Grekisk mytologi: Pandoras ask

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne

Inläggav Anne » 16 feb 2013 13:21

Hej hej, jag skulle tycka att det vore kul att diskutera lite grekisk mytologi - ett ämne som jag tycker är lite intressant, men som jag inte är insatt i. Kanske har jag turen nog att någon/några av er är det :) ?

När jag läser om en grekisk myt, som i det här fallet Pandoras ask, får jag till mig ett flertal olika versioner. Delvis verkar de överensstämmande. Prometheus (han som tänker före han handlar) stal elden och gav den till människorna då hans brorsa (han som handlar först och tänker sedan) hade spenderat resurserna som fanns på djuren (när människan kom? eller var det Prometheus som skapade människan?). Då blev Zeus förbannad. Människorna verkar därmed klarat sig utan gudarna? Eller? Zeus ska (rätta mig när/om jag har missuppfattat i allt jag säger i den här tråden!) blivit förbannad. Zeus verkar varit en horny en för övrigt... Uppväxt i vissa versioner med getanknytning? Zeus och gudarna skapade Pandora med alla hennes egenskaper. Var det Hera som gav henne nyfikenheten? Nåja, nån av gudarna/gudinnorna var det. Pandora fick en ask. Den skulle inte öppnas. (jmf frukten/äpplet i Bibeln). Hon öppnade den av nyfikenhet. Då flög all olycka ut i världen. Sedan har jag läst olika versioner; hon stängde förskräckt asken, hennes make (Prometheus brorsa) stängde asken. Kvar var hoppet. Alternativa versioner; Pandora öppnade asken igen och ut flög då hoppet över mänskligheten i form av en liten fågel (Duva?) eller hennes make såg till att asken därefter hölls stängd för att hoppet skulle bevaras där. Jag hade en bok liggande här av Robert Graves - Greek Myths - som jag inte har läst, men bläddrade lite snabbt i morse. Han skriver på s 57 "Delusive Hope, however, whom Prometheus had also shut in the jar, discouraged them by her lies from a general suicide."

Vem är huvudskurken här? Borde asken öppnas en andra gång? Jag tycker att det är intressant att inom grekisk mytologi beskrivs gudarna med brister, såväl som överjordiska förmågor.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 feb 2013 13:50

lynx skrev:Hej hej, jag skulle tycka att det vore kul att diskutera lite grekisk mytologi - ett ämne som jag tycker är lite intressant, men som jag inte är insatt i. Kanske har jag turen nog att någon/några av er är det :) ?

När jag läser om en grekisk myt, som i det här fallet Pandoras ask, får jag till mig ett flertal olika versioner. Delvis verkar de överensstämmande. Prometheus (han som tänker före han handlar) stal elden och gav den till människorna då hans brorsa (han som handlar först och tänker sedan) hade spenderat resurserna som fanns på djuren (när människan kom? eller var det Prometheus som skapade människan?). Då blev Zeus förbannad. Människorna verkar därmed klarat sig utan gudarna? Eller? Zeus ska (rätta mig när/om jag har missuppfattat i allt jag säger i den här tråden!) blivit förbannad. Zeus verkar varit en horny en för övrigt... Uppväxt i vissa versioner med getanknytning? Zeus och gudarna skapade Pandora med alla hennes egenskaper. Var det Hera som gav henne nyfikenheten? Nåja, nån av gudarna/gudinnorna var det. Pandora fick en ask. Den skulle inte öppnas. (jmf frukten/äpplet i Bibeln). Hon öppnade den av nyfikenhet. Då flög all olycka ut i världen. Sedan har jag läst olika versioner; hon stängde förskräckt asken, hennes make (Prometheus brorsa) stängde asken. Kvar var hoppet. Alternativa versioner; Pandora öppnade asken igen och ut flög då hoppet över mänskligheten i form av en liten fågel (Duva?) eller hennes make såg till att asken därefter hölls stängd för att hoppet skulle bevaras där. Jag hade en bok liggande här av Robert Graves - Greek Myths - som jag inte har läst, men bläddrade lite snabbt i morse. Han skriver på s 57 "Delusive Hope, however, whom Prometheus had also shut in the jar, discouraged them by her lies from a general suicide."

Vem är huvudskurken här? Borde asken öppnas en andra gång? Jag tycker att det är intressant att inom grekisk mytologi beskrivs gudarna med brister, såväl som överjordiska förmågor.

Käka förbjuden frukt, öppna förbjuden ask, bryta mot någons vilja/regler, vara gränsöverskridare, vara nyfiken, göra det förbjudna... allt detta säger något om människan.

