Är människan intelligentare än andra djur?

Moderator: Moderatorgruppen

reflex

Inläggav reflex » 02 maj 2013 10:28

Ibland när jag lyssnar på nyhetsprogram blir jag nedstämd.
Jag är mestadels en glad och positiv människa som försöker att se livet från den ljusa sidan och med ett stänk humor för att skyla över.
Men ibland tränger sig verkligheten på. Jag kan inte undgå att ibland se hur korkade vi människor trots allt är.
Alla tror vi oss vara högt stående varelser med hög moral och stort förstånd. Men det gäller att inte "se sig omkring" för då håller det inte.
Vi ärvde ett paradis men vad gör vi med det? Och vad gör vi med oss själva och med varandra? Vi tror oss handla förnuftigt men mycket av det vi gör är egentligen rena galenskapen. Ett handlande måste bedömas efter det resultat det ger upphov till och då ligger vi illa till.
De flesta av oss väljer att se det positivt och bortse ifrån det dåliga. Men förr eller senare kommer vår galenskap att hinna ifatt oss och slå oss rejält i skallen.
Tyvärr kommer detta inte att förändra något för vi är inget annat än mycket potenta djur fast vi inte vet om det. Vem vill erkänna sig vara korkad? Gärna att andra är det men absolut inte jag själv. Vad som krävs är sålunda ett slags sjukdomsinsikt och denna är inget värd om man utesluter sig själv.
Ingen kommer att instämma i detta för det är ingen "gångbar" tanke att idiotförklara sig själv och alla andra.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

foobarbaz

Inläggav foobarbaz » 02 maj 2013 11:28

En människa som erkänner sina tillkortakommanden är en dygdig människa, i mina ögon. Tyvärr är det, som du skriver, inte särskilt många som kvalificerar in i den dygdigheten. Dessutom är en människa, stor nog att erkänna sina brister, sällan korkad, utan snarare ignorant och respektlös om denne väljer att följa sitt ego till en osund utsträckning. (Osund i den mening att det drabbar vederbörandes omgivning.)

Vad är det för galenskaper du tänker på? Materialismen? Svält? Krig? Våldtäkten mot jorden? Eller är det andra galenskaper du åsyftar?

När jag föreställer mig en utopi så är jag endast en del i denna när mina medmänniskor är en del i denna, och det är dom aldrig i verkligheten. Även om någon tar ett första steg och erkänner sig sjuk så finns det säkerligen för mycket egenvilja i denna värld för att en radikal förändring skulle ske.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 maj 2013 11:38

reflex skrev:Ibland när jag lyssnar på nyhetsprogram blir jag nedstämd.
Jag är mestadels en glad och positiv människa som försöker att se livet från den ljusa sidan och med ett stänk humor för att skyla över.
Men ibland tränger sig verkligheten på. Jag kan inte undgå att ibland se hur korkade vi människor trots allt är.
Alla tror vi oss vara högt stående varelser med hög moral och stort förstånd. Men det gäller att inte "se sig omkring" för då håller det inte.
Vi ärvde ett paradis men vad gör vi med det? Och vad gör vi med oss själva och med varandra? Vi tror oss handla förnuftigt men mycket av det vi gör är egentligen rena galenskapen. Ett handlande måste bedömas efter det resultat det ger upphov till och då ligger vi illa till.
De flesta av oss väljer att se det positivt och bortse ifrån det dåliga. Men förr eller senare kommer vår galenskap att hinna ifatt oss och slå oss rejält i skallen.
Tyvärr kommer detta inte att förändra något för vi är inget annat än mycket potenta djur fast vi inte vet om det. Vem vill erkänna sig vara korkad? Gärna att andra är det men absolut inte jag själv. Vad som krävs är sålunda ett slags sjukdomsinsikt och denna är inget värd om man utesluter sig själv.
Ingen kommer att instämma i detta för det är ingen "gångbar" tanke att idiotförklara sig själv och alla andra.

