Ingenting betyder någonting.

Moderator: Moderatorgruppen

BuySeeChair10

Ingenting betyder någonting.

Inläggav BuySeeChair10 » 25 mar 2006 19:18

I ett större sammanhang spelar ingenting någon som helst roll. Ingenting betyder någonting för någonting. Egentligen. Ingenting är av betydelse, varken medvetande, glädje, sorg, undergång, hat, liv, död, universum, tankar, mikrokosmos, människor, jorden, lidande, lycka, jag, du, alla, allt - inget av det spelar någon som helst roll för någonting. I ett större sammanhang. Allt är fullkomligt skit samma.

Och det som minst av allt spelar någon roll är naturligtvis det faktum att ingenting spelar någon som helst roll. För här är jag, exiserande eller icke-existerande, lidandes eller lycklig, tillfredsställd eller missnöjd, vetande eller ovetande. Oavsett vad, är det för mig av oerhörd betydelse på vilket sätt jag upplever saker och ting i mitt eget universum. Även om allt är en illusion. Eller om det inte är det. Det har ingen betydelse. Determinerad eller inte, medveten eller omedveten, skit samma, jag tror att jag tror något. Och det jag tror att jag tror betyder allt, det är det enda som över huvud taget betyder någonting. Och det jag tror att jag tror - det enda som egentligen betyder någonting - betyder i sin tur ingenting för någonting. I ett större sammanhang.
---------------------------------

Apropå ingenting. Och allting.

Ni som har läst något av det jag har skrivit och tolkat det på samma sätt som jag själv tolkar det (inte för att det skulle vara mer rätt eller fel än något annat) vet att jag skriver i ett enda syfte: för att det känns bra. Att skriva känns alltid bra för mig, oavsett om någon annan läser det eller inte men av någon anledning känns det ännu bättre när jag vet att det är någon som läser det, fråga mig inte varför. Eller jo, gör gärna det, men jag har inget svar.
Därför är det jag skriver inte på något sätt ett försök att lägga över sånt som känns bra eller dåligt eller likgiltigt för mig på någon annan. Jag skriver om saker jag tänker, inte för att få någon annan att börja tänka som jag utan för att jag själv mår bra av det.
Så nu vill jag inte höra något mer om att jag menar det ena eller andra för någon annans skull än min egen. Eller jo, jag hör gärna på det, men jag har ingenting att säga tillbaka. Det jag skriver gör inte anspråk på att föredra en sak framför en annan, för någon annans räkning. Det är till för mig. Allt handlar bara om mig. Mig mig mig.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Ingenting betyder någonting

Inläggav PopJimmy » 25 mar 2006 21:11

Betydelsen kommer när vi förhåller oss till saker.

CAUSTIX

Re: Ingenting betyder någonting.

Inläggav CAUSTIX » 26 mar 2006 05:59

BuySeeChair10 skrev:I ett större sammanhang spelar ingenting någon som helst roll. Ingenting betyder någonting för någonting. Egentligen. Ingenting är av betydelse, varken medvetande, glädje, sorg, undergång, hat, liv, död, universum, tankar, mikrokosmos, människor, jorden, lidande, lycka, jag, du, alla, allt - inget av det spelar någon som helst roll för någonting. I ett större sammanhang. Allt är fullkomligt skit samma.

Och det som minst av allt spelar någon roll är naturligtvis det faktum att ingenting spelar någon som helst roll. För här är jag, exiserande eller icke-existerande, lidandes eller lycklig, tillfredsställd eller missnöjd, vetande eller ovetande. Oavsett vad, är det för mig av oerhörd betydelse på vilket sätt jag upplever saker och ting i mitt eget universum. Även om allt är en illusion. Eller om det inte är det. Det har ingen betydelse. Determinerad eller inte, medveten eller omedveten, skit samma, jag tror att jag tror något. Och det jag tror att jag tror betyder allt, det är det enda som över huvud taget betyder någonting. Och det jag tror att jag tror - det enda som egentligen betyder någonting - betyder i sin tur ingenting för någonting. I ett större sammanhang.
---------------------------------

Apropå ingenting. Och allting.

Ni som har läst något av det jag har skrivit och tolkat det på samma sätt som jag själv tolkar det (inte för att det skulle vara mer rätt eller fel än något annat) vet att jag skriver i ett enda syfte: för att det känns bra. Att skriva känns alltid bra för mig, oavsett om någon annan läser det eller inte men av någon anledning känns det ännu bättre när jag vet att det är någon som läser det, fråga mig inte varför. Eller jo, gör gärna det, men jag har inget svar.
Därför är det jag skriver inte på något sätt ett försök att lägga över sånt som känns bra eller dåligt eller likgiltigt för mig på någon annan. Jag skriver om saker jag tänker, inte för att få någon annan att börja tänka som jag utan för att jag själv mår bra av det.
Så nu vill jag inte höra något mer om att jag menar det ena eller andra för någon annans skull än min egen. Eller jo, jag hör gärna på det, men jag har ingenting att säga tillbaka. Det jag skriver gör inte anspråk på att föredra en sak framför en annan, för någon annans räkning. Det är till för mig. Allt handlar bara om mig. Mig mig mig.

Skriv till Dr Phil.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 26 mar 2006 11:30

Helt precis BSC.

Frågan är nu vad i världen du tänker välja att ge mening. Vad tänker du göra av din frihet?

BuySeeChair10

Någonting betyder allt.

Inläggav BuySeeChair10 » 26 mar 2006 13:41

PopJimmy skrev:

Betydelsen kommer när vi förhåller oss till saker.

Javisst. Och bristen på betydelse kommer också när jag förhåller mig till saker. Och förhåller mig till saker gör jag ju exakt precis hela tiden.

CAUSTIX skrev:

Skriv till Dr Phil

*garvar*
Det säger en del om ett och annat att du tar dig tid att skriva det lilla inlägget, hur patetisk min text än framstår i dina ögon. Och för min del känns det helt klart bättre att få höra att jag borde skriva till Dr Phil, än om du inte hade skrivit någonting över huvud taget.

Fication skrev:

Helt precis BSC.

Frågan är nu vad i världen du tänker välja att ge mening. Vad tänker du göra av din frihet?

Vem har sagt att jag väljer? Vem har sagt att jag inte väljer? Jag har väldigt svårt för att veta hur det 'egentligen' ligger till med det där med fri vilja. Men om jag ska vara ärlig är jag fullkomligt likgiltig med det. Fri vilja eller ej, jag ska berätta vad jag ger mening. Allt det jag gör, tänker, inte gör, inte tänker - allt det jag inbegriper i mitt universum - det ger jag mening. Kanske ger jag det inte ens mening, snarare är det det som är mening. Skit samma vad det är. Det kan vara att äta en smörgås, slå min sambo eller köpa isoleringsmaterial. ALLT det jag gör, tänker och inbegriper i mitt eget universum har betydelse, mening, för mig. Som i sin tur inte har någon som helst betydelse för någonting, i ett större sammanhang. Så jag kan göra vad fan som helst. Och kanske är det precis det jag gör också - vad fan som helst, hela jävla tiden - vare sig jag vill det eller inte. Kanske har jag rentav inget annat val än att göra bara precis det som jag gör. Vad fan som helst med andra ord.

Fication
Kontakt:

Re: Någonting betyder allt.

Inläggav Fication » 26 mar 2006 14:46

BuySeeChair10 skrev:Vem har sagt att jag väljer? Vem har sagt att jag inte väljer? Jag har väldigt svårt för att veta hur det 'egentligen' ligger till med det där med fri vilja.

Om vi har fri vilja eller inte är metafysik. Det går inte att bevisa. Eller bättre formulerat, om du väljer det ena av alternativen så kan du aldrig motbevisas.
Men om jag ska vara ärlig är jag fullkomligt likgiltig med det. Fri vilja eller ej, jag ska berätta vad jag ger mening. Allt det jag gör, tänker, inte gör, inte tänker - allt det jag inbegriper i mitt universum - det ger jag mening. Kanske ger jag det inte ens mening, snarare är det det som är mening. Skit samma vad det är. Det kan vara att äta en smörgås, slå min sambo eller köpa isoleringsmaterial. ALLT det jag gör, tänker och inbegriper i mitt eget universum har betydelse, mening, för mig. Som i sin tur inte har någon som helst betydelse för någonting, i ett större sammanhang. Så jag kan göra vad fan som helst. Och kanske är det precis det jag gör också - vad fan som helst, hela jävla tiden - vare sig jag vill det eller inte. Kanske har jag rentav inget annat val än att göra bara precis det som jag gör. Vad fan som helst med andra ord.

Jag tycker att det låter som om du har koncentrationssvårigheter. Jag menar att det du ger mening åt är samma sak som det du väljer att fokusera ditt medvetande på. Du verkar vilja fokusera på allt på en gång, vilket är ganska svårt.

