Moral

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 21 aug 2012 16:26

lynx skrev:Jag lyssnar hjärna på dig. Egentligen är det kanske lite omoraliskt att göda en så grandios person som dig ytterligare då andra svälter. Men det är väl omoraliskt att ljuga också? Jublar åt den där ådran i dig :)
Jag gillar när jag gråter...eh... det blir egentligen ingen riktig gråt, jag grejar i de allra flesta fall att stoppa tårar innan dom flödar, vad jag gillar, men på samma gång vägrar att ge efter för är stormen av känslognistor som kommer nånstans ifrån.(Snälla du varna mig om jag gör något olämpligt som kan kräva moderator åtgärd jag gillar er allihop även om...öh...vi tar det sen va?) Varför har vi känslor? Hur uppkommer de?

Jag gör det enkelt för mig (i mitt inre hör jag någon fnissa och säga: nu ska han prata om "moralkakan") Ha! Jag hörde nog! Tji fick fnisset det blir en annan liknelse i stället:

Du sitter vid ratten och rösten från baksätet säger: "Ta höger i korsningen!"
(Det är lite roligare på engelska "right next") och du parkerar för att kolla läget...
Jodå, du kan fortfarande inte öppna dörren,du kan inte se igenom den mörka bakruta som spärrar sikten in i baksätet, du minns inte hur du hamnade i bilen och du vet inte vem som sitter i baksätet. Känner du igen dig?

Kanske vinner vi något om vi abstraherar? Vi tänker oss en organism så primitiv som möjlig.
Den har ett system av reflexer, men varför har den det?

Darwin: Därför att systemet uppkommit steg för steg via mutationer som gynnat organismen i kampen för dess överlevnad!

G.E.Moore: Ack dyre broder, jag undrar om inte sV tänker slå två flugor i en smäll här...

sigurdV: Jag säger bara att systemet är BRA ur organismens synpunkt, och att vi därför BÖR kalla det Organismens Naturliga "Moral System"!

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 21 aug 2012 19:11

Pappa var svår att få något ur, jag vet att familjen inte kunde stanna i Tumen.
(Ett litet ställe i Uralbergen nära Ufa.)Jag har alltid sett för mig hur de flydde
från lägereld till lägereld för att till slut hamna på Kamtchatkahalvön...

Midvinternattens köld är hård
Stjärnorna gnistra och glimma...
Leonid har ett problem nu
han måste ange någon snart
Vem? Av alla som pratar skit
gör det för att testa Leonid?

Det enda jag vet i frågan är att han beordrats att rapportera dissidenter!
Om han på så sätt räddat sig eller sin familj undan förföljelse kan man bara undra.
Han är nu soldat. Nåja... han får inte lära känna vapen nåt vidare,
han utbildas till sjukvårdare.Och så spelar han i Militärorkestern...
Vi har en livräddande poäng här: Han får behålla sitt hår!
Pga loppor rakades meniga! Officerare OCH orkestern slapp rakat huvud.
Pappa sa några gånger att hans liv hängde på håret :smt061

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 21 aug 2012 19:47

Jag är inte säker på vad mamma egentligen hette? Hon berättade att hon "kallat" sig:
Rut Margot Bolinder men att efternamnet var taget!(Men så kan man väl inte göra, tyckte unge herr sigurdV,men tyst nu lilla halvryss,tänkte han,lyssna och lär.)Ensam bland systrar hade hon inte fått stanna hos sin mamma utan uppfostrats av David och Linnea Griph i Baggbron nära skinnsberg... ehrm: Skinnskatteberg heter det ju! Ja...eh...märkligt...det får ju inte jag heller. Nu uppfostrar dom ju mig! Bara medan mamma och pappa letar jobb och bostad i Stockholm. Traktens innevånare vallfärdar hit för att få bekräftat med egna ögon och öron att den lilla nyss fyra år fyllda halvryssen verkligen kan läsa vad som helst.Det tog inte förfärligt lång tid att plöja igenom statarlitteraturen, den religiösa litteraturen inklusive bibeln,två livsödens sparade veckotidningar etc.
"Morfar",som var målare, gillade visst att läsa så det fanns en hel del... (och som jag minns det, var jag nästan färdig när jag började skolan.) Jag saknade ju mamma och pappa förstås men jag hade en stoisk (men inte visste lillajag vad det var då) attityd till livet samtidigt som jag tydligen var natur romantiker: Mamma dök upp då och då för att förvissa sig om att jag fortfarande var i livet (antar jag) och vid ett tillfälle "snodde" hon en av mina dikter...därför minns jag den (tack mamma):

Se hur gräset böjer sig för vinden
Medan furorna stå stolta och raka
Men när stormen kommer
Böja de sig likaså.

