Filosofisk skola där meningen är meningen?
Moderator: Moderatorgruppen
Filosofisk skola där meningen är meningen?
Vad som är tillvarons yttersta mening finns det flera filosofiska skolor som ger sina respektive svar på men vilken filosofisk skola eller riktning skulle argumentera för att just mening är tillvarons yttersta mening? Det vill säga att meningen med tillvaron är att fylla den med mening eller sådant som upplevs som meningsfullt. Exempelvis att individen försakar den egna lyckan för att istället sträva efter en så meningsfull tillvaro som möjligt. Oavsett om denna mening anses vara subjektiv eller objektiv.
Finns det någon filosofisk skola eller inriktning som anser att mening är meningen med livet så att säga?
(Det är möjligt att jag har missat något helt uppenbart men tanken slog mig bara såhär i stunden)
Finns det någon filosofisk skola eller inriktning som anser att mening är meningen med livet så att säga?
(Det är möjligt att jag har missat något helt uppenbart men tanken slog mig bara såhär i stunden)
-
hakkapeliitta
Re: Filosofisk skola där meningen är meningen?
Finns nog ingen generell mening eller yttersta syfte med livet.
Det är upp till var och en att skapa sin egen mening med livet.
Meningen kan vara allt möjligt. Hur du nu uppfattar tillvaron, din familj är kanske det viktigaste, hur de mår.
Har du ingen familj kanske du längtar till ett eremitliv i obygden, men var glad du har just funnit meningen med livet!
Det är upp till var och en att skapa sin egen mening med livet.
Meningen kan vara allt möjligt. Hur du nu uppfattar tillvaron, din familj är kanske det viktigaste, hur de mår.
Har du ingen familj kanske du längtar till ett eremitliv i obygden, men var glad du har just funnit meningen med livet!
Frågan gäller inte huruvida det finns någon mening med livet eller inte utan snarare om det finns någon filosofisk skola eller inriktning som grundar sig i uppfattningen att mening är meningen med livet?
Kan man se det som ett synsätt? Jag kan ju komma fram till vad jag anser meningsfullt, men om jag frågar någon annan får jag ett annat svar. Min mening beror i hög grad på andras upplevelse av mening.. tänker jag.
-
hakkapeliitta
Nextendo skrev:Frågan gäller inte huruvida det finns någon mening med livet eller inte utan snarare om det finns någon filosofisk skola eller inriktning som grundar sig i uppfattningen att mening är meningen med livet?
Finns mej veterligen ingen filosofisk skola som tycker allt är skit.
Sök dej till nåt pundargäng och klaga där istället.
Jag tror att man kan tänka som så att allt har fördelar och nackdelar... Det är därför som olika synpunkter är viktiga... Det går inte att komma fram till att något enbart har fördedlar ur alla synvinklar.
-
hakkapeliitta
Men helskotta måste väl vara konstruktiva tankar och inte endast slagna fältets klagosång.
hakkapeliitta skrev:Men helskotta måste väl vara konstruktiva tankar och inte endast slagna fältets klagosång.
Det blir så när man talar vitt och brett... Problematiserar.
Är meningen meningen? Ja, antagligen. Kanske också livet är livet. Förut blev jag kritiserad av cawi för att jag uttryckte mig i en truism... men faktiskt tycker jag inte det behöver vara fel att uttrycka sig i truismer. Som i en poplåt där samma refräng upprepas gång på gång, det kan bli effektfullt, och faktiskt skapa ny mening. Ibland är truismen inte heller en truism.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Mitt skrivarkiv där jag postar debattartiklar, drömanteckningar m.m.: https://davidholmberg.se/
Mitt skrivarkiv där jag postar debattartiklar, drömanteckningar m.m.: https://davidholmberg.se/
Meningen med livet torde väl vara en av de mest diskuterade frågorna inom filosofi? Även jag skulle uppskatta att få höra hur de olika skolorna ställer sig.
hakkapeliitta skrev:Nextendo skrev:Frågan gäller inte huruvida det finns någon mening med livet eller inte utan snarare om det finns någon filosofisk skola eller inriktning som grundar sig i uppfattningen att mening är meningen med livet?
Finns mej veterligen ingen filosofisk skola som tycker allt är skit.
Sök dej till nåt pundargäng och klaga där istället.
Chilla, hakka.
Livets mening finns inom livet. Olika aktiviteter - och passiviteter - som vi finner mening och glädje i. Livet som helhet bara är - bortom meningslöshet och meningsfullhet.
Algotezza aka Algotezza
Men, Algot, du är ju lärare - säger inte de olika skolorna något om det?
Nextendo skrev:Frågan gäller inte huruvida det finns någon mening med livet eller inte utan snarare om det finns någon filosofisk skola eller inriktning som grundar sig i uppfattningen att mening är meningen med livet?
Snarare KBT’are som Hayes, eller andra som Jordan Peterson. Psykologer som är åt det filosofiska hållet.De är rätt meningskåta. Annars studerar de flesta fillsofer jag stött på skeendena som sådana. Studerar bland annat meningen som sådan. Eller så har de, som Epikuros, nån slags ide om vad meningen är, utan att den blir alltför viktig.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Nextendo skrev:Vad som är tillvarons yttersta mening finns det flera filosofiska skolor som ger sina respektive svar på men vilken filosofisk skola eller riktning skulle argumentera för att just mening är tillvarons yttersta mening? Det vill säga att meningen med tillvaron är att fylla den med mening eller sådant som upplevs som meningsfullt. Exempelvis att individen försakar den egna lyckan för att istället sträva efter en så meningsfull tillvaro som möjligt. Oavsett om denna mening anses vara subjektiv eller objektiv.
Bra fråga, känner inte till någon sådan inriktning som har ett namn. Däremot är det en vanlig tanke inom filosofi kan jag tycka.
Följdfrågan är givetvis hur man fyller livet med mening och vad det är som skiljer det meningsfulla från det meningslösa.
Det kanske är lite tveksamt att stanna där vid konstaterandet att det är det viktigaste?