Livets mening och mål, att sätta värde på saker och ting.
Moderator: Moderatorgruppen
Propagandan säger att vi är värdelösa och obetydliga. Den förvränger vår bild av makt och får oss att tro att vi inte kan påverka. Den säger att livet är en tävling och att tiden är vår fiende.
Vad innebär det att sätta värde på någonting? Eller tror ni att värdena bara ska komma till er automatiskt?
Vad innebär det att sätta värde på någonting? Eller tror ni att värdena bara ska komma till er automatiskt?
Håller med dig. De flesta jagar pengar, karriär och status för att uppnå något som de själva aldrig hade som mål utan för att samhället pekade ut det åt dem.
Tragiskt
För mig som skapande person är det värdefullt att få åstakomma något eget, något nytt. Det är bara då jag känner att jag gör något i livet, något som varar och som jag har med mig. Flyktiga nöjen för stunden är inget för mig. Inte heller att jaga något som samhället pekat ut åt mig.
Jag finner mer värde i att ge änderna mat om vintern, lägga en slant i en tiggarmugg än en pratstund med någon världsledare eller annan berömd person. Lika lite skulle jag vilja ha något yrke med "status" i då jag anser samhället som rena vansinnet och den sista att stå som representant för det.
Tragiskt
För mig som skapande person är det värdefullt att få åstakomma något eget, något nytt. Det är bara då jag känner att jag gör något i livet, något som varar och som jag har med mig. Flyktiga nöjen för stunden är inget för mig. Inte heller att jaga något som samhället pekat ut åt mig.
Jag finner mer värde i att ge änderna mat om vintern, lägga en slant i en tiggarmugg än en pratstund med någon världsledare eller annan berömd person. Lika lite skulle jag vilja ha något yrke med "status" i då jag anser samhället som rena vansinnet och den sista att stå som representant för det.
klorofyll skrev:Propagandan säger att vi är värdelösa och obetydliga.
Verkligen? Kan du på något sätt belägga att det skulle förhålla sig så att någon för en propaganda som hävdar att vi skulle vara värdelösa och obetydliga?
Moderator
Pilatus skrev:klorofyll skrev:Propagandan säger att vi är värdelösa och obetydliga.
Verkligen? Kan du på något sätt belägga att det skulle förhålla sig så att någon för en propaganda som hävdar att vi skulle vara värdelösa och obetydliga?
Pilatus skrev:klorofyll skrev:Propagandan säger att vi är värdelösa och obetydliga.
Ofta anser jag att du "Pilatus" agerar som ett språkrör för makten, den som säger en sak offentlig och gör en
annan sak i det dolda. Jag frågar igen, är du anställd av en myndighetsgrupp som en opinionsbildare på nätet
med agendan att mörka, dölja, förvränga sanningen som kommer fram på olika forum?
Zokrates skrev:Pilatus skrev:klorofyll skrev:Propagandan säger att vi är värdelösa och obetydliga.
Ofta anser jag att du "Pilatus" agerar som ett språkrör för makten, den som säger en sak offentlig och gör en annan sak i det dolda. Jag frågar igen, är du anställd av en myndighetsgrupp som en opinionsbildare på nätet med agendan att mörka, dölja, förvränga sanningen som kommer fram på olika forum?
Det låter verkligen anonymt att tala om "makten" och att vad det än må representera skulle ha anställda att att agera i någon för denna gynnsam riktning. Nej Zokrates, något sådant existerar inte och jag har inte någon anställning som på något sätt representerar stat, politisk organisation eller något annat slags intresse.
Jag är bara skeptisk till allmänna idéer om att "makten" konspirerar mot människor. Och det måste finnas bättre sätt att bedriva opinion än på Filosofiforum. De flesta som diskuterar här har inte fått sina cirklar rubbade en enda millimeter, samma argument som förekom för ett eller flera år sedan har ibland upprepats hundratals gånger. För att vara en grupp som diskuterar filosofi råder här ofta total stiltje i åsiktsbildning.
