Hur ska man bedöma om man nu måste?
Moderator: Moderatorgruppen
Hur ska man bedöma om man nu måste?
Ska man bedöma en persons resultat efter dennes "bästa "prestation eller efter ett medel av alla dennes resultat?
Eller eventuellt bara det senaste?
Jag tänker på betygsättning, hur tycker ni man ska tänka?
"It's not a lie, if you believe it."
Re: Hur ska man bedöma om man nu måste?
dangdang skrev:Ska man bedöma en persons resultat efter dennes "bästa "prestation eller efter ett medel av alla dennes resultat?
Den bästa prestationen, eller sämsta om den är en engångsföreteelse, kan inte ha så stor betydelse.
Medianvärde är bättre än medelvärde.
Sen handlar det också om vad "resultat" är för något.
Det handlar inte bara om skriftliga prov.....
Betyg kan nog inte bli rättvisa - ändå finns det folk som
måste tänka och ta ställning....
- Filosofitrollet
Jag tror inte man ska fästa allt för stor vikt vid enbart betyg utan också se på personens sociala kompetens.
Bara för att en person kan skriva fullt resultat på skriftliga prov så säger det ingenting om hur personen klarar sig för övrigt i samhället.
Ska man ändå enbart se på betygen tycker jag att man ska se på medel värdet på personens resultat.
Bara för att en person kan skriva fullt resultat på skriftliga prov så säger det ingenting om hur personen klarar sig för övrigt i samhället.
Ska man ändå enbart se på betygen tycker jag att man ska se på medel värdet på personens resultat.
Vad pratar ni om? Jag tycker vi ska ha sjuskalig betygskala med betyg från första klass. Vidare tycker jag att man efter varje prov bör de barn som presterat bäst få extra beröm, medans de som presterade sämst bör få städa toaletterna. Vidare bör det vara inträdesprov vid avancerande till nästa klass - saknas godkänt i alla ämnen bör eleven gå om. De som gått om flest år bör förövrigt få sämre skolmat.
Betygen ska vidare inte gå att plugga upp, har man en gång fått ett betyg ska det sitta kvar - det skulle göra att lärarna skulle få mera respekt i dagens skola som mer ter sig som en cirkus.
Betygen ska vidare inte gå att plugga upp, har man en gång fått ett betyg ska det sitta kvar - det skulle göra att lärarna skulle få mera respekt i dagens skola som mer ter sig som en cirkus.
Om jag ska utsättas för en krävande operation vill jag även veta de aktuella kirurgernas lägstakapacitet. En kirurg med lägre medel och toppvärden kan faktiskt vara tryggare än de med högre medel och toppvärden.
Betygen i grundskolan och gymnasiet bör däremot skrotas då de förvränger elevernas motivation.
/luipa
Betygen i grundskolan och gymnasiet bör däremot skrotas då de förvränger elevernas motivation.
/luipa
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?
- Konrad Lorenz?
Betyg, vara eller icke vara det är inte frågan.
Dangdang skrev
Skulle kanske inte ha skrivit det där, det skapar tydligen bara en massa åsikter om betyg men är det inte så att ett betyg bara är en bedömning av en prestation, är det så farligt? Vi gör ju bedömningar av människors prestationer varje dag , finns ju tex ett par exempel på detta bara här på forumet. Jag tror t.o.m att det finns sådana av oss som bedömer andra personers åsikter helt i jämförelse med sina egna.
Det jag skulle vilja ha reda på är hur ni ser på bedömning.
Vilket är det bästa sättet att bedöma och då utgår jag ifrån att man måste göra det (inte bara att det är dåligt att bedöma nån och att det inte är yada yada rättvist).
Strunt samma om det är i skolan eller här på forumet eller om man jobbar som Sankte Per.
Kan det finnas någon juste mall?
Jag tycker att man ska bli bedömd efter sitt bästa resultat för det är iaf en fingervisning om ens potential.
Eller är hela min tanke fel att man kan tala om bedömning på det här viset fel? Det kanske är helt situationsbundet.
tex ska domaren döma en efter den dagen man köpte glass till barnen eller dan man slog ihjäl barnen.
Näe det kanske inte är en bedömning?
Skulle verkligen vilja ha lite åsikter kring detta (ska på konferens i ämnet på torsdag)
Skulle kanske inte ha skrivit det där, det skapar tydligen bara en massa åsikter om betyg men är det inte så att ett betyg bara är en bedömning av en prestation, är det så farligt? Vi gör ju bedömningar av människors prestationer varje dag , finns ju tex ett par exempel på detta bara här på forumet. Jag tror t.o.m att det finns sådana av oss som bedömer andra personers åsikter helt i jämförelse med sina egna.
Det jag skulle vilja ha reda på är hur ni ser på bedömning.
Vilket är det bästa sättet att bedöma och då utgår jag ifrån att man måste göra det (inte bara att det är dåligt att bedöma nån och att det inte är yada yada rättvist).
Strunt samma om det är i skolan eller här på forumet eller om man jobbar som Sankte Per.
Kan det finnas någon juste mall?
Jag tycker att man ska bli bedömd efter sitt bästa resultat för det är iaf en fingervisning om ens potential.
