På det sätt du tror att du tänker når du frihet!

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 mar 2013 18:21

Man kan t.ex. tänka att det är en sak som jag måste göra som jag planerar att göra om en vecka mot min vilja.

Man kan också tänka att om det är meningen att jag ska göra den där saken om en vecka så kommer jag vilja det naturligt, då.

Vad är det man vill uppnå med den första tanken? Leder den till någonting? Gör man den där saken för sin egen skull eller för någon annans skull? Tjänar någon annan på att jag gör en sak mot min vilja? Tjänar jag på att göra saker mot min vilja? Vad är det som man prioriterar?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 jun 2013 18:11

klorofyll skrev:Man kan t.ex. tänka att det är en sak som jag måste göra som jag planerar att göra om en vecka mot min vilja.
Vad är det man vill uppnå med den första tanken?

Uttrycket "mot sin vilja" kan betyda litet vad som helst. Men om det är något som måste utföras så krävs endast litet självdisciplin. Man gör vad som skall göras och är sedan fri.

Man befriar sig från en plikt. Kanske kan man göra en måttlig eftergift, t ex att se en film tillsammans med en vän som man absolut inte skulle valt. Men det kan vara nöjsamt och kännas mycket befriande om man kan göra någon glad.
Moderator

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 29 jun 2013 02:19

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Man kan t.ex. tänka att det är en sak som jag måste göra som jag planerar att göra om en vecka mot min vilja.
Vad är det man vill uppnå med den första tanken?

Uttrycket "mot sin vilja" kan betyda litet vad som helst. Men om det är något som måste utföras så krävs endast litet självdisciplin. Man gör vad som skall göras och är sedan fri.

Man befriar sig från en plikt. Kanske kan man göra en måttlig eftergift, t ex att se en film tillsammans med en vän som man absolut inte skulle valt. Men det kan vara nöjsamt och kännas mycket befriande om man kan göra någon glad.

Jasså. Det krävs bara lite självdisciplin. Har du inte märkt att vissa däggdjur tycks sakna detta? Du har kanske en annan förklaring?, att de är "lata", svaga individer eller något annat. Förmodligen anser du att de som har "självdisciplin" ska premieras. De som inte har det måste vara "sjuka" att de har Aspergers eller ADHD sjukdomar. Ja ge dem lite knark så gör de vad vi vill och blir friska. Förlåt om jag spinner ut och angriper/raljerar men min uppfattning om dina åsikter om människan och det du tidigare uttryckt gör att jag vill.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 jun 2013 09:32

förstår mig själv skrev:Jasså. Det krävs bara lite självdisciplin. Har du inte märkt att vissa däggdjur tycks sakna detta? Du har kanske en annan förklaring?, att de är "lata", svaga individer eller något annat. Förmodligen anser du att de som har "självdisciplin" ska premieras. De som inte har det måste vara "sjuka" att de har Aspergers eller ADHD sjukdomar. Ja ge dem lite knark så gör de vad vi vill och blir friska. Förlåt om jag spinner ut och angriper/raljerar men min uppfattning om dina åsikter om människan och det du tidigare uttryckt gör att jag vill.

Hur kom du in på sådant som neuropsykiatriska sjukdomar? Det har jag inte alls uttalat mig om. Inte heller har jag åsyftat dig i något sammanhang.
Moderator

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 29 jun 2013 15:50

Vi pratade om "mot sin vilja". Neuropsykiatriska sjukdomar följer ofta minsta motståndets lag. Inte för att de vill utan för att de inte kan. Det känns för jobbit tex. Alla styrs av sina känslor men det blir mer påtagligt hos tex ADHD. ADHD är ingen sjukdom utan den uppstår när samhället anger vad som är rätt och fel. Man har utgått fel. Man tror på fri vilja och att politiker kan ange generella regler och lagar för människokroppen. Att sätta sig över vissa människor och ange vad som är bäst för dem.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 jun 2013 16:35

förstår mig själv skrev:Vi pratade om "mot sin vilja". Neuropsykiatriska sjukdomar följer ofta minsta motståndets lag. Inte för att de vill utan för att de inte kan. Det känns för jobbit tex. Alla styrs av sina känslor men det blir mer påtagligt hos tex ADHD. ADHD är ingen sjukdom utan den uppstår när samhället anger vad som är rätt och fel. Man har utgått fel. Man tror på fri vilja och att politiker kan ange generella regler och lagar för människokroppen. Att sätta sig över vissa människor och ange vad som är bäst för dem.

Det kan vara bättre att tala om funktionsnedsättning än sjukdom, det är sant. Miljöfaktorer påverkar, ogynnsam omgivning förvärrar problemen och tvärtom. Vad som orsakar dessa funktionsnedsättningar vet man inte, men det är vanligt att flera i en familj eller släkt har liknande svårigheter. Ett tillgängligt hjälpmedel är mobiltelefonens kalenderfunktion, att skriva in vad och när något skall göras. Det fungerar för alla. Ibland behöver vi en kick för att komma igång med att göra det som måste göras.
Moderator

holoteist

Inläggav holoteist » 30 jun 2013 17:03

Ja, det blir, tror jag, ungefär som man tänkt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 jun 2013 20:40

Frihet är att skapa ur intet. Tanken innan du tänkte den var ett intet. Tänkande gör inte till något. Till något tänkt... Så är ju också intet en tänkt motsats till något.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"