Och inte heller har någon presenterat någon sanning eller uppfattning som skulle ha manipulerats eller ens förnekats. Du själv står för det mesta helt oemotsagd i de trådar där du skriver ofta.
Moderator
harvara skrev:Tror nog mer på att Pilatus tror stenhårt på dagens samhällsordning som den ultimata i mänsklighetens historia. Finns liksom inget att kritisera.
Han sitter ju i sin trädgård bland blommorna och fina drinken i näven och förstår inte alls att problem finns.
Vi som fick fulspriten med modersmjölken tänker helt enkelt annorlunda.
Det är sant att jag trivs gott i trädgården och att det händer att jag prövar någon ny cocktail. Varför inte? För den som vill är det mycket enkelt att göra sin egen vodka, i stort sett lika bra som den som kan köpas.
Vad du menar med "dagens samhällsordning" vet jag inte, det är litet för ospecifikt. Men du är välkommen att ta upp något ämne om samhället som du anser borde vara annorlunda.
Moderator
harvara skrev:Det är väl där du delvis brister, finns ingen konspiration men väl ett faktum och en agenda när 90% (eller vad det är) sitter i privata händer, Schibsted och Bonnier.
Så länge media genererar pengar och samhällsordningen är tryggad, allt väl. Men när något av dessa rubbas vad händer då?
Inte mycket, Sverige är fortfarande en monarki trots att det står inskrivet i Socialdemokraternas partiprogram de vill att ”monarkins arvsprincip avskaffas och ersätts av en republik”. Så allt förblir i stort sett vid det gamla. De anser uppenbarligen att denna förändring förutsätter ”som alla demokratins förändringar, en majoritet bland befolkningen.”
Vad vill du själv, utöver att gnälla på andra?
Moderator
Själv tror jag att de flesta inte vågar sätt värde på saker, de tvivlar, är rädda för att bli besvikna, tror att det värderade skall tas ifrån dem, men jag vet en hemlighet, det är helt upp till dig, ditt val, det du värderar kan inte tas ifrån dig, inte så länge du sätter värde på det. Men andra människor kan ifrågasätta varför du sätter värde på saker, och om du tvivlar kan du ändra uppfattning. Om du vet varför du sätter ett värde, den frågan är initial, och du har den bästa anledningen, du kan helt enkelt inte ändra dig, så kan ingen manipulera dig till att förlora värdet. Allt hänger på dina tankar.
Själv tror jag att de flesta inte vågar sätt värde på saker, de tvivlar, är rädda för att bli besvikna, tror att det värderade skall tas ifrån dem, men jag vet en hemlighet, det är helt upp till dig, ditt val, det du värderar kan inte tas ifrån dig, inte så länge du sätter värde på det. Men andra människor kan ifrågasätta varför du sätter värde på saker, och om du tvivlar kan du ändra uppfattning. Om du vet varför du sätter ett värde, den frågan är initial, och du har den bästa anledningen, du kan helt enkelt inte ändra dig, så kan ingen manipulera dig till att förlora värdet. Allt hänger på dina tankar.
harvara skrev:Vet inte om du trollar men menar du på allvar att det som är skrivet i sossarnas program är hugget i sten och garanti och skydd mot alla omvälvande förändringar? Haha, sicken tomte.
Va fan har monarkin med tråden att göra?. Har jag skrivit nåt om Jokern & Paddan?
Du måste förstå att "det är bara ett exempel, Helge!" Exemplet är relevant till den fråga du ställde. Socialdemokraterna satt i obruten maktställning under väldigt många år, men ingenting förändrades. Kapitalismen är orörd, skatterna hann bli de högsta i världen, monarkin och fjantandet med kungahuset bestod, inkomstklyftorna steg, flumskolan introducerades och kommunaliserades och industrin fick andra länder ta sig an.
Men du verkar inte ha några idéer att diskutera, mest gnäll på andra som har idéer. Så godafton harvara!
Moderator
Vi pratar ofta om att skapa ett bättre samhälle. Vi skall förbättra, göra mer rättvist, till och med skapa nytt. Jag och alla andra som tänkt efter bara lite grann vet redan att det är skitsnack.
