Livets mening...

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
double trouble

Livets mening...

Inläggav double trouble » 06 jun 2015 00:02

Algotezza skrev:
double trouble skrev:Så sant. Ethanol: För den som tänkt färdigt. Methanol för den som sett nog! Läste den nåtställe ;) Ett annat grymt citat från grym människa. Ur boken "De ovanliga" (mycket trevlig o fin bok jag kan rekommendera. Intevjuver o bilder på orginal :) "Den dumme bara städar och städar, Geniet härskar över Kaos" :) erkänn bra?

Kaoshanterings- och kaosskaparkompetens...

Kaoshsntering och kaosskaparkompetens har jag aldrig stött på.. bra namn på ett företag "AB Kaoshantering" Proffs på felmontering, fuskrenovering & demontering. Vi söket disorienterade ingengörer o sabotörer. ett plus om Fu är destruktiv med bra driv.
surrounded by fools

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Livets mening...

Inläggav Algotezza » 07 jun 2015 15:58

Kreativ stavning.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Livets mening...

Inläggav Pilatus » 08 jun 2015 17:45

freddemalte skrev:Frågan om livets (existensens / Varats) mening blir meningslös i kraft av sin oändliga regress, ty ponera att man skulle få informationen att meningen med livet är X. Ja då kommer frågan vad meningen med X är - som ett brev på posten.

Om vi antar att livets mening begränsas av dess utsträckning så har det likväl mening så länge det pågår. Livets mening kan givetvis bli kraftigt reducerat på olika sätt och det händer att livets kvalitet även kan bli negativ. Men så länge vi lever våra liv och kan njuta av det har det mening, eudaimonia.

En människas existens kan även ha värde/mening för andra, långt sedan personens aska jordsatts.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Livets mening...

Inläggav Algotezza » 09 jun 2015 06:43

Pilatus skrev:
freddemalte skrev:Frågan om livets (existensens / Varats) mening blir meningslös i kraft av sin oändliga regress, ty ponera att man skulle få informationen att meningen med livet är X. Ja då kommer frågan vad meningen med X är - som ett brev på posten.

Om vi antar att livets mening begränsas av dess utsträckning så har det likväl mening så länge det pågår. Livets mening kan givetvis bli kraftigt reducerat på olika sätt och det händer att livets kvalitet även kan bli negativ. Men så länge vi lever våra liv och kan njuta av det har det mening, eudaimonia.

En människas existens kan även ha värde/mening för andra, långt sedan personens aska jordsatts.

Javisst, det är behaget, intellektuellt, emotionellt, fysiskt, som ger livet mening...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Livets mening...

Inläggav freddemalte » 10 jun 2015 00:55

Pilatus skrev:

Precis, mening i livet är inte så ifrågasatt eller problematiserat.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Livets mening...

Inläggav Algotezza » 10 jun 2015 07:35

freddemalte skrev:Precis, mening i livet är inte så ifrågasatt eller problematiserat.

Det beror väl på vem du frågar, vilket tillstånd denna person befiner sig i, mentalt-emotionellt, åldersmässigt, socialt...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Livets mening...

Inläggav freddemalte » 10 jun 2015 08:29

Algotezza skrev:
freddemalte skrev:Precis, mening i livet är inte så ifrågasatt eller problematiserat.

Det beror väl på vem du frågar, vilket tillstånd denna person befiner sig i, mentalt-emotionellt, åldersmässigt, socialt...

Hi hi jo, frågar jag katten här hemma får jag helt andra svar än vad de flesta människor ger :roll: 8)

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Livets mening...

Inläggav Algotezza » 10 jun 2015 09:13

freddemalte skrev:
Algotezza skrev:

Hi hi jo, frågar jag katten här hemma får jag helt andra svar än vad de flesta människor ger :roll: 8)

Vilka svar ger de flesta andra människor då?

Och hur frågar du katten?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Livets mening...

Inläggav freddemalte » 10 jun 2015 09:54

Jag frågar aldrig människor - läser bara svar på forum likt detta . . . och du har säkert sett en del av de svaren gissar jag. Jag har inte frågat katten - det var en vild chansning :mrgreen:

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Livets mening...

Inläggav Algotezza » 10 jun 2015 10:36

freddemalte skrev:Jag frågar aldrig människor - läser bara svar på forum likt detta . . . och du har säkert sett en del av de svaren gissar jag. Jag har inte frågat katten - det var en vild chansning :mrgreen:

OKiedokie.

Det är ju inte säkert att svaren här och på liknande fora är representativa.

Tonåringar jag träffar finner ofta livet meningslöst. De flyr från den känslan via t.ex. den digitala teknikens möjligheter. Jag talar med äldre också och en del av dem finner inte livet särskilt meningsfullt.

Vilket inte hindrar att det kan vara ungefär detsamma som för de flesta ger livet mening och om detta saknas känns livet meningslöst.

Men jag vet inte.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Livets mening...

Inläggav Algotezza » 10 jun 2015 11:05

Det kan ju vara så enkelt att livet känns meningsfullt när man kan tillfredsställa och faktiskt tillfredsställer sina behov. En annan fråga är dock om livets meningsfullhet är detsamma som behovstillfredsställelse.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Livets mening...

Inläggav freddemalte » 11 jun 2015 07:36

Avsåg ej vad utan om

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Livets mening...

Inläggav Algotezza » 11 jun 2015 10:39

freddemalte skrev:Avsåg ej vad utan om

Alltså: inte vad som kan vara livets mening utan om det har en mening? Eller?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Livets mening...

Inläggav freddemalte » 11 jun 2015 15:11

Algotezza skrev:
freddemalte skrev:Avsåg ej vad utan om

Alltså: inte vad som kan vara livets mening utan om det har en mening? Eller?
Exakt, och utifrån detta menar jag att frågan om det finns någon menig med livet [existensen som sådan] (metafysik) är mer problematiserad än frågan om det finns någon mening i livet (psykologi).

När det gäller vad livets mening är (om man tycker sig ha kommit fram till att det finns en mening med livet) finns det en uppsjö förslag på både vad gäller den metafysiska (alltså gällande faktumet att vi finns) och den psykologiska (alltså gällande om man upplever sitt liv meningsfullt). Vad gäller förslag på vad kan det nog till och med vara tvärt om, att det är mer problematiserat gällande den psykologiska varianten än den metafysiska.

klorofyll

Livets mening...

Inläggav klorofyll » 11 jun 2015 15:52

Men om jag säger att meningen med mitt liv är att göra en annan människa glad, vad säger du då?

Återgå till "Filosofi"