Det allmänskligas och det rasistiskas grundpremiss....?

Moderator: Moderatorgruppen

Jonas Nystrom

mer fas-2-hypotetiserande...

Inläggav Jonas Nystrom » 22 mar 2004 20:59

Jag har en kompis som ser omåttligt exotisk ut (men hans föräldrar är tyskar). Han är musiker och lär folk spela trumma- latinamerikanska o västafrikanska. En gång i Sundsvall hörde jag en karismerad kursdeltagare andäktigt fråga honom var han var ifrån. När han svarade "Uddevalla" som om det var något alldeles extra och spände sin glödande blick i henne gjorde det lika starkt intryck som om han svarat "Trinidad". Så han är olik och stolt fast han "bara" är från Uddevalla…

Hahaha, han är bergis jude!

jn
Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom

fas ett: instinkt, fas två: hypotes, fas tre: intuition

Inläggav Jonas Nystrom » 22 mar 2004 21:34

Du ser, det är ingen idé att resonera med fas två emedan denna fas inte har ett tänk som kan svinga sig upp till intuitiv visshet. Fas två förutsätter att intuition är ett ett lite mer kultursnobbigt sätt att säga instinkt, dvs den kunskapsform som hör till fas ett, vilken är den enda fas som fas två kan förstå. Möjligen kan den förstå sig själv också, när den är mogen för det. Vilket inte fas ett kan. När fas två kan förstå sig själv så kan den också börja förstå annat. De utpräglade fas två-begreppen inkännande, empati och inlevelse vittnar om det. Men innan fas två har nått så långt har den redan hunnit ersätta all instinktiv klokskap och allt dito kunnande i fas ett med magnecyl och plast och syntetisk modersmjölkersättning och mikrad barnmat (och godispulver, alkoläsk, dagen-efter-piller och ecstacy). För att ingen har "bevisat" att det är puckat och livsfientligt att göra så. För att ingen har bevisat att LIV finns. Du vet mycket VÄL vad jag menar. SÅ låst i fas två är du inte fastän du gärna låtsas det.

Var med och hjälp till att tänka ut nåt bra istället. Jag har inte svar på allt och de nya svar jag har alstrar nya frågor. Hade du inte en fot i dörren till fas tre så hade du backat redan på fasbegreppet, emedan det förutsätter en utvecklingstanke och sådana numera är bortrelativiserade på universiteten. Den "moderna" uppfattningen är att det helt enkelt inte finns någon kvalitativ medvetenhetsutveckling, att alla alltid har tänkt i princip som vi fast de har varit lite oerfarnare och oskickligare bara. Men att vi först nu har kommit så långt i vår utveckling att vi inser att det inte finns någon utveckling... påminner lite om att det inte finns några raser men att alla raser är lika bra på allt. Fas två har trasslat in sig i sina byxor.

jn
Ab aspera ad astra!

Fann

Re: fas ett: instinkt, fas två: hypotes, fas tre: intuition

Inläggav Fann » 22 mar 2004 22:27

Jonas Nystrom skrev:Du ser, det är ingen idé att resonera med fas två emedan denna fas inte har ett tänk som kan svinga sig upp till intuitiv visshet. osv

Voj voj. Nu säger du att det jag säger säger jag för att jag inte förstår bättre och att enda sättet att veta det du vet är att använda sig av en välutvecklad intuition… Ja du vet sånt kan man ju inte svara på… – Så synd då! Kan jag säga. Varför argumenterar du överhuvudtaget om det ändå är en okvalificerad väg att komma åt sanningen? Skulle det inte räcka med att meditera?

Var med och hjälp till att tänka ut nåt bra istället.

