rekoj skrev:Kan du föreställa dig något som inte vore logiskt?
En fyrkantig cirkel, till exempel, säger du.
Men kan du ens skapa dig en sinnebild i fantasin om en fyrkantig cirkel?
Om inte, vart ifrån kom idén om en fyrkantig cirkel? Från vårt språk såklart. Vi valde att definiera något som fyrkant och något annat som cirkel. Att en cirkel inte är en fyrkant har ju då att göra med grammatik, hur vi väljer att definiera ord. Regler vi hittat på vid skapande av ett språk. Dessa regler kan vi såklart ändra om vi vill.
Om du kan skapa dig en sinnebild i fantasin om en fyrkantig cirkel. I så fall kan du då förklara varför den inte skulle kunna vara logisk? Kan du med logikens hjälp skilja fantasi från verklighet?
JA, jag kan föreställa mig det som inte vore logiskt alls. Hur enkelt som helst faktiskt, och det kan nog du också.

Jag skulle till och med kunna skriva en bok där allt vore totalt ologiskt. Ingen skulle säkert fatta något förrän jag lyckades att knyta det som hände till någon logik även om händelserna i sig vore totalt ologiska.
Till att börja med. Fantasi är verklighet, metafysisk verklighet och har inte mycket med fysik att göra. Även om fysik samverkar med metafysik i en process för att skapa den. En dröm, en tänkt låt, en tänkt bild är med andra ord lika verkliga och stor del av ditt liv som allt annat i det och påverkar dig lika mycket, men på ett annat sätt.
Den logik jag pratade om gäller världen utanför oss och hur den fungerar. Och där kan vi inte föra in något ologiskt, hur enkelt eller hur komplicerat det än är.
Pratet om att universum skulle varit kaos tror jag inte ett dyft på. Logiken måste funnits där från första stund.