Titta på vårt samhälle, frågar dig sedan varför inget av detta sker.
Vi är alla fast i ett och samma system, och den fällan kommer vi aldrig ur, systemet är med oss till sista dagen hur illa, hur orättvist och hur sjukt det än fungerar.
Varken moderater, sossar eller någon annan bestämmer något, det gör systemet.
Vi är alla fast i ett och samma system, och den fällan kommer vi aldrig ur, systemet är med oss till sista dagen hur illa, hur orättvist och hur sjukt det än fungerar.
Bara idag
Snöfall i Dalarna som om det vore en Februaridag
7 st Tromber i Varberg
Blixtnedslag på Festival i Norrköping
Nyligen
Hagel Stora som tennisbollar i Skåne för ett tag sedan
Natt-temperaturen på Midsommarafton och Julafton var densamma
Och för fyra dagar sedan hade Haparanda varmast i hela Sverige, och bara en liten bit därifrån var det kallast i hela Sverige.
Och redan hösttecken där jag bor och det som skulle blommat nu har redan blommat klar för längesedan medan marken en bit från min dörr ligger full av redan gula löv.
Dags att dra i nödbromsen, men det kommer inte att hända eftersom systemet inte kommer att tillåta det. Hypotetiskt...om inte ett system styrde...
Vad värderar vi när vi förstör hela planeten vi bor på?
Snöfall i Dalarna som om det vore en Februaridag
7 st Tromber i Varberg
Blixtnedslag på Festival i Norrköping
Nyligen
Hagel Stora som tennisbollar i Skåne för ett tag sedan
Natt-temperaturen på Midsommarafton och Julafton var densamma
Och för fyra dagar sedan hade Haparanda varmast i hela Sverige, och bara en liten bit därifrån var det kallast i hela Sverige.
Och redan hösttecken där jag bor och det som skulle blommat nu har redan blommat klar för längesedan medan marken en bit från min dörr ligger full av redan gula löv.
Dags att dra i nödbromsen, men det kommer inte att hända eftersom systemet inte kommer att tillåta det. Hypotetiskt...om inte ett system styrde...
Vad värderar vi när vi förstör hela planeten vi bor på?
-
Illusionen
Antic skrev:Vi pratar ofta om att skapa ett bättre samhälle. Vi skall förbättra, göra mer rättvist, till och med skapa nytt.
Jag och alla andra som tänkt efter bara lite grann vet redan att det är skitsnack.
Vi är alla fast i ett och samma system, och den fällan kommer vi aldrig ur, systemet är med oss till sista dagen hur illa,
hur orättvist och hur sjukt det än fungerar.
Samtliga samhällsbyggen/system har inledningsvis en uppgång, för att sedan kulminera, och därefter degenereras och falla samman.
Degenereringen börjar när ”systemet” och tillhörande maktelit, i stället för att tillvarata medborgarnas intressen, övergår till att
prioritera systemets/elitens egna intressen och fortlevnad.
Vi befinner oss nu i degenererings-fasen där systemets intressen går före medborgarnas.
Det är i detta skede öppenheten i samhället börjar undergrävas för att på sikt successivt försvinna.
Vi medborgare har då inte längre möjlighet att förändra utvecklingen, trots att det pekar i riktning mot katastrof.
Så tyvärr misstänker jag att du har dragit rätt slutsats.
/ Illusionen
Varför krångla till det så?
Vi ställer oss alla upp och sätter ett skott i tinningen på oss själva. Tro mig, med tanke på vår nuvarande livsstil så skulle det att vara det nyttigaste vi någonsin gjort på den här planeten och kanske rädda något av det som fortfarande finns kvar.
Vi ställer oss alla upp och sätter ett skott i tinningen på oss själva. Tro mig, med tanke på vår nuvarande livsstil så skulle det att vara det nyttigaste vi någonsin gjort på den här planeten och kanske rädda något av det som fortfarande finns kvar.
Antic skrev:Varför krångla till det så?
Återgå till "Tankar och känslor"