Teori om sjukdom

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

förstår mig själv

Teori om sjukdom

Inläggav förstår mig själv » 24 aug 2013 16:50

Alla människor bildar teorier om sina egna kroppar. När en känsla uppstår vill vi gärna finna orsaken till denna. Arbetar som läkare och får därmed chansen att prata med patienterna om detta. Får alltså ta del av deras ideer om sjukdomar och förklaringsmodeller till olika symptom.
I de allra flesta fallen är det en negativ känsla som är orsak till att patienten bokar tid till doktorn. Det kan tex vara olika former av smärtor, ryggvärk, huvudvärk värk i magen eller i muskulatur mm. Det är ju en negativ känsla som stör, patienten på olika sätt. Kanske kan den inte röra sig som den vill, kanske får den svårt att koncentrera sig på annat som den vill göra tex arbeta. Det kan även vara så att smärtan skapar oro, olika ideer om vad den kan bero på uppstår oftast. Är det farligt? Komer det alltid vara så här? Kommer jag att dö?. Sedan sist men inte minst så innebär själva smärtan dvs den känslan ett lidande. Det är en dålig känsla, dvs definitionsmässigt något som är fel, något vi inte vill känna. Något vi undviker. Något vi respekterar. Vi hindras i våra rörelser här i naturen, när vi aktar oss från smärta så aktar vi samtidigt kroppen från att ta skada. Dvs det är viktigt för överlevnaden för djuret. Något som bidrar och är orsak till djurets rörelser. En delförklaring till naturlagarna om däggdjurens rörelser alltså.
Det enda sätt på vilket vi kan förstå smärta är genom att känna den. Vi kan för att beskriva för andra försöka gradera den. (kallas VAS skala) tex från 1-10. 1 är ingen värk alls(knappt) och 10 är det ondaste man kan tänka sig/eller det ondaste man haft.
Ju högre på skalan destå mer negativ är smärtan.
Eftersom känslor är värderingar och mycket kan vara mer eller mindre dåligt eller bra är det möjligt att gradera känslorna av en viss sort i numeriska värden. Tex från 1-10. Säg törst. Kissnödig. Hunger. Värme. anfådd.pigg. glad. Ångest. Panik. Rädd. Illamående.Osv.
Känslorna är alltså av olika sort och av olika grad. När något föreligger som är ett omedelbart hot mot vår existens blir det ofta starka känslor som påverkar oss mycket och som vi upplever som negativt. Om vi tex är väldigt kissnödiga kommer styrkan i känslan att bli stor. Så tex får en patient stopp i distala urinvägarna(kallas urinstämma). Kommer denne vara ytterst plågad och otålig.(spelar ingen roll vad han vill heller pilatus). Pröva att hålla er ett tag får ni se. Till slut blir man urinförgiftad och dör(tar ca 1 vecka).
Eller om någon inte får luft kommer denne få panikkänslor och känna största obehag. Prövar ni att hålla andan så förstår ni bättre. Ju större behov av luft destå mer anfådda/lufthunger får vi som regel.
Vist händer det ibland (och tidigare) att jag ser såna här patienter med akuta problem men oftast träffar jag patienter med "måttliga" besvär och inte livshotande problem eller "akuta" tillstånd.
Den vanligaste orsaken till att patienten söker upp mig är nog oro/ångest. De har noterat något "onormalt" och deras teorier och föreställningar om orsaken till detta har lett till deras lidande. Om en ung människa tex söker för "ont i bröstet, hugger till" så är det väldigt ovanligt att detta är något farligt men patienten har ändå ideer om farliga tillstånd som orsak. När jag märker att det främst är dessa tankar som patienten lider av brukar jag fråga " vad är värst oron eller smärtan (eller om det var , hostan, pirrningarna osv)". Det brukar då visa sig att smärtan(eller andra symptom) inte är så farlig eller knappt plågsam utan om de bara blir övertygade om att deras värsta farhågor inte stämmer så blir de nöjda.
Hur ska man då uppnå detta? Det som vi vill uppnå är ju minskat lidande(negativa känslor). Lidandet uppstår ju pga att patienten bildat en medicinsk teori om sin kropp som är orimlig. Patienten kan vara hur logisk och smart som hellst, ja snarare är det så att dessa patienter kan vara ännu mer övertygade då de är vana vid att förstå lite bättre än andra.
