Smarta människor

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 23 mar 2006 13:47

Det finns sådana som försöker öka sin status genom att använda ett komplext språk för att framstå som mer intelligenta än de är.

Det finns också sådana som försöker öka sin status genom att kritisera de som använder ett komplext språk för att få dem att framstå som mindre intelligenta än de är.

Det är en ständig maktkamp.

Stefan

Inläggav Stefan » 23 mar 2006 18:44

Isaac skrev:"Dom som är födda med mentala handikapp då? Är inte dom "dumma"?"

Det är som att påstå att döva personer är dumma, Frågar du en döv person vad 1+1 blir så kan han inte uppfatta eller förstå dig betyder det att han är dummare en dig?

Sedan så finns det alvarliga hjärnskador som i vissa fall bidrar till att en vuxen person ligger på en 5årings nivå men övriga delarna av den personens hjärna är fortfarande lika bra som vilken annan hjärna som hellst och har samma kapacitet t.ex att en hjärnskadad persson kan ha ett utterst utvecklat hörselsinne och kan känna igen rum och plattser bättre en en persson som sitter och gör ett avancerat mattematik prov om intregraler i ett klassrum. Har då den personen som gör mattematikprovet ett dummare hörselcentrum då en den kraftigt hjärnskadade personen i fråga = Nej dom är bra på olika saker pga. att dom har växt upp i olika miljöer och tränat upp olika delar av hjärnan med hjälp av kunskaper och erfarenheter.

"Dummare hörselcentrum" är inte korrekt svenska.

Jag kan inte säga mer än jag har sagt. Givetvis var Newton, Einstein, etc. intelligentare än utveckligsstörda eller bara vanliga Svenssons, även från början.

Stortgigihimlen
Kontakt:

Inläggav Stortgigihimlen » 23 mar 2006 20:03

Självklart finns det människor med mer eller mindre "Intellekt", det beror ju till stor del på vilken genetisk uppsättning olika personer har, -det är ju även den som gör människor smartare än andra djur.
Men vad är då det viktiga med att vara intelligent?
Fråga vem som helst på gatan vad det viktigaste i livet är och jag lovar att nio av tio kommer svara att vara lycklig/älskad/uppfylla sina drömmar eller dylikt. Dessa saker är ju precis lika lätta/svåra att uppnå för en mentalt handikappad som tidernas största tänkare.

Och när det gäller att svara på utgångsfrågan kan jag bara nicka och hålla med om vad som sagts.
Tror gör de religiösa
Vet gör de paranoida
- Fri tolkning - Håll till godo.

Varney

Inläggav Varney » 26 mar 2006 17:50

och vad menade Hegel, egentligen, med att konkret tänkande är "högre" än abstrakt då?

Isaac

Inläggav Isaac » 03 apr 2006 14:05

Stefan skrev:
Isaac skrev:"Dom som är födda med mentala handikapp då? Är inte dom "dumma"?"

Det är som att påstå att döva personer är dumma, Frågar du en döv person vad 1+1 blir så kan han inte uppfatta eller förstå dig betyder det att han är dummare en dig?

Sedan så finns det alvarliga hjärnskador som i vissa fall bidrar till att en vuxen person ligger på en 5årings nivå men övriga delarna av den personens hjärna är fortfarande lika bra som vilken annan hjärna som hellst och har samma kapacitet t.ex att en hjärnskadad persson kan ha ett utterst utvecklat hörselsinne och kan känna igen rum och plattser bättre en en persson som sitter och gör ett avancerat mattematik prov om intregraler i ett klassrum. Har då den personen som gör mattematikprovet ett dummare hörselcentrum då en den kraftigt hjärnskadade personen i fråga = Nej dom är bra på olika saker pga. att dom har växt upp i olika miljöer och tränat upp olika delar av hjärnan med hjälp av kunskaper och erfarenheter.

"Dummare hörselcentrum" är inte korrekt svenska.

Jag kan inte säga mer än jag har sagt. Givetvis var Newton, Einstein, etc. intelligentare än utveckligsstörda eller bara vanliga Svenssons, även från början.

´
Nej Einstein var på rätt platts vid rätt tillfälle det var väl därför han inte gjorde annat i hela sitt liv en att ifrågaställa och tänka på sin existens och varför allt fungerar och är som det är. Du får ursäkta alla mina språkfel men inte tror jag att Einstein hade skrivigt bättre på svenska en vad jag gör om han haft samma uppväxt som jag har haft. Det har bara med kunskaper, erfarenheter och miljö att göra. Alla människor har i stort sätt lika genuppsättningar. Kollar man på apan så skiljer den sig kanske 2 % från människan.

Freddy

Inläggav Freddy » 04 apr 2006 07:26

Det finns väl typ 10-12 olika typer av "inteligenser"? Men det ni tänker på att kunna många fackord?

Grisen är väl närmare släkt med oss om man kollar på generna? Och det kan man tro på väldigt lätt om man varit på krogen en kväll :lol:

Bjorg

Re: ...

Inläggav Bjorg » 06 apr 2006 13:14

Damir skrev:Jag tror att riktigt intelligenta och insiktsfulla människor inte har svårt att förmedla sitt budskap ens till en femåring. Sådana finns det tyvärr väldigt få av. Sedan finns det följare och kopieringsmaskiner. Såna människor som tar till fint språk för att dölja sina riktiga intentioner med texten. Jag tror inte du är dum, det är författaren som inte vill bli förstådd helt och hållet.

Bra sagt!
Oj, vad skönt det var att hitta denna tråden :)
känner mig också riktigt korkad ibland när jag sitter här och läser alla inlägg...och det är väl egentligen ofta så att de som uppfattas som smarta är de som har förmågan att uttrycka sig väl och som kan ord som en annan skulle få sitta och slå upp (tro mig, så ambitiös är jag inte så att jag sitter här med en ordlista..)
Men man lär sig mkt på att läsa inlägg här, så helt fel är det inte med invecklat språk.
Det är lustigt hur olika smart man kan känna sig i olika sammahang, oftast känner jag mig intelligent och allmänbildad, men sen så finns det tillfällen då man bara känner sig helt urblåst.
Och som sagt, så finns det ju olika sorters intelligens. Emotionell intelligens tycker jag är klart underskattad. Har en vän som inte anses vara smartast på jorden, men hon är helt underbar att prata med när man inte mår bra. Hon säger precis det man behöver att höra (inte alltid vad man vill höra)... så jag tror att alla människor har sina fördelar, det är farligt att börja placera in folk i fack, dumma och smarta...
Först när du insett att din död bara är din, så kan du inse att detsamma gäller ditt liv.

Stefan

Re: ...

Inläggav Stefan » 06 apr 2006 13:24

Bjorg skrev:
Damir skrev:Jag tror att riktigt intelligenta och insiktsfulla människor inte har svårt att förmedla sitt budskap ens till en femåring. Sådana finns det tyvärr väldigt få av. Sedan finns det följare och kopieringsmaskiner. Såna människor som tar till fint språk för att dölja sina riktiga intentioner med texten. Jag tror inte du är dum, det är författaren som inte vill bli förstådd helt och hållet.

Bra sagt!
Oj, vad skönt det var att hitta denna tråden :)
känner mig också riktigt korkad ibland när jag sitter här och läser alla inlägg...och det är väl egentligen ofta så att de som uppfattas som smarta är de som har förmågan att uttrycka sig väl och som kan ord som en annan skulle få sitta och slå upp (tro mig, så ambitiös är jag inte så att jag sitter här med en ordlista..)
Men man lär sig mkt på att läsa inlägg här, så helt fel är det inte med invecklat språk.
Det är lustigt hur olika smart man kan känna sig i olika sammahang, oftast känner jag mig intelligent och allmänbildad, men sen så finns det tillfällen då man bara känner sig helt urblåst.
Och som sagt, så finns det ju olika sorters intelligens. Emotionell intelligens tycker jag är klart underskattad. Har en vän som inte anses vara smartast på jorden, men hon är helt underbar att prata med när man inte mår bra. Hon säger precis det man behöver att höra (inte alltid vad man vill höra)... så jag tror att alla människor har sina fördelar, det är farligt att börja placera in folk i fack, dumma och smarta...

Det finns vissa egenskaper som är åtråvärda: intelligens, "emotionell intelligens", skönhet, etc. Varför skulle det vara så att alla människor som har vissa åtråvärda egenskaper inte har andra åtråvärda egenskaper, och att alla människor som inte har vissa åtråvärda egenskaper har andra åtråvärda egenskaper? Kan det inte vara så att vissa människor har i stort sett alla åtråvärda egenskaper (skönhet, intelligens, etc.), och vissa alla icke åtråvärda egenskaper? Ser man inte exempel på det dagligen: människor som har många goda egenskaper, och människor som har många dåliga egenskaper? Det finns ingen rättvisemekanism inbyggd i naturen. Vissa föds helt enkelt till att vara korkade, fula och elaka. Det är fakta som inte går att blunda för.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 06 apr 2006 13:40

Stefan skrev:Det finns ingen rättvisemekanism inbyggd i naturen. Vissa föds helt enkelt till att vara korkade, fula och elaka. Det är fakta som inte går att blunda för.

Kul iakttagelse! Men att säga att man "föds" till det tycks peka på att dessa drag skulle vara enbart ärftliga? Graden av "korkhet", såsom de flesta upplever den hos andra, har ju helt klart att göra med miljö, bildning, uppfostran etc. Kost, miljö, leverne, ingrepp, produkter, läkemedel etc. kan påverka vår skönhet, även om man enbart lägger fysiskt utseende i det begreppet. Och i vilken mån elakhet är bestämt från födseln råder det delade meningar om.

Hur som helst, denna iakttagelse leder ju till en följdfråga om människors lika värda. Är den som är både smart, vacker och godhjärtad mer värd än den som är korkad, ful och elak? Eller är det kausala förhållandet omvänt, så att det är vårt sätt att se på de två individerna som gör dem vackra resp. fula?

-narr-

Bjorg

Inläggav Bjorg » 06 apr 2006 13:49

...det är klart att det är orättvist här i världen, det håller jag med om...men vad jag försöker att säga här är att det är fel att placera en människa i facket "dum". ge alla en chans, det kan inte vara så många människor i denna värld som inte har en enda fördelaktig egenskap!
Först när du insett att din död bara är din, så kan du inse att detsamma gäller ditt liv.

Stefan

Inläggav Stefan » 07 apr 2006 15:18

hovnarr skrev:
Stefan skrev:Det finns ingen rättvisemekanism inbyggd i naturen. Vissa föds helt enkelt till att vara korkade, fula och elaka. Det är fakta som inte går att blunda för.

Kul iakttagelse! Men att säga att man "föds" till det tycks peka på att dessa drag skulle vara enbart ärftliga? Graden av "korkhet", såsom de flesta upplever den hos andra, har ju helt klart att göra med miljö, bildning, uppfostran etc. Kost, miljö, leverne, ingrepp, produkter, läkemedel etc. kan påverka vår skönhet, även om man enbart lägger fysiskt utseende i det begreppet. Och i vilken mån elakhet är bestämt från födseln råder det delade meningar om.

Hur som helst, denna iakttagelse leder ju till en följdfråga om människors lika värda. Är den som är både smart, vacker och godhjärtad mer värd än den som är korkad, ful och elak? Eller är det kausala förhållandet omvänt, så att det är vårt sätt att se på de två individerna som gör dem vackra resp. fula?

-narr-

Nej visst är det inte bara genetiska faktorer som spelar in. Men min poäng är hursomhelst att vissa människor har många bra egenskaper, andra många dåliga, oavsett hur de kommit till.

Vad innebär det att människor är lika värda?

Minded

Inläggav Minded » 07 apr 2006 18:43

Vi är alla jämlika... bara det att vissa är mer jämlika än andra.

Vi delas in efter egenskaper. Jag diskuterade mångfald med en bekant och så kom vi in på den svenska skolan (främst lägre klasser). Hon argumenterade för att man bättre borde anpassa nivåerna och allting efter individerna, eleverna. Hon hade upplevt att hon tråkades av det lärarna försökte göra, eftersom att hela klassens elever inte kunde hänga med i hennes tempo. Allting anpassades efter sådana som presterade svagare än henne, just eftersom att dessa skulle få möjlighet att komma ikapp.
Hon hade velat bli placerad någonstans där hon kunde få utlopp för sin sanna kreativitet.

Detta är redan aktuellt för tex olika sporter, det finns bla handbollsgymnasium och budogymnasium, bara för att nämna de som jag känner till. Men skulle man lägga in matematik och andra logiska ämnen på det här sättet, så skulle många vända sig emot det. På samma sätt som att många skulle vända sig emot en skola med intagningskrav på ett visst vackert utseende.

Ju mer individuella vi blir, desto mer hänsyn tas det till de faktiska individuella egenskaperna. Men detta är något fult att göra, enligt demokrati? Då blir det att vissa är bättre än andra inom olika områden, vilket förr eller senare skulle ge att det finns någon som inte är bra på någondera. Som är dum, ful och elak.

Det är här någonstans som jag upplever att det blir motsägelsefullt. Vi lever i ett land där alla ska vara lika värda. Men direkt när man har förmågan att jämföra och därefter döma - mer eller mindre medvetet - så kommer alla att inte vara lika värda.

Fria tankar... måste sticka till träningen nu ;)

Tatjana

Inläggav Tatjana » 08 apr 2006 03:36

Aj aj aj, va det smart man skulle vara...
Kan man få en chans t? Verkar som jag simmade in med huvudet först... kanske fick en liten skada....?

Återgå till "Tankar och känslor"