Sönderslagna fönster ingen intressant fråga!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Undertecknamn
Kontakt:

Sönderslagna fönster ingen intressant fråga!

Inläggav Undertecknamn » 06 maj 2006 20:58

Toppkandidat Petter intervjuas i DN
Osynliga partiet vill synliggöra vardagsmotståndet, menar Petter Nilsson, som gav partiet 100.000 kronor av sina prispengar i SVT-serien "Toppkandidaterna". Uppgifterna om att Osynliga partiet ligger bakom fönsterkrossningarna i bland annat Stockholm och Halmstad i veckan avfärdar han som ointressanta.

Vad tänker du när du ser bilderna från 1 maj med sönderslagna skyltfönster i Stockholm?- Att det är fascinerande att alla politiska ledarskribenter plötsligt tappar koncepterna när en fönsterruta går sönder. De affärer som finns på Biblioteksgatan och Sergelgatan representerar ekonomiska intressen som många aldrig kommer att vara en del av. Om gatufesten ställdes in så skulle inte den motsättningen försvinna. Anledningen till att det här inte händer en gång i veckan är att det så sällan samlas så här många ungdomar i samma livssituation på ett och samma ställe.

Är det okej att slå sönder skyltfönster?
- Jag tycker inte det är en intressant fråga. Nu har ju 120 ledarskribenter tagit ställning och ställt sig på demokratins sida. Men vad är det egentligen de försvarar? Om demokratin är i gungning för att en ruta gått sönder så var det en väldigt svajig demokrati. Vissa är mer nyanserade och säger att det visst existerar en motsättning, men den kommer inte till uttryck eftersom det blir för mycket fokus på skadegörelse. Men det var ju en gatufest förra året när ingenting hände. Och i alla fall jag missade alla politiska skriverier om motsättningarna i samhället som då borde ha fått plats. Så det argumentet håller inte längre.

Menar du att skadegörelsen tjänar ett politiskt syfte?
- Skadegörelsen är helt ointressant. Jag tror inte någon tror att det är en framkomlig politisk metod. Men man resonerar som om det för de här människorna finns en mängd olika möjligheter att uttrycka sig politiskt, och det gör det inte.

Vad säger du om stenkastningen mot centerns lokaler?
- Jag är inte inblandad i det där, för då skulle jag nog sitta inne nu. Jag har väl X antal Säpoagenter efter mig efter deras utspel i tidningarna. Uppenbarligen anser människor att förslaget som centern lägger fram skulle göra deras liv ännu värre. Men jag tycker inte den frågan är så intressant, utan det handlar om en mer generell motsättning i samhället.

Centern har krävt att pengarna du skänkt till Osynliga partiet ska betalas tillbaka, vad säger du om det?
- Jag vet inte hur de tänker sig att jag skulle ha finansierat skadegörelse. De pengar jag vann har gått till tryckning av politisk teori. Det är ju ingen som betalar någon för att krossa fönster. Centern gör det utspelet för att få uppmärksamhet, och kanske för att ge sig på public service-licenserna.

Kan vem som helst agera i Osynliga partiets namn?
- Ja.
Kan man göra vad som helst i Osynliga partiets namn?
- Ja, det är klart att man kan. Sen tror jag många som känner sig som en del av detta skulle reagera på samma sätt som alla kollektiv gör när det händer något man inte är överens om.

Vad säger du rent principiellt om våld som kampmedel i dagens Sverige?

- Vi har ett samhälle som bygger på våldsanvändning. Vi har ett strukturellt våld i form av exploatering, i form av arbetsvillkor som gör att människor får arbetsskador. Allt det våldet låtsas vi som om det inte finns, men så fort en ruta går sönder eller nån blir knuffad så blir det en hysterisk debatt om det. Jag är emot våld, och det tror jag varje vettig människa är. Men i så fall måste man göra något åt allt det våld som faktiskt existerar i vårt samhälle. Den svenska flyktingpolitiken är kanske det värsta exemplet på det just nu, där vi ganska lättviktigt skickar hem folk till tortyr och förföljelse.

läs hela intervjun http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2390&a=542677
"Niggaz get organizational skills
Cus’ organizational skills
Kill more devils than bullets"

- Jeru the Damaja (folkbildare)

Stefan

Inläggav Stefan » 07 maj 2006 01:55

En sak kan man i alla fall konstatera: de lärde inte ut förmågan att tänka på "Toppkandidaterna".