Jag har ju tidigare skrivit om hur man sprider information och påverkar. Det man behöver göra är att delge relevant information till patienten som den behöver. En del av den information patienten grundar sin ide på är egna erfarenheter. Kanske fick den ena föräldern demens och nu oroar sig patienten att denne också ska få detta. Kanske har någon vän fått bröstcancer och pat såt lidandet och nu känns det "konstigt" i ena bröstet. Om patienten själv haft sjukdomen innan tex en urinvägsinfektion är det i allmänhet väldigt bra information.
Ja ja. När man konstaterat att patientens enda "fel" är att den lider av en tokig idee och man vill rätta till den är det viktigt att hela tiden följa sitt förnuft(det är inte alltid lätt, doktorn har ju känslor den med och vill ju må bra). Med förnuftet kan man få kontakt med patienten så att den förstår, den kommer märka att läkaren är vettig och att vi alla fungerar och tänker på samma sätt. Säg att patienten är öm när man trycker på revbenen(palperar) ja då sitter ju orsaken till smärtan mellan huden och revbenen. Kan alltså inte komma från hjärtat som patienten oftast tror. Pat har kanske huggsmärtor, korta hugg. Så blir det inte vid syrebrist i hjärtat. Smärtan sitter i längre. Så här får man hålla på och förklara, ge information som patienten behöver för att ändra sin teori om kroppen. Det är olika hur fort patienten "förstår". I bland direkt i bland flera besök. I bland hittar man inget bra sätt att förklara sig men så länge man följer förnuftet så brukar det gå bra ändå. Kanske patienten har ett utslag man är osäker på vad det kan vara. Man kan alltid utesluta vissa sjukdomar i alla fall. Tex så ser man att det inte är cancer. Man misstänker kanske eksem, eller svampinfektion och kanske ytterligare någon hudsjukdom. Framtiden får utvisa, hur sjukdommen blommar ut och blir tydlig eller kanske provar man med kortison kräm (som skulle hjälpa mot exem men inte mot svamp) och FÖLJER UPP. Tar tillbaka patienten eller ringer. På detta sätt lär man sig bättre till nästa gång. Säg att pat inte blir helt bra av kortisonet. Då är det sannolikt svamp, man behandlar och patienten blir bra och man har fått "lite mer information/erfarenhet av hur svamp i huden kan se ut". Denna kunskap kommer senare andra patienter till gagn då jag blir bättre på att gissa. Det är alltså både för doktorn och för patienten uppföljningen är viktig. Något annat väldigt viktigt är att vid uppföljningen får man utvärdera resultatet av vad man har gjort. Om tex patientens lidande har försvunnit och man förstår att man själv bidragit till detta kommer även patienten förstå vad doktorn gjorde bättre. Samma om man misslyckas då man får se lidandet som uppstod pga den utredning, behandling eller tex operation man utförde. Hur ska man lära sig om man inte får uppleva det man orsakat. Man kommer ju som patienten att få fantisera i hop något. Och nästa patient råkar ut för samma. Berätta gärna för doktorn "hur det gått", "även om det gick dåligt" det vill vi veta.
Tyvärr arbetar inte alla doktorer på detta sätt (kräver ju personlig och plågsam utveckling). Tyvärr är det mycket som stör doktorn, vilket leder till att doktorn också bildar tokiga ideer som patienten. Teorier/ideer är ju relativa, mer eller mindre bra alltså.
Några exempel på saker som stör doktorn och leder till massa lidande och död är tex olika lagar.
Doktorn vill ju inte åka in i fängelse för mord/dråp eller för lagning tex. Vill inte bli anklagad för olika saker. Inte bli av med sitt leg osv.
Om doktorns rädsla/oro för detta påverkar så kommer denne att frångå det medicinskt optimala. Tex så får kanske inte has patienter bra smärtlindring, doktorn kanske är rädd att pat ska sluta andas eller så har han märkt att han skriver ut så mycket narkotika att han är orolig att han ska bli kontrollerad och få något straff. Doktorn följer kanske ett vårdprogram/någon forskning i fall där annan individuell behandling som följer förnuftet vore bättre. Anta att patienten dog, hur ska läkaren kunna motivera sig då? Läkaren vet/tror kanske att 1/10 dör med hans behandling men 4 av tio med standardbehandlingen. Nästan ingen annan förstår, särskillt inte jurister mm.
Det vanligaste är nog läkarens egen oro för att missa något/göra fel. Detta leder till oerhört lidande och död för många. I stället för att behandla det patienten uppenbart lider av (dvs bota, lindra) kanske man hackar sönder kroppen på patienten med olika utredningar.