Försök att bara fokusera på en enda sak. Om du vill förstås. :-)

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 26 mar 2006 16:59

BuySeeChair10 skrev:CAUSTIX skrev:

Skriv till Dr Phil

*garvar*
Det säger en del om ett och annat att du tar dig tid att skriva det lilla inlägget, hur patetisk min text än framstår i dina ögon. Och för min del känns det helt klart bättre att få höra att jag borde skriva till Dr Phil, än om du inte hade skrivit någonting över huvud taget.

Inte patetisk. Missplacerad. Skriv till DR Phil :)

Gud
Kontakt:

Inläggav Gud » 09 apr 2006 22:53

Jadu Bsc-.. huvet på spiken.. va ska jag säga... så här är det.. exakt.. Enda anledningen till att leva är att man har så pass kul just nu medans man lever.. de låter hemskt.. men vafan så är det... Den dagen inget är kul finns det bara en utväg... Sekunden man dör spelar inget man har gjort i sitt liv någon som helst roll... de gör de väl egentligen inte när man lever heller förutom att man kan ha nytta av det nu medans man lever..
My conscious is pain.....

Pyrrhon

Inläggav Pyrrhon » 10 apr 2006 16:42

Håller med fullständigt. Allt som existerar, har existerat och kommer att existera behöver aldrig någonsin existera för det är exakt lika meningslöst. Det spelar ingen roll hur man förhåller sig till saker så som existentialisterna menar, det är fortfarande fullständigt meninglöst.

Det handlar heller inte om att ha kul eller leva lyckligt, för även det är totalt meningslöst. Det spelar ingen roll om du lever 1 sekund, 100 år, lyckligt eller olyckligt. Det kommer fortfarande vara totalt jävla meningslöst i det stora hela - och därför även i den sekunden vi lever nu.

Djens

Inläggav Djens » 10 apr 2006 19:16

Är påståendet ingenting betyder någonting mer giltigt än att allting betyder någonting I så fall motivera!

Det handlar heller inte om att ha kul eller leva lyckligt, för även det är totalt meningslöst. Det spelar ingen roll om du lever 1 sekund, 100 år, lyckligt eller olyckligt. Det kommer fortfarande vara totalt jävla meningslöst i det stora hela - och därför även i den sekunden vi lever nu.

Jag tycker det är meningsfullt att ha kul, jag skiter i hur meningslöst det kommer att vara när jag är död. Med ditt resonemang kan man ju lika gärna ta sitt liv, eller ja, även det kommer ju vara meningslöst. Bäst är då kanske enligt dig att inte göra någonting? nej just det ja, det är ju meningslöst. Tråligare syn på världen får man leta efter.

Användarvisningsbild
SpyTrap
Kontakt:

Inläggav SpyTrap » 10 apr 2006 20:52

Det beror ju mest på vad som menas med ordet "mening."

Här är problemet som jag uppfattar det:

Meningsfullt är inte lika med evigt. Är det omöjligt för något att ha en betydelse, bara för att det är temporärt? Är nuet värt så lite att det bara skulle rättfärdigas om det behöll samma betydelse när jorden inte längre fanns?

Kan du föreställa dig någonting som skulle vara meningsfullt? Om du inte kan det, varför ska vi då (bortsett från filosofi) bry oss om mening? Det är bara ett abstrakt begrepp liksom fullkomlighet. Om livet är meningslöst, frågar du och Camus, varför ska man inte begå självmord? Jo, jag tror inte att universumets meningslöshet övertrumfar glädje, något som är meningsfullt för mig.

Du har faktiskt en poäng- filosofiskt sett (den stora bilden) så har mitt liv ingen betydelse. Men den stora bilden har faktiskt så gott som inget med mitt dagliga liv att göra. Min egen lycka samt lyckan av alla som jag älskar betyder något för mig trots mitt erkännande att de inte längre kommer göra det om två tusen år.

Jag tycker det är viktigt att kunna skilja mellan liv och filosofiska sanningar.
Devil's Advocate

Nagual

Inläggav Nagual » 10 apr 2006 21:49

Hur kan något inte ha betydelse (i någon slags global, objektiv mening) utan att det finns något/någon att förhålla betydelsen till?
När du säger att "inget har någon betydelse" så måste du förutsätta att betydelse, som du förstår det, ens är relevant i det sammanhanget.
Eftersom du (vi, alla) ger betydelsen betydelse, så verkar det lite problematiskt att påstå att inget egentligen spelar någon roll. Man kan lika gärna säga att allt har betydelse. Det är isf ingen skillnad.

