Vad är det som är så logiskt med att det växer gräs på gräsmattan och att det är grönt?
Ingenting alls. Varför tror du att logiken skulle ha något med gräsmattor att göra? Det här får mig att undra över vad du menar med "logik."
Grundantaganden är, enligt mig, bara ett missvisande sätt att studera verkligheten på.
Vilka andra sätt föreslår du? Inga antaganden? Hur ser ditt begrepp om "axiom" ut?
Då når man helt enkelt endast partiell insikt.
Till skillnad från vad? Impartiell insikt? Hur ser en sådan ut?
Jag ifrågasätter logiken som metod för att undersöka fenomen i världen med.
Vad menar du här? Kan du ge något exempel så jag bättre förstår vad du menar? Av det du skrivit hittills förstår jag det bara som att du har en väldigt konstig syn på vad logik är och att dina anspråk på vad logik bör göra är radikalt skilda från de krav jag ställer på logiken.
Stefan,
Om man hävdar att det kan vara sant att "det regnar eller det regnar inte" menar man något annat med "eller" och "inte" än vad som brukar menas.
Antingen har du slarvat och bytt ut ett "och" mot ett "eller", eller så får jag be dig förtydliga dig med vad fan du menar.
För övrigt var Quine ett pucko vad gäller logik om han betraktar logiska lagar som "väldigt generella naturlagar." Logik handlar om hur vi använder vissa begrepp i språket, och det är inte en fråga om empiri om vi någonsin kommer att hitta ett fall där det regnar och inte regnar samtidigt, utan ett fråga om grammatik. Om det kan regna och inte regna samtidigt har grammatiken för orden ändrats, inte världen.
TBM skrev:det är otroligt naivt att tro på separation och uteslutande ("det rena tänkandet" kontra "det påhittade språket" t.ex), då allting faktiskt hör samman.
Tack.