Jag är ganska ny är och kör gärna över mig, ser de inte som förolämpling då jag bara vill lära mig .
Min kompis frågade sig om smaken sitter i t ex köttbullen eller i munnen?
Det är säkert ett jättelätt svar men jag har svårt att komma på det. Om den nu sitter i köttbullen, varför uppfattar vi smaken olika? En maskin skulle få fram samma siffra gång på gång men inte människan eller är det så att de smakar lika dant men att vi gillar det mer eller mindre ? Men om det smakar lika dant, borde vi inte gilla det ändå?
smaken; i munnen eller i objektet?
Moderator: Moderatorgruppen
-
jarl falkenborn
- Kontakt:
I hjärnan
Smaken sitter i hjärnan, receptorer i tungan reagerar på vissa molekyler, dessa görs om till elektriska impulser som sedan tolkas av hjärnan.
Hurivida olika människor upplever smaken lika eller olika är dock en svårare fråga och att man sedan kan uppleva behag eller obehag inför samma smak vid olika tillfällen är också en svår fråga.
Tex är ett glas vin godare på kvällen än på morgonen, tycker jag iallafall.
Hurivida olika människor upplever smaken lika eller olika är dock en svårare fråga och att man sedan kan uppleva behag eller obehag inför samma smak vid olika tillfällen är också en svår fråga.
Tex är ett glas vin godare på kvällen än på morgonen, tycker jag iallafall.
¨Tex är ett glas vin godare på kvällen än på morgonen, tycker jag iallafall.
Som du skrev. Det är rent psykologiskt. Olika faktorer bidrar till välbefinnandet -inte enbart interaktionen mellan hjärna och objektet i fråga. Yttre faktorer spelar sin roll de med, på det rent psykiska stadiet. Tex är en Cola godare en varm sommardag än en kall vinterkväll. Dock är smaken alltid densamma.
Konstigt,
när jag drömmer händer det olika saker, bl a äter jag ibland i drömmen och kan skiljer på om något smaker sött eller surt eller köttbulle. Kan inte ni det? Kolla i morgon när ni vaknar!
Hhm, om det är hjärnan som spökar till det vet jag inte, men tungan rörde ialla fall inte vid någon köttbulle. Jag har alla möjliga upplevelser under drömmen som man inte borde kunna ha utan fysiska sinnesorgan. Har inte ni det? Sover ni ??
mvh/cogito
när jag drömmer händer det olika saker, bl a äter jag ibland i drömmen och kan skiljer på om något smaker sött eller surt eller köttbulle. Kan inte ni det? Kolla i morgon när ni vaknar!
Hhm, om det är hjärnan som spökar till det vet jag inte, men tungan rörde ialla fall inte vid någon köttbulle. Jag har alla möjliga upplevelser under drömmen som man inte borde kunna ha utan fysiska sinnesorgan. Har inte ni det? Sover ni ??
mvh/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.
Till jarl. Du kan läsa om liknande frågeställningar under tråden "finns blått".
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=1553
/luipa
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=1553
/luipa