjligen kan uppfattas som något annat än på slump hopkommet, som kan vara effektfullt att se på men egentligen är tomt på innehåll. Kanske mognar man, eller vänjer sig, just den där tavlan består bara av röd och svart färg mot en ljus linneduk. Men den är behaglig, vacker om man vill. Helheten går säkert att uppfatta före delarna. Men så skulle jag aldrig uttrycka mig, vad vill man ha sagt med det? Men om vi nu accepterar att det inom vissa områden förefaller som att man kan uppleva någon slags helhet, så fanns det en väg till denna insikt, fylld av bildanalyser, materialstudier och kunskap om konstens idéhistora. Det är lätt att bortse från.

Ja, det finns oftast en atomistisk väg till holismen... Dagar av övning... utveckling i mikrosteg...

Ibland när jag hör något på tv tänker jag: Det här kan bli en oneliner - och så vecklar man ut den känslan... i ord...

Den oneliner jag är mest nöjd med är: Anna Book har skaffat en ny kropp och Göran Kropp har skrivit en ny bok. Det stämde för en femton år sen. Den kom liksom till mig i sin helhet.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 maj 2012 17:50

Algotezza skrev:Den oneliner jag är mest nöjd med är: Anna Book har skaffat en ny kropp och Göran Kropp har skrivit en ny bok. Det stämde för en femton år sen. Den kom liksom till mig i sin helhet.

Jag tror att du har ett lätt och leende sinnelag.  :)
Moderator

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 26 maj 2012 17:57

Pilatus skrev:

Helheten är dig själv. Förstå sig själv först.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 maj 2012 18:07

förstår mig själv skrev:Helheten är dig själv. Förstå sig själv först.

Varför då? Mänskligheten är en större helhet av vilken jag bara är en del. Jag är en del av Sveriges befolkning. Jag utgör en liten del, är en av många som betalar skatt till den kommun jag bor i. Jag är ett av flera barn som mina föräldrar avlat på litet olika håll. Trots alla dessa delar tror jag att jag lärt mig mycket om mig själv och andra genom livet.
Moderator

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 27 maj 2012 00:16

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Helheten är dig själv. Förstå sig själv först.

Varför då? Mänskligheten är en större helhet av vilken jag bara är en del. Jag är en del av Sveriges befolkning. Jag utgör en liten del, är en av många som betalar skatt till den kommun jag bor i. Jag är ett av flera barn som mina föräldrar avlat på litet olika håll. Trots alla dessa delar tror jag att jag lärt mig mycket om mig själv och andra genom livet.

Du måste använda din kropp rätt först annars förstår du inte andra,, dvs kan inte heller göra gott för dem. Dina verktyg att förstå måste kalibreras. Och sinnen måste börja användas. Ja ja. Går och lägger mig nu. Vi kanske fortsätter i morgon.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 27 maj 2012 04:35

Har fått en udda verklighetsuppfattning under ett halvårs tid.
Jag hör klart och tydligt att det ringer på dörren, men det är en hallucination.
Det udda är att det är i drömmar som jag hör att dörren ringer, på morgonen precis innan jag ska vakna.

En hallucination i en hallucination (dröm)..

Svårt att beskriva verklighetsgraden, men det är verkligt som om det verkligen sker i verklikgheten.
Alltså, jag förstår att jag drömmer, så den är lucid verklighet... 50/50..

kan man påstå att jag hallucinerar till 50% ? : )

Lite orolig var jag första gångerna, det var aldrig någon vid dörren när jag öppnade.
Nu är det mest kul, fattar i drömmen att det är en hallucination och inte en riktig ringing... trotts det så fortsätter fenomenet.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 27 maj 2012 04:49

Hade ett exakt liknande fenomen för ett par år sedan marko, men det var ett slags omen skulle det visa sig,
det gäller bara att vara vaken på orsaken till signalerna.

Äh, fortsätter.
Jag införde en princip som jag lever efter sedan dess, att aldrig öppna när det ringer oväntat på dörren,
det finns absolut inget behov av det då alla jag känner skulle vara måna om att först kolla med mig om
jag är hemma, samt förvarna att de är på väg eller ha bestämt träff i förväg.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 27 maj 2012 06:17

Zokrates skrev:Hade ett exakt liknande fenomen för ett par år sedan marko, men det var ett slags omen skulle det visa sig,
det gäller bara att vara vaken på orsaken till signalerna.

