ord du hatar - VårEnkäten:
Moderator: Moderatorgruppen
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
ord du hatar - VårEnkäten:
Nu startar våren 2 006 ´s stora enkät här på sajten:
ORD DU HATAR OCH VARFÖR(dvs försök till psykologiska motiveringar).
Först ut: er *KADMOZ med min verbala "pet-aversion", nämligen:
>>>>>>>>>> L A G O M. Fy! Usch! Förskräckligt, och varför?
Lagom står för idiotiska ideal,
teoretiska tramsigheter,
o-mänsklig feghet.
*KADMOZ , d. m.
ORD DU HATAR OCH VARFÖR(dvs försök till psykologiska motiveringar).
Först ut: er *KADMOZ med min verbala "pet-aversion", nämligen:
>>>>>>>>>> L A G O M. Fy! Usch! Förskräckligt, och varför?
Lagom står för idiotiska ideal,
teoretiska tramsigheter,
o-mänsklig feghet.
*KADMOZ , d. m.
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
:::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kontext
Motivering: Stänger ute människor som känner sig obekväma med akademiska termer. Jag har ännu inte funnit ett tillfälle då inte 'kontext' varit utbytbart mot 'sammanhang'. Visa gärna på motsatsen och jag ändrar mening (kanske).
/Lagom
Motivering: Stänger ute människor som känner sig obekväma med akademiska termer. Jag har ännu inte funnit ett tillfälle då inte 'kontext' varit utbytbart mot 'sammanhang'. Visa gärna på motsatsen och jag ändrar mening (kanske).
/Lagom
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?
- Konrad Lorenz?
Modeord inom tex företagsvärlden. Brrrrr......Säger allt och inget. När jag skrev rapporter inom PA så kollade jag bara på nätet. Ringde upp resp. organisation som skrivet rapporten. Frågade om jag kunde använda den inom vår (fick det skriftligt på mejl) sedan utbytte jag bara ut vi inom x till vi inom y,hade möte om rapporten (som jag "jobbat" med i flera veckor) och de tyckte den var kanon. Patetiskt. Men ganska roligt.
Bara läsa vilket policy som helst angående jämställdhet, arbetsmiljö eller kompetensutveckling...eller vad du vill. Vart annat ord är en floskel.
Bara läsa vilket policy som helst angående jämställdhet, arbetsmiljö eller kompetensutveckling...eller vad du vill. Vart annat ord är en floskel.
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
- till Kallekula!
Råkar du ha hört kulturjournalisternas (dom moraliskt rena och högtstående) nya trendord:
>>>>> p r o s t i t u t i v <<<<<<<<<
Hogatjatja!!! Prostitutiv. Den som ´horar ´för något inte så fint syfte.
Jojo,
*KADMOZ
Jojo,
*KADMOZ
Tro inte; sök!
Re: - till Kallekula!
Kadmos skrev:Råkar du ha hört kulturjournalisternas (dom moraliskt rena och högtstående) nya trendord:
Jojo,
*KADMOZ
Ha ha den var bra. Annars är ju löpen alltid en källa för glädje och irritation. Chocker av alla de slag.
Det var ett bra tänk. Ett tänk jo det är skönt
Är vi så stressade att vi inte kan säga: Det var bra tänkt....Så här resonerar vi inom...
- Johan Ågren
- Administratör
Luipa skrev::::::::::::::::::::::::::::::::::::Kontext
/Lagom
Kontext tycker jag är ett värdefullt ord - just för att det fått en vidare betydelse än ordet sammanhang. En betydelse som existerar i de vidare akademiska ambitionerna att se på ett sammanhang. Skriver man kontext så betonar man betydelsen av sammanhangen. Det är med ord som med Pokemonkort - de kan anta högre mer avancerade karaktärer och få en vidare betydelse. Orden måste ses i sin kontext helt enkelt.
Johan
- Johan Ågren
- Administratör
Kallekula skrev:Vad säger KONTEXT mer är SAMMANHANG?
Typiskt akademiskt exluderade. Kolla gärna konsttåden om Pierre Bourdieu
En betoning på sammanhangets betydelse, som det framstår i respektive (akademiska) ämnesområden.
