Vad är ondska?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anders » 04 dec 2019 09:44

531bts skrev:Ondska:
1. allt det som stör, hindrar o förstör naturens livsbetingelser o behovsstyrda rörelse inom det biologiska skiktet.

2. Allt det som stör hindrar moral, etik, besinning, eftertanke, sinnesfrid och utvecklande av livsbefrämjande kunskap, färdigheter o filosofisk insikt.

Någon slags utilitaristisk ondska...
Jag hävdar bestämt att det sitter i individen i tillfället. För att ondska skall kunna påvisas behöver den som utövar den veta att den gör andra illa men just få tillfredställelse av att utöva det onda.

Kan till och med tycka att en gängmedlem som misshandlar ett offer eftersom alla andra i gänget gör det och vill visa sin tillhörighet inte klart nödvändigtvis får tillfredsställelse.
Förutom rena definitioner tycker jag också att det här synsättet är bra rent praktiskt. Det är den onda handlingen som nästan alltid startar det negativa. Lite som rambo - "First blood". Det viktigaste att inse är att ALLA är onda och vår plikt är att hämma det. Inte leva ut det. Har det väl dragit igång fortsätter det. Det gäller krig såväl som bråk hemmavid om trivialiteter. Därför viktigt att inte låta barn leva ut känslor. Att hämma oss är vad som ger stabilitet och bra liv. Det visste redan Kant, lite indirekt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 dec 2019 11:11

Anders skrev:Kan till och med tycka att en gängmedlem som misshandlar ett offer eftersom alla andra i gänget gör det och vill visa sin tillhörighet inte klart nödvändigtvis får tillfredsställelse.

Det är samma sak. Det är inte acceptabelt att skylla på grupptryck... Jag menar, man misshandlar någon för att man själv tjänar på det...

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 dec 2019 11:15

klorofyll skrev:
Anders skrev:Kan till och med tycka att en gängmedlem som misshandlar ett offer eftersom alla andra i gänget gör det och vill visa sin tillhörighet inte klart nödvändigtvis får tillfredsställelse.

Det är samma sak. Det är inte acceptabelt att skylla på grupptryck... Jag menar, man misshandlar någon för att man själv tjänar på det...

Men det är alltid den som startar som har groteskt störst ansvar. First blood. Hämma sig.
4 november 2017

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 dec 2019 11:17

Anders skrev:
klorofyll skrev:

Men det är alltid den som startar som har groteskt störst ansvar. First blood. Hämma sig.

Det kan jag inte hålla med om, har du något exempel?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 dec 2019 11:47

klorofyll skrev:
Anders skrev:
klorofyll skrev:Det är samma sak. Det är inte acceptabelt att skylla på grupptryck... Jag menar, man misshandlar någon för att man själv tjänar på det...

Det kan jag inte hålla med om, har du något exempel?

Svårt eftersom det är subjektivt. Men krigsministern i Österrike-Ungern undrar man vad han hade för bevekelsegrunder 1914.
Det svåra med Hitler är att han tycks ha agerat efter, vad han själv faktiskt uppriktigt verkar tyckt, en helig övertygelse. Det kan vara ännu värre än ondska.

Annars kan jag bara gå till mig själv och tänka på alla gånger jag varit grälsjuk och släppt fram det. Blir så gott som aldrig bra.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 dec 2019 11:59

klorofyll skrev:Det kan jag inte hålla med om, har du något exempel?

Att (utan goda skäl) vilja skada någon, avsiktligt.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 dec 2019 14:10

Inte alldeles lättdefinierad, ondskan.
4 november 2017

531bts

Inläggav 531bts » 04 dec 2019 14:51

Pilatus skrev:
531bts skrev:Allt det som stör hindrar moral, etik, besinning, eftertanke, sinnesfrid och utvecklande av livsbefrämjande kunskap, färdigheter o filosofisk insikt.

Vad är det för moral som inte får störas eller hindras? Befolkningen i Sverige omfattar inte riktigt en enda slags moral som är normerande för alla. Vi har förstås lagen och dess syn på vad som är lagligt. Betyder det att allt som bryter mot lagen är ondska?

Människan är/blir varken god eller ond av moral eller lagar. Hon är av naturen, o livet ut, i första hand en medveten varelse. Människan kan pga missförstånd, okunnighet, avsiktligt eller oavsiktligt, orsaka "ondska" enligt definitionen jag gav.
Den moral jag avser är, som du mycket riktigt påpekar, inte begränsad till Sverige eller ngn annan nation. Den är universell, o är fundament för all lagstiftning/juridik i de flesta stora kulturer genom tiderna. I Västerlandet uttryckt som de 10 Budorden. De finns i väsentlig del, även representerade i de stora världsreligionerna.
Att i tanke, tal o gärning agera mot de universella moralreglerna ger som konsekvens vad som kan erfaras som förlust, lidande, ondska.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 dec 2019 16:42

531bts skrev:Människan är/blir varken god eller ond av moral eller lagar.