Jamen det gör jag ju. Jag försöker spåra vad det är du är ute efter. Jag frågar vad man ska ha kunskap om rasskillnader till och du säger att det inte är så att du tänker dig segregering. Inte tror jag du på allvar menar att man ska hindra folk från att göra sånt som de flesta som tillhör den grupp de tillhör inte är lagda för. Jag förstår missionen att avtäcka de förgivettagna värderingarna som ligger bakom skräcken för olikhet och den sympatiserar jag med men min egen erfarenhet säger mig att människor är minst lika mycket individer och är oförutsägbara utifrån alla möjliga aspekter som representanter för den grupp de tillhör. Jag skulle hellre vilja se att vi vågar prata om att man kan vara dum, till exempel, men att människovärdet inte hänger ihop med detta.

Du försöker smickra mig genom att säga att jag nästan är i fas tre osv. Och att jag accepterar ett tänkesätt som vetenskapen utrotat osv. Jag vet inte om jag håller med dig att iden om utveckling är utrotad från vetenskapen. Den lever parallell med postmodernism och det finns tom postmodernister som tror på uveckling. Jo jag tycker det är uppenbart att det mänskliga tänkandet har utvecklats mot en allt högre grad av "frikoppling" och sjävmedvetenhet. Kritiken mot utvecklingstanken gäller ju främst att det inte är säkert att det blir "bättre" men i den meningen är jag inte heller postmodernist, det är sant. Jag tror både på individuell och kulturell utveckling och utveckling till det bättre även om det är mycket av värde som går förlorat i den utvecklingen. Nå jag är absolut inte ensam att tänka på detta sätt och skrapar man på ytan även på den mest inbitne postmodernist så brukar det finnas nån slags föreställning om framsteg ändå. Men den naiva framstegstron som von Vright tex gjorde upp med finns kanske inte kvar. Men det här är en annan diskussion (själv tror jag att just denna uppgivenhet är en av orsakerna till den narcissism som präglar vår tid)

Nåja - jag vet inte vad du är ute efter riktigt, bortsett alltså från att visa att uppfattningen om skillnad inte är detsamma som åsikter om värde. (Men det är en fråga som är viktig nog). Jag är så pragmatisk av mig att jag vill veta vad det är för frågor som man skulle ha användning av dina intuitvt framtagna kunskaper om skillnader. När det gäller könskvotering förekommer två sorters argument. Det ena är "rättvisa" och det andra är "representativitet" och då utgår man från olikheter, dvs man menar att om inte båda könen finns representerade i beslutande sammanhang så kommer inte viktiga aspekter fram eftersom kvinnor o män lever med olika verkligheter och är olika. (Rättviseaspekten handlar förstås om att man ser uppdrag som ett slags förmåner som alla ska ha samma möjlighet att få). Nå jag vet inte om det är nåt sånt du tänker dig? Det finns ju kvoteringstankar även när det gäller invandrare. Och parlamentarismen är ju en slags olikhetsbaserad idé den också. Konkretisera vad det är du menar! Om jag är för fas- 2-ig för att fatta nåt alls så får du väl vända dig till dem som nått samma andliga nivå som du själv!

victor
Kontakt:

Inläggav victor » 22 mar 2004 22:38

hoppsan.....nej, nej. alltså...ursäkta mig om jag avbryter en smula. Det här handlar INTE om existensen av (mänskliga) raser. Det är en engagerande fråga jag inte har något emot att dskutera, men det är inte vad jag i just denna tråd vill diskutera....

:) :roll:

/v
"Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig; men det gör jag, tror jag."

Fann

Inläggav Fann » 22 mar 2004 23:25

victor skrev:hoppsan.....nej, nej. alltså...ursäkta mig om jag avbryter en smula. Det här handlar INTE om existensen av (mänskliga) raser. Det är en engagerande fråga jag inte har något emot att dskutera, men det är inte vad jag i just denna tråd vill diskutera....

