Är vi olyckligare idag än förr?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 14 jan 2006 16:25

Tractatus skrev:
Dock finns det en hel del problem med att genomföra en slik undersökning för hur ska du mäta detta med om stressen har ökat i samhället? Antal sjukskrivningar? Knappast det kan beror på andra orsaker. Fråga informanterna om de upplever att stressan ökat de senaste 5-10 åren kanske? Visst det är väl det enda, men jag kan tänka mig att detta är starkt korrelerat med ålder. Och vem vet man kanske skulle få samma resultat i en undersökning gjord för 30 år sedan?

Operationella begrepp är ju lite trixigt att få till och hålla tungan rätt i munnen krävs nog. Men det är en klart intressant frågeställning.
Borde väl finnas någon doktorsavhandling om detta. Undrar om man kan hitta det på nätet?

Absolut. Ingen så pass omfattande undersökning är enkelt att genomföra, i synnerhet då så pass många av varandra beroende variabler ska mätas.
Låt oss fösa det åt sidan. Måhända att det finns sådana undersökningar, men de täcker svårligen alla aspekter av frågan. Personligen tycker jag att det är tämligen uppenbart att det moderna /kapitalistiska/ samhället ger upphov till en mer stressartad tillvaro. Kruxet ligger i att det slår mot människans fundamentala natur. Människan blir vankelmodig, labil och skör - De långsiktiga konsekvenserna blir negativa.

Inget man kan studera, tja då borde väl ditt inlägga på Religion/andlighetsidan istället. Inget fel i det. Vi har alla vår tro.

Makterna

Inläggav Makterna » 14 jan 2006 16:47

Tractatus skrev:Makterna;

Nivån av känslan av en mer stagnerad tillvaro och välbefinnandet.

Kan det blir klarare?

Svar: Ja, det kan bli klarare. Jag förstår inte ditt språk. Risken är att folk uppfattar det som att du använder svårare språk än vad du behärskar, vilket i sin tur riskerar leda till slutsatsen att du i själva verket inte vill ha sagt något utan bara prata.

Jag säger inte att det är så, men för att folk inte ska uppfatta det så, så kan du väl vara snäll och försöka skriva så folk förstår.

Makterna (med otillräckliga 151 i IQ)

Tractatus

Inläggav Tractatus » 14 jan 2006 16:48

Inget man kan studera, tja då borde väl ditt inlägga på Religion/andlighetsidan istället. Inget fel i det. Vi har alla vår tro.

Ge upp din primitva debatteknik och tänk två gånger i du trycker på tangentbordet.

Jag sa att det är oerhört svårt att bedriva sådana studier. Stopp inte in saker i min mun som jag inte sagt. Du verkar vara fast och isolerad i ett kantigt empiriskt tänkande. Lossa på tyglarna lite och öppna dej. Tror du verkligen att all kunskap och tänkande kan reduceras till statisiska tabeller, då är du ute och cyklar.

Undersökningar och undersökningar. Du var mig den mest undersökningskåta människan jag stött på.

Nog med det.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 14 jan 2006 16:58

Makterna,

Vad yrar du om? Vad kan bli klarare. Tycker du borde sansa dej med din idiotiska och ogrundade pajkastning. Du och Kallekula verkar vara de enda som inte fattar och börjar argumentera utifrån någonting som ni påstår någon har sagt. Att du har problem med ditt vokabulär är en annan historia.

Sen att du skriver ner ditt IQ förlöjligar dig ytterligare.
Läs lite argumentationsteknik och gå en kurs i ödmjukhet, sen kan du komma tillbaka.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 14 jan 2006 17:08

Tractatus skrev:

Ge upp din primitva debatteknik och tänk två gånger i du trycker på tangentbordet.

Jag sa att det är oerhört svårt att bedriva sådana studier. Stopp inte in saker i min mun som jag inte sagt. Du verkar vara fast och isolerad i ett kantigt empiriskt tänkande. Lossa på tyglarna lite och öppna dej. Tror du verkligen att all kunskap och tänkande kan reduceras till statisiska tabeller, då är du ute och cyklar.

Undersökningar och undersökningar. Du var mig den mest undersökningskåta människan jag stött på.

Nog med det.

Tja vi säger att det är guds vilja istället då, och jag påpekar att det då handlar om tro. Vem vet då kanske någon säger: Du verkar vara fast och isolerad i ett kantigt empiriskt tänkande. Lossa på tyglarna lite och öppna dej. Tror du verkligen att all kunskap och tänkande kan reduceras till statisiska tabeller, då är du ute och cyklar.

Nog med det.

Återgå till "Psykologi"