Tractatus skrev:Dock finns det en hel del problem med att genomföra en slik undersökning för hur ska du mäta detta med om stressen har ökat i samhället? Antal sjukskrivningar? Knappast det kan beror på andra orsaker. Fråga informanterna om de upplever att stressan ökat de senaste 5-10 åren kanske? Visst det är väl det enda, men jag kan tänka mig att detta är starkt korrelerat med ålder. Och vem vet man kanske skulle få samma resultat i en undersökning gjord för 30 år sedan?
Operationella begrepp är ju lite trixigt att få till och hålla tungan rätt i munnen krävs nog. Men det är en klart intressant frågeställning.
Borde väl finnas någon doktorsavhandling om detta. Undrar om man kan hitta det på nätet?
Absolut. Ingen så pass omfattande undersökning är enkelt att genomföra, i synnerhet då så pass många av varandra beroende variabler ska mätas.
Låt oss fösa det åt sidan. Måhända att det finns sådana undersökningar, men de täcker svårligen alla aspekter av frågan. Personligen tycker jag att det är tämligen uppenbart att det moderna /kapitalistiska/ samhället ger upphov till en mer stressartad tillvaro. Kruxet ligger i att det slår mot människans fundamentala natur. Människan blir vankelmodig, labil och skör - De långsiktiga konsekvenserna blir negativa.
Inget man kan studera, tja då borde väl ditt inlägga på Religion/andlighetsidan istället. Inget fel i det. Vi har alla vår tro.