Utomsinnligt upplevande

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Utomsinnligt upplevande

Inläggav klorofyll » 24 apr 2018 12:37

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Saken är den - att i båda de första fallen - INTRÄFFADE DETTA , samt via vetenskapen kommer vi en dag (långt bort från idag) att veta att det stämmer det som de judiska prästerna fick ta emot av Gud.

Men stämmer inte detta med mitt exempel??
Vad är skillnaden?

Ditt exempel är baserat på VAD du ---- ser + erfarenhet av liknande fall du SETT eller upplevt eller läst om.

I de judiska prästernas fall - gäller: de har ingen erfarenhet, inte läst om det, inte upplevt det och definitivt inte sett detta.

Om du inte ser framtiden som logisk, tala då om det ologiska som prästerna förutsåg??

Esther

Inläggav Esther » 24 apr 2018 12:39

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Men stämmer inte detta med mitt exempel??
Vad är skillnaden?

Ditt exempel är baserat på VAD du ---- ser + erfarenhet av liknande fall du SETT eller upplevt eller läst om.

I de judiska prästernas fall - gäller: de har ingen erfarenhet, inte läst om det, inte upplevt det och definitivt inte sett detta.

Om du inte ser framtiden som logisk, tala då om det ologiska som prästerna förutsåg??

Du förstår bara rakt av inte vad jag säger.
Ur det du INTE förstår - drar du sedan felaktiga slutsater om vad jag sagt.
Sätter punkt här.
Någon annan får försöka förklara för dig.
Veritas vos liberabit

531bts

Inläggav 531bts » 24 apr 2018 17:06

xion skrev:
531bts skrev:Det kan verka som mumbo jumbo, när du på allvar med all kraft, hela ditt hjärta o förstånd ägnar dig att filsofiskt förstå det Hela dvs förhållandet medvetetande - kropp, medvetetandets o kroppens förhållande i skapelsen. Det egna medvetetandet o kropp i förhållande till likasinnade. Den filosofiska verklighetsanknytna insikten om att människan är Guds avbild i meningen som likasinnad o ingående del, att vi lever i Gud där skapelsen utgör en tredimensionell bild vars ändamål är att för oss delar o Gud skapa en relation. Ägnar man sig åt att pröva den tesen öppnar sig förmågor som det inte finns anledning att utveckla i självmedvtenhet. En smula ovant o kan lätt förstoras till mirakel men som är en naturlig följd av Gudsmedvetande.

En verklighetsuppfattning som inte fungerar utan en Gud är ingen sann verklighetsuppfattning.
En predikan som inte gäller för alla är ingen sann predikan. Bara ett reklaminslag.
Lagar som inte gäller lika för alla är inte rättfärdiga.

Om verklighetsuppfattningen är sann o prövas mot dess syfte, leder den till Gudsmedvetande.
Jag predikar inte, jag söker dialog. Den som är intresserad ifrågasätter.
Jag söker inte rättfärdighet (även om det är ett nödvändigt verktyg), jag söker dialog om det som är gemensamt, allmängiltigt. Använda tanke o tal för dess yttersta syfte: att i filosofisk anda komma fram till en begriplig, självklar verklighetsbild.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 25 apr 2018 11:26

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Skillnaden mellan dessa och människor kunskap och beräkningar är total.

På vilket sätt?

Ett exempel: Jag iakttar någon som släpar skorna i backen. Jag ser också en trottoar ett par meter fram. En rimlig chansning är att personen kommer snubbla på kanten...

Som jag sa... absolut inte samma sak.
Judiska präster som överhuvudtaget aldrig var där - fick veta hur skapelsen gick till i bilder ... långt efteråt - av Gud och skrev ner det.
Profeterna fick veta --- långt innan allt hände - vad som skulle ske och sägas avseende Messias - den smorde = Jesus - och skrev ner det.

Detta är inte samma sak som att på bas av inlärd kunskap hur man bygger ett hus veta vad man ska göra och kunna läsa ritningar till det samma.

