Evigheten, hur är det med den? Delge din syn på den!

Moderator: Moderatorgruppen

Tengil

Evigheten, hur är det med den? Delge din syn på den!

Inläggav Tengil » 12 jan 2006 10:36

Hej!
Ny här och inte lika lingvistiskt begåvad som andra märker jag. Ska göra mitt bästa för att uttrycka mina funderingar ändå...

Senaste tiden (läs: halvår -> +) har jag funderat på evigheten och vad den kan vara om den ens är(?). Evigheten är nåt för mig väldigt svårförståeligt ens som begrepp, känns nästan som att säga fel när man säger just "evigheten". Om evigheten finns... finns det endast en evighet eller finns det en oändlig ("evig") mängd evigheter, eller är evigheten evig i sin egen evighet? Hur kan man uttrycka evigheten; som en evigt expanderande boll kanske?

Tanken med en boll kom till på mattelektionen då jag började fundera på evigheten ur en tredimensionell synvinkel. En tvådimensionell synvinkel skulle isf innebära en evigt expanderande skiva utan "massa"(eller är jag ute och cyklar månne?). Kan man begränsa evigheten till dimensioner öht?

Det är lätt att man (läs:jag) börjar tänka på evigheten som en fast "punkt" som "expanderar" på endera viset men tänk om evigheten är från början och snarare "krymper"?, kanske evigheten inte kan beskrivas som varken expanderande eller krympande. Den kanske befinner sig utanför begreppsramar? Det vore iaf synd att inte ge sig på frågan, vi är ju trots allt människor... (!) :D

Ibland blir jag helt snurrig av att tänka på evigheten och går runt i en dimma av förvirring i flera timmar. Vore fint med nya tankar om evigheten!
Vad tänkas kan?

Rafael

Inläggav Rafael » 12 jan 2006 10:44

Evigheten är blott ett ögonblick, och varar precis länge nog för ett skratt

cake

Inläggav cake » 12 jan 2006 14:14

Är evighet det samma som oändlighet eller är det endast ett tids begrepp dvs: oändligt med tid?

Enfero

Inläggav Enfero » 12 jan 2006 20:00

Evigheten syftar väl på en tidsrymd som är oändlig, eller evig. Oändlighet är mer ett begrepp som används för något som är obegränsat. Dock är ju evigheten obegränsad på sitt sätt, men oändlighet torde vara ett bredare begrepp i mitt tycke?

Så jag tror inte du syftar specifikt på evigheten, utan oändlighet? Slå till mig annars ;P
Iallafall är det vanligt att man försvårar det hela onödigt mycket.
Tänk dig talen 3 och 4. Mellan dessa finns det ett oändligt antal decimaltal. Mellan talen 5 och 6 har du också ett oändligt antal decimaltal. Lägger du ihop dessa oändliga antal decimaltal har du fortfarande ett oändligt antal tal. Trots detta ingår ex. inte talet 7, så något oändligt innefattar nödvändigtvis inte allt. Att säga evigt i denna mening känns meningslöst, då ingen tidsrymd är specifierad. En evigt expanderande boll är nog korrekt uttryckt som du nämnde. Den expanderar i all oändlighet (tills dess att tiden tar slut?).

Att använda något som är evigt eller oändligt i 3D eller 2D perspektiv, som du menar, går att använda i teorin för att definiera begrepp. Hur tror du dock att det funkar i praktiken om något är oändligt stort, exempelvis en badboll? Vart skulle då du få plats? ;)

Det är nog enklast att få insikt i vad som menas mer precist om man får tänka lite själv kring sina funderingar.
Jag har lämnat forumet. Filosofi är inte så trevligt som jag hade hoppats på.

Makoto

Re: Evigheten, hur är det med den? Delge din syn på den!

Inläggav Makoto » 12 jan 2006 20:23

Tengil skrev:Hej!
Ny här och inte lika lingvistiskt begåvad som andra märker jag. Ska göra mitt bästa för att uttrycka mina funderingar ändå...