Vore bra om du kunde ge exempel på mänsklig dumhet/idioti etc. och inte bara "använda den breda penseln".

Ang. rubrikens fråga är det ju människan själv som skapat och definierat begreppet intelligens. Det säger sig självt med tanke på vår egoism, egocentrism och artism/speciesism att detta begrepp frömst är tillämpbart på oss själva och att vi då i våra egna ögon framstår som mer intelligenta än andra djur.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

reflex

Inläggav reflex » 02 maj 2013 12:02

Algotezza skrev:Vore bra om du kunde ge exempel på mänsklig dumhet/idioti etc. och inte bara "använda den breda penseln".

Ang. rubrikens fråga är det ju människan själv som skapat och definierat begreppet intelligens. Det säger sig självt med tanke på vår egoism, egocentrism och artism/speciesism att detta begrepp frömst är tillämpbart på oss själva och att vi då i våra egna ögon framstår som mer intelligenta än andra djur.

/Algotezza

Det är "de breda penseldragen" som avslöjar oss.
Om vi studerar detaljerna i närbild så verkar allt förnuftigt.
Vi har som du säger definierat intelligens via ett testschema, och ifall vi nöjer oss med det så framstår vi som mycket "intellligenta", men man brukar då också automatiskt förutsätta att människan är smart, klok och förnuftig och då är verkligheten refererad via nyhetsmedia något som ger en helt annan bild.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 maj 2013 12:14

reflex skrev:
Algotezza skrev:Vore bra om du kunde ge exempel på mänsklig dumhet/idioti etc. och inte bara "använda den breda penseln".

/Algotezza

Det är "de breda penseldragen" som avslöjar oss.
Om vi studerar detaljerna i närbild så verkar allt förnuftigt.
Vi har som du säger definierat intelligens via ett testschema, och ifall vi nöjer oss med det så framstår vi som mycket "intellligenta", men man brukar då också automatiskt förutsätta att människan är smart, klok och förnuftig och då är verkligheten refererad via nyhetsmedia något som ger en helt annan bild.

OK. MIna exempel kommer i så fall här, så kan du hålla med eller ej, utifrån ditt perspektiv.

Globala idiotier: krig - ovanligt att individer av samma art dödar varandra i stor skala (råttor lär ha sina gängkrig i kloaksystem etc), utsugning av jordens resurser, maktmissbruk...

På det moraliska planet (det som ofta är förutsättningen för vad som sker på det globala planet): girighet, makt- och hagalenskap, falskhet, hyckleri, oärlighet...

Egoism i sig är inget problem - bara i dess kortsiktiga variant och/eller kombinerat med något av ovanstående.

Kortsiktighet är kanske det som skapar mest problem...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

holoteist

Inläggav holoteist » 02 maj 2013 13:43

Definitivt. Och den som påstår något annat har en ganska så stor bevisbörda på sig.

Intelligens är en funktion av hjärnan som är större i 'människor' än i 'djur'. Mer avancerad och så vidare.

Det är inte vår överlägsna intelligens som är frågan utan om intelligens är nåt bra. Intelligens härstammar från det antika grekiska ordet telos och sågs som en möjlig omväg runt kristendomens paradoxer. Jag tycker det är ganska självklart att det överskattas men å andra sidan...

Ta t.ex. Illusionen som generöst delar med sig sin teori på forumet, han är uppenbarligen mycket mer intelligent än de flesta. Jag vet inte om hans teorier är sanna, men han är uppenbarligen smartare/har mer vidd. Ändå så har vi ett hundratal andra på forumet som också postar sina teorier. Hur hänger det ihop?