Användarvisningsbild
Zokrates

Teori om sjukdom

Inläggav Zokrates » 21 sep 2013 00:41

Det var din teori det, här kommer min...

Sjukdomar alstras i överallt i naturen men så länge man lever i samklang med den så finner arterna själv lösningarna med tidens sargade tand utan den minsta inblandning av artificiell hjälp. Det är när man ändrar naturens kurs man snarare stjälper än hjälper de utsatta. Idag har vi ett antal ledande forskningscenter runtom i världen där man forskar på sjukdomar, de hjälper varandra och prover utbyts sinsemellan i rasande takt, prover som sedan kan användas till alla möjliga syften. Sars viruset är ett exempel, prover skickades till Saudiarabien, där manipulerades viruset kanske för att se om dess potential att användas som biologiskt vapen kunde förbättras, hursomhelst gick något fel och en begränsad epidemi bröt ut där dödligheten ligger på runt 40% för de smittade.
Det är inte bara botemedlen forskarna är intresserade av, de sitter alltid och arbetar dubbelt med allt de forskar på.

Mat, i takt med att tillverkarna jagar kostnader i framställningsprocesserna så använder de artficiella substanser för att ersätta äkta råvaror, substanser som definitivt hotar hälsan på dem som likt offerdjur intet ont anande äter dessa produkter, transfetter är en del av den skiten, men här finns mycket mer som vi garanterat vet att ägarna av fabrikerna definitivt aldrig skulle ge till sina egna barn med mindre än att de fick saftigt betalt då pengar betyder allt för dem.

Samhälle, i ett sjukt samhälle skapas sjuka individer, det är allt ifrån miljön till samhällsklimatet sinsemellan som är rubbat,
människor föds upp som okritiska, apatiska passiva individer vars enda mål är att konsumera det som trollen erbjuder på marknaden, dessa trolltyper som förövrigt är de enda som tillåts ha fungerande sociala nät och familjeband är mycket ljusskygga och svåra att få syn på då de föredrar att gömma sig bakom höga murar i sina palatsliknande tillhåll. Med sitt kapital dikterar de villkoren för politikerna som likt kopplade hundar ser till att trollens vilja uppfylls. Konsekvensen av detta blir ett samhälle utan tillit och medmänsklighet, ett samhälle som domineras av misstro och vanmakt för de få som ser igenom systemet.

Medietrollen som dominerar vad folk i allmänhet skall tycka och tänka ser till att spä på den sista skvätten av syra i samhällsorganismen, där sjuka ideal och värderingar tar kål på den sista gnuttan av human värdighet och stolthet, det blir deras bild av hur det skall vara som skall råda vilket ger den effekten att ingenting duger, istället intalas folkskocken att man kan köpa trygghet, lycka och tillfredsställelse med förödande konsekvenser för familjeband, vänner och omgivning.
Människan förvandlas till en kortsiktig materialistisk konsumtionsegoist, med facit i handen håller inte detta varpå psykiska sjukdomssymtom blossar ut i form av tvångstankar och manier varpå trollen ånyo har sin färdiga fix i beredskap i form av såväl illegala som legala droger.

