Vetenskap som studerar Gud utifrån erfarenhet
Moderator: Moderatorgruppen
Vi har många olika vetenskaper, men ingen vetenskap som studerar Gud utifrån erfarenhet.
En dag hoppas jag denna vetenskap lärs ut i skolorna och självklart att detta ämne är mer prioriterat än något annat.
En dag hoppas jag denna vetenskap lärs ut i skolorna och självklart att detta ämne är mer prioriterat än något annat.
ordet gud, vad betyder det?
behärskaren bakom allt? behärskar vad egentligen?
lagstiftataren? gudens lagtolkare inkallas.
rättesnöret? vilken grupps rätt över andras?
behärskaren bakom allt? behärskar vad egentligen?
lagstiftataren? gudens lagtolkare inkallas.
rättesnöret? vilken grupps rätt över andras?
Vilka handlingar leder till Guds belåtenhet (välsignelser) och vilka som leder till motsatsen (förbannelse). En vetenskap som studerar Gud.
evasson skrev:Vilka handlingar leder till Guds belåtenhet (välsignelser) och vilka som leder till motsatsen (förbannelse). En vetenskap som studerar Gud.
Vi kan aldrig kan veta vem Gud är, likt vi aldrig kan veta vem som stiftat gravitations-lagen men vi kan ändå studera skapa teorier.
För en tid sedan publicerade Lufier en potpurrrriiiI av några av våra kommentarer som han hade sammanfogat i ett youtube-klipp. Hade jag vetat att någon skulle "uppförstora" mina ord så så hade jag antagligen skärpt till mig i mina formuleringar. Jag kan gissa att Skaparen kände likadant när han läste Bibeln i efterhand. Men liksom... ja, ändå valde att det blir mest genuint så här. Gissning/antagande efter personlig erfarenhet.
lynx skrev:För en tid sedan publicerade Lufier en potpurrrriiiI av några av våra kommentarer som han hade sammanfogat i ett youtube-klipp.
"Lufier cyklar"? "Lufier ... sommar Manus Lindberg starkare filosofi filosofiforum Tour de Suede music Sweden musik Harald Johan Zokrates ..."
Var det denna du syftade på? Jag tror knappast jag skulle associera videon med surret på Filosofiforum, men jag ser ju namnen.
Moderator
tror inte Gud gör fel, däremot människor som hör fel och omskriver. Lynx,
vad händer med dig annars helt frisk nu? Själv vilar jag... mår bättre än på
läänge annars.
vad händer med dig annars helt frisk nu? Själv vilar jag... mår bättre än på
läänge annars.
Nej, det var inte den videon, Pilatus.
Evasson: Det var ett tag sedan jag "såg" dig, tar för givet att du är den jag tror att du är
Jo, tack, tror att jag är på väg ur en depression.
Evasson: Det var ett tag sedan jag "såg" dig, tar för givet att du är den jag tror att du är
evasson skrev:Vi har många olika vetenskaper, men ingen vetenskap som studerar Gud utifrån erfarenhet.
Det finns "forskning kring religiösa upplevelser, riters och observansers funktioner, hos människor, och roll i sociala och politiska skeenden."
Jan Hjärpe skrev en intressant artikel "Religionsstudier med plats för människan" som publicerades den 21 april 2005
Jag tror den skulle intressera dig, se vidare:
http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/religionsstudier-med-plats-for-manniskan/
Moderator
lynx skrev:Nej, det var inte den videon, Pilatus.
Evasson: Det var ett tag sedan jag "såg" dig, tar för givet att du är den jag tror att du ärJo, tack, tror att jag är på väg ur en depression.
Själv känner jag av en gammal depression, men det innebär inte att du är deprimerad för tillfället. Det är väl som med vanor, har man en vana tar det lite tid att bryta sig helt loss från den även om man ständigt kämpar och är på väg ut ur den.
Pilatus skrev:evasson skrev:Vi har många olika vetenskaper, men ingen vetenskap som studerar Gud utifrån erfarenhet.
Det finns "forskning kring religiösa upplevelser, riters och observansers funktioner, hos människor, och roll i sociala och politiska skeenden."
Jan Hjärpe skrev en intressant artikel "Religionsstudier med plats för människan" som publicerades den 21 april 2005
http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/religionsstudier-med-plats-for-manniskan/
Jan Härpe
Det viktiga för mig är vad Gud anser om t.ex preventivmedel, inte vilka effekter det har på samhället. Man måste nå en andlig nivå för att känna välsignelser och det innebär att en liten mängd människor skulle kunna vara lämpade för studiet utav detta område kanske ovanligt andligt begåvade.
vetenskap som studerar Gud utifrån erfarenhet
evasson skrev:Pilatus skrev:Det finns "forskning kring religiösa upplevelser, riters och observansers funktioner, hos människor, och roll i sociala och politiska skeenden."
Det viktiga för mig är vad Gud anser om t.ex preventivmedel, inte vilka effekter det har på samhället.
Om Gud står för något slags förnuft har han möjligen lagt märke till att jorden har svårt att föda sina barn. Så en viss återhållsamhet med barnafödandet kan knappast vara fel.
Man måste nå en andlig nivå för att känna välsignelser och det innebär att en liten mängd människor skulle kunna vara lämpade för studiet utav detta område kanske ovanligt andligt begåvade.
Men om du kräver sådana kvalifikationer av de som skall studera så kan inte universiteten bistå dig med några forskningsresultat. Var någonstans finns dessa ovanligt begåvade personer som skulle kunna känna välsignelser? Det Jan Hjärpe säger tycker jag verkar mycket förnuftigt. Bäst att inte skjuta över målet.
Moderator
Av vad jag känner till är det väl kabbalah:n som anstränger sig mest i att försöka förstå Skaparen så gott det nu går på vetenskapliga grunder. Subjektiv uppfattning.
vetenskap som studerar Gud utifrån erfarenhet
Pilatus skrev:Var någonstans finns dessa ovanligt begåvade personer som skulle kunna känna välsignelser? Det Jan Hjärpe säger tycker jag verkar mycket förnuftigt. Bäst att inte skjuta över målet.
Det är inte många i världen. Tror att det är något som hänger ihop med andlig utveckling, med andra ord få är väldigt utvecklade andligt.
lynx skrev:Av vad jag känner till är det väl kabbalah:n som anstränger sig mest i att försöka förstå Skaparen så gott det nu går på vetenskapliga grunder. Subjektiv uppfattning.
Det hade vart skönt om denna information lärdes ut i skolorna på ett sätt som låter alla välja sin tro.
Återgå till "Religion och andlighet"