/v

Ojdå - ja jag får erkänna att jag svarade på det jn skrev och det är en pågående dialog sen tidigare, att den dök upp i din tråd tänkte jag inte på… Nå nu har jag läst dina första inlägg och försökt förstå vad du är ute efter. Men visst har det vi pratade om beröring med dina funderingar? Du talar om rasism som en idé om likhet och sedan säger du att den idén dömer man ut och hur kan man då tycka att det är rimligt att det finns något som är "likt" för människor i allmänhet. Och så undrar du om det inte finns nåt mer än "arv och miljö" som förklaring till våra egenskaper o till exempel tll våra moraliska värderingar…

Ja för det första så kan man väl inte utgå från att tanken att det finns likhet är orimlig? Att det finns något specifikt mänskligt som skiljer människan från andra arter? En vanlig tanke är ju "språket" men det kan ju uttryckas mer raffinerat. Men det är inget sånt du är ute efter? Ifrågasätter du hela idén att det är skillnad mellan olika arter? Det verkar lite opraktiskt i så fall… Men det är klart att föreställningen om "det allmänmänskliga" är en abstraktion, det är ju inget som finns så klart. Det är ett sätt att uttrycka det vi känner igen hos varandra och som gör att vi kallar varandra människor. I detta medium identifierar vi varandra som människor genom språket, inget annat. och vi är ganska säkra på att den vi pratar med inte är en maskin eller att det är tillfälliga störningar på nätet som råkar göra så att det ser ut som om någon vill oss något. Visst är vi lika? Vad menar du?

Jag har inga problem att tänka mig att instinkter utvecklats genom evolutionen. Vad är det som är så konstigt med den tanken?

Jonas Nystrom

faser och trådar

Inläggav Jonas Nystrom » 23 mar 2004 00:11

Fann, jag är inte ute efter att smickra dig men känn dig smickrad om du vill. Jag är ute efter sanning och det jag upplever som sant om dig är det jag sa. Inte "bara" utan "också". När det gäller kvotering så lägger jag självfallet inget rättviseperspektiv på det hela, sånt tycker jag är löjligt. Om nu en nordarisk man (med en liten skvätt judeblod för stingets skull) i sina bästa år har mandat att tycka det. Utan just det där med representativitet. Inte så att jag tror att bara män kan förstå män och bara kvinnor kan förstå kvinnor och så vidare - i fas tre har empatin blivit INUTItion - utan så att de olika treorna genom sina ras- köns- och åldersbetingade egenskaper har något väsentligt att tillföra beslutsprocessen. Men det är en tanke jag vill ha hjälp med att pröva, ingen färdig åsikt. Di gamle (fas två) grekerna menade som sagt att bara ekonomiskt oberoende män över sextio hade kvalifikationer att fatta besluten eftersom alla andra stod i någon form av beroendeställning och således var opålitliga och kunde förutsättas vara styrda av sina herrars och magars intressen. Det ligger en poäng där också.

Jag vände mig inte till dig. Jag vände mig till Victor och kanske till tamburinmannen. Eftersom de var överens om att rasist är något jag inte är och således lämnade mig utan identitet. Jag bad dem om en identitet som de kunde ställa upp på oavsett vad de kan tänkas tycka om saken. Men jag vände mig inte heller från dig, såklart, och är som alltid själaglad att du vill bemöta mig. Fastän du är onödigt spydig (och troligtvis tolkar mig som spydig). Men jag känner och tål dig rätt väl.

Victor, inte ska jag väl be om ursäkt för att dialogen utvecklar sig åt ett annat håll än det du avsåg när du inte ens svarar på en direkt fråga, och inte svarar alls för den delen? Du har hur många spaltmeter som helst på dig att fortsätta dina resonemang på, jag sa uttryckligen att min fråga var parentetisk.

Men jag fortsätter gärna den här diskussionen på en egen tråd om någon är motiverad att starta en. Själv har jag väl inte så mycket att tillägga annars.

jn
Ab aspera ad astra!

victor
Kontakt:

Inläggav victor » 23 mar 2004 00:16

Fann skrev:
victor skrev:hoppsan.....nej, nej. alltså...ursäkta mig om jag avbryter en smula. Det här handlar INTE om existensen av (mänskliga) raser. Det är en engagerande fråga jag inte har något emot att dskutera, men det är inte vad jag i just denna tråd vill diskutera....