Undertecknamn
Kontakt:

Inläggav Undertecknamn » 07 maj 2006 03:58

kan inte du bara ta och hålla käften, seriöst, inte bara jag som stör ig på dig.

Vill du något så kan du väl motivera det bättre än att skicka in sånna där menlösa kommentarer.

Kom igen herr "jag hatar din åsikt, men är beredd att döda för din rätt att yttra den" kan du inte bättre?

ynkligt!

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 07 maj 2006 09:57

Petter Nilsson skrev:De affärer som finns på Biblioteksgatan och Sergelgatan representerar ekonomiska intressen som många aldrig kommer att vara en del av.

I de politiska aktivisternas värld ja, annars nej. Vanliga arbetare som t ex undersköterskor med familj, krämpor och ont om tid identifierar sig med butiksbiträdet eller t o m innehavaren av butiken när rutan krossas. De känner att det kunde varit deras butik och deras ruta. Avståndet mellan dessa politiska rörelser vars åsikter jag ofta sympatiserar med och de arbetare som arbetar hårt men tjänar kasst, ex. undersköterskor är stort och kanske även växande. Att skylla på ledarskribenter är att blotta bristerna i den egna föreställningsförmågan. De vet att skribenterna kommer skriva som de gör och genom att slänga stenen ger de ledarna precis det de vill.

Det kanske kan vara strategiskt lyckat ibland, som i Seattle, och för att hamna i blickfånget. Men sedan måste ett annat ansikte visas. Tyvärr kommer denna rörelse annars snarare kidnappa argumenten än föra fram dem. Tyvärr.
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?

Undertecknamn
Kontakt:

Inläggav Undertecknamn » 07 maj 2006 12:17

Jo men i dom fattiga stockholms förorterna så är man ivarjefall jävligt trött på att hela tiden omgivas av varor som man inte har råd med. Klart man tar ut sin frustration på samhället.

Så jag tycker du gör det väl enkelt för dig i din analys.
Tycker du 1 maj innehöll någonting av politisk sprängkraft och relevans?
Kravallerna förde ut motsättningarna på gatan och i media så att alla kan se dom. Se bara på forortskravallerna i Frankrike.

Dom tog inte slut bara för att kamerorna vände fokus till att samtliga nyhetsmedier skulle börja rapportera om Guerillan Enzo.
Mediernas solipsism är i aldrig så genomträngande, som när folk tror att dom får sig en dos av verkligheten när dom blippar mellan Scrubs och tv nyheterna

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 07 maj 2006 12:40

Men osynliga partiet () och dess attacker mot centern, reclaim the city, Paris förortskravaller och Paris studentuppror är inte ett enhetligt fenomen. Det är inte enbart de frustrerade och utnyttjade som spontant reser sig. Attackerna mot centern är delvis ett försök till en syntes av Paris två ganska olika resningar och inte heller den består enbart av fattiga och desperata förortskids.

Reclaim the city är organiserat av politiska aktivister som vet exakt hur media kommer att rapportera. De som deltar på festerna är däremot en ganska spridd skara och vissa av de och dess fönsterkrossare känner säkerligen en berättigad frustration och i det perspektivet kan man se våldet som en politisk handling.

Men som sagt var. De som organiserat och tänkt ut dessa begrepp och fina abstrakta formuleringar agerar inte utifrån samma spontanitet och borde därför i kampens namn fixa ex. demonstrationsvakter istället för en 'peppbrigad'. Med så enkla medel kan de som är helt utanför systemen knytas ihop med de medvetna aktivisterna och den trötta undersköterskan. Men detta kommer aldrig att ske för den utomarlamentariska vänstern föredrar att skylla på borgerlig media (kritiken av media är säkert korrekt men totalt okonstruktiv) framför att ägna sig åt självrannsakan och vidgande av kampformerna.

