Är människan intelligentare än andra djur?

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco

Inläggav scirocco » 02 maj 2013 17:49

Någon nämnde visst intelligentstest i tråden. Det är ju ett test utformat av människan.Jag kommer inte på något annat djur som ens skulle kunna delta i det testet eftersom de inte använder papper och penna eller dator. Det är för övrigt frågor som är en del i människans tänkesätt. Ett annat djur skulle skapa ett test som det djuret tycker ger en vettig bild av hur smart en individ är och om det kan anses troligt eller ej att denne har goda chanser att överleva och föra arten framåt.I många sådana av andra djur skapade test skulle inte människan ens kunna delta.
Om vår teknik pajar är det de andra djuren som får sista ordet,de kan ju fortfarande konsten att på kort och lång sikt överleva i naturen så som den är och utan särskilda hjälpmedel. Vi är det enda djuret som förstör planeten medelst förgiftning. Att inte leva i nuet utan planera för en bättre morgondag men bara en morgondag inte alltför långt bort är en usel strategi. Om man inte planerar väldigt långt framåt är det bättre att leva för dagen vad det materiella anbelangar. Människans framgång beror mycket på omsorg och kärlek. Förstånd att hjälpas åt,se hur vi är beroende av varandra.Ditt liv är mitt! Materiell rikedom är inte ens på personligt plan intressant om vi tänker efter (alltså använder vår intelligens). Om vi inte upplever kärlek är livet totalt meningslöst och då menar jag meningslöst på ett dåligt sätt :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 maj 2013 17:51

holoteist skrev:
Algotezza skrev:
holoteist skrev:Ett möjligt svar på det här skulle kunna vara att ingen är intelligent, förutom han bortom.

Hur intelligent är han som designer?

/Algotezza

Snäppet bättre än mig.

Med digital teknik hade han sannolikt lyckats ännu bättre...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

holoteist

Inläggav holoteist » 02 maj 2013 18:10

Algotezza skrev:
Med digital teknik hade han sannolikt lyckats ännu bättre...

/Algotezza

Gud är en digitalteknisk Gud och när ovädret är över kommer du se att det här 'tekniska' molnet finns på en tidslös plan i vädret.

/flum

holoteist

Inläggav holoteist » 02 maj 2013 18:20

Några till floskler om G:

Låt oss hålla detta short samt punchy. Intelligens är att älska.

holoteist

Inläggav holoteist » 02 maj 2013 18:24

G = vandra

Återgå till "Psykologi"