/v

Ojdå - ja jag får erkänna att jag svarade på det jn skrev och det är en pågående dialog sen tidigare, att den dök upp i din tråd tänkte jag inte på… Nå nu har jag läst dina första inlägg och försökt förstå vad du är ute efter. Men visst har det vi pratade om beröring med dina funderingar? Du talar om rasism som en idé om likhet och sedan säger du att den idén dömer man ut och hur kan man då tycka att det är rimligt att det finns något som är "likt" för människor i allmänhet. Och så undrar du om det inte finns nåt mer än "arv och miljö" som förklaring till våra egenskaper o till exempel tll våra moraliska värderingar…

Ja för det första så kan man väl inte utgå från att tanken att det finns likhet är orimlig? Att det finns något specifikt mänskligt som skiljer människan från andra arter? En vanlig tanke är ju "språket" men det kan ju uttryckas mer raffinerat. Men det är inget sånt du är ute efter? Ifrågasätter du hela idén att det är skillnad mellan olika arter? Det verkar lite opraktiskt i så fall… Men det är klart att föreställningen om "det allmänmänskliga" är en abstraktion, det är ju inget som finns så klart. Det är ett sätt att uttrycka det vi känner igen hos varandra och som gör att vi kallar varandra människor. I detta medium identifierar vi varandra som människor genom språket, inget annat. och vi är ganska säkra på att den vi pratar med inte är en maskin eller att det är tillfälliga störningar på nätet som råkar göra så att det ser ut som om någon vill oss något. Visst är vi lika? Vad menar du?

Jag har inga problem att tänka mig att instinkter utvecklats genom evolutionen. Vad är det som är så konstigt med den tanken?

Jo, det är ingen störe fara egentligen....att ni kommer in på sidospår. Ibland när man har nån slags sån där "stark" frågeställning/tanke, så vill man bara att den ska diskuteras bara....men jag förstår att den (min tanke) kan bli lika spännande för nån annan, som den var för mig. Men det är väl det som är förtjusningen med att tänka; man kan iaf känna att man kan tänka "vad man vill". En kittling som kanske misstas för "stora tankar ibland".

Nåväl...det är inte skillnad mellan arter jag pratar om; det är den givna likheten bland individer INOM arter jag funderar över.

Tanken om likhet är inte orimlig, inte alls. Men den kanske bör ifrågasättas (på samma sätt som likhet på andra plan ifrågasatts). Vad är likt och vad är olikt mellan människor egentligen? Det skulle ju inte vara (helt) orimligt att tänka sig att varje människa är så pass olik alla andra att hon bör förstås och definieras på ett helt speciellt sätt. Men, visst nån slags likhet kan vi väl kanske anta.

Parallellen med rasism, menar jag, visar ju liksom att en självklar idé om likhet, kan bli fullkomligt förkastlig och närmast absurd, i "våra" ögon (vi som inte är rasister, alltså). Så det är väl kanske just det jag undrar...vad är likhet? Kan vi verkligen lita på att det vi tror är likhet mellan människor (som art då) verkligen är likhet?

Men. Det mest orimliga, tycker jag, är att från denna idé om "likhet" drar vi slutsatsen att det därmed finns något essentiellt inbakat i oss alla. Och det är just det jag ställer mig fundersam till. Det är hyfsat lätt att liksom i vår moderna västerländska kontext förstå att vi alla tar det för självklart att alla människor är "samma sak", och att vi delar något essentiellt (observera att det inte handlar om jämlikhet här nu alltså), men jag är inte så säker på om jag riktigt kan förlika mig med det...för det förutsätter ju samma sak som rasismen, enligt min tanke då.

Men visst, jag erkänner villigt att hela frågan är en flytande tanke...liksom "därute", och den kanske är av mindre principiell vikt.

