ingenar skrev:Algotezza skrev:Vi är barn av naturen och kosmos. Dessa har frambragt oss - inklusive naturlagar, tid, kosmiska konstanter och slump inom vissa ramar. Den materia våra kroppar består av har delvis frambragts via längesedan exploderade stjärnor stoff. Stjärnor har dött för vår skull kan man säga. Den mat vi äter är omvandlad solljus, solenergi, via växters klorofyllfabriker när det gäller vegetabilisk föda och växter och djur, när det gäller animalisk föda.
Den stora frågan då blir, om naturen i dess helhet och kosmos kan kallas medvetna och ha ändamål, syften, och om teleologi är nödvändig för att till fullo förstå tillvaron och hur vi kommit till.
För mig är naturen och kosmos lika medvetna som mig och mina medmänniskor, min personliga erfarenhet bekräftar detta, men att bevisa det för någon annan utan mina upplevelser eller liknande, tror jag inte jag kan. Det ger en djupdimension på mitt upplevande som är en naturlig fortsättning av den förundran jag kan uppleva utan att se naturen och kosmos som bestående något annat än "blinda" och avsiktslösa naturkrafter. Framför allt inspirerar mig denna syn på tillvaron i mina kreativa verksamhet.
/Algotezza
Då får du väl acceptera att du bara är ett döende köttstycke utan framtid,
Jag lever och är medveten här och nu. Jag tänker, känner, fantiserar och minns, upplever, planerar, äter, sköter min hygien, sköter magen, älskar, sover, sköter mina relationer med andra, utför handlingar här och nu. Det räcker länge för mig. Ja, alltid i betydelsen all min tid.
Om du vill kalla mig ett döende köttstycke utan framtid är det upp till dig. Det är din verbala sådd. Även du får skörda vad du sått.
/Algotezza