På cykeln utanför dörren i går morse

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 mar 2013 08:20

Bild
PIC_7949 by Algotezza, on Flickr

Någon som är bra på att tolka symboliken? Vad betyder det när man möter en hornuggla? Förutom att vi kan säga att den sökte sig dit för att det var lite varmare där... och att det var en slump att den hamnade där... Om nu slumpen förklarar något...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 14 mar 2013 08:33

Inte mer slump än någon annan händelse. Jag är ingen determinist, mer Bergsonsk, och Ugglan är väl inte mer skygg än att han(?) tyckte det var en bra plats, mycket möss i grannskapet? :)

Det blev bussen istället, då?

Skall höra med den nära släktingen, som har svart bälte i fågelskådning, om hornugglornas vanor.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 mar 2013 08:42

Anders skrev:Inte mer slump än någon annan händelse. Jag är ingen determinist, mer Bergsonsk, och Ugglan är väl inte mer skygg än att han(?) tyckte det var en bra plats, mycket möss i grannskapet? :)

Det blev bussen istället, då?

Skall höra med den nära släktingen, som har svart bälte i fågelskådning, om hornugglornas vanor.

Vi gick ut bakvägen, min fru till sin bil och jag lånade sonens cykel i trädgårdsförrådet. När jag kom hem var den bortflugen och hade bara lämnat kvar lite uggleavföring, dock inga spybollar, så den hade nog inte ätit på ett tag.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 15 mar 2013 08:07

Expertisens kommentar:

"Hornugglan är mestadels en riktig nattuggla, så det är sällan man ser den öppet mitt på dagen. De har en förkärlek att gömma sig i granar om dagen, så bilden av en hornuggla på ett cykelstyre i dagsljus är rätt annorlunda"

Så det kan ju vara något slags tecken. På vad, kan man ju fråga sig. Att det är dåligt med granar i närheten, kanske. Eller att alla bra granar var upptagna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Anne

Inläggav Anne » 17 mar 2013 01:32

Jag kommer med en lite mer svävande, alternativ förklaring. Jag är uppväxt i Dalarna med berguven som symbol. Det här kanske berodde på att jag tänkte på dig? (tror jag inte ens själv på, men finner det möjligt :))

Användarvisningsbild
evasson

Inläggav evasson » 17 mar 2013 15:33

Algotezza skrev:Bild
PIC_7949 by Algotezza, on Flickr

Någon som är bra på att tolka symboliken? Vad betyder det när man möter en hornuggla? Förutom att vi kan säga att den sökte sig dit för att det var lite varmare där... och att det var en slump att den hamnade där... Om nu slumpen förklarar något...

/Algotezza

Den verkar inte rädd för dig, men det sägs att dom sover på dagarna.
Konstigt ställe att vila på....

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 mar 2013 21:50

Hörde en dov duns utifrån på morgonen innan solen gick upp. Det var väl ugglan som krockade mot något fönster. Behövde vila sig ett tag sen.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 19 mar 2013 11:50

Algotezza skrev:Hörde en dov duns utifrån på morgonen innan solen gick upp. Det var väl ugglan som krockade mot något fönster. Behövde vila sig ett tag sen.

/Algotezza

Tänkte så också att den har råkat ut för något. Vi människor får oftast närkontakt med vilda djur när de faller bort från sitt normala tillstånd genom olycka eller sjukdom.

Men det är roligare om den var ditt kraftdjur och att den bar fram klokheten till din dörr.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 mar 2013 12:07

Johan Ågren skrev:
Algotezza skrev:Hörde en dov duns utifrån på morgonen innan solen gick upp. Det var väl ugglan som krockade mot något fönster. Behövde vila sig ett tag sen.

/Algotezza

Tänkte så också att den har råkat ut för något. Vi människor får oftast närkontakt med vilda djur när de faller bort från sitt normala tillstånd genom olycka eller sjukdom.

Men det är roligare om den var ditt kraftdjur och att den bar fram klokheten till din dörr.

Fåglar i allmänhet och kråkfåglar i synnerhet är mina totemdjur.

För ett par år sedan krockade en stare med ett annat av våra fönster så våldsamt att den sannolikt bröt nacken. Jag gick ut och tog hand om den,lade den varsamt i ett tätt buskage om den bara behövde vila. Förmodligen var den jagad av en katt för en sådan dog upp när jag skulle ta hand om den.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"