Kanske jag ska försöka eftertolka den?

Var jag gräset?
Var furorna de vuxna?
Var vinden mina lekkamrater?
Var stormen livet?

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 21 aug 2012 21:01

Men Leonid, varför står du där och grubblar?
Har du inte hört att kriget har börjat?
Hela regementet ska flyttas nu genast!
Vi ska till fronten!

Ett problem löser ett annat
Men följs av nya problem
Varför saknar varje bössa något?
Och varför skickar dom just oss?

Det skjuts och det dödas
Jag menar:
Vi dör
Dom skjuter

Där står Leonid
lägger trasiga bandage
på soldaten
som snart är död

Men hoppsan se där
Är inte det stridsvagnar
Massor av stridsvagnar
Som passerar förbi

Inte begriper Leonid
i varje fall
inte där och just då
varför de inte dödar honom på fläcken

Detta krigsfångeläger är ju rätt hyfsat
maten är usel men man ska ju jobba
för traktens bönder
Hmmm är det där en morot?

Det verkar bli fullt i lägret
Jaså vi ska flytta
Det här är visst en båt
Och det här sägs vara Norge

Då är det bara att spotta i händerna
Här arbetas det för det ynka käket
Ser du sVenska malmen där
Den ska till tyska båten här

Det här är Narvik
Det där är järnmalm
Det blir tyskt stål
Till tyska kanoner

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 21 aug 2012 22:10

Det dyker väl upp någon jämnårig från byn då och då men för det mesta sitter jag vid mitt stora stenblock tjugo steg från ytterdörren. Jag är fixerad vid att tillverka stenyxor...det är inte så enkelt som det verkar i böcker (jag har missat att det är skillnad på vanlig sten och flinta)...skam den som ger sig: Det ska gå!Kunde dom kan väl jag.Min värld är rätt liten, fortsätter jag uppåt slutar tillvaron med ett stup och där nere går stora vägen. Traktens ungar leker där på andra sidan.
Går väl dit å kollar läget: Jaha ner på knä? Underligt kanske nån invigningsceremoni?
Nu har göte näst äldst tagit fram snoppen och ber mig öppna munnen. Va!? Han kissar i min mun?
Nä nu går jag hem! Så dom skrattar...Det är ju bara ett minne nu men jag börjar fundera på om det inte är bättre att lära mig tillverka båge och pilar, men då måste jag ha en kniv.

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 21 aug 2012 23:40

Hej Lynx (om det nu var så du hette) Jag litar faktiskt på dig (nyper mig i armen undrar om det finns fler tester)Jag gillar dina responser(var håller du hus nu för tiden) och jag tycker det jag gör nu är förnuftigt(men sigge tänker du inte alls på dina andra läsare i dom andra forumen) ((Vet du, de är faktiskt nästan bara troll allihop, de mår bra av lite motion ,hitta andra fåglar att plocka fjädrarna av))Var var jag? Jo! Beställningen är enkel:Du är av kött och blod kommen berätta lite om din far och mor. Lynx verkar tycka mitt sätt att effektuera duger och struntar i att ge mig några förhållningsorder...och jag...ush så obekvämt det här är...jag brukar INTE undra över mig själv...är you observatör jag kan bara inte hålla mig utanför.Det bara radas upp problem här...Jag borde nog inte protestera mot att objektivt betrakta mig själv ...så var börjar jag? =P~
NU! HÄR! VAKNAR JAG! HEJ IGEN : [-X
I den här omgången är jag en poet som söker sina dikter.Öh...du menar väl "formen" diktyramber å sånt? Nej! Bra tänkt, men formen är klar: inge navel grubbel inga vackra vomuleringar, tror du jag är Cello kanske? Nej! Action poesi ska de va ! man stannar inte vid en vers man läser skitsviten till slutet å tänker: Fy så vackert hur menade han? Så där egentligen ...egentligen? Läsa en gång till? Kanske... han ÄR ju dubbeltydig ibland ...kan det tänkas att man förstår det på ett annat sätt nästa gång? När man nu är förvarnad? Egentligen vill jag ha det fullständigt fraktalt men dels så går det inte och en eventuell förläggare skulle nog hellre skjuta mig i huvudet än publicera nåt sånt. Eller hur? Är det inte självklart?
Åh! Vad skönt och tyst det blev i huvudet.
Hallå! Är det nån där? Vad är det tänkt att jag ska säga nu?

