Higgs Boson

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Higgs Boson

Inläggav Pilatus » 04 jul 2012 23:12

[ED/MOD/Fredrik: Ursprunglig tråd; "Bra inkörsportar till Filosofer"]

Marko skrev:hörde på nyheterna i morse att cern skulle ge mer fakta idag, vad sa dom ?

Hela dagen har präglats av tillkännagivandet att man funnit Higgs boson. Se http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-16116236
Moderator

Marko
Avstängd

Re: Bra inkörsportar till Filosofer

Inläggav Marko » 04 jul 2012 23:24

Pilatus skrev:
Marko skrev:hörde på nyheterna i morse att cern skulle ge mer fakta idag, vad sa dom ?

Hela dagen har präglats av tillkännagivandet att man funnit Higgs boson. Se http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-16116236

Får väl titta till och se vad dom har kommit fram till,
tvivlar på att det löser existentiella eller materians gåtor överhuvudtaget..
Fast det är ju kul att dom har hittat en kraft till... som knappast kommer förklara sin egen existens.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Bra inkörsportar till Filosofer

Inläggav Pilatus » 04 jul 2012 23:45

Marko skrev:Får väl titta till och se vad dom har kommit fram till,
tvivlar på att det löser existentiella eller materians gåtor överhuvudtaget..
Fast det är ju kul att dom har hittat en kraft till... som knappast kommer förklara sin egen existens.

Oj, Marko. Då har du mycket trevlig läsning att se fram mot. I standardmodellen har higgsbosonen en fundamental roll: Den är en komponent i higgsfältet, som genomsyrar universum och gör att både higgsbosonen själv och andra partiklar har massa.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Higgs Boson

Inläggav Algotezza » 12 jul 2012 13:42

Higgs boson är inte en partikel utan gravitation på mikroplanet. Så tolkar jag den. Då den gör att ting "blir solida".

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 12 jul 2012 18:19

vet inte vad det är, och har kommit typ så här långt.
Den påstås ha en stor massa. Instabil och kortlivad.
Den verkar ploppa upp och dö ut som partikel, växelverkar som energi. dess massa och energi samverkar svagt med andra energier, och kvarkar når inte ljusets hastighet av denna svaga växelverkan, och atomer blir synliga som massa.

gravitation vet dom inte vad det är, gravitonen är inte funnen ännu.

scirocco

Inläggav scirocco » 12 jul 2012 18:23

Det är bra att dom har hittat Higgs boson. Men var är Mr. Higg !?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 12 jul 2012 18:29

Algotezza skrev:Higgs boson är inte en partikel utan gravitation på mikroplanet. Så tolkar jag den. Då den gör att ting "blir solida".

Jag har inte sett någon annan bestämning av Higgs boson än att det handlar om en subatomär partikel. Den har egen massa och den tycks kunna skapa ett fält med sådana egenskaper att många andra partiklar får massa.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 jul 2012 07:40

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Higgs boson är inte en partikel utan gravitation på mikroplanet. Så tolkar jag den. Då den gör att ting "blir solida".

Jag har inte sett någon annan bestämning av Higgs boson än att det handlar om en subatomär partikel. Den har egen massa och den tycks kunna skapa ett fält med sådana egenskaper att många andra partiklar får massa.

Var går gränsen mellan fältet och partikeln som orsakar det. Fältet - mikrogravitation.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Higgs Boson

Inläggav Pilatus » 23 aug 2012 11:02

Här kommer litet mer och utförligare fakta om den tunga Higgs-bosonen.

Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte

Higgs Boson

Inläggav freddemalte » 23 aug 2012 16:34

Mycket intressant Pilatus! Och inte minst undrar man ju hur mycket av dessa fantastiska rön som korrelerar med hur världen är beskaffad! Här är ett underhållande och intressant Filosofiska Rummet om just den frågan: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5123250

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Higgs Boson

Inläggav Pilatus » 01 sep 2012 06:51

freddemalte skrev:Och inte minst undrar man ju hur mycket av dessa fantastiska rön som korrelerar med hur världen är beskaffad!

Eller så sjunger vi med i den glada sången och tänker på hur vi slutade ängslas och lärde oss älska Higgs:

PS Tack för bidraget freddemalte. DS
Moderator

Användarvisningsbild
cawi

Higgs Boson

Inläggav cawi » 01 sep 2012 17:20

FreddeM.. Ta direkt in att allt vad som heter mediciner skapar biverkningar Ja, även sprillans nya sjukdomar samt miljöförgiftningar Och, då trots att även den blinde kan se hur lätt det är att se hur jagad trygghet skapar otrygghet..
..~

Återgå till "Naturvetenskap"