Medföddhet då...hmm. Jag hoppas verkligen inte jag framstår som nån som kritiserar biologisk kunskap bara för sakens skull. För det gör jag verkligen inte. Jag har ibland varit kritisk på just detta sätt, men sedan kommit till en viktig insikt om att också vetenskapens värld är en social arena, där man påverkas att tycka på olika sätt för att så att säga klättra på nån stege och vinna social makt. Men jag försöker att inte vara så längre (nu när jag är medveten om det).

Huvudtemat i min fråga är väl en allmän kritik mot kunskap. Vad är medföddhet? Hur fungerar det vi kallar evolutionen och det "naturliga urvalet"?

Och jag blir lite trött på både naturvetenskapliga och humanistiska förklaringsmodeller. För de, tycker jag, tenderar att vara ungefär lika torra och "självklart" sanna. "Ja, den instinkten har utvecklats under många, många tusen år!", "Äh, det är ju bara socialt konstruerat det där!". Jag vet! Så där är det inte riktigt, i de "riktiga sammanhangen", men kontentan är ändå den samma. Vi ger sådana premisser sanningsvärdet sant, och diskuterar sen därifrån.

Fast det är ju självklart...nån slags referensram måste man så klart ha, för att kunna förstå nånting överhuvudtaget. Jag har väl bara nånting i mig som blir tveksamt, när något blir lite för vedertaget och "sant". Kanske...

/v
"Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig; men det gör jag, tror jag."

victor
Kontakt:

Inläggav victor » 23 mar 2004 00:22

JN: se ovan inlägg angående huruvida ursäktande eller ej.

Och visst, du ställde en rak och direkt fråga. Men det var ju bara på ett par rader. Sen flöt er andra diskussion på i ganska många fler långa inlägg.

Och nog har jag rätt att kommentera vad som skrivs i min egen tråd! Jag är ju så att säga moderator över min egen tråd och styr vad som diskuteras.

Be om ursäkt eller ej, men svara inte och mena att jag ska vara mer respektfull mot dig eller nåt, och att jag minsann ska skämmas för att jag inte svarat på din fråga!

/v

Jonas Nystrom

moderata frågor

Inläggav Jonas Nystrom » 23 mar 2004 00:31

Om du startar en tråd, Victor, och sedan inte modererar den så är det väl självklart att får sitt eget liv. Om den inte självdör alltså. Jag har inget otalt med dig, tvärtom uppskattar jag dina inlägg när de kommer och du behöver för min del inte skämmas för att du inte ville svara på min lilla men kanske svåra fråga. Jag kan ju inte ens själv svara på den!

jn
Ab aspera ad astra!

victor
Kontakt:

Inläggav victor » 23 mar 2004 00:34

JN: Ja...nu skiter vi i det! Har verkligen inget otalt med dig heller....låt oss inte fastna i skenbara motsättningar (vilket är allt för lätt på nätet, när man kan släppa tyglarna på sina annars kontrollerade aggressioner). Låt oss diskutera bara istället. :)

Mitt svar på/mina tankar om din fråga.

För det första är jämförelsen med hundar och människor tämligen olämplig. Hundar är framavlade av människor, med speciella egenskaper som ska passa vissa syften. Talar vi om evolution, så är det ju inte riktigt det som har hänt, bland hundar. Därför kan rasbegreppet vara relevant vad gäller hundar, för att egenskaperna bland olika hundraser är väldigt olika.

För det andra (vilket väl ovan resonemang skvallrar om) förnekar jag ordet ras vad gäller människor, baserat på min egen förståelse av människor som varande "ett". Inte som hundar uppdelade i olika grupper med olika egenskaper.

Sen, mer principiellt tycker jag det är ytterst farligt att börja "dela upp". "Ja, men", skriker någon, "det är ju bara ett konstaterande, ingen värdering!". Men jag är inte så säker på det. Och här är ju liksom min lilla poäng: för vad är värderingens premiss?