- Konrad Lorenz?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 07 maj 2006 15:48

Onsynliga partiet nu har jag missat något. Ett nytt revolutionärt parti. Kul det händer för lite i svensk politik. "Står du och skiker ut dit hat" KSMB.

Seriöst så varför inte vi är ganska flata i Sverige, allt rullar bara på. Lite som rör om i grytan. Att de skulle vara något seriöst hot mot rikes säkerhet, knappast. Så ni dokumentären "Revolutionärerna" för några månader sedan. Vilka tomtar.

Risken är möjligtvis röda armefraktionsliknande grupper, men samhällsklimatet är inte sådant numera. Det är ju bara medel/överklassungar. Ge dem några år så är de inne på att bli läkare och avdokater. Finns inte utrymme i dagens samhälle att hålla på med revolutionsromantik. Inte längre än när högskolestudierna knackar på. På 70-talet var ju ungdomarna just lite äldre hade lite mer diciplin osv men så är icke fallet nu. Men det är klart SÄPO ska väl motivera sin verksamhet de med.

Ja dessutom som sagt artiklet osar ju bara feghet, inget go i den personen. Ingen revolution där inte, bara en massa trams. Klart han vill ha publicitet, klart han vill ha uppmärksamhet annars skiter ju alla i detta parti. Ja men för fan stå för det då. Ta på dig ansvaret då. Åk i fängelse i några månader bli martyr osv...... men som sagt medel/överklassungar högskolestudier karriär aja baja man måste vara en svensson. Patetiskt och komiskt.

Ska bli kul om de börjar köra med marxtrams eller inte. Det kommer säkert. Är så många som verkar bli kåta av det. Alltid lika tragikomiskt varje gång.

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 07 maj 2006 18:24

Här kan du läsa () beskrivning av (). Påminns gör jag återigen om glappet mellan teori och praktik. Det är meningen att () ska ena. Mitt intryck är att () splittrar.

()

- Konrad Lorenz?

Stefan

Inläggav Stefan » 07 maj 2006 18:24

Undertecknamn skrev:kan inte du bara ta och hålla käften, seriöst, inte bara jag som stör ig på dig.

Vill du något så kan du väl motivera det bättre än att skicka in sånna där menlösa kommentarer.

Kom igen herr "jag hatar din åsikt, men är beredd att döda för din rätt att yttra den" kan du inte bättre?

ynkligt!

Fuck off!

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 07 maj 2006 23:06

Jag tror han uttrycker det bäst själv:
"'Kan man göra vad som helst i Osynliga partiets namn? '
'- Ja, det är klart att man kan.'"

För att citera Gert: Äntligen!
Vilken välbehövlig organisation.

Undertecknamn
Kontakt:

Inläggav Undertecknamn » 08 maj 2006 13:12

Men vad vet du om det?
Och förorts kravallerna va inte spontana, det har kokat i frankrike en massa år. Det kanske yttrar sig så, men det beror ju enbart på att man inte följt landet i medierna annat än sporadiskt.

Vad ska man med demostrationsvakter till?
demostartionerna brukar vara tillräckligt militanta för att mota bort angrepp både från nazar och poliser.

Jag tycker du verkar ha en lite för leninistisk syn på arbetaklassen som det revolutionära subjektet, men den diskursen kan vi ta på soss.nu, eller något annat ställe där det passar sig bättre.
Jag har själv märkt att ( ) projektet går mycket bättre hem hos undersköterskorna än hos vänstern. Vilket är bra för det är så det ska vara annars leder det rätt lätt till att mna står på stan och försöker sälja sin proletären och "väcka folk". Vilket är en jävligt idealiserad bild av hur klasskamp förs.