Varför vinner inte alltid hög intelligens mot låg intelligens? Hur generellt kan man definiera intelligens? Kan man påverka sin intelligens eller åberopa den lite som man åberopar sitt 'mod'. Är det dygdernas dydg eller är den jämställd med tapperhet, måttfullhet etc? Kanske någon intelligentare än jag kan förklara?

holoteist

Inläggav holoteist » 02 maj 2013 13:53

Algotezza skrev:OK. MIna exempel kommer i så fall här, så kan du hålla med eller ej, utifrån ditt perspektiv
Globala idiotier: krig - ovanligt att individer av samma art dödar varandra i stor skala (råttor lär ha sina gängkrig i kloaksystem etc), utsugning av jordens resurser, maktmissbruk...
På det moraliska planet (det som ofta är förutsättningen för vad som sker på det globala planet): girighet, makt- och hagalenskap, falskhet, hyckleri, oärlighet...
Egoism i sig är inget problem - bara i dess kortsiktiga variant och/eller kombinerat med något av ovanstående.
Kortsiktighet är kanske det som skapar mest problem...
/Algotezza

En gång i tiden var nog krig ett framsteg, men det är väl för PK för att skriva på ett sånt här forum. Min åsikt är att vi INTE är djur, men det är väl upp till var och en att bestämma själva.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 maj 2013 14:16

holoteist skrev:Definitivt. Och den som påstår något annat har en ganska så stor bevisbörda på sig.

Intelligens är en funktion av hjärnan som är större i 'människor' än i 'djur'. Mer avancerad och så vidare.

Det är inte vår överlägsna intelligens som är frågan utan om intelligens är nåt bra. Intelligens härstammar från det antika grekiska ordet telos och sågs som en möjlig omväg runt kristendomens paradoxer. Jag tycker det är ganska självklart att det överskattas men å andra sidan...

Ta t.ex. Illusionen som generöst delar med sig sin teori på forumet, han är uppenbarligen mycket mer intelligent än de flesta. Jag vet inte om hans teorier är sanna, men han är uppenbarligen smartare/har mer vidd. Ändå så har vi ett hundratal andra på forumet som också postar sina teorier. Hur hänger det ihop?

Varför vinner inte alltid hög intelligens mot låg intelligens? Hur generellt kan man definiera intelligens? Kan man påverka sin intelligens eller åberopa den lite som man åberopar sitt 'mod'. Är det dygdernas dydg eller är den jämställd med tapperhet, måttfullhet etc? Kanske någon intelligentare än jag kan förklara?

Intelligens kan ju vara detsamma som en kombination av anpassningsförmåga och kreativitet, sådant som kan göra det möjligt att bo på tämligen ogästvänliga ställen året om med hjälp av teknik och arkitektur. Hur många människor skulle idag kunna bo i Sverige året om utan kläder och hus? Här kan man säga att djur i Norden är mer anpassade till det eftersom de kan överleva här, utan kläder och hus (bon och gryt finns dock) men inte vi utan vår teknik och vårt husbyggande. Intelligens kan ju vara att ha gjort sig till världens herrar och lagt den under sig, intelligens som maktspråk. Eller vi tror vi är jordens herrar - förr eller senare slår väl nemesis tillbaka, mer än vad den gjort hittills... "Som man sår får man skörda"...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

reflex

Inläggav reflex » 02 maj 2013 14:30

holoteist skrev:Definitivt. Och den som påstår något annat har en ganska så stor bevisbörda på sig.

För min del tänker jag inte försöka att bevisa något. Jag vill bara peka på vi trots vår tankeförmåga inte lyckats få världen bättre utan att den istället blir sämre att leva i för alla.
holoteist skrev:Intelligens är en funktion av hjärnan som är större i 'människor' än i 'djur'. Mer avancerad och så vidare.

Om man med intelligens menar de funktioner som mätes i en intellligenstest så är vi vida överlägsna djuren (troligen språkets förtjänst) men om man ser till det totala resultatet av intelligensens verkningar så försvinner vårt försprång.
holoteist skrev:Ta t.ex. Illusionen som generöst delar med sig sin teori på forumet, han är uppenbarligen mycket mer intelligent än de flesta. Jag vet inte om hans teorier är sanna, men han är uppenbarligen smartare/har mer vidd. Ändå så har vi ett hundratal andra på forumet som också postar sina teorier. Hur hänger det ihop?