Äh, fortsätter.
Jag införde en princip som jag lever efter sedan dess, att aldrig öppna när det ringer oväntat på dörren,
det finns absolut inget behov av det då alla jag känner skulle vara måna om att först kolla med mig om
jag är hemma, samt förvarna att de är på väg eller ha bestämt träff i förväg.

principer kan vara mer eller mindre användbara. Dock kan de betraktas som löften och i vissa situationer kan de vara fel.  Därför bör man förstå istället för att ha principer. Dels för tankefriheten dels för att det är bättre. Kanske skulle du tycka att 90% av gångerna skulle du inte öppna dörren och förstod du detta så öppnade du bara de 10% av gångerna. Sedan kan du ändras. Du kan bli mer intereserad av människor och förstå dem bättre. Själv öppnar jag nog 99% av gångerna och är nöjd och glad.

Anne

Inläggav Anne » 27 maj 2012 08:00

Marko skrev:Har fått en udda verklighetsuppfattning under ett halvårs tid.
Jag hör klart och tydligt att det ringer på dörren, men det är en hallucination.
Det udda är att det är i drömmar som jag hör att dörren ringer, på morgonen precis innan jag ska vakna.

En hallucination i en hallucination (dröm)..

Svårt att beskriva verklighetsgraden, men det är verkligt som om det verkligen sker i verklikgheten.
Alltså, jag förstår att jag drömmer, så den är lucid verklighet... 50/50..

kan man påstå att jag hallucinerar till 50% ? : )

Lite orolig var jag första gångerna, det var aldrig någon vid dörren när jag öppnade.
Nu är det mest kul, fattar i drömmen att det är en hallucination och inte en riktig ringing... trotts det så fortsätter fenomenet.

Så märkligt! Precis så där är det för mig också. Ungefär ett halvår. Vad har du och jag för gemensam nämnare?

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 27 maj 2012 08:18

Principer är en teori om att något alltid ska göras på samma sätt och detta leder till att man gör fel de gånger något annat sätt var bättre. Undvik principer så långt det är möjligt. Försök förstå när man ska avvika från principen och avvik då. det är en teori också och se efter vad som hände när du gick imot principen och utvärdera om du skulle ha följt principen eller om du gjorde rätt i att avvika.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 27 maj 2012 08:31

förstår mig själv skrev:
Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Patienten KÄNNER själv om den får rätt eller fel behandling. Får den fel behandling så SKA varken doktor eller patient vilja fortsätta behandlingen. Detta gäller även , psykos och mani.

Du har säkert rätt i att patienten måste vara med i utformandet av den behandling som är bäst för patienten. Det finns några undantag, som alltid. Om patienten börjar göra saker som snabbt riskerar familjens ekonomi, sociala relationer, som äventyrar anställningen, egen och andras säkerhet, så bryter det ibland patientens egen uppfattning om vad som uppfattas som rätt. Att köra bil i 180 knutar kan kännas fantastiskt, känslan av intensiv närvaro och koncentration, känslan av att behärska hastigheten kan vara fantastisk. Men denna känsla delas säkert inte av en annan bilförare som nöjer sig med att tangera lagstadgad hastighet i sin nyinköpta Volvo. För att inte verka oklar, läs gärna Tom Fahléns Bipolär sjukdom
http://www.glaxosmithkline.se/Files/del5_Biopolar_sjukdom_ny.pdf

NEJ FEL. Bara möjligheten ATT kunna göra detta ger tanken FRIHET. En del av detta kanske man gör endel inte. Sedan det man i verkligheten GÖR blir till gagn för alla. Så att alla mår bättre.

Och så länge man förstår mer och mer själv så läser man bara det man vill som ger ökad förståelse. Man måste förstå själv vad som ska "läras" läsas"... tyvärr men så här är det. När man kommer till detta stadie så VET man själv vad man ska göra för målet blir så STARKT DRIVANDE att man MÅSTE göra själv det som känns rätt.

jag håller med dig

Återgå till "Psykologi"