Trons obevekliga verkan

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Trons obevekliga verkan

Inläggav klorofyll » 19 jan 2019 17:17

Pretentiös rubrik. Tankar & känslor.
Jag upplever att människor ständigt TROR så mycket. Den som söker kan i bästa fall komma närmare sanningen. Men en sak är säker, ni kommer inte hitta mig. Uttryck gärna olika trosuppfattningar, som ni kanske finner fel eller ser som fördomar, i den här tråden!!

klorofyll

Re: Trons obevekliga verkan

Inläggav klorofyll » 19 jan 2019 17:35

Steve Jobs arbetskamrater beskrev att han hade ett förvrängningsfält. Han var så övertygande om vad som var möjligt, och han pressade dem så hårt att de ofta faktiskt lyckades med saker som de inte gett sig in på, om det inte vore för Jobs.

Till viss del så ser jag det som mycket positivt men det finns en värld utanför Apple...

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 19 jan 2019 18:48

Jobs är intressant. Finns ju horder av sådana chefer man stött på genom åren.

Det spinner väl ner till - hur positiv skall man vara? Motsatsen till Jobs är väl att bara sitta på ändan och säga - det blir skit av det i alla fall.

Jag tror jag tror ganska lite. Jag oroar mig mer.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

klorofyll

Inläggav klorofyll » 19 jan 2019 19:00

Anders skrev:Jobs är intressant. Finns ju horder av sådana chefer man stött på genom åren.

Det mest positiva är ju att hans dotter Lisa Brennan Jobs ändå gett en såpass ljus bild av honom, såg något klipp nyligen!

klorofyll

Inläggav klorofyll » 19 jan 2019 19:14

Många går ju å tänker att jag kommer ju aldrig träffa någon. Det är helt omöjligt.

Sedan kanske man träffar någon, eller inte.

Men hur svårt är det? Det är ju ingen omöjlighet...

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 20 jan 2019 01:57

klorofyll skrev:Många går ju å tänker att jag kommer ju aldrig träffa någon. Det är helt omöjligt.

Sedan kanske man träffar någon, eller inte.

Men hur svårt är det? Det är ju ingen omöjlighet...

Man måste hjälpa till lite. Den som söker kanske inte finner, men chansen är större att den gör det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

naturaleeduco

Inläggav naturaleeduco » 20 jan 2019 10:21

klorofyll skrev:Pretentiös rubrik. Tankar & känslor.
Jag upplever att människor ständigt TROR så mycket. Den som söker kan i bästa fall komma närmare sanningen. Men en sak är säker, ni kommer inte hitta mig. Uttryck gärna olika trosuppfattningar, som ni kanske finner fel eller ser som fördomar, i den här tråden!!

Jag vet inte exakt. Det finns ju ett sätt att närma sig säker kunskap annars klart man kan inte veta säkert många saker även med en filosofi för att närma sig vad som är sant. Är det så viktigt att inte tro eller tro (om ens liv fungerar bra och ens omgivnings)?

Klorofyll, Tack för din post :)
:)

klorofyll

Inläggav klorofyll » 20 jan 2019 18:46

naturaleeduco skrev:Är det så viktigt att inte tro eller tro (om ens liv fungerar bra och ens omgivnings)?

Om personen tror något som inte stämmer så blir det uppförsbacke. Med det sagt, jag har ju själv fördommar. En sådan sak som att man blir behandlad utifrån sitt utseende... Jag träffa en kille igår för typ fjärde gången, i en grupp jag deltar i, och han verkar tuff men han har nu visat känsligare sidor och han är smart och bra på att uttrycka sig.

naturaleeduco

Inläggav naturaleeduco » 20 jan 2019 21:09

klorofyll skrev:
naturaleeduco skrev:Är det så viktigt att inte tro eller tro (om ens liv fungerar bra och ens omgivnings)?

Om personen tror något som inte stämmer så blir det uppförsbacke. Med det sagt, jag har ju själv fördommar. En sådan sak som att man blir behandlad utifrån sitt utseende... Jag träffa en kille igår för typ fjärde gången, i en grupp jag deltar i, och han verkar tuff men han har nu visat känsligare sidor och han är smart och bra på att uttrycka sig.

Det är smart. Jag tror man får vara lite klok. Om man reser mycket kanske man upptäcker mycket saker och får en annan verklighetsförståelse. Kanske bäst ha någon förebild. Jag vet inte. Fördommar har man nog alltid, men inte direkt att man vill ha dom gentemot de man kommer i kontakt med dagligen eller ofta.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 jan 2019 14:08

Tro i svenska soråket kan betyda dels hålla för sannolikt, inte säkert veta, dels religiös tro som jag tror på Gud.

Båda finns, kanske, på samma linje, konninuum som vetandet, det vi har bevis för.

axiom (behöver ej bevisas) - vetande (med bevis) - antagande (med vissa ej så starka bevis) - religiös tro (delvis med men ofta utan bevis).
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 jan 2019 21:32

naturaleeduco skrev:
klorofyll skrev:

Det är smart. Jag tror man får vara lite klok. Om man reser mycket kanske man upptäcker mycket saker och får en annan verklighetsförståelse. Kanske bäst ha någon förebild. Jag vet inte. Fördommar har man nog alltid, men inte direkt att man vill ha dom gentemot de man kommer i kontakt med dagligen eller ofta.

Ja. Både en inre och en yttre resa. Kan ju ske samtidigt iof. Jag har inte gett mig ut i världen. Men jag har bra böcker...

naturaleeduco

Inläggav naturaleeduco » 22 jan 2019 07:07

klorofyll skrev:
naturaleeduco skrev:
klorofyll skrev:Om personen tror något som inte stämmer så blir det uppförsbacke. Med det sagt, jag har ju själv fördommar. En sådan sak som att man blir behandlad utifrån sitt utseende... Jag träffa en kille igår för typ fjärde gången, i en grupp jag deltar i, och han verkar tuff men han har nu visat känsligare sidor och han är smart och bra på att uttrycka sig.

Ja. Både en inre och en yttre resa. Kan ju ske samtidigt iof. Jag har inte gett mig ut i världen. Men jag har bra böcker...

Böcker är bra, de lämnar en inte även om man är mycket kritisk.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 22 jan 2019 10:54

naturaleeduco skrev:
klorofyll skrev:
naturaleeduco skrev:

Böcker är bra, de lämnar en inte även om man är mycket kritisk.

Om man vill träffa en bra bok... Var inte för kritisk!

Återgå till "Tankar och känslor"