/v

Fann

Re: faser och trådar

Inläggav Fann » 23 mar 2004 00:43

Jonas Nystrom skrev: När det gäller kvotering så lägger jag självfallet inget rättviseperspektiv på det hela, sånt tycker jag är löjligt. ... Utan just det där med representativitet. .. Men det är en tanke jag vill ha hjälp med att pröva, ingen färdig åsikt. Di gamle (fas två) grekerna menade som sagt att bara ekonomiskt oberoende män över sextio hade kvalifikationer att fatta besluten eftersom alla andra stod i någon form av beroendeställning och således var opålitliga och kunde förutsättas vara styrda av sina herrars och magars intressen. Det ligger en poäng där också. jn

Jn, jag vet att du tycker det är löjligt med rättvisa men var inte säker på att du var inne på "representativitet" även om det lät så i ett tidigare inlägg. Och det sista du säger om att endast äldre o oberoende skulle fatta viktiga beslut finns det också en poäng med. Liksom idén att föräldrar skulle ha fler röster än andra eftersom de genom sina barn känner ansvar för framtiden… Men, som sagt, idén att just "ras" skulle vara så grundläggande kanske du får utveckla i en annan tråd…

Men jag vände mig inte heller från dig, såklart, och är som alltid själaglad att du vill bemöta mig. Fastän du är onödigt spydig (och troligtvis tolkar mig som spydig). Men jag känner och tål dig rätt väl.[/quote]

[quote="Jonas Nystrom"] Jag tycker inte att du är spydig men jag blir galen när du sätter ihop olika företeelser och drar slutsatser av dem på ett sådant sätt att det inte går att resonera - och särskilt när du avfärdar det man säger utifrån att den sanna kunskapen ändå bara är tillgänglig genom intuition och därför fattar jag inte vad du säger eftersom min egen intuition är för outvecklad. Men jag känner och tål dig rätt väl jag med… Och det är klart att jag accepterar att du vill prova tankar som inte är färdiga. Mitt motstånd bör du ju ha viss nytta av i den processen även om det representerar en lägre utvecklingsnivå…

Fann

Inläggav Fann » 23 mar 2004 01:07

victor skrev: Nåväl...det är inte skillnad mellan arter jag pratar om; det är den givna likheten bland individer INOM arter jag funderar över.

Tanken om likhet är inte orimlig, inte alls. Men den kanske bör ifrågasättas (på samma sätt som likhet på andra plan ifrågasatts). Vad är likt och vad är olikt mellan människor egentligen? Det skulle ju inte vara (helt) orimligt att tänka sig att varje människa är så pass olik alla andra att hon bör förstås och definieras på ett helt speciellt sätt. Men, visst nån slags likhet kan vi väl kanske anta.

OK - men likhet inom en art blir ju i slutändan olikhet i förhållande till andra eller tänker jag för trött då? Jo jag tycker också man ibland kan undra om man inte tar för givet att det är "likt" fast det kanske i själva verket är så att man "projicerar" o så där… Och att det kanske i vart fall skulle vara mer fruktbart att utgå från olikhet, att utgå från att alla andra är i grunden helt olika både mig själv och varandra. Det blir också en sån där lite otäck alien-tanke-kittling… Det är svårt att se skillnaden mellan projicering och det som är den andra men själv har jag faktiskt alldeles slutat fundera i de banorna, jag tror det hänger ihop med ålder men kanske också med moderskap. Det känns så alldeles uppenbart påtagligt att vi kan ha kontakt med varandra på riktigt, att det inte är bara spegelbilder av oss själva vi ser i varandras ögon. Men något argument för den uppfattningen har jag inte, det är bara ren o skär övertygelse och tro. Och hur vi gör den där identifieringen vet jag inte heller, jag föreställer mig att man får kontakt med varandras "tanketräd" (tror det var Tor Nørretranders som uttryckte det så) - om tillräckligt många förgreningar berör varandra kan man liksom se varandras mönster…

victor skrev: Parallellen med rasism, menar jag, visar ju liksom att en självklar idé om likhet, kan bli fullkomligt förkastlig och närmast absurd, i "våra" ögon (vi som inte är rasister, alltså). Så det är väl kanske just det jag undrar...vad är likhet? Kan vi verkligen lita på att det vi tror är likhet mellan människor (som art då) verkligen är likhet?

