Ontologi - en liten fråga
Moderator: Moderatorgruppen
Vilka egenskaper hos oss själva och omvärlden gör att vi betecknar oss själva och omvärlden som primärt fysiskt-materiella?
/Algotezza
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Nödvändigheten att beblanda sig med omgivningen genom att äta av den.
Jörgen skrev:Nödvändigheten att beblanda sig med omgivningen genom att äta av den.
Och skita och urinera i sin omvärld.
Maten är vår framtid för den kommer att bygga upp vår framtida kropp. Skiten är vår förflutna kropp. Det är oss själva vi spolar ner på toa. Om vi nu bara är våra fysiska kroppar. Skelettet kanske är det mest bestående. Skelettet = det transcendentala jaget?
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Den tillförda energin som driver kroppen
som upprätthåller medvetandet som således
är en del av den materiella världen utan att representera någon egen massa,
likt en krusning på en vattenyta som tar
emot och återger skenet - spelet i gallerian.
Ett medvetande är något som lägger märke till sig själv.
Det vet följande: det här är jag, och det där är inte jag,
men det kanske vi kan ändra på. Jag och Inte-jag.
Icke-jag: det jag inte har absorberat,
det må det vara mat, det må det vara ett annat medvetandets meddelande.
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Jörgen skrev:Den tillförda energin som driver kroppen
Jag = ett svart hål (av något slag)?
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
...eller din kropp en spegel i det lustiga huset?
...och du är bilden?
...och du är bilden?
Algotezza skrev:Vilka egenskaper hos oss själva och omvärlden gör att vi betecknar oss själva och omvärlden som primärt fysiskt-materiella?
Materialiteten. Med materialitet åsyftas den materiella dimensionen av mänskligt liv och mänskliga relationer, dvs de föremål och den fysiska miljö vi omger oss med. Materialitet handlar om hur vi låter den materiella världen representera värden och värderingar, minne och mening. Begreppet materialitet fångar in interaktionen mellan människor och ting - de associationer och känslor som de väcker och hur vi erfar dem med våra sinnen och våra kroppar. Det är inte bara människorna som gör något med tingen, tingen kan också sägas göra något med oss. Vi funderar på varför de ser ut som de gör och varför de finns där de finns, vi hanterar dem, anskaffar och avyttrar dem. Vi tvingas till och med anpassa våra rörelser efter dem - vi sitter, står och går på olika sätt beroende på hur möbler och fordon, kläder och skor är utformade. Materialitet handlar om villkor, något som människor både skapar och skapas av. Ref. Samtid och Museer, 1-2/2002
Moderator
Pilatus skrev:Algotezza skrev:Vilka egenskaper hos oss själva och omvärlden gör att vi betecknar oss själva och omvärlden som primärt fysiskt-materiella?
Materialiteten. Med materialitet åsyftas den materiella dimensionen av mänskligt liv och mänskliga relationer, dvs de föremål och den fysiska miljö vi omger oss med. Materialitet handlar om hur vi låter den materiella världen representera värden och värderingar, minne och mening. Begreppet materialitet fångar in interaktionen mellan människor och ting - de associationer och känslor som de väcker och hur vi erfar dem med våra sinnen och våra kroppar. Det är inte bara människorna som gör något med tingen, tingen kan också sägas göra något med oss. Vi funderar på varför de ser ut som de gör och varför de finns där de finns, vi hanterar dem, anskaffar och avyttrar dem. Vi tvingas till och med anpassa våra rörelser efter dem - vi sitter, står och går på olika sätt beroende på hur möbler och fordon, kläder och skor är utformade. Materialitet handlar om villkor, något som människor både skapar och skapas av. Ref. Samtid och Museer, 1-2/2002
Låter som en cirkelförklaring i mina ögon/öron. Varför betecknar vi oss själva och omvärlden som materiella? frågade jag. Pga. materialiteten, svarar du, dvs. därför att vi är/betraktar oss och omvärlden som materiella. För mig förklarar inte detta särskilt mycket.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Har aldrig försått ordet ontologi,
omgivning är jag, jag är omgivningen,
mitt subjekt är jag, och andras subjekt omgivning,
tillsammans sluter dessa ihop, isolerade medvetande i ett större medvetande.
vad har ett finger för ontoligi ? hur vet fingret när den ska sluta växa ?