När all världens rikedomar slutligen förvaras i trollens grottor kommer resultaten av forskarnas insatser att släppas ut varpå minst 90% av mänskligheten aldrig mer behöver bekymra sig om någonting då de utrotas tillsammans med det som de så fint kallar etnisk mångfald och kulturberikande. I den trolldominerade världen lever vi alla som i ett globalt förintelseläger och någonstans där kommer dina läkarerfarenheter in i rollen som vinylhandskeförsedd tröstare.

Antic

Teori om sjukdom

Inläggav Antic » 21 sep 2013 07:52

När man pratar med folk som hamnat på instutioner för att de anses som psykiskt sjuka så inser man strax.

Där sitter medelsvensson i sin fåtölj där studsmattan står på bakgården medan teven kör Lotta på Liseberg och händer klappas mellan vuxenjollret som strömmar ut från högtalaren.

Eller där ser man pojkarna som har sin vanliga fest på kvällen där det svinas, svärs och dunkas balkongräcke medan någon pissar rakt ut från gallret och där man senare hör en bil utan ljuddämpare köra vansinnesfärd på de tomma gatorna kl 3 på natten en tisdagskväll.

Man kan faktiskt undra vilka det är som är sjuka och vilka som är friska. Mitt personliga intryck är att de som skall anses som sjuka oftast är mycket vettigare än de som skall föreställa friska i det här samhället.

Se bara på Facebook, som en enda stor digital dårhus-institution för de som skall föreställa normala. Där man skall sitta och "gilla" allt trivialt som händer hela tiden och där inte ens en åsikt av det motsatta hållet existerar i form av tumme ned.

Inte undra på att folk mår dåligt i det vansinne till samhälle vi lever i där utbrändhet i förtid och besök hos psykolog blir allt vanligare längre ned i åldrarna.

reflex

Teori om sjukdom

Inläggav reflex » 21 sep 2013 15:06

Jag har dåligt förtroende för sjukvården måste jag erkänna.
Det verkar som intresset är fokuserat på att lindra symtom och sälja medicin.
Däremot verkar intresset vara lågt beträffande att förstå orsakerna till att man blir sjuk.
Det är nämligen aldrig någon slump att man blir sjuk. Det finns alltid en orsak.
En annan sak jag har märkt är att många läkare inte lyssnar på vad patienterna säger. Det är precis som om dom tänker att; jag har studerat medicin i så många år så det här begriper jag mycket bättre än du. Dom glömmer att ingen känner bättre än jag själv min egen kropp och hur den brukar fungera och kännas. Man får en känsla av att betraktas som ett objekt som läkaren använder sina kunskaper på.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Zokrates

Teori om sjukdom

Inläggav Zokrates » 21 jul 2014 22:12

Läste nyss igenom mitt ogenomtänkta svar till fms, sorry, det var inte meningen att hacka ned på dig som läkare.

Med tanke på att en massa AIDS forskare dog i flygplanskraschen i östra Ukraina, så kommer ändå en (hiv) positiv
nyhet, forskare i USA har äntligen lyckats bota en ( notera 1 ) smittad cell!
http://sociedad.elpais.com/sociedad/201 ... 12640.html

Edit, på engelska....
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... -time.html

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Teori om sjukdom

Inläggav Pilatus » 22 jul 2014 09:06

Antic skrev:Se bara på Facebook, som en enda stor digital dårhus-institution för de som skall föreställa normala. Där man skall sitta och "gilla" allt trivialt som händer hela tiden och där inte ens en åsikt av det motsatta hållet existerar i form av tumme ned.

Nog kan det vara trevligt att odla vänskap och dela med sig av sådant som gör livet uthärdligt. Ingenting hindrar att du gillar olika föreningar som också i hög grad är emot någonting, t ex Palestinagrupperna i Sverige, Humanisterna, Plogbillsrörelsen och Rojalistiska föreningen.
Moderator

Återgå till "Naturvetenskap"