Den västerländska kvinnan vs den muslimska kvinnan

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Waggho

Inläggav Waggho » 03 apr 2006 20:42

Guds tjänare skrev:Menar du att det är samma sak när en man lurar en tjej till sex än när en kvinna lurar en man till sex???

Eh, ja, det är väl i princip samma sak. Jag förstår inte var den stora skillnaden ligger, du får gärna förklara. Skillnaderna ligger ju i högre grad i andra faktorer som ifall den ena parten inte är vid sina sinnens fulla bruk av någon anledning, inte är tillräckligt mogen för att fatta vettiga beslut/stå för sin uppfattning i frågan, om våld förekommer etc.

Till exempel skulle jag tycka det var värre om en medelålders kvinna lurade en förståndshandikappad ung kille att ha sex med henne än om en full kille bjöd hem en full tjej på te hemma hos honom när han egentligen bara var ute efter att ha sex och lyckas övertala henne till detta.
Guds tjänare skrev:Tycker du det, så har du för lite efarenheter (kunskaper) om detta ämnet.

Ja, det där är ju ett vettigt sätt att argumentera...

Lasarus

Inläggav Lasarus » 03 apr 2006 21:26

Makterna skrev:Inte i samma allvarliga utsträckning.

Vilket inte har att göra med om samhället hör till den kristna eller muslimska delen av världen, utan det har ihuvudsak att göra med hur pass moderniserat eller sekulärt samhället är.

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 03 apr 2006 21:30

Waggho skrev:
Guds tjänare skrev:Menar du att det är samma sak när en man lurar en tjej till sex än när en kvinna lurar en man till sex???

Eh, ja, det är väl i princip samma sak. Jag förstår inte var den stora skillnaden ligger, du får gärna förklara. Skillnaderna ligger ju i högre grad i andra faktorer som ifall den ena parten inte är vid sina sinnens fulla bruk av någon anledning, inte är tillräckligt mogen för att fatta vettiga beslut/stå för sin uppfattning i frågan, om våld förekommer etc.

Till exempel skulle jag tycka det var värre om en medelålders kvinna lurade en förståndshandikappad ung kille att ha sex med henne än om en full kille bjöd hem en full tjej på te hemma hos honom när han egentligen bara var ute efter att ha sex och lyckas övertala henne till detta.
Guds tjänare skrev:Tycker du det, så har du för lite efarenheter (kunskaper) om detta ämnet.

Ja, det där är ju ett vettigt sätt att argumentera...

(Det kanske var dumt av mig o skriva
så, sorry)

för det första vill jag klargöra att den som lurar är nykter.

och nu skillnaden: i såna svåra frågor är det alltid bäst med exempel och nu skall du få ett exempel: när en man förtrycker en kvinna i hans tankar (jag o luipa har diskuterat om det tidigare i tråden) så känner sig en kvinna kränkt (om hon fick reda på det) men om vi ser det tvärtemot, så skrattar mannen att en tjej har ""förtryckt"" honom sexuellt.
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

dangdang
Kontakt:

Inläggav dangdang » 03 apr 2006 22:19

när en man förtrycker en kvinna i hans tankar (jag o luipa har diskuterat om det tidigare i tråden) så känner sig en kvinna kränkt (om hon fick reda på det) men om vi ser det tvärtemot, så skrattar mannen att en tjej har ""förtryckt"" honom sexuellt.

Skitsnack!
Visst är män och kvinnor olika men det finns ändå vissa basala faktum hos människan och (i princip) ingen gillar att bli förtryckt.

I ditt exempel nämner du at mannen skrattar åt att tjejen förtryckt honom sexuellt, jag undrar varför han skrattar (han kanske inte känner sig hotad)? Kanske finns det en gräns i kvinnans fantasier där han slutar tycka det är roligt, nånstans däremellan läppglanset och motorsågen?
"It's not a lie, if you believe it."

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 03 apr 2006 22:41

dangdang skrev:I ditt exempel nämner du at mannen skrattar åt att tjejen förtryckt honom sexuellt, jag undrar varför han skrattar ?

Det låter jävligt komiskt :D kanske att det t.o.m attraktivt 8)
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

dangdang
Kontakt:

Inläggav dangdang » 03 apr 2006 22:46

hmmm, får en känsla av att du inte fattade vad jag menade.
Inget komiskt med förtryck, det kanske är så att du talar om olika typ av förtryck i ditt exempel.
Jag försökte bara visa det med mitt inlägg.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 03 apr 2006 22:49

när en man förtrycker en kvinna i hans tankar (jag o luipa har diskuterat om det tidigare i tråden) så känner sig en kvinna kränkt (om hon fick reda på det) men om vi ser det tvärtemot, så skrattar mannen att en tjej har ""förtryckt"" honom sexuellt.