(varelser utan hjärna beter sig likadant). ontologi, ett vackert meningslöst ord.
allt är ontologi.
omgivning är jag, jag är omgivningen,
mitt subjekt är jag, och andras subjekt omgivning,
tillsammans sluter dessa ihop, isolerade medvetande i ett större medvetande.
vad har ett finger för ontoligi ? hur vet fingret när den ska sluta växa ?
(varelser utan hjärna beter sig likadant). ontologi, ett vackert meningslöst ord.
allt är ontologi.
Algotezza skrev:Pilatus skrev:Algotezza skrev:Vilka egenskaper hos oss själva och omvärlden gör att vi betecknar oss själva och omvärlden som primärt fysiskt-materiella?
Låter som en cirkelförklaring i mina ögon/öron. Varför betecknar vi oss själva och omvärlden som materiella? frågade jag. Pga. materialiteten, svarar du, dvs. därför att vi är/betraktar oss och omvärlden som materiella. För mig förklarar inte detta särskilt mycket.
Behöver det förklara så mycket mer? Som frågan är ställd styrs onekligen svaret till en materiell ontologi. Eller en monistisk ontologi som t ex Ernst Machs förnimmelsekomplex, att verkligheten kan betraktas som en konstruktion som grundas på innehållet i sinnesupplevelserna. Ett bord upplevs som ett antal hörn och hårda ytor.
Moderator
Marko skrev:Har aldrig försått ordet ontologi, omgivning är jag, jag är omgivningen, mitt subjekt är jag, och andras subjekt omgivning, tillsammans sluter dessa ihop, isolerade medvetande i ett större medvetande. vad har ett finger för ontoligi ? hur vet fingret när den ska sluta växa ? (varelser utan hjärna beter sig likadant). ontologi, ett vackert meningslöst ord. allt är ontologi.
Tillvaron är ju beskaffad på något sätt Marko. Om du t ex antar att verkligheten endast består av dina förnimmelser är ju det ett ontologiskt antagande. Eller om du förstår att det mesta i världen som du upplever, verkligen finns där. Föremålen existerar även då du blundar eller vänder dig om. Så är ju det en annan princip. Så, i vad slags värld rör du dig Marko?
Moderator
Tillvaron är ju beskaffad på något sättTillvaron är ju beskaffad på något sätt
Jaha, hur är min tillvaro nu Ontologiskt fattig ? rik ?
Idag sade onglogin min, ät, och skaffa inte mer sprit !
sprit är för ontoligin gynsam, men du behöver mat !
Marko skrev:Tillvaron är ju beskaffad på något sättTillvaron är ju beskaffad på något sätt
Jaha, hur är min tillvaro nu Ontologiskt fattig ? rik ? Idag sade onglogin min, ät, och skaffa inte mer sprit !
sprit är för ontoligin gynsam, men du behöver mat !
En vacker beskrivning av begreppet accidens . Du beskriver egenskaper i din tillvaro som inte är nödvändiga, som inte tillhör tingets naturliga egenskaper. Kanske lever du i en ontologiskt obeskrivbar verklighet?
Moderator
Algotezza skrev:Vilka egenskaper hos oss själva och omvärlden gör att vi betecknar oss själva och omvärlden som primärt fysiskt-materiella?
/Algotezza
Är det så till att börja med. Betraktar vi oss själva som fysiskt-materiella? Inte som t.ex. energi?
Klipper jag bort en tå eller en nagel så är jag inte så mycket mindre jag för det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Anders skrev:Algotezza skrev:Vilka egenskaper hos oss själva och omvärlden gör att vi betecknar oss själva och omvärlden som primärt fysiskt-materiella?
/Algotezza
Är det så till att börja med. Betraktar vi oss själva som fysiskt-materiella? Inte som t.ex. energi?
Klipper jag bort en tå eller en nagel så är jag inte så mycket mindre jag för det.
OK, vad är det som gör att vi inte betraktar oss som fysiskt-materiella?
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza