Marksa skrev:Hej, lyfter ut detta från energi tråden, så kanske vi slipper ståndaktiga bananer
På tal om olika energier:
Men är det inte så att detta är så i vår värld, världen där människan är i centrum.
Å ena sidan har vi en horisontell syn på världen. Den är materialistisk, består av det förunderliga faktum att av enegier och exergier i arbete. Energier som håller samman atomer och molykyler både i cellernas levande massa och grundämnernas mindre levande massa. Detta genenrerar i slutändan komplexa tänkande maskiner.
Å andra sidan så har vi den lodrätta axeln med den medvetna själens och skönhetens energi som lyfter oss som människor mot nya höjder och nya upplevelser av vördnad för livet och livets gåva.
Den holistiska knutpunkten för detta blir då människan. Människan som är större än de i honom ingående delarna.
Hej Marksa !
Den 21 jan 2018 14:06 skrev jag bl a följande i tråden, Vad utgör medvetandets referens ?.
"Den verklighet, som kännetecknar livet, ur jagets perspektiv, är vi vana att beskriva som funktion av
TID,
inom ramen för det vi benämner RUM-TID. Frågan, Vad är TID?, motiveras av att begreppet TID innehar en central och
närmast dominerande roll, vid beskrivning av den verklighet livet ger uttryck för, inkl vårt medvetande med dess tankeförmåga.
Konceptet ger förslag till svar på frågan vad TID representerar, baserat på REFERENS beroende och STRUKTUR beroende differens.
Utan tillgång till svar på aktuella frågor, blir resonemang rörande universums basala natur och egenskaper ej trovärdiga.
Frågeställningen om "
jaget" är att betrakta som en illusion (fri från våra atomära begrepp = ”perspektivgränsöverskridande”),
alternativt verkligt (beskrivbart inom ramen för det förnimbara), är därför fascinerande. Frågan bör då rimligen ha den dignitet
som krävs för att kunna göra anspråk på att vara en av de mer fundamentala och obesvarade frågorna inom filosofin.
Det kan ifrågasättas (mot bakgrund av det jag skriver i konceptet) om våra atomära begrepp och storheter räcker för att mer uttömmande besvara frågan. Det perspektivgränsöverskridande går då, i förlängningen, att associera med det vi lägger i
begreppet "
själ", vilket gör frågeställningen än mer fascinerande."
Förutsatt att jag tolkat ditt inlägg rätt (?) förefaller det som att det är det jag benämner "
perspektivgränsöverskridande"
du har i tankarna. Energi är ett
atomärt begrepp vars härledning och bakgrund ingen här på FF ännu har lyckats förklara.
Principerna
MP och
DRP ger den förankring som
placerar jaget i centrum för den förnimbara verkligheten.
I förlängningen resulterar dessa principer även i en inåtvänd/intern (”inverterad”) struktur som medför att
atomen kan betraktas som "bottenlös". Det vertikala/lodräta perspektiv du nämner knyter an till detta.
Citerar även ett avsnitt ur inledningen till mitt koncept som har beröringspunkter med det du skriver,
"Veda utgör hinduismens äldsta skrifter. Enligt Veda, är universums grundval, ”Ett tidlöst och obegränsat icke materialistiskt
fält, som förenar allt som existerar, och är ursprunget till alla materiella fenomen och processer”.
Detta tolkar jag personligen som synonymt med följande utdrag från kapitlet, MEDVETANDE.
”Det är ant svårsmält för många, men det konceptet redogör för är att ALLT i vår föreställningsvärld, inkl medvetandets
EXISTENS- förnimmelse, hänför sig till denna av oss ”atomer”, själva introducerade strukturobalans.
Medvetandet är därigenom en typ av självförvållad/självgenererad illusion/skenbild, men existerar likväl som en del
av universum. Det går även att formulera detta enkelt genom att skriva,
Vårt s k RUM är atomärt ett substitut för den kontraktion som vår egenstruktur döljer/maskerar."
För att göra det än mer fascinerande, går det att beskriva vårt medvetande som att vi ”färdas” som en
strukturobalans i ett TIDLÖST överordnat universum”. / Illusionen
https://www.youtube.com/watch?v=Ot95r4LnlGo