Ordet kontext inbegriper i texter ofta begreppet kontextuell. SAOL: Kontextuell = kontextuell betydelse.
Johan
Det finns en uppsjö av ord/begrepp som visar och markerar din tillhörighet. Kontext, pradigm eller vad det än kan tänkas vara.
Se så det så här. Kan du förklara vad du vill säga utan dessa ord men så att de du berättar dem för (tex på en fest med icke högskoleutbildade) och de hänger med på vad du säger. OCH att det inte tar speciellt mycket mer tid. Ja då är det exluderade ord/begrepp,
Var inte en del av det hela. Tänk själv.
Se så det så här. Kan du förklara vad du vill säga utan dessa ord men så att de du berättar dem för (tex på en fest med icke högskoleutbildade) och de hänger med på vad du säger. OCH att det inte tar speciellt mycket mer tid. Ja då är det exluderade ord/begrepp,
Var inte en del av det hela. Tänk själv.
Betyder kontextuell betydelse att det är sammanhanget som avgör betydelsen? Menar du vidare att kontext ungefär betyder sammanhanget avgör medans sammanhang enbart betyder sammanhang? Eller avgörs t.o.m. kontextens betydelse enbart av sammanhanget?
Jag ska tänka över vad du har sagt.
/luipa
Jag ska tänka över vad du har sagt.
/luipa
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?
- Konrad Lorenz?
Ja testa att byt ut akademiskt vanligt förekommande ord, kontext, paradigm, diskurs osv men vanliga. Sammanhang, Rådande sättet att tänka/se på saker, Det nu vetenskapens ser anser, Tar det längre tid att säga?Tar det längre tid att skriva? Missar du något i det du ska säga om du inte använder dessa ska begrepp? Om inte vad har de då för funktion? Boridiue läs han. Kolla konstsektionen.
Använd dem gärna och frekvent, om så tillfället kräver. Använd gärna fler och oftare. Kejsarens nya kläder. Det ser man ju jämnt.Det kallas för karriär.
Använd dem gärna och frekvent, om så tillfället kräver. Använd gärna fler och oftare. Kejsarens nya kläder. Det ser man ju jämnt.Det kallas för karriär.
köttros
Det är ett väldigt äckligt ord...
Kontextualisera tycker jag är ett bra ord; det kan användas istället för sammanhangifiera och sätta i sitt sammanhang. Det första ordet är lite bökigt och den andra frasen lite lång. Att använda fina ord är inte bara ett sätt att exkludera människor på utan även ett sätt att komprimera text vilket inte ska underskattas.
För övrigt tycker jag inte att det nödvändigtvis behöver vara fel att exkludera människor så länge man är medveten om att man gör det. Att använda uttrycken "partiella urladdningar" eller "logocentrism" ger snabbt information om huruvida den tilltänkta mottagaren är slängd i urladdningsfysik eller poststrukturalism. Det kan man ju naturligtvis få reda på genom att fråga direkt men omväxling förnöjer tillvaron.
En fråga: Skulle ni säga att användande av ordet "stigmatisera" är att exkludera i någon större omfattning? Jag tycker inte det men har blivit anklagad för motsatsen.
Det är ett väldigt äckligt ord...
Kontextualisera tycker jag är ett bra ord; det kan användas istället för sammanhangifiera och sätta i sitt sammanhang. Det första ordet är lite bökigt och den andra frasen lite lång. Att använda fina ord är inte bara ett sätt att exkludera människor på utan även ett sätt att komprimera text vilket inte ska underskattas.
För övrigt tycker jag inte att det nödvändigtvis behöver vara fel att exkludera människor så länge man är medveten om att man gör det. Att använda uttrycken "partiella urladdningar" eller "logocentrism" ger snabbt information om huruvida den tilltänkta mottagaren är slängd i urladdningsfysik eller poststrukturalism. Det kan man ju naturligtvis få reda på genom att fråga direkt men omväxling förnöjer tillvaron.
En fråga: Skulle ni säga att användande av ordet "stigmatisera" är att exkludera i någon större omfattning? Jag tycker inte det men har blivit anklagad för motsatsen.
"Det finns inget som heter fotogenetisk!"