Det är ett himmla drev om att vita svenskar skulle vara någon särskilt dåligt. I tidningen så hjärnmanipuleras vi män till att tro att, i grunden, så är vi något dåligt. Till detta säger jag:
Fel! All vetenskaplig evidens, vad den nu är värd för jag påstår inte att jag vet vad som är vetenskapligt korrekt, pekar på en i grunden god natur hos svenskarna. Vårt folk har styrt världen i en rätt så god riktning i flera sekler nu, och vi borde egentligen inte vara rädda för att vara fria med tanke på hur goda vi faktiskt är.
svenskar är i grunden moraliska
Moderator: Moderatorgruppen
-
förbryllad
Bless you and your mother.
hörru, din nattens trådskapare, allt - ondskan, godheten, finns i betraktarens öga, sinnet.
vaknade nyss, hittade öl, jag lever än, jag är god jag med.
vaknade nyss, hittade öl, jag lever än, jag är god jag med.
Att vara moralisk är att ha en massa förutfattade meningar om vad som är rätt och fel för en person att göra i en situation. Att vara amoralisk är att hantera saker i stunden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Svenskar kanske framstår som hederliga och blåögda, men det är bara på ytan. Svenskar är ett folk med dubbelmoral.
Den "fina" direktören som predikar moral, medan han nästa vecka sitter skitfull och har pissat på sig medan han äter kräftor och svär. Eller de fina barnfamiljerna som predikar Pippi Långstrump för barnen medan de sedan har sommarkatt.
Svenskar är ett folk med dubbelmoral och många tar första bästa chans att få en extra hacka eller snilla bort något.
Den "fina" direktören som predikar moral, medan han nästa vecka sitter skitfull och har pissat på sig medan han äter kräftor och svär. Eller de fina barnfamiljerna som predikar Pippi Långstrump för barnen medan de sedan har sommarkatt.
Svenskar är ett folk med dubbelmoral och många tar första bästa chans att få en extra hacka eller snilla bort något.
-
förbryllad
Antic skrev:Svenskar kanske framstår som hederliga och blåögda, men det är bara på ytan. Svenskar är ett folk med dubbelmoral.
Finns väl inte en människa som inte har dubbelmoral. Möjligen klarar sig den, som säger att den ingen moral har. Och det kan vara en vettig hållning. Jag har ingen idé om hur jag borde göra då och då, jag tar det eftersom. Det behöver inte innebära att man är ond.
I villasverige skall man ha en hängmatta uppsatt men inte använda den. Det säger samlavuxenpoängmoralen, den som styr framförallt de sociala egnahemsägarnas liv. Den skiter jag fullständigt i, kan jag säga. Men jag får livet att funka ändå.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Juli 2026
Juli 2026
Återgå till "Politik och samhälle"