Skurkar? Gudarna vet hur man skall få människan dit man vill: man förbjuder henne. Det finns alltid en dold agenda hos gud/gudarna. Människan är gudarnas roulette, slumpgenerator. Hon skapades därför att gudarna/Gud redan visst allt och hade tråkigt, höll på att dö av leda. Gud skapade människan till sin motsats och delade dessutom upp henne på två kön för att riktigt sätta sprätt på rouletten och kaosmaskineriet. Om människan är gjord till en guds avbild är det väl guden Pan. Panflöjt idag - synth.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 16 feb 2013 13:57

Hej lynx

Jag har inte längre någon större sakkunskap vad gäller ämnet som sådant, men när jag var i yngre var jag oerhört fascinerad och intresserad av den Grekiska mytologin. Jag gillade just det där du beskriver om att gudarna hade båda svagheter och styrkor, så även är bildkonsten och själva berättelserna oerhört mäktiga. Jag vill minnas att jag var mest nyfiken på Herakles, men även på Poseidon . . . . berättelsen om Pandoras Ask är väldigt intressant - det ska bli spännande att se om du får några svar på dina frågor! Den kontakt jag har med den Grekiska mytologin idag är nog mest att jag och min sambo ofta spelar Age of Mythology, där jag burkar välja att vara Zeus. Du inspirerade mig precis till att åter läsa mer om detta!

Bild

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Anne

Inläggav Anne » 16 feb 2013 13:59

Jo, men som jag uppfattar historien, Algot, vill Zeus hämnas på människan här. Är det korrekt uppfattat? Prometheus var väl ingen riktig människa?

Anne

Inläggav Anne » 16 feb 2013 14:03

Kul att du är intresserad av det här ämnet också, fredde :) Om du vill kan du ju ändra rubriken till enbart Grekisk mytologi. Jag kan som sagt inte mkt om det här, men det kan bli en lärorik och intressant diskussion.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 feb 2013 14:14

lynx skrev:Jo, men som jag uppfattar historien, Algot, vill Zeus hämnas på människan här. Är det korrekt uppfattat? Prometheus var väl ingen riktig människa?

Prometheus kom med elden = kunskapens möjlighet till människorna, dvs. det som Bibeln kallar kunskapens frukt. Det är prästerna/kyrkot av olika slag som menar att Gud/Zeus/gudarna blev vred/a och att "syndafall" eller vad man kallar det är något för evigt dåligt. Det är nödvändighet, en oundviklighet. Det upprepas för varje tonåring som gör uppror mot föräldrar och samhälle. Det betraktas som något negativt av samhälle/kyrka för att göra det mer intressant och för att fortsätta locka folk att bryta mot regler, göra uppror. Men här talar jag i klartext. Om det nu går.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 16 feb 2013 14:15

lynx skrev:Kul att du är intresserad av det här ämnet också, fredde :) Om du vill kan du ju ändra rubriken till enbart Grekisk mytologi. Jag kan som sagt inte mkt om det här, men det kan bli en lärorik och intressant diskussion.
Ha, roligt att du tyckte att det var roligt att jag tycker att det är roligt med Grekisk mytologi :D

Det är detta som gör det ännu mer skoj, att vi inte vet så mycket - det är på något sätt lite mystiskt och spännande att lära sig något nytt - speciellt när det handlar om dessa myter och berättelser som, i någon mening, återspeglar oerhört intelligenta och genomtänkta människors erfarenheter och bilder av hur de såg på världen då - som kanske inte skiljer sig speciellt mycket från hur vi ser på världen nu. Det som har förändrats är nog mest symbolspråket (på gott och på ont). Jag bild-Googlade lite på Pandroas Ask för att få en bild av hur den skulle kunna ha sett ut, hur tänker du dig den och hur tror du att Pandora såg ut?

Hälsar Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Anne

Inläggav Anne » 16 feb 2013 14:36

Algotezza skrev:
lynx skrev:Jo, men som jag uppfattar historien, Algot, vill Zeus hämnas på människan här. Är det korrekt uppfattat? Prometheus var väl ingen riktig människa?

Prometheus kom med elden = kunskapens möjlighet till människorna, dvs. det som Bibeln kallar kunskapens frukt. Det är prästerna/kyrkot av olika slag som menar att Gud/Zeus/gudarna blev vred/a och att "syndafall" eller vad man kallar det är något för evigt dåligt. Det är nödvändighet, en oundviklighet. Det upprepas för varje tonåring som gör uppror mot föräldrar och samhälle. Det betraktas som något negativt av samhälle/kyrka för att göra det mer intressant och för att fortsätta locka folk att bryta mot regler, göra uppror. Men här talar jag i klartext. Om det nu går.

/Algotezza

Jag gillar när du pratar klartext, även om jag finner ett förtjust nöje i när du leker med orden också. Det senare givetvis i passande kontext :) Med den förklaring du ger ovan, för en ovan... Tolkar du det så att Prometeusfiguren kan ha förknippats med Djävulen? Tolkar du det så själv?