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 22 aug 2012 00:03

Sigurd!
...Ahem...öh...vi har tänkt på det här...
vi har förstås enligt instruktion
glömt vad vi skulle göra
men har vi fattat stilen?
Jag: Jepp! Nästan godkänt faktiskt!
Vi!
...Ahem...öh...testing testing
Har vi fattat hur farligt det här är?
Censurerat
Censurerat
Jag:Fram med det:Exakt Vad Vill Eller Bör JAG INTE VETA?

Anne

Moral

Inläggav Anne » 22 aug 2012 03:52

God kväll, Sigurd. Just nu är jag lite dragen, varit på festivalen och partat, men jag läste vad du skrev. Jodå, mig kan du lita på, men det där med förhållningsorder - jag gav dig en och det var "ingen misshandel". Det har du ju skött exemplariskt hittills :) Min mamma kom från Estland, en ort som fritt översatt betyder det stora huvudet och min pappa kom från värmland. Jag blev en hyfsad kombination. Har både hund och katt i mig, kan vara jobbigt för mig själv ibland, men det är inget som drabbar min omgivning. Mina första år var jag ensam i min barnkammare. Jättegulligt inredd med allt en flicka kan önska sig. De förstod inte bättre så jag kan inte klandra dem. Jag började tala sent, men när jag väl gjorde det var det flytande. Något mer du vill veta?

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 22 aug 2012 09:50

lynx skrev:God kväll, Sigurd. Just nu är jag lite dragen, varit på festivalen och partat, men jag läste vad du skrev. Jodå, mig kan du lita på, men det där med förhållningsorder - jag gav dig en och det var "ingen misshandel". Det har du ju skött exemplariskt hittills :) Min mamma kom från Estland, en ort som fritt översatt betyder det stora huvudet och min pappa kom från värmland. Jag blev en hyfsad kombination. Har både hund och katt i mig, kan vara jobbigt för mig själv ibland, men det är inget som drabbar min omgivning. Mina första år var jag ensam i min barnkammare. Jättegulligt inredd med allt en flicka kan önska sig. De förstod inte bättre så jag kan inte klandra dem. Jag började tala sent, men när jag väl gjorde det var det flytande. Något mer du vill veta?
Jo!, förstår hon ,lilla stumpan, jag har,enligt Stora Stygga Vargen Principen" i ond avsikt förstås en liten fråga,,,,(det till höger ...nej förlåt" ja genar ju #till vänster# uppenbarligen är typiskt ovanlig sV metodologi: innehåller "nnormal prosa" satser med FYRA konsekutiva kommatecken... ... ... Kanske dags att släppa fram frågan? ((Njaeeee ska jag inte "till sist" bevisa att satser måste kunna (i princip) vara oändliga (om alltså varje tanke ska ha en sats som uttrycker den) först?) : Drömmer flickor verkligen rosa drömmar?

PS Fanken åsså! #HON!# måste förstås insinuera att jag inte tänkt att skriva om sex. Rätt i och för sig...men nu går det inte enligt kosekvensens princip (ett tryckfel/slarvfel en bit härifrån fattas ett "n" ) Gäsp! Det är morgon och uppenbarligen skriver jag fortfarande...
Jag är rätt korkad...jag säger bara: ¤spanking¤ ... borde ju förstått redan då:Tillägnad Lynx:Ny dikt av sigurdV: Ode om en liten ärta.

Hur ärtan kom in i den lilla snoppen?
Kerstin undrade ju vad sV hade mellan benen!
Minstingen sV sitter i ärt åkern...
Oj! (sa hon) Fås det in en ärta där?
Tror ni verkligen han var
tillräckligt avancerad
för att fråga:
Vill du smaka?
Vart tog då den lilla stygga ärtan vägen?
Varför inte fråga Kerstin?

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 22 aug 2012 10:14

BAJSKORV OCkSÅ!
Jag kan inte motstå lusten att fortsätta den inslagna vägen:

Banal As
(förlåt att jag avbryter,
men "B" är tillagt avsiktligt
för att dölja en naken singularitet
okk "B"et skulle INTE begynna
det andra ordet.
Där saknas konsekvent nog ? ett "F")
Jaså detta är en organism?
Och det där är ena änden?
QUO VADIS?
Aj!
Du är ingen vidare ciceron du!
Ok...Im following ... hmmm... saltsyra!?
Kan du inte snabba upp det här?
Jaså det här är utgången
Jag förstår inte ett skit!

Anne

Moral

Inläggav Anne » 22 aug 2012 10:18

Herr Vojnevonje behagar uppenbarligen vilja testa gränser. Jo, jag drömmer mycket rosa, kanske något du borde pröva på? Du vill väl inte vara en färglös typ? Tänkte väl det... rosa tycks vara... mindre framträdande i ditt spektrum.

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 22 aug 2012 10:41

En Bonus Dikt:
Börjar Du Förstå!
Eller har #jag# inte
trasslat in mig till räckligt?
I striden mellan impulsen och planen
må du låta #ingen# vinna
alltså är detta
eventuellt:
inte slutet.
QED

Öh... därför har jag uselt men ändå till i förväg definierade former...att ta till...när jag verkar ha målat in mig i ett hörn.För att troget återge en tanke måste texten (i alla fall so wittgenstein ser på saken" i så fall ibland vara oändlig. Men inga texter är oändliga...och nu kommer poängen: Alltså finns varken oändliga tankar eller satser...Tja... det är bara att gå vidare: Vad är denna tanke? Börjar denna fråga med bokstaven "B", fortsätter med "ö" och så vidare tills frågan är fullständigt uttryckt? Eller har man "fuskat lite" någonstans?

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 22 aug 2012 13:42

lynx skrev:Herr Vojnevonje behagar uppenbarligen vilja testa gränser. Jo, jag drömmer mycket rosa, kanske något du borde pröva på? Du vill väl inte vara en färglös typ? Tänkte väl det... rosa tycks vara... mindre framträdande i ditt spektrum.
"Von Je" Ja jävlar... Jag tror hon kan det. ja jävlar jah ävdar bestämt att det regnar från estland. Hörru du har homur ,sitter å skrattar så jag mitzar tangenterna värre än vanlöigt(Som du vet editerar jag vanligen för att sudda ut misstag, övertramp och övertoner...Öh ...det ringer en klocka där...Ska vi släppa ut sigurd ur källaren? Törs vi?
Sigurd: D E lugnt grabbar. Jag förstår.Hon ser. Jag hör. Jag tänkr: [-(
När en sinus (sigurV anm.C) träffar näs...eh...jag menar ÖRAT!Uppstur i organet en serie övertoner.Läns vägen missar sigurd allt utom grundton och möjligen oktav.Protestorn ("processorn" ed anm)missar inget och reagerar med: cdefgah som distribueras via sigurd... sW undrar då: hur då? och P skickar: headgcf.
Öh...toner? ... armoni? ...jag menar ju "Hegrepp"! Vi börjar om:
När ett begrepp träffar förståndet uppstÅr ...
sV Tack Sigurd jag tror det räcker så där: Titta här C där! Vad är...
och sV leder S varsamt nedåt.

Anne

Moral

Inläggav Anne » 22 aug 2012 14:38

:lol: Nu är ju inte jag egentligen värd/värdinna på det här bygget, men jag välkomnar dig. Mina regler känner du till - ingen misshandel, gäller även om jag skulle se dig misshandla någon annan, då blir du helt enkelt avstängd. Oavsett om det inte står någon paragraf i regelverket om det så. Jag har moral. Min moral. Och jag tycker inte om elakheter. Märker att du har brains, så det funkar inte att skylla ifrån sig på det planet. Men visst kan vi leka lite :)

SigurdV

Moral

Inläggav SigurdV » 22 aug 2012 14:44

sV: Bäste läsera: V#t var det hemzkt! öh...edfecten zitter i en stund...öh...igen...ÅH! tack nu är det öv(f ha ha)er. Vi brukar inte låte sigurd sitta vid ratten. Han kör som galningarnas kung: hus? bilar? trafikregler? hastighet? Verkar helt obekant för honom. Vi blundar och ber (nåja jag ser nog hur ni kikar genom ingrarna) och så småningom finner vi oss på en vit fläck på kartan. Vi kör försiktigt i en spiral runt stället för processorn verkar helt pajad (Åja ni satte först upp skylten: HÄR) och så småningom efter ändlöst spiralande ,törstiga och hungriga, finner vi vägen och sätter upp skylten: DIT
sigurd sitter för det mesta i passagerarsätet och läser Kalle Anka...han skrattar visst...låt se
i höger hand har han Heidegger och i vänster Hegel ...

Återgå till "Tankar och känslor"