Senaste tiden (läs: halvår -> +) har jag funderat på evigheten och vad den kan vara om den ens är(?). Evigheten är nåt för mig väldigt svårförståeligt ens som begrepp, känns nästan som att säga fel när man säger just "evigheten". Om evigheten finns... finns det endast en evighet eller finns det en oändlig ("evig") mängd evigheter, eller är evigheten evig i sin egen evighet? Hur kan man uttrycka evigheten; som en evigt expanderande boll kanske?

Tanken med en boll kom till på mattelektionen då jag började fundera på evigheten ur en tredimensionell synvinkel. En tvådimensionell synvinkel skulle isf innebära en evigt expanderande skiva utan "massa"(eller är jag ute och cyklar månne?). Kan man begränsa evigheten till dimensioner öht?

Det är lätt att man (läs:jag) börjar tänka på evigheten som en fast "punkt" som "expanderar" på endera viset men tänk om evigheten är från början och snarare "krymper"?, kanske evigheten inte kan beskrivas som varken expanderande eller krympande. Den kanske befinner sig utanför begreppsramar? Det vore iaf synd att inte ge sig på frågan, vi är ju trots allt människor... (!) :D

Ibland blir jag helt snurrig av att tänka på evigheten och går runt i en dimma av förvirring i flera timmar. Vore fint med nya tankar om evigheten!

Och 'evigheten' är lika meningsfull att tänka kring som att tänka kring om bävrar skulle kunna tänkas utveckla vingar.

Tack och adjö
Världen, viljan och dess framställning!

cake

Inläggav cake » 13 jan 2006 03:37

Oändlighet och evighet är väll som jag har förstått det inte något konstigt begrepp inom matematiken utan man kan räkna med oändlighter osv. Det är väll sedan svårare att greppa bergreppet inom fysiken och i vardagen.

Jag känner igen mig i att man blir förvirad av att tänka på oändlighet. Det känns på någotvis bara vilseledande, för vad är "i verkligheten" egentligen oändligt? Jag vet inget...

Stefan

Inläggav Stefan » 13 jan 2006 04:11

Enfero/ Precis, "evighet", är "oändlig tidsrymd", så allt som gäller om "oändlighet" kommer att gälla om "evighet", men inte tvärtom. Därför kan vi lika gärna koncentrera oss på oändligheten.

Cake/ Precis, man kan räkna med oändligheter, det är inget konstigt med det. Det finns t o m olika stora oändliga mängder. Man har diskuterat flitigt vad oändligheten är för något. En mycket knepig debatt tycker jag. Läste själv en uppsats av Hilbert i ämnet, "On the Infinite", som hävdade att det oändliga inte fanns (i linje med hans formalistiska program; matematiken var bara ett "spel med tecken"). Men det finns andra teorier; är inte så insatt i de där.

stradde

Makoto..

Inläggav stradde » 13 jan 2006 14:19

Och 'evigheten' är lika meningsfull att tänka kring som att tänka kring om bävrar skulle kunna tänkas utveckla vingar.

(Sarkastism) Filosofi betyder kärlek till visdom eller liknande, har du missat det? Och om inte, varför klangar du ner på frågan? Kom med en bättre fråga!

Ge mig lite argument....

Filosofisk verksamhet behöver inte vara direkt kopplat till nytta, däremot så kan det vara nöje att ställa frågor som kan anses vara "olösbara" eftersom att de just är olösbara.

Varför inte ta frågan på allvar?

Och vad är det som säger att bävrar inte skulle kunna få vingar i framtiden?

:D
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)

Tengil

mm, tack för era tankar! :D

Inläggav Tengil » 20 jan 2006 12:38

Ok, det var fel av mig att använda ordet "evigheten" när det faktiskt var "oändligheten" jag menade. Dråpligt värre. Tack för rättelsen! :)

När man tänker på oändligheten kan man inse hur begränsad hjärnan är. Tänk t ex på ett oändligt långt snöre, är snöret i din tankebild verkligen oändligt långt eller bara så långt att du inte kan "se" andra änden? dvs, man kan inte tänka sig nåt som är oändligt utan att sätta det i begrepp, som t ex en evigt expanderande badboll.

