När jag läser om en grekisk myt, som i det här fallet Pandoras ask, får jag till mig ett flertal olika versioner. Delvis verkar de överensstämmande. Prometheus (han som tänker före han handlar) stal elden och gav den till människorna då hans brorsa (han som handlar först och tänker sedan) hade spenderat resurserna som fanns på djuren (när människan kom? eller var det Prometheus som skapade människan?). Då blev Zeus förbannad. Människorna verkar därmed klarat sig utan gudarna? Eller? Zeus ska (rätta mig när/om jag har missuppfattat i allt jag säger i den här tråden!) blivit förbannad. Zeus verkar varit en horny en för övrigt... Uppväxt i vissa versioner med getanknytning? Zeus och gudarna skapade Pandora med alla hennes egenskaper. Var det Hera som gav henne nyfikenheten? Nåja, nån av gudarna/gudinnorna var det. Pandora fick en ask. Den skulle inte öppnas. (jmf frukten/äpplet i Bibeln). Hon öppnade den av nyfikenhet. Då flög all olycka ut i världen. Sedan har jag läst olika versioner; hon stängde förskräckt asken, hennes make (Prometheus brorsa) stängde asken. Kvar var hoppet. Alternativa versioner; Pandora öppnade asken igen och ut flög då hoppet över mänskligheten i form av en liten fågel (Duva?) eller hennes make såg till att asken därefter hölls stängd för att hoppet skulle bevaras där. Jag hade en bok liggande här av Robert Graves - Greek Myths - som jag inte har läst, men bläddrade lite snabbt i morse. Han skriver på s 57 "Delusive Hope, however, whom Prometheus had also shut in the jar, discouraged them by her lies from a general suicide."
Vem är huvudskurken här? Borde asken öppnas en andra gång? Jag tycker att det är intressant att inom grekisk mytologi beskrivs gudarna med brister, såväl som överjordiska förmågor.