Förväntningssamhället - Människan alieneras från sig själv?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Philip
Kontakt:

Inläggav Philip » 16 jun 2009 22:03

Hejsan alla på Filosofiforum!
Jag är inte en speciellt frekvent debattör här på forumet, och det lilla jag har delat med mig av har nog tillfört föga. Men nu till saken! Jag har på senaste tid försökt förstå vad/när/under vilka omständigheter människan kan vara lycklig. Och då kommer naturligt vis frågan, kan människan vara lycklig i dagens samhälle (tänker på västerlandets kapitalism)?
Samhället idag skulle kunna kallas Nextopia. Man förväntar sig nytt hela tiden, man tänker på nästa steg istället för de föregående och man vill hela tiden ha mer. Om människorna inte skulle tänka så, så skulle inte konsumtionssamhället fungera. Om en person nöjer sig med att ha en tröja skulle klädföretagen inte sälja lika mycket, men så länge han vill ha en ny tröja, och efter det ytterligare en ny tröja, och sen nya skor också, så rullar samhället på. Men hur mår människorna i det? Om man lever för imorgon, får man aldrig frid? Och vad händer när man närmar sig ålderns höst, och "imorgon" får en annan innebörd?

Puh, det blev ett långt inlägg  :wink:  Det skulle vara oerhör intressant att höra hur era (ni lite mer erfarna och säkert mer skickliga tänkare än jag) reflektioner kring detta låter!

Några hemsidor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nextopia
http://www.nextopia.info

Mvh Philip
Om allt verkar gå bra måste du ha missat något

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 31 maj 2013 21:50

Philip skrev:Men nu till saken! Jag har på senaste tid försökt förstå vad/när/under vilka omständigheter människan kan vara lycklig.

Kanske krävs det en slags insikt och mognad som människa. Om de mer grundläggande behoven är någorlunda tillfredsställda finns det inte något hinder att känna sig tillfreds och lycklig. Om vi känner att vi behövs och någon ger oss en kär kram då och då och vi har några vänner som vi kan samtala med över en Sazerac. Avhandla livets slingriga vägar ...
Philip skrev:Och då kommer naturligt vis frågan, kan människan vara lycklig i dagens samhälle (tänker på västerlandets kapitalism)?

Vi blev tidigt alienerade från våra produktivmedel. I ett avseende blev vi även fria. Vi stämplade in och ut, resten av dygnet kunde vi göra vad vi ville. Eller blev det som Hoola Bandoola band sjunger i Vävare Lasse? Kanske var det sådant som Karl Marx fick inblick i, han levde under mycket små omständigheter vid Dean Street och han hade inte ens en farthing i huset skriver han till Engels 1851. Men i dag ... hur många tvingas leva på bröd och potatis som Marx familj gjorde? Överdriver vi inte våldsamt våra materiella behov?

Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 01 jun 2013 00:47

Nog är människan alienerad och värre kommer det att bli.
"Ett annat känt exempel är det sydkoreanska företaget Samsungs robot Teckwin
som bevakar gränsen mellan Nord- och Sydkorea.
Den styrs av människor men har även ett helautomatiskt läge."
http://www.di.se/artiklar/2013/5/31/mor ... gt-beslut/

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 01 jun 2013 14:17

Så länge det finns straff och negativ styrning av människor kommer varken de som styr eller blir styrda kunna bli lyckliga. Om negativ styrning råder kommer människor isolera sig mer och sluta utvecklas. Utveckling är viktigt för överlevnad av arten och för att bli lycklig

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 01 jun 2013 19:05

Här är ett i raden av bevis på hur långt ifrån verkligheten våra folkvalda befinner sig,
visste jag inte bättre skulle jag tro att Asken var mentalt efterbliven, men det är bara
detaljplanerat. http://www.expressen.se/nyheter/fler-bi ... nsens-tid/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 jun 2013 23:12

Zokrates skrev:Nog är människan alienerad och värre kommer det att bli.

Alienerad från vad, menar du?

"Alltfler viktiga aktörer både till höger och vänster menar att ungdomsarbetslösheten är den viktigaste frågan för Sverige. De använder ofta en siffra hämtad från SCB som anger att 23 procent av 15-24-åringarna är arbetslösa, vilket onekligen låter alarmerande." P M Nilsson, 2012-03-16

Orsaken till ökningen i statistiken är en fördubbling av antalet studenter.
Moderator

Återgå till "Politik och samhälle"