För att kunna avvgöra om Illusionens teorier är intelligenta elle inte, så måste man förstå dom. Det är inte automatiskt så, att det man inte förstår är intelligent.
holoteist skrev:Varför vinner inte alltid hög intelligens mot låg intelligens? Hur generellt kan man definiera intelligens? Kan man påverka sin intelligens eller åberopa den lite som man åberopar sitt 'mod'. Är det dygdernas dydg eller är den jämställd med tapperhet, måttfullhet etc? Kanske någon intelligentare än jag kan förklara?

Dom förmågor som vi mäter och kallar intellligens ger inte alltid fördelar. Det finns andra förmågor som kan vara viktigare i många situationer.

holoteist

Inläggav holoteist » 02 maj 2013 16:19

Ett möjligt svar på det här skulle kunna vara att ingen är intelligent, förutom han bortom.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 maj 2013 17:04

holoteist skrev:Ett möjligt svar på det här skulle kunna vara att ingen är intelligent, förutom han bortom.

Hur intelligent är han som designer?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 02 maj 2013 17:33

Algotezza skrev:
holoteist skrev:Ett möjligt svar på det här skulle kunna vara att ingen är intelligent, förutom han bortom.

/Algotezza

Tillräckligt smart för att placera anuset bredvid könet, kan inte tänka mig någon annan bättre placering,
men i övrigt så gav han människan en lite för klen ryggrad som inte är särskilt anpassad för upprätt gång.

Betyg människa. 3.5 av 10.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 maj 2013 17:36

Zokrates skrev:
Algotezza skrev:

/Algotezza

Tillräckligt smart för att placera anuset bredvid könet, kan inte tänka mig någon annan bättre placering,
men i övrigt så gav han människan en lite för klen ryggrad som inte är särskilt anpassad för upprätt gång.

Betyg människa. 3.5 av 10.

På så vis blev könsdriften ansedd som smutsig i vissa religiösa sammanhang. Den var ju en konkurrent om intresset... "Sex eller gud?" Sex = smuts; gud = ren...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 02 maj 2013 17:40

För sin överlevnad behöver människokroppen förstå naturen bättre än andra djur. Vår kropp är inte så snabb tex. Inte heller kan vi äta gräs. Tar vi bort intelligensen och tittar på resten av kroppen så är det uppenbart att vi måste vara smarta för att hålla liv ikoppel och överleva. För att förstå naturen räcker det inte med intelligens. Vi behöver information också. Hade Einstein levt på medeltiden hade han inte kommit på sina teorier. Intelligens kan användas till att utföra ett arbete väl. Problemet med människan är att den inte begriper vad den borde göra. Den följer tex pengarna och utför det andra säger åt dem. Alla människor fungerar så att känslorna är värderingarna, det som anger vad som är rätt och fel. Så här fungerar vi oavsett vilka lagar, normer, kulturer, etik, politik och religioner som råder. När man förstår detta kommer man förstå sig själv och bli interesserad av hur känslan förhåller sig till omvärlden. Dvs man börjar registrera sina känslor och orsaken till att de uppstår. Känslans förhållande till allt annat är det som är den riktiga intelligensen. Jesus tex förstod de här sakerna. Detta är orsaken till att man ska förlåta och visa tolerans. Visar man tolerans får man samtidigt information om människan. Både den som tolererar och den som tolereras kommer alltså förstå bättre och modifiera sina teorier och sitt förhållningssätt till andra människor. Etik lag normer osv leder till lidande och till minskad information och minskat förnuft. Vidare leder det till sinnessjukdom hos människan. Detta förstod Jesus. När man förstår sambanden mellan den "atomära" världen och känslorna kommer man förstå. Samhället följer öga för öga principen fortfarande. Tyvärr. Reflex jag tycker du är jättevettig och klok.

holoteist

Inläggav holoteist » 02 maj 2013 17:45

Algotezza skrev:

/Algotezza

Snäppet bättre än mig.

Återgå till "Psykologi"