Eller är hela min tanke fel att man kan tala om bedömning på det här viset fel? Det kanske är helt situationsbundet.
tex ska domaren döma en efter den dagen man köpte glass till barnen eller dan man slog ihjäl barnen.
Näe det kanske inte är en bedömning?
Skulle verkligen vilja ha lite åsikter kring detta (ska på konferens i ämnet på torsdag)
Betygssättning
Nej Dangdang, när man sitter där och måste ge betyg till elever i en klass då kan man inte diskutera bort det.
Jag är inte så säker på att ett mycket bra resultat som hände endast en gång visar kapaciteten. Kapacitet handlar inte bara om vad man skulle kunna prestera i positiva stunder.
Det kunde vara så att man träffat en elevs specialintresse i just det provet.
Kapacitet handlar också om uthållighet, att på ett konstruktivt sätt få ett grepp om hela ämnet. Att kunna motivera sig själv och intressera sig för alla sidor av ämnet.
Är det inte slutbetyg som ska sättas så är det bättre att tala med eleven och försöka peppa att jobba vidare och nå det goda resultatet igen, om kapaciteten verkligen finns.
Man kan t.ex. inte ha ett avancerat jobb utan denna uthållighet.
Jag är inte så säker på att ett mycket bra resultat som hände endast en gång visar kapaciteten. Kapacitet handlar inte bara om vad man skulle kunna prestera i positiva stunder.
Kapacitet handlar också om uthållighet, att på ett konstruktivt sätt få ett grepp om hela ämnet. Att kunna motivera sig själv och intressera sig för alla sidor av ämnet.
Är det inte slutbetyg som ska sättas så är det bättre att tala med eleven och försöka peppa att jobba vidare och nå det goda resultatet igen, om kapaciteten verkligen finns.
Re: Hur ska man bedöma om man nu måste?
dangdang skrev:Ska man bedöma en persons resultat efter dennes "bästa "prestation eller efter ett medel av alla dennes resultat?
Det beror på vilket ämne det är. Om det är själva talangnivån man vill betygssätta, t.ex. inom musik, så är det antagligen rekordprestationen man bör gå på. I andra ämnen, t.ex. svenska, kanske det är en slump att man fick MVG på en viss uppsats men G på alla andra, så där får man väl mer gå på genomsnittet. Och om man tar t.ex. kemi så blir man ju inte bra på kemi bara för att man fick MVG på provet om kovalenta bindningar men G på alla andra prov, så även där är det väl genomsnittet som bör räknas.
Det SENASTE provet bör nog räknas endast om det i en totalbild visar att eleven med säkerhet är i en uppåtgående (eller nedåtgående) trend.
Viola skrev:
Jag tycker att det ska vara rekordresultatet för att om man ställer rätt frågor så kan man liksom inte misslyckas, man visar vad man kan och inte mer med det.
Det jag menar är att man kanske inte ska testas av på för små utryckta områden tex "kovalenta bindningar" (om man nu kan kalla det för ett litet område).
När jag gör prov så brukar jag ha öppna frågor där man får motivera varför man tycker som man gör och jag bedömer den naturvetenskapliga validiteten i påståendena. Då tycker jag att man egentligen inte kan lyckas extra bra på just ett prov.
Om jag ska bedöma hur pass uthållig någon är så ska man väl få betyg i uthållighet. Hur skulle uthålligheten isåfall testas av? Att man orkar lära sig en sak utantill som man inte är intresserad av i itex 2,3,4 timmar?
Sedan undrar jag vad du menar med ett avancerat jobb, är inte det ofta ihopkopplat med ett specialintresse.
Nej Dangdang, när man sitter där och måste ge betyg till elever i en klass då kan man inte diskutera bort det.
Jag tycker att det ska vara rekordresultatet för att om man ställer rätt frågor så kan man liksom inte misslyckas, man visar vad man kan och inte mer med det.
Det jag menar är att man kanske inte ska testas av på för små utryckta områden tex "kovalenta bindningar" (om man nu kan kalla det för ett litet område).
När jag gör prov så brukar jag ha öppna frågor där man får motivera varför man tycker som man gör och jag bedömer den naturvetenskapliga validiteten i påståendena. Då tycker jag att man egentligen inte kan lyckas extra bra på just ett prov.
Om jag ska bedöma hur pass uthållig någon är så ska man väl få betyg i uthållighet. Hur skulle uthålligheten isåfall testas av? Att man orkar lära sig en sak utantill som man inte är intresserad av i itex 2,3,4 timmar?
Sedan undrar jag vad du menar med ett avancerat jobb, är inte det ofta ihopkopplat med ett specialintresse.
Glöm inte "även en blind höna kan hitta ett korn"-effekten. En elev kan ju skriva ett svar som låter smartare än vad det egentligen är - antingen pga att eleven av misstag formulerat sig som något som läraren tycker visar på äkta insikt, eller pga att eleven kopierar någon annans svar på frågan eller tidigare har hört någon annan svara så på samma fråga.
Så samtidigt som man bör sålla bort många dåliga resultat som förklaras av dålig dagsform eller dylikt, får man nog sålla bort även enstaka toppresultat som kanske inte är signifikativa för elevens faktiska nivå. Så man måste nog se till helheten. Att ha fler prov än ett är inte för att ge eleven flera chanser att slå rekord, utan för att precisionen av en mätning blir större ju fler samples man tar.