Jag kan köpa det, det är precis vad jag anser.. Ser dock inte någon konflikt.. Det spelar ingen roll. Jag tror att det är ganska få som fått den gåvan. Jag har fått den, men inte i samma form..

Esther

Inläggav Esther » 25 apr 2018 12:10

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:På vilket sätt?

Ett exempel: Jag iakttar någon som släpar skorna i backen. Jag ser också en trottoar ett par meter fram. En rimlig chansning är att personen kommer snubbla på kanten...

Judiska präster som överhuvudtaget aldrig var där - fick veta hur skapelsen gick till i bilder ... långt efteråt - av Gud och skrev ner det.
Profeterna fick veta --- långt innan allt hände - vad som skulle ske och sägas avseende Messias - den smorde = Jesus - och skrev ner det.

Detta är inte samma sak som att på bas av inlärd kunskap hur man bygger ett hus veta vad man ska göra och kunna läsa ritningar till det samma.

Jag kan köpa det, det är precis vad jag anser.. Ser dock inte någon konflikt.. Det spelar ingen roll. Jag tror att det är ganska få som fått den gåvan. Jag har fått den, men inte i samma form..

Vet du.
OM du hade den gåvan som profeterna hade, att långt innan förutsäga Messias - skulle du också veta att... ALL UPPENBARELSE är avslutad för 2000 år sedan.
Allt därefter kommande är mombojumbo i mänskligt förvirrat tänkande.
Veritas vos liberabit

klorofyll

Inläggav klorofyll » 25 apr 2018 12:27

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:

Vet du.
OM du hade den gåvan som profeterna hade, att långt innan förutsäga Messias - skulle du också veta att... ALL UPPENBARELSE är avslutad för 2000 år sedan.

Jag vet inte, varför upphörde det?

Esther

Inläggav Esther » 25 apr 2018 12:44

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Jag kan köpa det, det är precis vad jag anser.. Ser dock inte någon konflikt.. Det spelar ingen roll. Jag tror att det är ganska få som fått den gåvan. Jag har fått den, men inte i samma form..

Vet du.

Därför att allt som vi människor över alla tider behöver veta, blev sagt och gjort avseende Gud och oss.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 apr 2018 12:47

Esther skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att det är ganska få som fått den gåvan. Jag har fått den, men inte i samma form..

OM du hade den gåvan som profeterna hade, att långt innan förutsäga Messias ...

klorofyll har självklart rätt. :)

Även jag har den profetiska gåvan och kan meddela att Jesus har ångrat sig, han är inte intresserad av jordens befolkning längre. Anledningen till detta är mycket enkel. Han har funnit några exo-planeter där folk beter sig som folk. De ockuperar inte andras territorier utan vidare, de skjuter inte mot obeväpnade demonstranter för att de kommer nära ett stängsel, de blockerar inte folks möjligheter att resa, inte heller stänger de presscentra, fängslar oppositionella utan rättsligt förfarande, de hatar inte fredsrörelser, de gör inte åtskillnad (apartheidliknande åtgärder) grundat på befolkningens etnicitet och mycket mera. Kort sagt, de vill leva i fred med varann. Om jordens befolkning är av det ovan beskrivna slaget så tvärvägrar Jesus, han stampar till med sin slitna sandal så det far upp ett litet sandmoln. Så det så! Det var min profetiska och utomsinnliga upplevelse, och den kan svårligen ändras. :(
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 25 apr 2018 12:55

Pilatus skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att det är ganska få som fått den gåvan. Jag har fått den, men inte i samma form..

