självhjälp

Moderator: Moderatorgruppen

adman

självhjälp

Inläggav adman » 22 feb 2006 12:30

Har sedan jag varit liten varit väldigt snäll/blyg/mesig/manipulativ/egocentrisk. Detta har gjort att jag inte har haft förmågan att gå in i något vettigt förhållande och när jag på allvar började intressera mig för hur man "får" en kvinna var det naturligt för mig att försöka hitta metoder för hur man manipulerar människor ( speed seduction, nlp m.m ) ....
Vad jag som tur var insåg efter ett tag var att det var jag själv som var problemet och att jag måste jobba på mig själv först.
Undrar nu om det är nån som har tips på följande punkter?

1. Finns det något bra sätt att bli medveten om de undertryckta delarna av sig själv, sin skugga?
Är terpai den enda vägen eller kan man sköta detta själv?

2. Vilken terapiform har funkat bäst enligt din åsikt?

3. Är Zen ett bra alternativ till psykologi? Kan man "smita" från de jobbiga delarna genom att bli upplyst eller måste man ändå jobba med sin skugga?
Är det lätt att halka tillbaks i ett egotänkande efter att man blivit upplyst?

Vore nice med lite svar :)

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 22 feb 2006 17:20

1. Finns det något bra sätt att bli medveten om de undertryckta delarna av sig själv, sin skugga?
Är terpai den enda vägen eller kan man sköta detta själv?

Terapi (psykolog) är bra för att kontrollera sin "skugga" och få lättare att leva ett normalt liv. KBT funkar bäst på detta område. PBT (Freud) har visserligen ambitionen att luska i det undermedvetna men det finns inga garantier, tar tid, blir dyrt och har man en kass terapeut är det svårt att skilja på vad som "fanns" där egentligen och vad terapeuten "trollat fram".

Vill du börja enkelt och helt gratis, avsätt en stund varje dag för meditation och reflektion. Betrakta dig själv utifrån i olika situationer. Diskutera med dina vänner. Dessa enkla metoder till ökad självinsikt ska inte underskattas.

2. Vilken terapiform har funkat bäst enligt din åsikt?

Jag tror få är kvalificerade att svara på den frågan. Om ditt mål är att hitta din skuggsida får du göra jobbet själv. Vänd blicken inåt, så lätt och så svårt är det.

3. Är Zen ett bra alternativ till psykologi? Kan man "smita" från de jobbiga delarna genom att bli upplyst eller måste man ändå jobba med sin skugga?

De är de jobbiga delarna som är hela vitsen. Det är mödan som är mödan värd. Zen, eller meditation/esoteriska vägar i allmänhet ger mer ju mer man investerar. Precis som huset blir renare ju mer du städar.

Är det lätt att halka tillbaks i ett egotänkande efter att man blivit upplyst?

Jag tror inte upplysning är något beständigt, å andra sidan tror jag inte den upplyste lika lätt faller i slentrian och vilar sig på sina lagrar. Definitionsmässigt skulle kunna man säga att "egotänkande" och "upplysning" utesluter varandra...

Ha detta klart för dig: Egot tycker inte om att bli utslitet med rötterna från hjärtat, för det är så varmt och gosigt där. Och det är lätt att halka på blodet när man väl börjar slita och dra. Bara så att du vet hur motståndaren ser på saken. :twisted:

-narr-

Rafael

Inläggav Rafael » 22 feb 2006 19:18

Läs lite om KBT och psykodynamisk terapi, för att se vad som verkar passa dig bäst. Jag kan själv mest om just psykodynamisk, och kan därför där säga att det kan vara svårt att förstå hur den funkar i teorin. Bäst förståelse får man i praktiken eftersom Freud inte är lika med dagens psykoanalys, den har förändrats ganska mycket. Liksom med all terapiform beror väldigt mycket på samspelet mellan dig och din terapeft, så jag tror egentligen att det mest är beroende på detta snarare än vilken form terapin tar (om man inte tror på formen så funkar den ju knappast heller dock).

Fication
Kontakt:

Re: självhjälp

Inläggav Fication » 25 feb 2006 13:06

Från ditt inlägg får jag bilden att du har ganska bra koll på dig själv, men att du inte haft någon bra koll på hur man interagerar med andra människor annat än med hjälp av olika 'tekniker' och 'modeller'.

Mitt tips är att du försöker interagera så mycket som möjligt med andra människor, men inte för att uppnå något eget syfte utan bara för att lära känna dem. Genom att lära känna andra lär man sig om sig själv, vilket jag tycker är ett mycket bra komplement till att sitta och skåda navel. En terapeut till att bolla tankar och sånt är säkert bra också. Eller i alla fall någon man verkligen litar på.

Att interagera med andra kan plocka fram ens sämsta sidor, det är mycket lärorikt.

Bästa terapin enligt mig är livet!

Bjorg

Inläggav Bjorg » 04 apr 2006 15:59

Känner till viss del igen mig på din beskrivning av dig själv...men jag vet inte om allt det där enbart är negativt. Till exempel så tror jag att man måste vara egocentrisk (till viss mån) i ett förhållande.Älska sig själv innan andra kan göra det.
Men jag håller med Narren, reflektera och utvärdera varje dag.
Utsätt dig för situationer som du inte tror du klarar p g a att du är snäll/blyg/mesig/manipulativ/egocentrisk. Folk är alltför koncentrerade på hur de själva ska bete sig för att hinna bry sig om ifall du beter dig "rätt" :wink:
Först när du insett att din död bara är din, så kan du inse att detsamma gäller ditt liv.

Edo

Inläggav Edo » 04 apr 2006 22:19

Läs denna, den handlar inte bara om att få kvinnor utan hela mentaliteten bakom och hur man kan bemöta dessa "problem" som rädsla och känna sig mer säker kring människor.

en "boot-camp" där man får göra visa uppgifter i vardagliga livet.
Resultatet beror helt på din vilja.

http://www.jbspencer.com/djb/Downloads/djbc.doc

man har en tendens att sitta i sin "säkra zon" istället för "riskzonen" då du tex integrerar med främlingar. följer du denna fullt ut (ja skäms för att säga det men ) så kommer det förändra ditt liv. lycka till

ni kan hitta också lite kul läsning på www.sosuave.com

Återgå till "Psykologi"