Tja VAd är det vi uppfattar som "likt" när vi säger att vi är lika? jag ser det som sagt var som något slags komplicerat mönster, när vi känner igen grundidén i ett mönster som något som överenstämmer med vårt eget eller i vart fall blir meningsfullt tillsammans med vårt eget då upplever vi "likhet". Idén om det "allmänmänskliga" är förstås lite svårare att begripa sig på vad den skulle vara. Ibland får man väl uppfatta det uttrycket som en ideologisk term, kanske?

victor skrev: Men. Det mest orimliga, tycker jag, är att från denna idé om "likhet" drar vi slutsatsen att det därmed finns något essentiellt inbakat i oss alla. Och det är just det jag ställer mig fundersam till. Det är hyfsat lätt att liksom i vår moderna västerländska kontext förstå att vi alla tar det för självklart att alla människor är "samma sak", och att vi delar något essentiellt (observera att det inte handlar om jämlikhet här nu alltså), men jag är inte så säker på om jag riktigt kan förlika mig med det...för det förutsätter ju samma sak som rasismen, enligt min tanke då.

Jag undrar om du inte sätter krokben för dig själv här? Om du inte gillar idén att det kan finnas gemensamma egenskaper annat än hudfärg och ämnesomsättning för vissa folkgrupper så är det väl inte likhetsidén som sådan som är komprometterande? De idéer man vänder sig emot när man är emot rasism är ju dels dem som jn tar upp, alltså de som har med värde att göra, men också dem som jag själöv är inne på, nämligen att rassskillnaderna skulle förknippas med specifika personlighetsdrag som till exempel musikalitet eller viss typ av intelligens osv. Och där är min invändning den att alla föreställningar om personlighetstyper bygger på ett genomsnittstänkande som inte har med verkligheten att göra annat än om det är mycket tydliga skillnader och där INGEN av en annan grupp överstiger medelvärdet i något avseende för den andra gruppen. Men talet om "det allmänmänskliga" inkluderar ju inte specifika personlighetsdrag utan handlar ju om något mer genereellt och just artspecifikt… Eller har jag fortfarande inte förstått vad du menar?

victor skrev: Huvudtemat i min fråga är väl en allmän kritik mot kunskap. Vad är medföddhet? Hur fungerar det vi kallar evolutionen och det "naturliga urvalet"?

Och jag blir lite trött på både naturvetenskapliga och humanistiska förklaringsmodeller. För de, tycker jag, tenderar att vara ungefär lika torra och "självklart" sanna. "Ja, den instinkten har utvecklats under många, många tusen år!", "Äh, det är ju bara socialt konstruerat det där!". Jag vet! Så där är det inte riktigt, i de "riktiga sammanhangen", men kontentan är ändå den samma. Vi ger sådana premisser sanningsvärdet sant, och diskuterar sen därifrån.

Fast det är ju självklart...nån slags referensram måste man så klart ha, för att kunna förstå nånting överhuvudtaget. Jag har väl bara nånting i mig som blir tveksamt, när något blir lite för vedertaget och "sant". Kanske...
/v

Jo när något blir för vedertaget är det väl klokt att vara misstänksam. Jag har dock inga andra idéer när det gäller detta med medföddheten än de vedertagna och har inga problem med att se det som att det kan vara både det ena o det andra samtidigt men vad det där tredje skulle vara har jag lite svårt att förstå, men det är väl att jag inte kan frigöra mig från det som jag lärt mig se som självklart, kanske..

Jonas Nystrom

DNA

Inläggav Jonas Nystrom » 23 mar 2004 01:09

Hundar är framavlade av människor, med speciella egenskaper som ska passa vissa syften. Talar vi om evolution, så är det ju inte riktigt det som har hänt, bland hundar. Därför kan rasbegreppet vara relevant vad gäller hundar, för att egenskaperna bland olika hundraser är väldigt olika.