Anne

Inläggav Anne » 16 feb 2013 14:40

Fredde, vad jag har förstått gavs Pandora en oerhörd skönhet. Jag vet inte riktigt hur utseendeidealen såg ut på den tiden, men jag antar att vi hade betraktat henne som fysiskt vacker även idag.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 16 feb 2013 14:51

lynx skrev:Fredde, vad jag har förstått gavs Pandora en oerhörd skönhet. Jag vet inte riktigt hur utseendeidealen såg ut på den tiden, men jag antar att vi hade betraktat henne som fysiskt vacker även idag.
Ja, det lutar åt det. Det intressanta med dessa berättelser och myter är att de vart efter tiden har gått har porträtterats, målats och framställts på massor av olika sätt vilket gör det extra roligt att försöka föreställa sig hur olika platser, personer och gudar faktiskt skulle kunna ha sett ut. Just den religiösa oe mytiska konsten är oerhört mäktig att ta del av.

Hälsar Fredrik

oe = och/eller

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 16 feb 2013 15:37

freddemalte skrev:
lynx skrev:Fredde, vad jag har förstått gavs Pandora en oerhörd skönhet. Jag vet inte riktigt hur utseendeidealen såg ut på den tiden, men jag antar att vi hade betraktat henne som fysiskt vacker även idag.
Ja, det lutar åt det. Det intressanta med dessa berättelser och myter är att de vart efter tiden har gått har porträtterats, målats och framställts på massor av olika sätt vilket gör det extra roligt att försöka föreställa sig hur olika platser, personer och gudar faktiskt skulle kunna ha sett ut. Just den religiösa oe mytiska konsten är oerhört mäktig att ta del av.

Pandora was the first woman on earth. Zeus ordered Hephaestus, the god of craftsmanship, to create her and he did, using water and earth. The gods endowed her many with talents; Aphrodite gave her beauty, Apollo music, Hermes persuasion, and so forth. Hence her name: Pandora, "all-gifted".
When Prometheus stole fire from heaven, Zeus took vengeance by presenting Pandora to Epimetheus, Prometheus' brother. With her, Pandora had a jar which she was not to open under any circumstance. Impelled by her natural curiosity, Pandora opened the jar, and all evil contained escaped and spread over the earth. She hastened to close the lid, but the whole contents of the jar had escaped, except for one thing which lay at the bottom, and that was Hope. Encyclopedia Mythica

Bild

John William Waterhouse: Pandora - 1896
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 16 feb 2013 15:53

Är du insatt i det där, Pilatus? På vissa håll har jag läst att hon var den första kvinnan, på andra har andra kvinnor funnits före. Är du säker på att hon var den första kvinnan inom grekisk mytologi, med undantag för gudinnornna då?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 16 feb 2013 17:54

lynx skrev:Är du insatt i det där, Pilatus? På vissa håll har jag läst att hon var den första kvinnan, på andra har andra kvinnor funnits före. Är du säker på att hon var den första kvinnan inom grekisk mytologi, med undantag för gudinnornna då?

Det förefaller så enligt vad Hesiodos skriver, han var verksam på 700 talet fvt.
Det är den ursprungliga nedteckningen av de grekiska myterna:
Theogonin ; och Verk och dagar / Hesiodos ; tolkade av Ingvar Björkeson ; inledning och kommentar av Sture Linnér
ISBN 91-27-09678-5 (inb.) :
Stockholm : Natur och kultur, 2003
152, [1] s. ; 22 cm
Serie: Levande litteratur, [ISSN: 99-0208799-X]
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 17 feb 2013 14:18

Om vi utgår från att hon skulle vara den första mänskliga kvinnan inom grekisk mytologi. Prometheus stal ju elden för att ge den till människorna. Det skedde före Pandora fanns. Bestod mänskligheten då av enbart män eller en man? Eller var Prometheus så förutseende att han stal elden till mänskligheten innan mänskligheten existerade?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 17 feb 2013 15:24

lynx skrev:Om vi utgår från att hon skulle vara den första mänskliga kvinnan inom grekisk mytologi. Prometheus stal ju elden för att ge den till människorna. Det skedde före Pandora fanns. Bestod mänskligheten då av enbart män eller en man? Eller var Prometheus så förutseende att han stal elden till mänskligheten innan mänskligheten existerade?

Det är som du skriver, kvinnan var ännu inte skapad. Enligt berättelsen gjorde Jupiter henne och skickade henne till Prometheus och hans bror, för att straffa dem för deras tilltag att stjäla eld från himlen och människan för att acceptera gåvan. Pandora gjordes i himlen där varje gud bidrog med något för hennes perfektion.
Moderator

Återgå till "Religion och andlighet"