Jag har inga större kunskaper om ljusets hastighet men är inte hastighet exempelvis ett objekt som rör sig i förhållande(avstånd) till ett annat och tidsrymden däremellan(?). Isf känns det som att allt lika gärna kunde stå still. Kan en oändlighet stå i förhållande till en annan oändlighet, i fråga om tid och avstånd? Ljusets hastighet ska ju vara den absolut snabbaste. Om ljuset då är den absoluta hastigheten, varför kunde den då inte lika gärna stå still, alltså att vi/allt rör oss/sig i förhållande till ljuset? Det kanske är så att det kunde vara endera fallet?, att det inte har någon betydelse?
Vad tänkas kan?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 jan 2006 13:29

tas bort då bara halva inlägget kom med av någon konstig anledning

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 jan 2006 13:36

Oändligheten är ett abstrakt begrepp, icke desto mindre nödvändigt i många sammanhang.
Endast i matematiken behåller begreppet sin ursprunliga abstraktion, i varje konkret vetenskap måste en kompromiss till. I kärnfysiken kan t.ex. 1 meter vara oändligt långt avstånd.
Matematikerna gör det enkelt för sig i sin dualistiska värld och definiera oändlighet som motsatsen till ändlighet som är mer konkret och begripbar.
Vad lär vi oss av detta? Jo, varje abstraktion utgår från det konkreta. Vi har alltså ett behov att från en konkret mängd abstrahera egenskaper, utifrån dessa egenskaper kan vi sammanföra olika objekt som har dessa egenskaper.

Hoppas ingen blev klokare av detta, inte jag iallafall.

Trinitas
Kontakt:

Inläggav Trinitas » 25 jan 2006 19:21

Om något är oändligt eller inte så kommer ingen att upfatta det, å då finns den inte för ingen upplever den

jewcce

evigheten

Inläggav jewcce » 24 feb 2006 00:20

Evigheten är och kommer alltid ligga framför nutiden, universum expanderar ständigt. Och så länge det excisterar någon somhelst materia så finns det en nutid och ingen materia kan helt upphöra excistera utan bara byta form. så därför kommer det alltid finnas en nutid! tack för mig:)

Hubbel

Inläggav Hubbel » 26 feb 2006 15:28

Enfero skrev:/.../
Tänk dig talen 3 och 4. Mellan dessa finns det ett oändligt antal decimaltal. Mellan talen 5 och 6 har du också ett oändligt antal decimaltal. Lägger du ihop dessa oändliga antal decimaltal har du fortfarande ett oändligt antal tal. Trots detta ingår ex. inte talet 7, så något oändligt innefattar nödvändigtvis inte allt. Att säga evigt i denna mening känns meningslöst, då ingen tidsrymd är specifierad. En evigt expanderande boll är nog korrekt uttryckt som du nämnde. Den expanderar i all oändlighet (tills dess att tiden tar slut?)./.../.

All behandla oändligheter är kul. En oändlighet säger inte så mycket utan säger mer vad man vill understryka. En oändlighet - säg mellan 0 och 1, i form av oändliga decimalen, kan vara oändlig mycket mindre än en talserie från 0 till oändligheten - oändligheter är inte alltid lika stora. Faktum är att en oändlighet kan sakna oändligt mycket som en annan oändlighet omfattar, trots detta så är båda oändligheter. Så evighet kan alltså rymmas mellan en sekund och två sekunder i forma av decimaler. Det blir lite svårare om vi tänker oss att vi delar upp en sträcka på två meter i oändligt små delar får om det gick att göra, så måste man också acceptera att man kan röra sig oändlig fort över de oändliga delarna, vilket vi inte kan (röra oss ändligt fort alltså) Så hitintills, mej veterligt, så har vi inte hittat oändligheternas motsvarighet i vår natur omkring oss om man inte accepterar att man inte kan ange t ex en sträcka som exakt. Så frågan är om den då finns oändligheter omkring oss samtidigt som vi vet att de finns överallt. Råddigt.
För den som tror behövs inga bevis. För den som inte tror finns inga bevis.

ballistik

Inläggav ballistik » 26 feb 2006 15:53

Det var på grund av min oförmåga att sätta mig in i sånt här som jag aldrig lyckades ta några poäng på teoridelarna på mina mattetentor i grundutbildningen. Knepigt...

Återgå till "Filosofi"