Är det samma sak att förtrycka en kvinna i sina tankar som att ha sexuella fantasier om henne?

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 03 apr 2006 22:51

dangdang skrev:hmmm, får en känsla av att du inte fattade vad jag menade.
Inget komiskt med förtryck, det kanske är så att du talar om olika typ av förtryck i ditt exempel.
Jag försökte bara visa det med mitt inlägg.

det är det som är skillnaden (som jag vill komma fram till).

En man tycker komiskt men en kvinna tycker att det är kränkade.

(det finns säker vissa fall då denna regel inte stämmer, men som jag hoppas, har du fattat att jag skriver i allmänhet)

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 03 apr 2006 22:54

Är det samma sak att förtrycka en kvinna i sina tankar som att ha sexuella fantasier om henne?

Ja det är samma sak

dangdang
Kontakt:

Inläggav dangdang » 03 apr 2006 23:30

Guds tjänare skrev:

Ja det är samma sak

OK, Varför skiljer sig kvinnans fantasier då ifrån mannens?
Du utgår från att alla män skrattar åt (njuter) av att vilken kvinna som helst på jorden drömmer om just honom i vilken position som helst.
Är det då samma sak om en man drömmer om en annan man ?
Fortfarande lika underhållande?
Vi behöver definiera ordet förtryck för att komma vidare tycker jag.

Makterna

Inläggav Makterna » 03 apr 2006 23:30

Guds tjänare skrev:
Men sålänge man har sex för att man är kåt så är det helt rätt att ha sex.

ok, så om jag är kåt och ser en full tjej, och har sex med henne, är det ok i din synpunkt ? Att lura en tjej till sex för att hon är full ? (tjejen brukar ångra sig nät hon är nykter)

Ja, om de har en "ängel på axeln" som säger att sex är fult, då kan det hända att tjejer bara kan ha sex när de har druckit sprit och är mer hämningslösa. Och att de då ångrar sig efteråt.

Men faktum är ju att sex inte ÄR fult. Sexualtabuet är ju en gammal omodern uppfattning som äntligen börjar försvinna.

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 03 apr 2006 23:37

Makterna skrev:Ja, om de har en "ängel på axeln" som säger att sex är fult, då kan det hända att tjejer bara kan ha sex när de har druckit sprit och är mer hämningslösa. Och att de då ångrar sig efteråt.

Nej. Sex som aktivitet kan ses om neutralt, det är med andra ord sammanhanget som avgör. Att manipulera någon till sex som efteråt ångrar sig är en form av övergrepp och ett exempel på när sex bidrar till ökat lidande, utan tvekan.
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 04 apr 2006 02:22

Guds tjänare skrev:

Ja det är samma sak

Ok. Jag fantiserar ofta om min flickvän, och berättar det gärna för henne. Hon känner sig inte det minsta förtryckt - hon tillochmed uppskattar det, och säger att hon har erotiska fantasier om mig med. Jag tar inte alls illa upp.

Hur tacklar du det här?

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 04 apr 2006 09:04

Ok. Jag fantiserar ofta om min flickvän, och berättar det gärna för henne. Hon känner sig inte det minsta förtryckt - hon tillochmed uppskattar det, och säger att hon har erotiska fantasier om mig med. Jag tar inte alls illa upp.

Hur tacklar du det här?

Det var inte det jag menade, att en din partner tänker sexuella tankar tycker är helt ok. (jag menar i allmänheten)

Men vad skulle du tycka om att en man på hennes jobb tänkte sexuella tankar om henne?

tycker du att det är ok, med att nån främling tänker så om din flickvän?

Hon skulle inte gilla det.

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 04 apr 2006 09:11

dangdang skrev:
OK, Varför skiljer sig kvinnans fantasier då ifrån mannens?

Så är det bara (gud har valt att det skall vara så)

Du utgår från att alla män skrattar åt (njuter) av att vilken kvinna som helst på jorden drömmer om just honom i vilken position som helst.

nja i de flesta fall så stämmer det. skrev det tidigare:
(det finns säker vissa fall då denna regel inte stämmer, men som jag hoppas, har du fattat att jag skriver i allmänhet)

Är det då samma sak om en man drömmer om en annan man ?
Fortfarande lika underhållande?

Det är perverst !
blä!

Återgå till "Politik och samhälle"