hjälp?
Moderator: Moderatorgruppen
hjälp?
Man får väl testa sig fram.
1 Doseringar, temperatur, olika metoder som t.ex, dricka, badda etc.
2 Kontroll av feberpatienter som man i grupper metodiskt testar
3 kontrollgrupp som ges placebo eller inget alls
4 Mäter skillnaderna mellan metoderna och grupperna
5 Sammanställer resultat och slutsats.
1 Doseringar, temperatur, olika metoder som t.ex, dricka, badda etc.
2 Kontroll av feberpatienter som man i grupper metodiskt testar
3 kontrollgrupp som ges placebo eller inget alls
4 Mäter skillnaderna mellan metoderna och grupperna
5 Sammanställer resultat och slutsats.
hjälp?
stefans skrev:om jag anv mig av den hyp-dedukt. metoden att göra en undersökning, o skulle säga att tex vatten botar feber, hur går jag tillväga? jag vet att jag ställer en hypotesen "vatten botar feber" men hur testar jag min hypotes därefter?
Först, formulera din hypotes. Det gäller oftast (90%) att: Om en person har feber (>37,4°C) så kan den botas (<37,3°C) genom att patienten ges en tesked vatten tre gånger per dag. Kuren avbryts efter två veckor.
Därefter besöker vi ett stort antal hem där någon har feber. Kuren med vatten sätts in oavsett övriga tecken på sjukdom. Kan vi hålla 90% av patienterna vid liv under två veckor så är hypotesen korrekt.
Jag tror inte du får godkänt med denna design, den kan troligen äventyra försökspersonernas liv och hälsa, men jag tror principen är riktig.
Moderator
-
förstår mig själv
hjälp?
Pilatus skrev:stefans skrev:om jag anv mig av den hyp-dedukt. metoden att göra en undersökning, o skulle säga att tex vatten botar feber, hur går jag tillväga? jag vet att jag ställer en hypotesen "vatten botar feber" men hur testar jag min hypotes därefter?
Först, formulera din hypotes. Det gäller oftast (90%) att: Om en person har feber (>37,4°C) så kan den botas (<37,3°C) genom att patienten ges en tesked vatten tre gånger per dag. Kuren avbryts efter två veckor.
Därefter besöker vi ett stort antal hem där någon har feber. Kuren med vatten sätts in oavsett övriga tecken på sjukdom. Kan vi hålla 90% av patienterna vid liv under två veckor så är hypotesen korrekt.
Jag tror inte du får godkänt med denna design, den kan troligen äventyra försökspersonernas liv och hälsa, men jag tror principen är riktig.
Du får ha en kontrollgrupp och en hypotes. (Svårt att ge placebo vatten i och för sig). Sedan får du räkna ut hur många "patienter" du behöver för att sannolikheten att din hypotes är felaktig är <tex 0,05(p-värde). På detta sätt ungefär brukar det gå till. Det är oerhört viktigt att hypoteserna är bra(dvs utfallet skiljer sig stort mellan grupperna). Tyvärr missar man på detta(bildar dåliga hypoteser, tar ett pulver i källaren och mäter lite olika endpoints). Sedan börjar läkarna verkställa dessa hypoteser på patienterna. Även om läkarens utbildning och erfarenhet leder till att bättre hypoteser/teorier uppstår. Ska han följa sitt förnuft behöver han bryta mot tex vårdprogram, rutiner och ibland lagar. De andra, chefer, politiker, jurister, rövslickare osv. Har ju läst Expressen, "läkaren bröt mot rutinen", följde inte evidens. Går ju inte att forska på alla ideer man får. Varje studie kanske tar ett eller flera år, men man skulle behöva göra 20 om dan.
Hippokrates förstod faran i att läkaren blev styrd av lekmän eller politiker. Läkaren skulle följa förnuftet för att det var bäst för patienten. Även om det innebar att han fick ge sitt liv åt sitt kall. Naturlagen säger ju att människor vill undvika olust dvs må bra. Därför verkställer läkaren i olika grad andras behandlingsförslag på patienten.
hjälp?
Jörgen skrev:De som inte får vatten dör ju innan de som får lite
Ja, det är för sorgligt. Men med nya forskningsanslag kan vi förbättra experimentet och ge försökspersonerna fri tillgång till ett gott mineralvatten. Vi läser en ramsa för säkerhets skull, eller faller det ur ramen för vetenskaplighet?
Exorcizo te, creatura aquæ, in nomine Dei Patris omnipotentis, et in nomine Jesu Christi, Filii ejus Domini nostri, et in virtute Spiritus Sancti: ut fias aqua exorcizata ad effugandam omnem potestatem inimici, et ipsum inimicum eradicare et explantare valeas cum angelis suis apostaticis, per virtutem ejusdem Domini nostri Jesu Christ: qui venturus est judicare vivos et mortuos et sæculum per ignem.
Moderator