Vad jag vet så har inte någon skylt på medierna, medierna spelar bara ut sina vanliga givna kort. Är det för övrigt någon som inte sysslar med självransakan och vidgande av kampformer så är det de institutionaliserade förbunden som UV och RKU.

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 08 maj 2006 13:34

undertecknamn skrev:Men vad vet du om det?
Och förorts kravallerna va inte spontana, det har kokat i frankrike en massa år. Det kanske yttrar sig så, men det beror ju enbart på att man inte följt landet i medierna annat än sporadiskt.

Med spontan menar jag inte från 0 - 100 på ett ögonblick. Jag menar att de inte var igångsatta av en självutnämnd elit. Men ja, jag spekulerar. Kanske det var någon slags avantgarde som utlöste det hela, på något sätt finner jag den tanken trist.

Vad ska man med demostrationsvakter till?
demostartionerna brukar vara tillräckligt militanta för att mota bort angrepp både från nazar och poliser.

Demonstrationsvakter är till för att hålla koll på de egna demonstranterna. Så att inte demonstranterna beter sig på ett sådant sätt att de skadar demons syfte.

Jag har själv märkt att ( ) projektet går mycket bättre hem hos undersköterskorna än hos vänstern. Vilket är bra för det är så det ska vara annars leder det rätt lätt till att mna står på stan och försöker sälja sin proletären och "väcka folk". Vilket är en jävligt idealiserad bild av hur klasskamp förs.

Nu blir jag nyfiken. På vad grundar du din tro att uskorna delvis sympatiserar med ()? Att sälja proletären och syssla med partibygge alternativt göra aktioner under ett svårförstått begrepp och vägra möta media. Är det de två vägar du anser finnas?

UV vet jag inget om men RKU ger definitivt ett musealt intryck.

- Konrad Lorenz?

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Våld har aldrig utvecklat...något!

Inläggav * KYREUS * » 08 maj 2006 14:01

Tänk att,
MÄNSKLIGHETEN ALDRIG LÄR SIG:

- våld föder våld,
visste redan de gamla grekerna.

Pacifisten *KADMOZ
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Kiifen

Inläggav Kiifen » 08 maj 2006 14:13

Tycker tråden tar upp ett intressant ämne, nämligen vad jag skulle vilja kalla "långsamt våld". Subtila förändringar görs och passerar till en början helt obemärkta, till dess att situationen plötsligt uppenbarar sig självt som ohållbar, varpå man tar till extrema motåtgärder, dvs. revolution.

T.ex. i en organisationsform som till en början är befolkad av verkliga eldsjälar som verkligen tror på idén och får den att fungera, tack vare att den är driven av intresserade och erfarna människor. Men småningom så vattnas organisationen ur, eldsjälarna blir utbrända, nyanställda kommer in direkt från skolan utan erfarenheter och ovana att ta en indidivuell ståndpunkt för sina åsikter. Eftersom så förvandlas en väl funktionerande organisation till en förtryckande hierarki, varpå folk i botten är tvugna att revoltera uppåt och montera ner alltihopa, bara för att bygga upp samma sak om och om igen.

Kiifen

Inläggav Kiifen » 08 maj 2006 14:21

Petter Nilsson på svt.se skrev:Det jag främst vill uppnå genom att vara med i detta program är att visa att politisk praktik inte består i att "bli politiker" utan helt enkelt om att gå ihop med sina vänner och jobba för sina gemensamma intressen. Vare sig man vill ha en ny ungdomsgård, längre raster på jobbet eller billigare busskort så måste man sluta sig samma och kräva det. Den politiska verkligheten pågår hela tiden, dygnet runt och året om på alla de ställen vi rör oss, inte en gång vart fjärde år vid valurnorna. Det är den politiken som gör skillnad, som ger oss nya rättigheter och möjligheter. Politikerna vid makten gör bara saker när deras makt är hotad, när man tvingat dem till att göra något. Vårt motstånd mot det nuvarande och vårt skapande av något nytt är våra liv, det pågår hela tiden.

Återgå till "Politik och samhälle"