OM du hade den gåvan som profeterna hade, att långt innan förutsäga Messias ...

klorofyll har självklart rätt. :)

Även jag har den profetiska gåvan och kan meddela att Jesus har ångrat sig, han är inte intresserad av jordens befolkning längre. Anledningen till detta är mycket enkel. Han har funnit några exo-planeter där folk beter sig som folk. De ockuperar inte andras territorier utan vidare, de skjuter inte mot obeväpnade demonstranter för att de kommer nära ett stängsel, de blockerar inte folks möjligheter att resa, inte heller stänger de presscentra, fängslar oppositionella utan rättsligt förfarande, de hatar inte fredsrörelser, de gör inte åtskillnad (apartheidliknande åtgärder) grundat på befolkningens etnicitet och mycket mera. Kort sagt, de vill leva i fred med varann. Om jordens befolkning är av det ovan beskrivna slaget så tvärvägrar Jesus, han stampar till med sin slitna sandal så det far upp ett litet sandmoln. Så det så! Det var min profetiska och utomsinnliga upplevelse, och den kan svårligen ändras. :(

Älskade vän.
Jag stod i en busskur där små pojkar sa fula ord till mig, de var inte svenska barn och bad tyst i mitt hjärta till Jesus för dem.
En av dem ställde sig då framför mig och sa... Helt utan att veta vad jag bad om i mitt inre : vi lyssnar inte på honom.
Det.... Var en profetia.
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 25 apr 2018 13:00

De sprängda polisbilarna i Malmö och stenkast i Rinkeby och alla gruppvåldtäkter är din favorit frid.
Ja vi har alla olika sätt att se världen.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 apr 2018 13:20

Esther skrev:De sprängda polisbilarna i Malmö och stenkast i Rinkeby och alla gruppvåldtäkter är din favorit frid.

Jag förstår att du syftar på min utomsinnliga profetia. Visst förstår du dess innebörd och den sorg Jesus känner inför det våld som vissa stater satt i system och att ockupera andras mark där människorna bott sedan Muhammeds dagar.

Jesus skakar sin tallit och ser sorgsen ut då han säger: "Esther, sopa framför din egen lilla port!"
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 25 apr 2018 13:48

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:
Vet du.

Därför att allt som vi människor över alla tider behöver veta, blev sagt och gjort avseende Gud och oss.

Lever Jesus här i våran tid, eller är han död? Jag kan bara acceptera din uppfattning som min uppfattning om han lever!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 25 apr 2018 13:55

Algotezza skrev:Utomsinnligt upplevande kan låta som en kontradiktion. Med sinnen menar jag de fem vanliga. Har ni förnummit något som kan hänföras till något slags s.k. sjätte sinne?

Ibland får jag en hint om hur världen "ser ut" bortom eller innan bilden av den förmedlas via de fem vanliga sinnena. Ett slags pre-perception via jag vet inte vad för ett slags sinne...

Maggropen är mitt sjätte sinne.

Ursäkta att jag störde Palestinakonflikten. Nu kan ni fortsätta!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Esther

Inläggav Esther » 25 apr 2018 14:12

Pilatus skrev:
Esther skrev:De sprängda polisbilarna i Malmö och stenkast i Rinkeby och alla gruppvåldtäkter är din favorit frid.

Jag förstår att du syftar på min utomsinnliga profetia. Visst förstår du dess innebörd och den sorg Jesus känner inför det våld som vissa stater satt i system och att ockupera andras mark där människorna bott sedan Muhammeds dagar.

Jesus skakar sin tallit och ser sorgsen ut då han säger: "Esther, sopa framför din egen lilla port!"

Ja varför håller inte du fred med mig. Och visar den kärlek du längtar ska uppenbaras i ett folk till din egen syster som skriver detta?!
Var finns friden i ditt inre och i ditt ords önskan.
De kvinnor som får del av det du vill ha implementerat i Israel - även här när dina favoriter om tre fyra våldför sig på dem, kanske aldrig mer får se den friden i sina hjärtan.

Ditt försvar av den våldskultur som du rättfärdigar gör inte andras våld rättfärdigad, men ditt orättvist belysta försvar för dem är rent ut sagt en sorg också för mig.
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 25 apr 2018 14:14

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Jag vet inte, varför upphörde det?

Lever Jesus här i våran tid, eller är han död? Jag kan bara acceptera din uppfattning som min uppfattning om han lever!

Hans Helige Ande samt Hans Kropp och Blod har alltid, sedan den tiden, varit mitt ibland oss alla.
Veritas vos liberabit

Återgå till "Religion och andlighet"