Jag undrar just om inte ondskan frodas lika gärna i moral som lagar. Moral är inte ett för alla givet regelsystem, inte heller lagar utgår från samma värdeskala. Se bara på konflikten om migration till Sverige. -Svensk lag var tidigare influerad av talionprincipen. Är inte det en ond princip? Den är i högsta grad levande inom den muslimska rättspraxisen, se på Saudiarabien. Inte ens Jesus talade mot den mosaiska lagen, han ansåg endast att vi skulle besinna oss innan vi börjar dänga iväg stenar mot "synderskan".
531bts skrev:Hon är av naturen, o livet ut, i första hand en medveten varelse. Människan kan pga missförstånd, okunnighet, avsiktligt eller oavsiktligt, orsaka "ondska" enligt definitionen jag gav.

Talar du om naturmänniskan nu? Den ädle vilden som man skrev om i litteraturen, oskuldsfull, driftstyrd i någon slags paradisisk tillvaro.
531bts skrev:Den moral jag avser är, som du mycket riktigt påpekar, inte begränsad till Sverige eller ngn annan nation. Den är universell, o är fundament för all lagstiftning/juridik i de flesta stora kulturer genom tiderna. I Västerlandet uttryckt som de 10 Budorden. De finns i väsentlig del, även representerade i de stora världsreligionerna.

Snarare Hammurabis lagar. De tio budorden är en kristen förenkling.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 dec 2019 18:25

Problemet med "vem som startade bråket" är att dessa konflikter pågår i evigheter och att fler och fler dras in i malströmmen. Om jag var en soldat i ett krig med "de goda" på min sida och med massor av aggressiva fiender överallt, så hade jag inte haft så stort problem med det, ibland är våld rättfärdigat... tänker jag.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 dec 2019 18:49

klorofyll skrev:Problemet med "vem som startade bråket" är att dessa konflikter pågår i evigheter och att fler och fler dras in i malströmmen. Om jag var en soldat i ett krig med "de goda" på min sida och med massor av aggressiva fiender överallt, så hade jag inte haft så stort problem med det, ibland är våld rättfärdigat... tänker jag.

Det finns ingen ond sida, den sida du står på är inte något val. Du kommer alltid att se dig stå på den goda sidan. Det är fruktansvärt naivt att tro att det i någon objektiv mening finns en god sida. Som exempel kan vi se det femte budet som endast gäller de egna.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 dec 2019 19:45

Pilatus skrev:Det är fruktansvärt naivt att tro att det i någon objektiv mening finns en god sida. Som exempel kan vi se det femte budet som endast gäller de egna.

Haha det här är intressant... Men det måste väl vara en feltolkning av 5:e budet, att vi inte får skada andra???

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 dec 2019 20:07

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det är fruktansvärt naivt att tro att det i någon objektiv mening finns en god sida. Som exempel kan vi se det femte budet som endast gäller de egna.

Haha det här är intressant... Men det måste väl vara en feltolkning av 5:e budet, att vi inte får skada andra???

Sedan lagen tecknades av Moses, efter Hammurabis lagar (1792-1750 fvt) har man slagit ihjäl människor från andra stammar och gör så alltfort.

(Hammurabi lät samla och systematisera sin tids tänkande om vad som är rätt och fel, hur brott ska bestraffas, hur hela samhället ska ordnas i en lagtext, som har gått till historien som Hammurabis lagar.)
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 dec 2019 20:42

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:

Sedan lagen tecknades av Moses, efter Hammurabis lagar (1792-1750 fvt) har man slagit ihjäl människor från andra stammar och gör så alltfort.

(Hammurabi lät samla och systematisera sin tids tänkande om vad som är rätt och fel, hur brott ska bestraffas, hur hela samhället ska ordnas i en lagtext, som har gått till historien som Hammurabis lagar.)

Menar du att det i objektiv mening, inte finns någon möjlighet till rättvisa?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 dec 2019 20:55

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Sedan lagen tecknades av Moses, efter Hammurabis lagar (1792-1750 fvt) har man slagit ihjäl människor från andra stammar och gör så alltfort.

Menar du att det i objektiv mening, inte finns någon möjlighet till rättvisa?

Jodå, i teorin finns det många som yttrat sig i ämnet. Men i praktiken så tolkar alla folk dessa lagar till sin egen fördel. Så ockuperar man land där det redan bor människor, river deras hus och mördar deras ledare. Det går mycket bra, man säger helt enkelt att de är terrorister. Så de försvarar sig endast mot de svältande som får bo i ruinerna efter deras framfart. Trump tycker det är fantastiskt.
Moderator

Återgå till "Religion och andlighet"