För det andra (vilket väl ovan resonemang skvallrar om) förnekar jag ordet ras vad gäller människor, baserat på min egen förståelse av människor som varande "ett". Inte som hundar uppdelade i olika grupper med olika egenskaper.

Du har en poäng med hundarna. Och jag är införstådd. MÄNNISKAN har skapat hundraser. Men MÄNNISKAN har, skulle jag våga framkasta, även skapat människoraserna! Eller kalla det vad du vill - det där som gör att till och med den mest politiskt korrekte inte kan förneka att det tycks finnas en viss möjlighet att se skillnaden mellan en asiat och en neger.

MÄNNISKAN har något i sig - jag kallar det ande, essens - som gör henne till människa, oavsett ras, kön och ålder. Denna gudomliga gnista och allt vad det kallas är även den självförvaltande kreativitet som skapar kultur, språk, symboler och URSKILLNINGSFÖRMÅGA. Som i sin tur gör att vi kan odla fram och förtydliga, renodla, SKILLNADER, speciella egenskaper. Jag menar att MÄNNISKAN har skapat människan precis som hon har skapat kulturväxter som ros och äpple och vete och broccoli och kulturdjur som hundar och katter och kossor och grisar.

Genetiken tar detta frågekomplex till en ny fas. Förädling av mineral (metallurgi, kemi), växter, djur och även människor är inget nytt. Hela Toran (Gamla Testamentet) är ett dokument om eugeni, rasförädling. Här i norden har vi myten om Heimdall som den store eugenikern eller förädlingsexperten ö h t. Andra raser och folk har sina varianter på temat. Men med DNA-koden knäckt går det så oändligt mycket snabbare med allt... och vår moraliska utveckling har svårt att hänga med (fasgrejen).

Nå. Det här är verkligen en annan tråd. Tack för att du bemötte mig i alla fall. God natt.

jn
Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom

inutition som kunskapsform

Inläggav Jonas Nystrom » 23 mar 2004 01:16

Det känns så alldeles uppenbart påtagligt att vi kan ha kontakt med varandra på riktigt, att det inte är bara spegelbilder av oss själva vi ser i varandras ögon. Men något argument för den uppfattningen har jag inte, det är bara ren o skär övertygelse och tro. Och hur vi gör den där identifieringen vet jag inte heller, jag föreställer mig att man får kontakt med varandras "tanketräd" (tror det var Tor Nørretranders som uttryckte det så) - om tillräckligt många förgreningar berör varandra kan man liksom se varandras mönster…

Inuti. Att man kan vara inuti den andres tanketräd med sitt eget. I alla fall på kronnivå. Det är förstadiet till det jag menar med inuti-tion.

Men du kanske bara inte VILL tänka så.

jn
Ab aspera ad astra!

Fann

Re: inutition som kunskapsform

Inläggav Fann » 23 mar 2004 01:23

Jonas Nystrom skrev:
Det känns så alldeles uppenbart påtagligt att vi kan ha kontakt med varandra på riktigt, att det inte är bara spegelbilder av oss själva vi ser i varandras ögon. Men något argument för den uppfattningen har jag inte, det är bara ren o skär övertygelse och tro. Och hur vi gör den där identifieringen vet jag inte heller, jag föreställer mig att man får kontakt med varandras "tanketräd" (tror det var Tor Nørretranders som uttryckte det så) - om tillräckligt många förgreningar berör varandra kan man liksom se varandras mönster…

Inuti. Att man kan vara inuti den andres tanketräd med sitt eget. I alla fall på kronnivå. Det är förstadiet till det jag menar med inuti-tion.

Men du kanske bara inte VILL tänka så.

jn

Vad menar du? jag skrev ju just det du säger, jo "inuti" den andres tanketräd. så upplever jag det. Men bara för att jag ser det så behöver jag ju inte köpa idén om att olika raser MÅSTE innebära stora skillnader i personlighetsdrag.

Återgå till "Filosofi"