Pyrrhon

Inläggav Pyrrhon » 27 apr 2006 14:52

SpyTrap skrev:Det beror ju mest på vad som menas med ordet "mening."

Här är problemet som jag uppfattar det:

Meningsfullt är inte lika med evigt. Är det omöjligt för något att ha en betydelse, bara för att det är temporärt? Är nuet värt så lite att det bara skulle rättfärdigas om det behöll samma betydelse när jorden inte längre fanns?

Kan du föreställa dig någonting som skulle vara meningsfullt? Om du inte kan det, varför ska vi då (bortsett från filosofi) bry oss om mening? Det är bara ett abstrakt begrepp liksom fullkomlighet. Om livet är meningslöst, frågar du och Camus, varför ska man inte begå självmord? Jo, jag tror inte att universumets meningslöshet övertrumfar glädje, något som är meningsfullt för mig.

Du har faktiskt en poäng- filosofiskt sett (den stora bilden) så har mitt liv ingen betydelse. Men den stora bilden har faktiskt så gott som inget med mitt dagliga liv att göra. Min egen lycka samt lyckan av alla som jag älskar betyder något för mig trots mitt erkännande att de inte längre kommer göra det om två tusen år.

Jag tycker det är viktigt att kunna skilja mellan liv och filosofiska sanningar.

Jag håller med om att "meningsfullt inte är lika med evigt". Låt oss säga att vi inte är temporära existenser utan att vi kommer att leva för evigt. Då kommer vi uppleva allt, göra allt, se allt o.s.v. oändligt många gånger oavsett vad vi gör och då är det också meningslöst att existera! Så både temporära och eviga existenser är exakt lika meningslösa.

Enligt mig har nuet inget värde alls, inget har något värde. Allt är ett resultat av slumpmässiga händelser som lika gärna inte hade behövt hända. Allt är dessutom ett resultat av vårt subjektiva medvetande och har därför ingen riktig betydelse utan är enbart uppdiktat av oss själva. Det finns ingen sanning, inget som är rätt eller fel, inget som har något riktigt värde förutom det vi själva hittar på eller blir ilurade att tänka.

Du säger att din lycka är betydelsefull för dig, jag kan förstå vad du menar, men bara för att man har lycka så betyder det inte att existensen är meningsfull. Du har bara hittat på en subjektiv betydelse och allt som är subjektivt är meningslöst och existerar egentligen inte. Men bara för att jag säger att allt är meningslöst så betyder det inte att jag inte är lycklig - för det är jag.

Problemet är att oavsett vad man gör så slutar det på samma sätt - antingen i ingenting eller i ett liv i evighet. Båda alternativen är totalt meningslösa och det är oundvikligt att vi hamnar där tillslut.

På frågan om man inte lika bra kan ta livet av sig så svarar jag självklart att det spelar ingen roll, tiden man lever är utan betydelse. Som jag skrev innan, 1 sekund eller 100år - skitsamma, du kommer ändå inte komma någonstans från det du föds tills det du dör. Du kanske får mer kunskap om hur man bygger ett hus, har sex, lär dig att tycka om kaffe, får en rejäl fylla - men inga erfarenheter kan göra ditt liv mer meningsfullt för alla erfarenheter är meningslösa.

Sen kan man också tänka att om det fanns objektiva sanningar och att vi var fulländade så skulle det vara meningslöst eftersom att vi redan hade allt och då hade det heller inte funnits någon mening med att leva. Så även om allt är meningsfullt så är allt meningslöst.

Benjie

Mening och liv

Inläggav Benjie » 29 apr 2006 13:34

Vi människor - organiska materiella tänkande eller självreflekterande objekt som Vi är - befinner oss alltsedan vår historias begynnelse och från vår individs konception alltid i ett förhållande.

Och att "Ingenting" är "någonting" innebär bara att "rummet" "tomheten" har betydelse för rörelsen av objekten.

Eller finns det någon annan betydelse :?:

Benjie

Benjie

Inläggav Benjie » 30 apr 2006 01:22

Att känna sig ingenting värd eller att allt är meingslöst i ens liv eller att världen är det, verkar på mig som ett uttryck för fantasi- eller viljelöshet eller eventuellt att vilja vara någons slav.

Världen har inget mål ingen särskild mening enligt mitt förmenande men är väl trots det värd att bli fullständigt genomlyst och förstådd, dess sammansättningsorsaker är en intressant uppgift att reda ut. Vem vet det kanske har någon betydelse

Benjie

Återgå till "Filosofi"